Jump to content

water onder passagiersmat X-Type

Recommended Posts

sonsan    490

Sinds een week in het bezit van een X-Type na 15 jaar BMW. Wat een genot deze auto! Het is een 3 ltr automaat. Wat een power en wat een luxe. Erg tevreden dus.

Nu heb ik een vraag.

Onder de mat voor de passagiersstoel was het nat. Het water kwam volgens mij door een opening naar de motorruimte boven de aanjager achter het dashboard. In de motorruimte gekeken en op die plaats zit een z.g. groot stekkerblok. Net onder die stekker loopt een watergootje voor de regenafvoer. Dat gootje was helemaal verstopt met troep. Volgens mij is dat de oorzaak, door b.v. een wasstraat komt het water boven dat gootje uit en loopt dan via die opening (weliswaar afgedicht door dat stekkerblok) de passagiersruimte in. Een beetje moeilijk uit te leggen maar is dit een kwaaltje bij dit model? Ik baalde behoorlijk toen ik het zag maar ik hoop dat dit de oorzaak was.

PS hoe kan ik aangeven dat deze titel bij een X-Type hoort? Ik zie bij andere posters het model auto staan voor hun titel.

RedCat    90

Geen idee of het een kwaal is, de mijne wordt nooit zo vuil :wink:

Zwakke punten vind je wel achter de voorstel wielkuipbeplating

Na de winter even verwijderen en schoonmaken

RXShorty    24

Welkom op het forum :)

Helaas kan ik je niet verder helpen met de lekage.

Maar afwater systemen moeten niet verstopt zitten.

Tags voor de titels doen wij (moderatoren)

Gr,

Rob

sonsan    490

Beste RedCat,

kan je aangeven wat de zwakke punten zijn achter de voorste wielkuipbeplating? Geen idee wat ik daar moet verwachten.

sonsan    490

Ik heb zojuist de vraag gelezen over de gaten in de chassisbalken (starter Alfriedel). Vooral op het Duitse forum is er al veel over gechreven.

Zou dat misschien de reden kunnen zijn dat ik water onder de mat had of komt dat water waar over gesproken wordt niet in het passagiersgedeelte?

RedCat    90

De veel besproken opening loopt door in de ruimte erachter

Ik heb niet het idee dat die weer doorloopt naar binnen

Zoals gezegd, als je hem schoon houdt zal het zich niet voordoen

Normale condensatie zal je in een x-type altijd hebben

sonsan    490

Dit is de "stekker" waaronder het afwater gootje loopt. Als je goed kijkt is het nog een beetje vochtig. Die was bij mij verstopt en ik denk dat het water door de aansluiting naar binnen is gekomen.

Iemand een idee waar deze "stekker" voor dient?

post-5412-0-26523500-1388426973_thumb.jpg post-5412-0-48258800-1388426987_thumb.jpg

sonsan    490

Bij JagRepair.co kan je de Technical Service Bulletin bekijken en daar vond ik dit:

XT501-08 Passenger Footwell Water Leakage - Leakage at Pollen Filter Housing - Install Water Shield.

Dit is wel voor de modellen vanaf 3-2002 maar misschien zit daar het probleem wel. Vanmiddag de auto gewassen met de hoge druk spuit en weer lag er water op de pass. mat. Nu de hele binnen bekleding eruit gehaald, ventilatormotor gedemonteerd (er hing een druppel aan het motorhuis)  en het dashboard kastje verwijderd voor beter zicht. Vreemd genoeg was daar alles droog, Alleen de mat was nat en er lag wat water op het schuimplaatje wat onder de ventilatormotor zit. Misschien komt het water dan toch door het pollenfilter naar binnen (maar dan zou de ventilator toch nat moeten zijn zou je zeggen...)

Pauluspp    288

Wat Michel al aangeeft. Zorg inderdaad voor schone afvoerkanaaltjes en filters e.d.

Mijn buren hebben een fijne coniferenhaag :-( , en bij beide auto's ( de Merc. C en SLK) die buiten staan hebben we in de herfst last gehad van diverse vreemde lekkages.

Bleek in alle gevallen bladertroep en van die fijne balletjes uit de coniferen te zijn in de bakken onder de ruitenwissers.

Affvoertjes af en toe goed door(laten) blazen met perslucht of desnoods met de hogedrukspuit.

sonsan    490

Ik moet eens gaan kijken waar al die afwateringskanaaltjes lopen, ik heb geen idee.

