Ga naar inhoud
Xag

Parkeersensoren achter vervangen (met foto's)

Aanbevolen berichten

Xag    348
Aangezien bij mijn X350 twee parkeersensors achter het net meer deden heb ik er twee andere ingezet. Ik heb er een verhaaltje met foto's van gemaakt. Wellicht dat iemand er wat aan heeft.

 

Als je bij het inschakelen van de achteruit even een lange piep hoort en daarna niets meer is er waarschijnlijk een parkeersensor kapot. Draai de sleutel op stand II van het contactslot maar start de motor niet! Trap op de rem en zet de bak in R. Ga dan achter luisteren bij de sensors welke wel tikt en welke niet meer. Deze zijn waarschijnlijk defect. Schoonmaken schijnt ook wel eens te helpen maar hielp bij mij niet.

 

Vervangen parkeersensors achter.

 

Maak de vloer los bij de twee sjorhaken achterin en haal de vloer eruit. (Torx 30)

 

Verwijder de plastic clip waarmee de bekleding bovenin vastgehouden wordt. Dergelijke clips willen soms aardig vast zitten. Ik stop meestal een brede schroevendraaier achter de bekleding in plaats van een schroevendraaier onder de clip zelf te steken. Dan verdeel je de druk op de kraag van de clip wat beter.

 

Bij mij zaten er ook nog clips achter het klepje van de CD/DVD. Dit schijnt niet bij alle X350’s zo te zijn.

 

Tegen de achterkant zit ook een zwarte bevestiging waar een bajonetsluiting in blijkt te zitten. Die draaide bij mij gewoon door dus ik heb de zijbekleding eerst naar het midden van de bagageruimte getrokken en toen wipte deze clip er ook zo uit.

 

Naast bovengenoemde clip zit een plastic clip met schroef. Dit is niet echt een schroef maar een pin die in de clip gedrukt wordt om hem aan de achterkant uit te laten zetten. Als je deze schroef voorzichtig draait en er bijna geen druk op uitoefent komt hij meestal wel omhoog en kun je hem eruit halen. Daarna kun je de clip gemakkelijk uit de beplating halen.

 

Daarna kan de kunststof achterplaat eruit. Zoals je kunt zien kan het kapje om het slot heen er ook nog los uit. Dat sprong er bij mij bij het uithalen zo uit.

 

Deze achterplaat zit vast met 4 boutjes (T30), 2 bij de grepen en 2 in de vakjes achter de klepjes.

 

Daarna lijkt de plaat nog onwrikbaar vast te zitten maar de truc is om hem recht omhoog te trekken langs het rubber. Zoals je op de foto’s kunt zien steken er pennen naar onderen die vallen in de uitsparingen in de carrosserie. 

 

Als laatste moeten er nog 4 boutjes (Sleutel 10) losgemaakt worden.

 

In het manual staat dat in de wielkast 3 boutjes los moeten. Dat is in ieder geval bij mij niet zo. De bovenste twee houden de kunststof wielkast wel aan de carrosserie vast maar zitten niet verbonden met de bumpercover. Daar kwam ik helaas pas achter toen ik de meeste er met veel moeite uit had gehaald. Alleen helemaal onderaan zit een boutje (T30) wat er wel uit moet. Dit kan flink vast zitten door corrosie van de bout in de clip (zie verderop voor toelichting). Vooraf van buiten en van onderen inspuiten met kruipolie is wel aan te bevelen. Je kunt de schroefdraad van achteren zien zitten als je onder de auto ligt.

 

In het manual staat ook dat de side marker lights er uit moeten… Bij een Amerikaanse uitvoering waarschijnlijk wel, hier is het compleet nutteloos. Wel kun je nu zien hoe het er van binnen uit ziet. Het blauwe stukje tape was om het chroom te beschermen tegen de schroevendraaier. Je kunt hem er trouwens van onderen simpel uitwippen.

 

Aan de achterkant van de bumpercover, onder de auto, zitten ook weer 4 van die plastic clips met schroefje. Bij mij zaten deze compleet vast dus ik heb een kleine schroevendraaier tussen kop en clip getikt en ze er uit gewipt. Drie hebben het overleefd, bij een schroefje ging de kop eraf. Dat is geen probleem, je druk gewoon het pennetje wat er nog in zit naar binnen. Hier ga ik nieuwe clips voor halen.

 

Ter illustratie een foto van hoe zo’n clip in elkaar zit. Dit zijn trouwens de nette versies die binnenin zaten!

 

Dan het verwijderen van de bumpercover zelf. Pak de zijkant van de bumpercover bij wielkast en trek hem naar buiten toe los. Dat vraagt een stevige ruk maar dan springt de zijkant uit de klemmetjes waar hij mee vast zit. Daar kun je hem naderhand ook zo weer in klikken. Ik heb eerst beide zijkanten losgetrokken en toen even hulp gehaald. Om de bumper te verwijderen moet je namelijk beide zijkanten lichtjes naar buiten trekken tegelijkertijd de bumper naar achteren trekken. Dat gaat heel gemakkelijk maar je wil niet dat hij op de grond valt dus een paar extra handen is aan te raden.

