Jump to content

Onderhoud softtop

wvdl
 Share

Recommended Posts

• Replies 7
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik deed het eerst met vloeibare  groene zeep, maar heb ontdekt dat het langer mooi blijft als je de schoonmaak en impregneer van in mijn geval van Autoglymm gebruikt. 

Blijft langer zwart en de regen trekt er gedurende langere tijd niet meer in.

Grt Rob

Autoglym is prima, Raggtop is een stapje meer, vooral de bescherming

Afhankelijk van hoe vuil het is eerst spoelen met een natzuiger of extractor

De echte top in bescherming is iets als Gyeon Fabric coat

Ik heb het op sneakers en die blijven behoorlijk lang droog in de regen

Kijk anders even op forum.carclean.nl voor meer ervaringen

Mijn Volvo cabrio is altijd door de wasstraat gegaan. Alvorens daar in te rijden, heb ik de auto altijd eerst helemaal afgespoten met de hoge drukspuit, ook de kap.  Ik denk dat de lak meer te leiden heeft gehad van de wasstraat dan de kap. Die heeft met name te lijden gehad van veelvuldig gebruik in zomer en winter en heeft nu na 3 ton wat slijtplekken op de knikkende delen. Zo op het oog heb ik geen verhoogde slijtage opgelopen door de wasstraat. De kap is nog prima zwart en goed schoon. Ik denk dat het uitspuiten met de hoge drukreiniger ervoor heeft gezorgd dat de kap nog steeds goed schoon is. Zo heb ik ook ooit groene aanslag van bomen uit de cabriokap van de Audi van m'n meisje gehaald. Die kap is na 320.000 kilometer nog helemaal gaaf. Die wordt net als de mijne met de hoge drukspuit schoon gemaakt. Op geen van beide kappen wordt een onderhoudsproduct gedaan. Zeker wat betreft de wasstraat is het een keus tussen gebruiksgemak en concoursconditie. Met ongeveer 40.000 per jaar is de keus gevallen op gebruiksgemak.

Een hoge druk reiniger, als je hem al gebruikt, ALTIJD vlak houden en NOOIT haaks op de kap.

Duurdere kappen, zoals de Saab, hebben een rubberen tussenlaag die de hoge druk niet fijn vindt.

"Better safe than sorry"

Ik zet de straal altijd op ongeveer 45% graden tot 60 graden. In de praktijk wijst dat zichzelf uit. Je kunt vanaf de grond namelijk niet tot 90 graden op het dak komen. Je zou dan boven de auto moeten hangen. Als de aanslag hardnekkig is, dan zet je de straal dicht op de kap. Ik heb dat zelfs tot ongeveer 10 cm gedaan. Dat was noodzakelijk om groene bomengloed te verwijderen. Bij de Audi van mijn meisje heb ik de spuit er denk ik nog wel dichter op gehad. Als je de spuit dicht erop zet en je hebt stevige aanslag, dan zie je het wegstromende water als een groene golf wegstromen.

Ik ben al 'ns vermanend toegesproken op het Volvo-forum dat deze hoge drukspuitbehandeling schadelijk is voor de kap. Het zij zo. Het werkt en van schade is mij niet gebleken. Ik heb al verhalen op fora gelezen van mensen die zelfs met speciale producten bomenaanslag niet weg kregen. Bij de Audi heb ik die ene bewuste keer met ernstige aanslag iets van 4 muntjes weggespoten. Toen de kap was opgedroogd, zag ik dat ik stukje had overgeslagen en kon ik er nog 'ns twee muntjes aan besteden. Een muntje kost 50 cent. Kortom voor drie eurtjes en iets van een half uur werk, zag de kap er weer uit om door een ringetje te halen.

Bedankt voor alle tips en adviezen! :-)

Ook de recensies op Carclean.nl en het forum.carclean.nl zijn handig (had ik eigenlijk ook zelf kunnen ontdekken met die grote banner bovenaan de pagina... :s)

Ondanks dat het goed is gegaan met de wasstraat bij een Volvo, denk ik dat ik er toch voor kies om maar niet door de wasstraat te gaan met mn xk8.

Nu hopen dat het zaterdag droog (en lekker?) weer is zodat ik haar weer prachtig schoon kan maken! :-)

Heb je het idee dat het dak van de Jaguar anders is of heb je sowieso geen goed gevoel bij de wasstraat? Is dat voor de kap of is dat voor de lak van de auto. Voor het tweede klopt je gevoel. De lak wordt er niet mooier van. Als je op de auto kijkt in de zon, zie je kringetjes. De hoge drukspuit kan ook zonder wasstraat. Je zou jezelf tekort doen volgens mij om die niet te gebruiken. Veel succes zaterdag met de poetsbeurt. Eerst poetsen, dan dak eraf en gaan!