En wat moet ik dan nog meer schoonhouden? De Jag ziet er inmiddels na meerdere dagen poetsen zowel van binnen als van buiten als nieuw uit, de motorruimte is volledig vrij van bladeren e.d. Alleen heb ik niet de afwatering nagekeken omdat ik niet weet waar die lopen.

Als het pollenfilter zou lekken dan zou toch ook de motor van de ventilator (achter het dashboadkastje) nat moeten zijn? En die is kurkdroog.

Wat mij wel is opgevallen dat het plastic scherm onder de ruitenwissers (waaronder het pollenfilter zit) aan de zijkanten niet strak tegen de voorruit ligt. Aan beiden zijden is een opening, alsof het scherm een beetje bol staat. Moet dat scherm strak tegen de voorruit of heeft dat niks met een eventuele lekkage te maken? Indien niet duidelijk kan ik een foto plaatsen.

rover114    833

Ik moet eens gaan kijken waar al die afwateringskanaaltjes lopen, ik heb geen idee.

En wat moet ik dan nog meer schoonhouden? De Jag ziet er inmiddels na meerdere dagen poetsen zowel van binnen als van buiten als nieuw uit, de motorruimte is volledig vrij van bladeren e.d. Alleen heb ik niet de afwatering nagekeken omdat ik niet weet waar die lopen.

Als het pollenfilter zou lekken dan zou toch ook de motor van de ventilator (achter het dashboadkastje) nat moeten zijn? En die is kurkdroog.

Wat mij wel is opgevallen dat het plastic scherm onder de ruitenwissers (waaronder het pollenfilter zit) aan de zijkanten niet strak tegen de voorruit ligt. Aan beiden zijden is een opening, alsof het scherm een beetje bol staat. Moet dat scherm strak tegen de voorruit of heeft dat niks met een eventuele lekkage te maken? Indien niet duidelijk kan ik een foto plaatsen.

Juist dat scherm daar zit vaak vuil onder , en veroorzaakt lekkages( en roest)

sonsan    490

Juist dat scherm daar zit vaak vuil onder , en veroorzaakt lekkages( en roest)

ik heb dat scherm gedeeltelijk open gehad (kreeg de ruitenwissers er niet af, blijkt met een poulietrekker te moeten) en daar zat wel wat bladeren onder. Deze heb ik verwijderd met een stofzuiger.

Op de foto's zie je de opening van dat scherm, maar ik vraag me af of dat echt moet afdichten.

post-5412-0-74803200-1388577823_thumb.jpg

post-5412-0-90751900-1388577835_thumb.jpg

post-5412-0-01838700-1388577848_thumb.jpg

RedCat    90

Overstromen voorkom je met wassen, lekken door een kier niet

Afdichten moet niet hoeven, origineel zit er volgens mij ook geen kit

Probleem is wel dat als je de parafaan (zo heet die plaat) deels oplicht, hij gaat knikken

En bij zo'n knik is de aansluiting dan weer naadje ...

Als je interieurfilter een beetje vochtig is zie je dat niet op de kachel

Wat lekkage gaat gewoon langs het filter

Waar de stekker zit in de motorruimte behoort normaal geen vocht te zitten

Ik verwacht dat de ruimte onder de parafaan niet meer aansluit

Dat zie je toch het best met de wissers eraf

sonsan    490

Oké, bedankt. Ik zal eens proberen om die parafaan eraf te halen.

Ik heb de "waterloop" eens bekeken en het water wat van de ruit afkomt wordt door een kunstof gootje wel richting die stekker in de motorruimte geleid. Dat lijkt origineel.

Maar op 17 januari gaat de Jag naar Jaguar De Koning in Arnhem voor een gratis 'Check'. Dat is een soort aankoop keuring met adviezen v.w.b. de huidige staat en te verwachten reparaties. Dat is via de site van Jaguar NL aan te vragen. Dit kost normaal 95 euro maar aanvragen via internet is gratis, ook als je de Jag niet bij een officiële dealer in onderhoud hebt.

Daar kan ik dit probleem v.w.b. de lekkage eens navragen.

sonsan    490

Inmiddels al een paar zware regenbuien getrotseerd waarvan één heftige hoosbui.. Nu bleef de pass. mat gewoon droog....

