Jump to content

Carburateurs '69 4.2

Henkiebb
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Op mijn '69 E-type zitten 2 stromberg carburateur. Motor is hierdoor behoorlijk lui, en loopt ook niet geweldig. Bij mijn '74 TR6 heb ik die carbs vervangen door een SU (HIF) set van BCCP. Motor loopt echt geweldig!

Nu wil ik ook de carbs van mijn Jag vervangen, maar weet nog niet of ik ga voor ombouw naar 2x SU of voor de 3x dubbele Webers.

Setje SU kost bij BCCP €1329,- en de Webers kosten €489,- per stuk (€1467,-). Bij de Webers komt nog het inlaatspruitstuk (dacht €500,-) plus een extra K&N luchtfilter. 

Heeft er iemand 3 dubbele webers op zijn Jag zitten? Ben benieuwd naar het verbruik, en welke diameter (40, 44mm) carb toegepast zijn.

post-5940-0-02213000-1413698441_thumb.jpg

• Replies 14
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hmm, zijn webers zo onbetrouwbaar? Vanuit de VW wereld (busjes, kevers etc) is me meestal enorm te spreken over webers. 

Wat betreft afmeting, 44 is echt voor racen. Dan heb je vooral veel power bij hoge toeren. Ik zou voor 36 of 38 gaan, dan komt je vlot weg vanuit stilstand en tot 5000 toeren zit je prima. veel hoger in toeren doe je sowieso niet vaak volgens mij. 

Wel prijzig hoor, die 3 dubbele webers. Setje SU kan je met wat zoekwerk tweedehands nog wel voor minder vinden lijkt me.... webers heb ik nog nooit zien staan op marktplaats of dergelijke sites. 

Als geld je niet zoveel interesseert zou ik voor de webers gaan, en dan met handvol sproeiers afstellen op een rollenbank voor optimale performance. Maar dat zou ik zelf te duur vinden, moet ik in eerlijkheid zeggen :-) 

Als je over Webers begint krijg ik de smoor in omdat ik er ooit drie heb weggegeven, dubbele dus. Even over de beginpost: je zegt dat hij behoorlijk lui is en je denkt dat zoiets aan de Strombergs ligt. Maar daar heb ik twijfels over want met Strombergs moet hij ook behoorlijk kunnen presteren. Ik zou dat eerst eens onderzoeken voor je veel geld gaat steken in carburateurs.

De Jaguar racers reden in de jaren 50 met Webers. zoals veel racers en dat moeten dus wel geschikte carburateurs zijn voor het snelle werk. Maar als je gewoon gaat rijden moet dat met SU prima gaan, maar ook met Stromberg, al gaat mijn voorkeur uit naar de SU. Ik heb er zes liggen, wel verschillende, moet ik ff nakijken en ik heb twee spruitstukken en een 4.2 motor met 70 k km..

is wel sjiek,,en kan ook mooi lopen,[,met verwarming op het spuitstuk] ,,maar voor extra meer vermogen alleen ook in combinatie met andere nokkenassen,,,,anders zinloos

3 SU is zinvoller ,,,,,en veel makelijker aftestellen

webers afstellen vereist veel ervaring ...en weet je wel wat daar aan sproeiers in zit

De stromberg carbs zijn indertijd erop gezet voor de amerikaanse markt vanwege emissie normen .

Daardoor werd de motor geknepen maar de motor had het zelfde vermogen als de europese versie. 

Als je er weer 3 SU HD 8 carburateurs op zet heb je het zelfde vermogen terug .

alleen kregen  de amerikaanse cardans een andere overbrenging dat was een3.54 :1 dit was sneller optrekken een lage topsnelheid .

en europese hadden 3.07 : 1  '' luier '' optrekken en hogere top. 

ik heb hem zelf ook veranderd naar 3.07. :buba:

Je moet ook eens het filmpje zien van mijn auto op deze site van lex classics die is opgevoerd met webers.

Hallo Henk,

Als je toch gaat vernieuwen zou ik voor 3x SU gaan.

Die zaten er oorspronkelijk ook op. Ik weet van een andere kennis dat de motor dan veel mooier loopt.

Maar ja er hangt wel een prijskaartje aan.

groeten,

Harrie

Hoi Harrie,

3x SU is mooi, maar ook mooi geld! SCparts bieden de kpl Weber conversie kit aan voor 1932,- pound. Das veel geld, maar daarvoor heb je geen 3x SU met spruitstuk. Ben er dus nog niet uit.

Ik ben je overigens niet vergeten, maar heb nu weinig tijd!

De stromberg carbs zijn indertijd erop gezet voor de amerikaanse markt vanwege emissie normen .

Daardoor werd de motor geknepen maar de motor had het zelfde vermogen als de europese versie. 

Als je er weer 3 SU HD 8 carburateurs op zet heb je het zelfde vermogen terug .

alleen kregen  de amerikaanse cardans een andere overbrenging dat was een3.54 :1 dit was sneller optrekken een lage topsnelheid .

en europese hadden 3.07 : 1  '' luier '' optrekken en hogere top. 

ik heb hem zelf ook veranderd naar 3.07. :buba:

Je moet ook eens het filmpje zien van mijn auto op deze site van lex classics die is opgevoerd met webers.

Hoe zit dat met de verhoudingen? Waar maakt men dat verschil?

Waar precies het verschil ligt is mij ook niet goed bekend ze hebben allemaal zo'n 265 pk alleen de top is door het cardan verschillend de 3.07 heeft een top van 208 en 3.54 192 km en er wordt allen gesproken over de su.

Op Wikipedia wordt weer met ander topsnelheden gegeven tot zo'n 246 km.

kijk maar eens op internet Wikipedia en andere site's.

succes

mark1bn7

Hallo,

Ik weet zeker dat het niet past, wel op je motorblok, maar niet onder de motorkap.

Tenzij je een gat in je motorkap maakt.

Een E-type inlaatspruitstuk loopt naar beneden omdat het anders niet past.

De su's zijn gewoon te hoog.

Groeten,

Peter Jan

Hallo,

Ik weet zeker dat het niet past, wel op je motorblok, maar niet onder de motorkap.

Tenzij je een gat in je motorkap maakt.

Een E-type inlaatspruitstuk loopt naar beneden omdat het anders niet past.

De su's zijn gewoon te hoog.

Groeten,

Peter Jan

Ben ik blij dat ik die op marktplaats niet heb gekocht! Na wat gegoogle is het eigenlijk redelijk simpel; e-type inlaatspruitstuk wijst vanaf de kop naar de carb's omlaag, en een 420g wijst omhoog.

Bedankt voor de tip.

post-5940-0-12671100-1414402976_thumb.jpg

Afgelopen zaterdag mijn stromberg carb's gedemonteerd en gereinigd. Nu start mijn auto weer zoals het hoort....

Nu vraag ik mij af of ik de 2x extra gaskleppen uit het inlaatspruitstuk kan verwijderen. Deze gaan (iets) later open dan de gaskleppen van de carb's!

Iemand ervaring?