Jump to content
Broncky

tips over aankoop van XF

Recommended Posts

Broncky    0

Hoi, ik heb het forum ontdekt bij mijn zoektocht naar een XF.

Ik hoop hier raad te krijgen waarop ik vooral moet letten bij de aankoop.

Zijn er bijzonderheden bij de automaatbakken? De motor? De aandrijving?  De elektronica?

Raden jullie eerder een 2.7 of 3.0 aan of is een 2.2 al sterk genoeg om een eventueel snel inhaalmaneuver te doen?

Hopelijk weten jullie als ervaringsdeskundigen mij te vertellen waarop ik vooral moet letten...

bedankt alvast!

Johan

Firstjagxf    3

Johan,

Ik rijd in een "gewone 2,2". Wel laten chippen door de dealer tot 228 Pk. Kosten daarvoor zijn in verhouding laag in vergelijking met een krachtiger motor. En, 2e voordeel, laat ruimte voor extra opties. Ook heb ik een dubbele uitlaat laten plaatsen en sportstoelen. Deze zijn niet alleen te verwarmen en te koelen doch bieden vele zitcomfort opties. Zelf ben ik een nieuwe Jaguar-rijder en mag pas 2 maanden in mijn XF zitten, maar ik geniet van elke rit. Enne, de S-stand gebruik in zin geheel niet. Wedstrijdjes bij het stoplicht doe ik niet meer, want de winnaar zit in mijn auto:-). Zoef nu gewoon een beetje pedant weg. Enige minpuntje vind ik de start-stop. Hier kan ik nog niet aan wennen. Wel te omzeilen maar dan telkenmale bij het starten het knopje indrukken. O, bijna het stoelgeheugen vergeten voor de bestuurdersstoel. Helemaal top! Stelt niet alleen de stoel goed in, ook het stuur en de buitenspiegels worden, net als de hoofsteun (sportstoelen tig x verstelbaar) op de gewenste plaats gezet!!!

Groet,

Menno

Broncky    0

Leuk om toch één reactie te krijgen, ben op andere forums spijtig genoeg meer enthousiasme gewend.

Bedankt Menno, hier ben ik al heel wat mee, de rest zal ik zelf moeten zoeken denk ik...

wavn    49

Leuk om toch één reactie te krijgen, ben op andere forums spijtig genoeg meer enthousiasme gewend.

Bedankt Menno, hier ben ik al heel wat mee, de rest zal ik zelf moeten zoeken denk ik...

Er zijn zeker veel forumleden die heel graag een XF zouden willen bezitten maar tevens zeer weinigen die er daadwerkelijk een bezitten: derhalve kan er maar een enkele zijn ervaring delen Broncky.......

Laan    817

Er zijn weinig XF rijders hier op dit forum. Vandaar dat de reacties niet echt binnenstromen. Maar om een beter idee van je plan te krijgen de vraag: Wil je een nieuwe of gebruikte? Mocht je hem zakelijk gaan rijden dan is de bijtelling wel een issue.. De 2.2 tjes zijn dan in het voordeel. Qua kracht zal een 2.2 prima voldoen. Ik heb de 200 pk/450nm uitvoering en die houdt tot 80 kmpu gewoon de XK8 bij. Van vervelende storingen is weinig bekend. De ZF bakken zijn natuurlijk super degelijk en worden ook in de duurdere audi's toegepast. Bij de eerste serie tot 2010 (die met die verbaasd kijkende koplampen) schijnen wel eens wat electronische storingen voor te komen. Maar nogmaals, het is wel van belang wat je zoekt. Nieuw of (zwaar) gebruikt. 

Broncky    0

Hee, leuk om toch mensen te horen nu, sorry om de wat onbeleefde reactie maar was een beetje teleurgesteld.

Waarschijnlijk zijn de jags zo degelijk dat er weinig slechts over te vertellen valt.

Ben eigenlijk op zoek naar eentje van 2008 of 2009 met ongeveer tussen de 100.000 en 140.000km op de teller, ivm de dure inschrijvings- en jaarlijkse taksen bij ons in Belgie zal het een 2.2 worden denk ik, spijtig genoeg zijn de meeste 2.7 of 3.0 die interessant (lees tss 15000 en 17000 €) zijn voor mij.

hopelijk blijven jullie meedenken en komen er nog tips...

Laan    817

Misschien ken je deze al, maar voor gebruikers ervaringen is www.autoweek.nl/autoreviews een aardige site. Er staan diverse reviews op van verschillende XF-en. Over de serie 1 kan ik je niet zoveel vertellen. Over de serie 2 die ik heb trouwens ook niet, behalve dat het een erg fijne auto is zonder problemen. Maar er staat nog geen 4000 km op, dus. Het verbruik van een 2.2 is wel een stuk lager dan van de zes cilinders. Alle XF diesels zijn voorzien van PSA blokken. De automaatbakken zijn van ZF. Beter goed gepikt dan slecht bedacht, nietwaar? Zoals eerder gezegd zijn er weleens electronische storingen bij een serie 1 is mij eens verteld. Dus bij een bezichtiging alles uitproberen. Navi, alarm, centralevergrendeling e.d. Ook de onderhoudshistorie zegt veel. En vaak zie je al snel hoe er met een auto is omgegaan. Zit hij rondom onder de parkeerschades en zijn de velgen gekarteld dan zegt dat genoeg.

Pauluspp    288

Vriend van me had inderdaad met de eerste serie continue elektronische problemen. De auto stond voor zijn gevoel meer bij de dealer dan dat hij ermee reed. Let dus op zoals laan aangeeft.