 

Op de volgende foto is nu het gat te zien waar het onderste boutje bij de wielkast doorheen gaat.

 

Aan de linkerkant loopt een kabel maar als je de bumper op een hoog genoeg kratje legt kan die kabel gewoon blijven zitten.

 

Dan een foto van de sensor zelf. Je ziet dat er een wit pennetje in een V valt. Dat is om hem in de juiste positie te centreren. Links van dat witte pennetje zit een veerklemmetje en aan de andere kant van de sensor een tweede. 

 

Twee van deze klemmetjes tegelijkertijd open houden gaat gemakkelijk met de punten van een punttang en dan kun je de sensor van buiten naar binnen er uit drukken. Niet te hard drukken met de tang, is niet nodig en anders breek je misschien een klemmetje af. Door de bek van de punttang is ook het veerplaatje van de stekker te zien. Als je de sensor eruit hebt kun je deze iets lichten met een kleine schroevendraaier en de stekker los trekken.

 

Steek de stekker op de nieuwe sensor en vergeet niet het veerplaatje even goed vast te laten kilkken zodat de stekker er niet af kan vallen. Controleer eerst of de sensor nu wel tikt zoals hierboven beschreven! Alles piep nu wel, om beter te testen moeten de sensors eerst gemonteerd worden.

 

Maak, nu je er bij kan, het gat ook even schoon met een doekje. Dan de sensor weer in de houder klikken. Ik heb het systeem toen nog een keer getest of hij reageerde op naderende voorwerken en dat was gelukkig allemaal goed. 

 

Daarna kun je alles weer in omgekeerde volgorde monteren.

 

Ter illustratie nog twee foto’s van de manier waarop de boutjes in de wielkast in de clips er achter zitten. Zoals je bij de eerste foto kunt zien, kan dit behoorlijk vastgeroest zijn. Op de tweede foto kun je zien hoe deze clip er uit ziet. Ik had ze graag vervangen door nieuwe maar die had ik niet dus dat moet later maar eens.

 

 

Groet,

 

Guus

 

post-1365-0-45747300-1391972827_thumb.jpg

post-1365-0-71853000-1391972833_thumb.jpg

post-1365-0-61455300-1391972840_thumb.jpg

post-1365-0-39893000-1391972849_thumb.jpg

post-1365-0-43307200-1391972857_thumb.jpg

post-1365-0-12779800-1391972865_thumb.jpg

post-1365-0-27336700-1391972871_thumb.jpg

post-1365-0-63261400-1391972877_thumb.jpg

post-1365-0-09823600-1391972884_thumb.jpg

post-1365-0-23281900-1391972890_thumb.jpg

post-1365-0-90918900-1391972896_thumb.jpg

post-1365-0-54134800-1391972904_thumb.jpg

post-1365-0-00750800-1391972912_thumb.jpg

post-1365-0-19281900-1391972918_thumb.jpg

post-1365-0-64326200-1391972924_thumb.jpg

post-1365-0-04462900-1391972931_thumb.jpg

post-1365-0-80851500-1391972938_thumb.jpg

post-1365-0-70996100-1391972946_thumb.jpg

post-1365-0-17774100-1391972955_thumb.jpg

post-1365-0-08865900-1391972963_thumb.jpg

post-1365-0-07650600-1391972971_thumb.jpg

post-1365-0-13709600-1391972986_thumb.jpg

post-1365-0-94115600-1391972993_thumb.jpg

post-1365-0-52153500-1391973002_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
floris/hans    0

Na vier jaar nog steeds een mooie uitleg door Xag! Zeer verhelderende foto’s. Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt om mijn X350 van januari 2004 weer in orde te krijgen.

 

Mijn ervaring en aanvullingen:

-          De parkeersensors tikken niet, althans ik kan ze niet horen.

-          Voor het demonteren van de bumpercover kan je de bekleding van de bagageruimte laten zitten. Dat ondanks dat ook mijn werkplaatshandboek beschrijft dat je het ‘luggage compartment side trim panel’ zou moeten verwijderen. Het is wel handig om de vloer eruit te schroeven, dan kan er verder gemakkelijker bij.

-          De kunststof achterplaat (rear luggage compartment trim) zit bij mij vast met slechts twee boutjes (Torx 30 bij de sjorgrepen). Bij het terugplaatsen moet je letten op de lipjes aan de bovenkant.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Xag    348

Mooi dat je er wat aan gehad hebt! De sensoren tikken echt wel maar inderdaad kan wellicht niet iedereen het even goed horen.

 

Guus

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×