Henkiebb Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Hallo, Op mijn '69 E-type zitten 2 stromberg carburateur. Motor is hierdoor behoorlijk lui, en loopt ook niet geweldig. Bij mijn '74 TR6 heb ik die carbs vervangen door een SU (HIF) set van BCCP. Motor loopt echt geweldig! Nu wil ik ook de carbs van mijn Jag vervangen, maar weet nog niet of ik ga voor ombouw naar 2x SU of voor de 3x dubbele Webers. Setje SU kost bij BCCP €1329,- en de Webers kosten €489,- per stuk (€1467,-). Bij de Webers komt nog het inlaatspruitstuk (dacht €500,-) plus een extra K&N luchtfilter. Heeft er iemand 3 dubbele webers op zijn Jag zitten? Ben benieuwd naar het verbruik, en welke diameter (40, 44mm) carb toegepast zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedCat Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Webers zijn nog duurder, want daar hoort een blusinstallatie bij .. Op Healey's (ook zes cylinder met drievoudige opstelling) geven ze terugslag met bijbehorend brandrisico Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilfred Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Hmm, zijn webers zo onbetrouwbaar? Vanuit de VW wereld (busjes, kevers etc) is me meestal enorm te spreken over webers. Wat betreft afmeting, 44 is echt voor racen. Dan heb je vooral veel power bij hoge toeren. Ik zou voor 36 of 38 gaan, dan komt je vlot weg vanuit stilstand en tot 5000 toeren zit je prima. veel hoger in toeren doe je sowieso niet vaak volgens mij. Wel prijzig hoor, die 3 dubbele webers. Setje SU kan je met wat zoekwerk tweedehands nog wel voor minder vinden lijkt me.... webers heb ik nog nooit zien staan op marktplaats of dergelijke sites. Als geld je niet zoveel interesseert zou ik voor de webers gaan, en dan met handvol sproeiers afstellen op een rollenbank voor optimale performance. Maar dat zou ik zelf te duur vinden, moet ik in eerlijkheid zeggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mark1bn7 Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Met alleen webers kom je er niet heb je ook nog een spruitstuk voor nodig en dan is de beste versie de 45DCOE carb zijn wel 2e hands op marktplaats of ebay te vinden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HG_E-type Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Hallo Henk, Als je toch gaat vernieuwen zou ik voor 3x SU gaan. Die zaten er oorspronkelijk ook op. Ik weet van een andere kennis dat de motor dan veel mooier loopt. Maar ja er hangt wel een prijskaartje aan. groeten, Harrie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 Als je over Webers begint krijg ik de smoor in omdat ik er ooit drie heb weggegeven, dubbele dus. Even over de beginpost: je zegt dat hij behoorlijk lui is en je denkt dat zoiets aan de Strombergs ligt. Maar daar heb ik twijfels over want met Strombergs moet hij ook behoorlijk kunnen presteren. Ik zou dat eerst eens onderzoeken voor je veel geld gaat steken in carburateurs. De Jaguar racers reden in de jaren 50 met Webers. zoals veel racers en dat moeten dus wel geschikte carburateurs zijn voor het snelle werk. Maar als je gewoon gaat rijden moet dat met SU prima gaan, maar ook met Stromberg, al gaat mijn voorkeur uit naar de SU. Ik heb er zes liggen, wel verschillende, moet ik ff nakijken en ik heb twee spruitstukken en een 4.2 motor met 70 k km.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
django Posted October 19, 2014 Share Posted October 19, 2014 is wel sjiek,,en kan ook mooi lopen,[,met verwarming op het spuitstuk] ,,maar voor extra meer vermogen alleen ook in combinatie met andere nokkenassen,,,,anders zinloos 3 SU is zinvoller ,,,,,en veel makelijker aftestellen webers afstellen vereist veel ervaring ...en weet je wel wat daar aan sproeiers in zit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mark1bn7 Posted October 20, 2014 Share Posted October 20, 2014 De stromberg carbs zijn indertijd erop gezet voor de amerikaanse markt vanwege emissie normen . Daardoor werd de motor geknepen maar de motor had het zelfde