Alleen met het wassen d.m.v. hoge druk of wasstraat kwam er water in het interieur. Misschien toch teveel water ineens voor het luchtrooster?

sonsan    490

Ik denk dat het probleem is opgelost ! :yes:

Vanmiddag naar de garage gegaan waar ik de Jag gekocht heb. Op het Engelse forum had ik meerdere topics gevonden over mijn probleem met een duidelijke foto review van het lek probleem.

Wat was nu de oorzaak; de kunstofbak waar het pollenfilter in zit is bevestigd tegen het brandschot met als afdichting een schuimrubberen rand. Deze schuimrand was nagenoeg geheel weggerot, gewoon verpulverd. Het water ging vanaf de voorruit onder de parafaan door en kwam zo achter het filterhouder. Aangezien daar geen afdichting meer zat liep het zo het interieur in. We zagen het water in de opening zitten, dus het probleem werd gelijk duidelijk.

Het water kwam dus niet door het pollenfilter, deze was immers kurkdroog.

Zorgvuldig de schuimrestanten verwijderd en op de filterbak een nieuwe afdichting aangebracht ( een soort autoruitenkit tape).

Gelijk maar een nieuw pollenfilter gemonteerd en de goot ontdaan van bladeren e.d.( viel overigens erg mee)

Nu een fikse regenbui afwachten.... Maar we zijn voor 99.9% zeker dat dit de veroorzaker was!

Wie kan mij overigens vertellen wat voor een functie die rode stekkers hebben uiterst links (zie laatste foto) en uiterst rechts in die ruimte. De uiterst rechtse is naar binnen gericht, de linkse naar achteren.

post-5412-0-46236300-1389473301_thumb.jpg post-5412-0-25902400-1389473318_thumb.jpg post-5412-0-45963000-1389473353_thumb.jpg post-5412-0-65265100-1389473375_thumb.jpg post-5412-0-25251600-1389473562_thumb.jpg post-5412-0-71792400-1389473623_thumb.jpg

RedCat    90

Kijk, dat is handig om te zien en te weten.

Zelf ben ik nog niet zo diep geweest, zeker niet met het loshalen

Vandaar dat ik ook geen idee heb wat de rode stekkers zijn

Maar eens de documentatie in ....

sonsan    490

Vanmorgen met enigszins knikkende knieën naar Jaguar De Koning in Arnhem geweest voor de "check mijn Jaguar". Ruim drie weken na aanschaf was ik nieuwsgierig naar de huidige staat van mijn Jag. Ik had (op de lekkage zoals hierboven beschreven na)  geen klachten. Alles werkt, rijd prima maar ja, je weet niet wat die Jaguar monteurs allemaal vinden aan jouw auto.

De lekkage via het pollenfilter kwam de monteur bekend voor. Mijn oplosssing was de juiste, opnieuw het pollenfilterhouder monteren tegen het brandschot met waterbestendige tape. Het heeft ook sinds die tijd niet meer gelekt (even afkloppen...)

Na ruim een uur in en onder mijn jag gelegen te hebben was de conclusie mij enorm meegevallen ( ik mocht er gewoon bij blijven overigens) . Uiteraard waren er een paar aandachtspuntjes maar de Jag stond er perfect bij! Zowel van buiten als van binnen een prima onderhouden auto.

De aandachtspunten waren:

stab.stang rubbers achter versleten

thermostaathuis (heeft) lekkage gehad (wit/groene uitslag. Was verder niet nat maar heeft dus wel gelekt.)

remleidingen achter roestig (schijnt een kwaaltje te zijn van de X, even schuren en behandelen)

stab. stangrubber l.v. gescheurd

krukaskering lekt/zweet (het blok was daar wat vochtig maar geen druppels bij mij op de stoep of zo)

Dit alles viel me reuze mee!

Als ik het daar liet maken was ik ong. 1000 euro kwijt (...)

Het lekken van de krukaskering baarde mij wel wat zorgen. Maar na een bezoek aan Auto Resto Nijmegen was ik weer gerustgesteld. 

Gewoon gevraagd wat dit alles zou kosten als ik het bij Resto zou laten repareren. De auto vluchtig nagekeken en volgens hen was het zweten niet zorgwekkend, gewoon laten zitten totdat het echt gaat lekken.

