Jump to content

kick down XK8


JimmyB
 Share

Recommended Posts

Hij bedoelt de N-(en de S-)stand van het omschakelknopje (maar je ziet bij de XK8 alleen de S maar, toch? S/lampje aan, N/lampje uit, toch?).

 

In de S zit hij in principe/gemiddeld continu al wat hoger in de toeren, dus in de N zal hij wat eerder geneigd zijn om de kickdown in te zetten. In de S zal hij dus vaak al in een lagere versnelling zitten, in die stand trekt hij immers ook verder door voordat hij overschakelt.

Link to comment
Share on other sites

Iemand een idee welke versnellingsbak er in de XK zit? Reageert heel anders (lees: minder aangenaam) dan mijn XJ12:

 

-bij traag rijden (30-50 km/u) heb ik gevoel dat ie in te kleine versnelling blijft staan. Gevolg: rijdt wat nerveus: als je gas een beetje lost gaat ie onmiddellijk vertragen (zoals een klein 4 cilindrisch motortje). In of uit sportstand, maakt niet veel verschil.

 

-omgekeerd: als je bij hogere snelheid (70-100km/u) wil accelereren en gas bijgeeft, reageert ie vrij traag. Het duurt even voor ie terugschakelt, en dan nog heb ik gevoel dat ie niet laag genoeg schakelt omdat ie niet genoeg power geeft. Sportstand maakt niet veel verschil. Bij kick down schiet ie natuurlijk als een speer vooruit, kracht genoeg, maar dan is het allemaal nogal ongecontroleerd en extreem.  

Link to comment
Share on other sites

Een XK8 heeft een ZF5HP24 bak. Deze geeft nogal eens problemen als hij geen goed onderhoud heeft gehad. Ik zou er eens een specialist naar laten kijken en op zijn advies de bak laten spoelen als dit de oplossing kan bieden.

Link to comment
Share on other sites

Hallo medeliefhebbers,

 

Zojuist even één & ander uitgetest met mijn XK8.

 

In de normale stand pakt de kick-down lekker op (met inderdaad een minieme vertraging) en loopt door tot 6000 rpm voordat hij/zij doorschakeld.

In de S-stand pakt de kick-down sneller op en loopt door tot het rode RPM-gebied.

 

Ik heb niet geklokt, maar voor mijn gevoel is de accelleratie amper sneller, maar wel iets meer theater (en brandstof).

 

Mijn ZF 5HP 24 is enkele weken geleden gespoeld bij de Jaguar-dokter G&G.

Mijn bak was al netjes onderhouden, dus geen spectaculaire veranderingen.

Maar alle wisselingen van versnellingen + & -  verlopen zachter (amper voelbaar, zoals het hoort bij een Jag)

 

Met sportieve groeten,

Les Charles

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...