vermogen als de europese versie. Als je er weer 3 SU HD 8 carburateurs op zet heb je het zelfde vermogen terug . alleen kregen de amerikaanse cardans een andere overbrenging dat was een3.54 :1 dit was sneller optrekken een lage topsnelheid . en europese hadden 3.07 : 1 '' luier '' optrekken en hogere top. ik heb hem zelf ook veranderd naar 3.07. Je moet ook eens het filmpje zien van mijn auto op deze site van lex classics die is opgevoerd met webers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiebb Posted October 21, 2014 Author Share Posted October 21, 2014 Hallo Henk, Als je toch gaat vernieuwen zou ik voor 3x SU gaan. Die zaten er oorspronkelijk ook op. Ik weet van een andere kennis dat de motor dan veel mooier loopt. Maar ja er hangt wel een prijskaartje aan. groeten, Harrie Hoi Harrie, 3x SU is mooi, maar ook mooi geld! SCparts bieden de kpl Weber conversie kit aan voor 1932,- pound. Das veel geld, maar daarvoor heb je geen 3x SU met spruitstuk. Ben er dus nog niet uit. Ik ben je overigens niet vergeten, maar heb nu weinig tijd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RMelchers Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 De stromberg carbs zijn indertijd erop gezet voor de amerikaanse markt vanwege emissie normen . Daardoor werd de motor geknepen maar de motor had het zelfde vermogen als de europese versie. Als je er weer 3 SU HD 8 carburateurs op zet heb je het zelfde vermogen terug . alleen kregen de amerikaanse cardans een andere overbrenging dat was een3.54 :1 dit was sneller optrekken een lage topsnelheid . en europese hadden 3.07 : 1 '' luier '' optrekken en hogere top. ik heb hem zelf ook veranderd naar 3.07. Je moet ook eens het filmpje zien van mijn auto op deze site van lex classics die is opgevoerd met webers. Hoe zit dat met de verhoudingen? Waar maakt men dat verschil? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mark1bn7 Posted October 21, 2014 Share Posted October 21, 2014 Waar precies het verschil ligt is mij ook niet goed bekend ze hebben allemaal zo'n 265 pk alleen de top is door het cardan verschillend de 3.07 heeft een top van 208 en 3.54 192 km en er wordt allen gesproken over de su. Op Wikipedia wordt weer met ander topsnelheden gegeven tot zo'n 246 km. kijk maar eens op internet Wikipedia en andere site's. succes mark1bn7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiebb Posted October 23, 2014 Author Share Posted October 23, 2014 Weet iemand of een inlaatspruitstuk van een '69 420G met 3x SU past op een E-type? Lijkt mij dezelfde motor, maar weet niet of alle de aansluitingen gelijk zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaguar38s Posted October 23, 2014 Share Posted October 23, 2014 Hallo, Ik weet zeker dat het niet past, wel op je motorblok, maar niet onder de motorkap. Tenzij je een gat in je motorkap maakt. Een E-type inlaatspruitstuk loopt naar beneden omdat het anders niet past. De su's zijn gewoon te hoog. Groeten, Peter Jan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiebb Posted October 27, 2014 Author Share Posted October 27, 2014 Hallo, Ik weet zeker dat het niet past, wel op je motorblok, maar niet onder de motorkap. Tenzij je een gat in je motorkap maakt. Een E-type inlaatspruitstuk loopt naar beneden omdat het anders niet past. De su's zijn gewoon te hoog. Groeten, Peter Jan Ben ik blij dat ik die op marktplaats niet heb gekocht! Na wat gegoogle is het eigenlijk redelijk simpel; e-type inlaatspruitstuk wijst vanaf de kop naar de carb's omlaag, en een 420g wijst omhoog. Bedankt voor de tip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiebb Posted October 27, 2014 Author Share Posted October 27, 2014 Afgelopen zaterdag mijn stromberg carb's gedemonteerd en gereinigd. Nu start mijn auto weer zoals het hoort.... Nu vraag ik mij af of ik de 2x extra gaskleppen uit het inlaatspruitstuk kan verwijderen. Deze gaan (iets) later open dan de gaskleppen van de carb's! Iemand ervaring? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.