Jump to content

Speling achterwiel

RobPieters
 Share

Recommended Posts

Hi

Heb speling op het achterwiel, dacht eerst dat het een niet gebalaceerd wiel was, zo voelt het.

Nu denk ik dat het lager speling heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee of is het mogelij toch nog een andere mogelijkheid?

En is dit zelf op te lossen cq te vervangen?

Alvast bedankt voor de tips.

Rob

Lagerspeling voel je zowel als je het wiel links / rechts vasthoudt als dat je het onder / boven pakt

Speling op de ophanging voel je aan het wiel meestal maar in een bepaalde richting

Zelf kunnen is sterk afhankelijk van kennis en gereedschap

Voor een garage is het geen raketwetenschap ...

• Like 1

JF Guru & Isabella,

Bedankt voor jullie reactie!

Is inderdaad links achter, ik heb het wiel er af gehaald en de moer proberen aan te draaien, hier zit echter geen mm beweging in.

Het lijkt er op dat het alleen speling is als ik het wiel boven en onder vastpak, dus toch de ophanging?, zie allen verder niets bewegen.

Heb ook regelmatig abs storing, maar als ik de plug op de abs pomp een paar keer los haal en weer vast zet is het een tijdje weg, vermoedelijk is dat de kwaal van slecht soldering, ga morgen de elektronica uitbouwen en alles opniew solderen.

Toch even naar laten kijken, waarschijnlijk is het dan de speling op de kruiskoppeling van de aandrijf-as, maar kan ook goed het draagarmlager zijn dan, dat moet je op een bepaalde mannier beoordelen.

En de ABS storing kan door de soldering, maar als je e.e.a. even uitleest dan weet je meer.

Let er ook even op dat je de boel goed ontlucht, ik weet niet hoe handig je bent maar ik heb er een apparaat voor......

Hi Isabella,

Heb gisteren eerst de sensoren eens goed schoon gemaakt, miste een torx e5 om de elektronica van de abs pomp af te halen.

Ontluchten zou ik doen net als vroeger, slangetje op de nippel en een keer of 20 pompen met het rempendaal en bij blijven vullen met olie.

Vandaag proefgereden en geen ABS storing, maar heb als eens eerder een week geen storing gehad.

Denk dat ik preventief toch de elektronica eraf haal en doorsoldeer.

Nu heb ik voor de sensoren aan beide zijden de acherwielen er afgehaald en ook de remklauw en remschijf, ook alles gelijk schoon en gangbaar gemaakt.

Blijkt dus dat ik aan de rechterzijde ook een kleine speling heb, en is aan beide zijden alleen in de vertikale richting.

Moet voor de 27e naar de apk, ik zal er naar laten kijken, jammer dat je zo ver weg zit van hier naar heinkenszand is ca 165 km...

Laat je weten wat ze er bij de garage hier van zeggen, en voor herstel zou ik altijd nog naar je kunnen reiden als het herstle op een dag te doen is...

Rob

Isabella, als ik het niet zelf kan en moet laten doen dan wil ik het wel laten doen door iemand die er echt verstand van heeft.

Volgens wat ik hier en daar heb gelezen op het forum  zit ik dan bij jou wel goed, of niet?

Isabella, als ik het niet zelf kan en moet laten doen dan wil ik het wel laten doen door iemand die er echt verstand van heeft.

Volgens wat ik hier en daar heb gelezen op het forum  zit ik dan bij jou wel goed, of niet?

Ja! Gewoon doen! Als je daar bent zie je wel waarom, je vergeet gewoon de afstand.

Het gaat erom waar je je goed bij voelt, je moet niet echt ver gaan rijden om het bij ons te laten beoordelen...

Ieder andere garage kan dit nazien............

Maar je bent natuurlijk gewoon welkom.

We hebben lekkere koffie (vind ik zelf)

Wat ik belangrijker vind is dat het GOED nagezien word en dat je daarna zeker weet waar je aan toe bent.

• Like 1

En ik kan het ook aan raden!  En voor mij was het 2000 km rijden, dus waar heb ben we het over?

165 km?  En je auto wordt professioneel nagezien. In een showroom van een Garage.

Al heb je geen probleem, is het een lust om te zien,en dat "Bakkie" gewoon heerlijk.

Denk ook eens aan de Hond! die lust vast wel een kluif!

En ik kan het ook aan raden!  En voor mij was het 2000 km rijden, dus waar heb ben we het over?

165 km?  En je auto wordt professioneel nagezien. In een showroom van een Garage.

Al heb je geen probleem, is het een lust om te zien,en dat "Bakkie" gewoon heerlijk.

Denk ook eens aan de Hond! die lust vast wel een kluif!

En van een lekker partijtje gooien en halen houdt de hond, Dakota , ook wel hoor !

Mijn tweede auto, een Saxo 16v, -de ´´kogel op wielen´´-  is vandaag weer perfect nagekeken en waar nodig vakkundig, en vriendelijk geprijsd, gerepareerd (o.a. nieuwe uitlaat)

met bijzondere kostenbesparing t.o.v. een ´´dealer/stealer´´

----,.....oh ja,  en als je een bot meeneemt reken erop dattie je dat 100 keer laat weggooien (de hond hé, niet Raymond/Isabella :sarcastichand: )