keesh Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Er bestaat er maar ééntje van op de hele wereld. Een volledig functionerend showmodel van de meest perfecte auto ooit, zo was de bedoeling. Het begon in 1967 allemaal met de basis van een E-Type: het chassis en haar 4.2 litermotor. Daaromheen werd door Bertone en Marcello Gandini, die ook de Lambo Countach voor zijn rekening nam, een stalen monocoque body ontworpen. De reden waarom is een ongewone: de Britse krant The Daily Telegraph gaf de opdracht tot de bouw. De Pirana moest dienen als publiciteitsstunt voor de krant: dit was volgens hen de ‘ideale auto’. Het mag duidelijk zijn dat de Lamborghini Espada een tijdje later nogal wat designkenmerken geleend heeft van deze 2+2 Jag. Kijk alleen al naar het langgerekte front en de plaatsing van de koplampen. En natuurlijk die lekkere Kamm-tail.Het publiek zag het bijzondere prototype voor het eerst op de London Motor Show van ’69 in Earl’s Court. Voor Bertone was dit niet alleen een stunt voor de krant, maar zijn visie op hoe de opvolger van de E-Type er uit zou moeten zien. Die opvolger kwam er alleen niet. Het interieur van de Pirana heeft een geïntegreerde middenconsole, een overcompleet klokkenspel en speciaal ontworpen zetels. Ook had het prototype elektrische ramen en een radioantenne die, wanneer het contact aangezet werd, automatisch omhoog kwam. Als klap op de vuurpijl was de Pirana uitgerust met een voorloper van een Climate Control-systeem: koele lucht over het hemeltje, warme lucht door de vloer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fasett Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 En is deze 'meest perfecte auto' nog ergens te zien? Wie is de gelukkige eigenaar, de krant, Jaguar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedCat Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Www.autoblog.nl En op www.motortrend.com staat een zilveren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 Www.autoblog.nl En op www.motortrend.com staat een zilveren Dat is dezelfde, overgespoten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted January 18, 2014 Author Share Posted January 18, 2014 Voor meer info, het boek The Jaguar Bertone Pirana Coupe en click to look inside. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ik hoef hem niet te zien, man wat een lelijk ding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Ik hoef hem niet te zien, man wat een lelijk ding.+1Als ik m koop is het voor de verkoop...en zet ik m onder een zeiltje dat ik er niet per ongeluk naar kan kijken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Han Posted January 18, 2014 Share Posted January 18, 2014 Enzo Ferrari was stinkend jaloers op de lijnen van de E type en wat doet Bertoni? Maakt er een mislukte Citroen SM van. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 22, 2021 Author Share Posted October 22, 2021 Back to the Future met de Jaguar Pirana uit 1967. Op het Autosalon van Genève in 1967 ging John Anstey samenzitten met enkele autojournalisten. De toenmalige hoofdredacteur van Britse krant The Daily Mail wou weten hoe een moderne droomwagen eruit zou moeten zien. Niet voor een artikel, maar voor een publiciteitsstunt op de London Motor Show in Earls' Court. De Jaguar Pirana die zou debuteren op de stand van The Daily Mail, moest de nieuwe weekendeditie van het Engelse dagblad promoten. Jaguar-baas Sir Williams Lyons reageerde enthousiast op de plannen van The Daily Mail en verkocht de krant een nagelnieuwe Jaguar E-Type (een 2+2-chassis met verlengde wielbasis), die zo snel mogelijk naar Turijn verscheept werd. Want designhuis Bertone kreeg amper vijf maanden de tijd om die E-Type om te toveren in wat de Jaguar Pirana zou worden, een luxueuze GT die Britse klasse moest combineren met Italiaanse flair. Lamborghini Nuccio Bertone vertrouwde het project toe aan Marcello Gandini, die op dat moment net klaar was met de Lamborghini Marzal Concept. Om tijd te winnen bij het ontwerpen van de Jaguar Pirana, nam hij een heleboel designelementen over. Het elegante, maar klassieke lijnenspel van de E-Type werd ingewisseld voor een moderner, beduidend hoekiger koetswerkdesign dat veel overeenkomsten heeft met de in 1968 debuterende Lamborghini Espada. Maar logisch ook, beide modellen hadden dezelfde muze. Het op maat gemaakte interieur van de Jaguar Pirana hulde zich in Connolly-leder en kwam met een speciaal aircosysteem van Smith, met speciaal Sundym-glas van Triplex, met een speciale mediamodule van Philips (een geïntegreerde cassettespeler!) en met speciale veiligheidsgordels, die de inzittenden visueel en auditief verwittigden wanneer ze zich nog niet vastgegespt hadden. Pirana of Piranha? Bertone veranderde niets aan de aandrijflijn van de E-Type, ook de Jaguar Pirana werd aangedreven door een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 4,2 liter, een vermogen van 265 pk en een maximaal koppel van 385 Nm. Die power werd op de achterwielen gezet via een manuele vierversnelligsbak. Maar omdat de Bertone-creatie een dikke 100 kilogram aan toevoegde, was de Jaguar Pirana wat trager dan de donorwagen. Nu goed, reken nog altijd op een topsnelheid van ongeveer 240 km/u en zo'n 7,5 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/u. Aanvankelijk luisterde deze conceptcar naar de naam Piranha, zoals je nog steeds kan lezen op de achterste spatborden - in een lettertype dat sterk doet denken aan dat van de latere Lamborghini Espada, overigens. Maar de rechten op die naam behoorden een andere autoconstructeur toe, waarna de h verdween. Het werd Jaguar Pirana. Later zou Lili Bertone - vrouw van - beweren dat het een esthetische keuze was om die h te schrappen. Hebbedingetje Na zijn 15 minutes of fame op de 1967 Earls Court Motor Show verkocht The Daily Telegraph de Jaguar Pirana voor 16.000 dollar (in mei 1968, door Sotheby's op de veiling van Parke-Bernet), waarna de door Bertone vormgegeven conceptcar van de radar verdween. Tot hij in 2010 plots op de veilingsite eBay verscheen. In die periode was er wel aan de Jaguar Pirana gesleuteld: het koetswerk had een andere kleur gekregen (British Racing Green), de handbak was vervangen door de drietrapsautomaat van de E-Type en de slimme airconditioning was verplaatst naar het bagagecompartiment, zodat er achterin ruimte ontstond voor twee extra plaatsjes - de tweezitscoupé werd een 2+2. De wagen was opnieuw te bewonderen in 2012, op het Concorso d’Éléganza Villa d’Este. En in 2019 werd de Jaguar Pirana verhandeld door RM Sotheby's tijdens de Monterey Car Week. De door Bertone vormgegeven E-Type werd er geveild voor 324.000 Amerikaanse dollar, zo'n 278.250 euro aan de huidige wisselkoers. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Iksjeezesel Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 Ik vinnum juist prachtig, vanwege de geheimzinnige nooit daadwerkelijk waargenomen rondwarende tijdsgeest😉.. Helemaal in lijn met de (ook zo'n space age ding) Espada vind ik.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted October 22, 2021 Share Posted October 22, 2021 1 uur geleden, Iksjeezesel zei: Ik vinnum juist prachtig ......... Ik vinnut net een Ford Capri met verstopte anaalklieren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
XJeej Posted October 23, 2021 Share Posted October 23, 2021 Ik zie wel potentie, de neus is bijv. heel leuk, maar ik zou wel ff met een slijptolletje e.e.a. aanpassen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.