Firstjagxf    3

Broncky,

een 2.2 geen 2.2tje zoals eerder geschreven. Zeker na het chippen durf ik de start wel aan met vele auto's. Al is de XF, nog even, het instapmodel ben ik zeer trots dat ik achter het langgedroomde Jaguar- logo mag plaatsnemen. Wat mij betreft geen afgang om in een 2.2 te zitten. Bijtelling in Belgie heb ik geen wetenschap over. Indien bijtelling wel van toepassing, goed kijken naar de oorspronkelijke waarde. Tenminste, in Nederland is dat wel de grondslag voor de bijtelling. Voordat die van mij op de oprit stond was ik met opties 74k kwijt. Ja, weinig leden met een XF, maar wie weet. Als we allemaal met een Jaguarforum paraplu lopen zouden er meerdere potentiele leden van dit forum op de hoogte moeten geraken van het bestaan.

Firstjagxf    3

Nog over de navigatie: in afwachting van mijn auto heb ik alles stukgelezen op het internet. Over de zogeheten serie 1 heb ik vele klachten gelezen over het navigatiesysteem. Wellicht een idee om te vragen of de navigatie in een beoogde koop is aangepast naar de huidige versie. Daarmee heb ik tot nu toe (6000 km ahem) geen enkel probleem mee gehad.

Broncky    0

bedankt voor de duidelijke uitleg en de linken, ik heb momenteel deze op het oog, in de verlofperiode ga ik ze eens bekijken... hopelijk zijn ze dan nog niet verkocht en zijn de handelaars dan niet gesloten.

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?pr=0&fromparkdeck=1&id=247231688

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?pr=0&fromparkdeck=1&id=254637850

http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?pr=0&fromparkdeck=1&id=250536280

hopelijk kom ik nog een 2.2 tegen, anders zit ik met meer dan 1000 euro voor de inschrijving hier in Belgie en jaarlijks 800 euro taksen.

Laan    817

ziet er allemaal goed uit. Vooral de laatste portfolio uitvoering. Die zijn supercompleet. Een 2.2 kom je alleen tegen in een serie 2 vanaf 2011. En die taxen? Als je ziet hoe je in NL fiscaal mishandeld wordt dan lach je om die Belgische taxen.

Broncky    0

2.2 pas vanaf 2011? Dan zal het een 2.7 of 3.0 worden, 2011  wagens vallen boven de prijsklasse die ik wil besteden.

bedankt

Edit: net ff nagekeken, de 2.2 vanaf 2011 kost minimum het dubbel van de 2008's 2.7 en 3.0. vind ze niet onder de 29.000 euries.

Dan zal het een 6 cilindertje worden... klinkt vast ook mooier... :onthequiet:

mindbrother    0

Als je een oudere XF met diesel zoekt, kies er dan eentje met een 3.0 liter motor, die zijn ergens medio 2009 voor het eerst verschenen zover ik mij herinner. Die is zuiniger dan de 2.7 liter versie, en bovendien stiller en krachtiger.

Ik heb een 2.7D gereden, prima vermogen en koppel e.d. plus een 'redelijk' verbruik, ik heb er wel wat storingen mee gehad (injector, kleppen, bij mij alles onder garantie verholpen). Ook een soort catalysator-storing, die op een Engels forum een ontwerpfout genoemd wordt, die alleen bij de 2.7D motor voorkwam na enkele jaren van gebruik (in mijn leken-taal: een te kort stukje flexibele buis, dat door langdurig rijden/trillen van de auto op de weg haarscheurtjes begon te vertonen en begon te lekken aan de onderzijde van de XF met 2.7D motor, na circa 130.000 km). De 3.0 liter (6 cilinder) en 2.2 liter/4 cilinder dieselmotoren zouden hier geen last van hebben.

De navigatie van de XF (zowel oude als nieuwe serie) zijn niet de beste op de markt, maar ik heb mij er altijd goed mee kunnen redden, op een enkele autorit na.

Broncky    0

bedankt, een 3.0 dus, zo wordt het gamma om te zoeken toch al wat minder breed, geeft niet want ik zoek liever specifiek op een bepaald motortype...

Die gps zou voor mij ook niet de grootste ramp zijn, en misschien zijn ze wel te updaten of te vervangen...Die van BMW die ik nu heb zijn ook niet altijd even "super" hoor.

3.0 sinds 2009, dacht er toch te koop gezien te hebben van 2008 ook?

Nu ja niet zo belangrijk, heb liever een zo jong mogelijke.

mindbrother    0

3.0 liter van 2008 is vermoedelijk de benzine-uitvoering geweest (ook 6 cilinders). Niet zo een heel fraaie motor, heb hem als leenauto wel eens meegehad van de dealer, ik vond toen de 2.7 liter dieselmotor een stuk prettiger rijden.

De 2.7D is geen slechte motor hoor, ik heb er wat tegenslag mee gehad, dat geldt niet voor alle 2.7D rijders. Maar als je een 3.0D kan vinden die je kunt betalen... doen!

Broncky    0

Nog niets gevonden naar m'n zin, de zoektocht wordt even in een tragere versnelling gezet ivm verlof en verhuis.

Daarna zoek ik verder en zal ik m'n info hier delen, misschien handig voor degene die ook ooit op zoek gaan.

Het is trouwens fantastisch dat dit topic al "populair" benoemd is, ondanks dat ik hier nieuw ben.

Alle verdere tips zijn trouwens nog steeds welkom, of al je er eentje tegenkomt (in België wel te verstaan) mag je het altijd laten weten

motormuis    0
On 7/12/2014 at 7:45 PM, Firstjagxf said:

Ik rijd in een "gewone 2,2". Wel laten chippen door de dealer tot 228 Pk. Kosten daarvoor zijn in verhouding laag in vergelijking met een krachtiger motor.Groet,

Oud topic, maar chipt de dealer zelf ook?  Ik heb een 163pk versie gekocht en iets meer vermogen is altijd fijn.