JimmyB Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Iemand een idee of bij een XK8 (X100) het een verschil maakt bij een kick down of hij in N-stand staat of S-stand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RXShorty Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Je bedoeld in de D stand? Kickdown zoekt het meest ideaal toerental om zo snel mogelijk er vandoor te gaan. Met de S stand aan gaat hij verder in de toeren dan in D. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Hij bedoelt de N-(en de S-)stand van het omschakelknopje (maar je ziet bij de XK8 alleen de S maar, toch? S/lampje aan, N/lampje uit, toch?). In de S zit hij in principe/gemiddeld continu al wat hoger in de toeren, dus in de N zal hij wat eerder geneigd zijn om de kickdown in te zetten. In de S zal hij dus vaak al in een lagere versnelling zitten, in die stand trekt hij immers ook verder door voordat hij overschakelt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 De kickdown is altijd met gasklep totaal open en zal doortrekken naar het max toerental en dan pas de volgende versnelling pakken. Maakt dan niet uit of hij in de sportstand staat of in de normale stand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Maar hij schakelt wel meteen terug als je hem intrapt, tenzij je dus al redelijk hoog in de toeren zit wat in de S vaker het geval zal zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Of hij nu in de S of N staat, terugschakelen doet hij altijd omdat je bijna nooit tegen het maximele toerental aanzit, tenzij je meer dan 200km/u rijdt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted January 31, 2014 Share Posted January 31, 2014 Niet altijd, wel bijna altijd, op zijn minst meestal. Afhankelijk van je rijstijl. Maar het heet inderdaad ook niet voor niets een kickdown... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JimmyB Posted February 1, 2014 Author Share Posted February 1, 2014 Iemand een idee welke versnellingsbak er in de XK zit? Reageert heel anders (lees: minder aangenaam) dan mijn XJ12: -bij traag rijden (30-50 km/u) heb ik gevoel dat ie in te kleine versnelling blijft staan. Gevolg: rijdt wat nerveus: als je gas een beetje lost gaat ie onmiddellijk vertragen (zoals een klein 4 cilindrisch motortje). In of uit sportstand, maakt niet veel verschil. -omgekeerd: als je bij hogere snelheid (70-100km/u) wil accelereren en gas bijgeeft, reageert ie vrij traag. Het duurt even voor ie terugschakelt, en dan nog heb ik gevoel dat ie niet laag genoeg schakelt omdat ie niet genoeg power geeft. Sportstand maakt niet veel verschil. Bij kick down schiet ie natuurlijk als een speer vooruit, kracht genoeg, maar dan is het allemaal nogal ongecontroleerd en extreem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Een XK8 heeft een ZF5HP24 bak. Deze geeft nogal eens problemen als hij geen goed onderhoud heeft gehad. Ik zou er eens een specialist naar laten kijken en op zijn advies de bak laten spoelen als dit de oplossing kan bieden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isabella Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Als het een 4.0 is dan zit er een ZF5HP24 in, en Keesh gaf al aan wat er dan aan zou moeten gebeurewn om een oplossing te bieden. Als het een SC is dan zit er een Mercedes bak onder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Laan Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Volgens mij schakelt hij in S gewoon eerder terug en blijft langer in die versnelling zitten dan bij N. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Les Charles Posted February 1, 2014 Share Posted February 1, 2014 Hallo medeliefhebbers, Zojuist even één & ander uitgetest met mijn XK8. In de normale stand pakt de kick-down lekker op (met inderdaad een minieme vertraging) en loopt door tot 6000 rpm voordat hij/zij doorschakeld. In de S-stand pakt de kick-down sneller op en loopt door tot het rode RPM-gebied. Ik heb niet geklokt, maar voor mijn gevoel is de accelleratie amper sneller, maar wel iets meer theater (en brandstof). Mijn ZF 5HP 24 is enkele weken geleden gespoeld bij de Jaguar-dokter G&G. Mijn bak was al netjes onderhouden, dus geen spectaculaire veranderingen. Maar alle wisselingen van versnellingen + & - verlopen zachter (amper voelbaar, zoals het hoort bij een Jag) Met sportieve groeten, Les Charles Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.