Al bij al nog geen 350 euro.... Scheelt een kleine 650 euri's. Dus binnenkort maar even een afspraak maken bij Resto....

Maar het was leuk om al die dikke Jag's in de showroom te zien. Even een dagje "uit" dus!

sonsan    490

Vanmorgen met enigszins knikkende knieën naar Jaguar De Koning in Arnhem geweest voor de "check mijn Jaguar". Ruim drie weken na aanschaf was ik nieuwsgierig naar de huidige staat van mijn Jag. Ik had (op de lekkage zoals hierboven beschreven na)  geen klachten. Alles werkt, rijd prima maar ja, je weet niet wat die Jaguar monteurs allemaal vinden aan jouw auto.

De lekkage via het pollenfilter kwam de monteur bekend voor. Mijn oplosssing was de juiste, opnieuw het pollenfilterhouder monteren tegen het brandschot met waterbestendige tape. Het heeft ook sinds die tijd niet meer gelekt (even afkloppen...)

Na ruim een uur in en onder mijn jag gelegen te hebben was de conclusie mij enorm meegevallen ( ik mocht er gewoon bij blijven overigens) . Uiteraard waren er een paar aandachtspuntjes maar de Jag stond er perfect bij! Zowel van buiten als van binnen een prima onderhouden auto.

De aandachtspunten waren:

stab.stang rubbers achter versleten

thermostaathuis (heeft) lekkage gehad (wit/groene uitslag. Was verder niet nat maar heeft dus wel gelekt.)

remleidingen achter roestig (schijnt een kwaaltje te zijn van de X, even schuren en behandelen)

stab. stangrubber l.v. gescheurd

krukaskering lekt/zweet (het blok was daar wat vochtig maar geen druppels bij mij op de stoep of zo)

Dit alles viel me reuze mee!

Als ik het daar liet maken was ik ong. 1000 euro kwijt (...)

Het lekken van de krukaskering baarde mij wel wat zorgen. Maar na een bezoek aan Auto Resto Nijmegen was ik weer gerustgesteld. 

Gewoon gevraagd wat dit alles zou kosten als ik het bij Resto zou laten repareren. De auto vluchtig nagekeken en volgens hen was het zweten niet zorgwekkend, gewoon laten zitten totdat het echt gaat lekken.

Al bij al nog geen 350 euro.... Scheelt een kleine 650 euri's. Dus binnenkort maar even een afspraak maken bij Resto....

Maar het was leuk om al die dikke Jag's in de showroom te zien. Even een dagje "uit" dus!

Kan iemand mij vertellen of de door mij genoemde reparatie opmerkingen typische X-Type reparaties zijn of gewoon voorkomende slijtage?

RedCat    90

Stabilisatiestangrubbers achter is slijtage, die hangen vol in de luchtstroom met vuil van de weg

Kan je overigens makkelijk zelf. Beugeltjes allebei wat losser maar niet er af.

Dan aan een kant eraf en rubber wisselen en weer los de beugel erop.

Dan de andere kant eraf, wisselen, erop en beide beugels weer helemaal vast.

Thermostaathuis is standaardkwaal, net als de kunststof buis erboven en de aansluiting met veer.

De inwendige O-ring slijt en gaat lekken. Is al een topic over, de onderste slang moet met twee slangklemmen vast (modificatie)

Dat is vanwege het risico dat de slang van de gladde buis afslaat als er druk op komt (been there, seen that)

Als je toch bezig bent gelijk de thermostaat en de vloeistof vervangen, is om de zoveel jaar aan te bevelen.

Remleiding, bij het witte beugeltje zeker ? Ook zo'n rare oplossing op de verkeerde plek.

Leiding ff loshalen en rondom schoonmaken, dan verf erop en jaarlijks nakijken

Voorste rubbers zelfde oorzaak als achter, gewone slijtage

Zweten is niet bij elke X, kan ook aan eerder gebruikte olie liggen

Zijn trouwens additieven voor om het te verminderen.

Als ze toch bezig zijn laat ze achter even naar de ABS ringen kijken

Die blijken roestgevoelig en breken willekeurig door

Kan zomaar een dure klus worden als je ze negeert.

Succes en veel plezierige kilometers.

sonsan    490

Stabilisatiestangrubbers achter is slijtage, die hangen vol in de luchtstroom met vuil van de weg

Kan je overigens makkelijk zelf. Beugeltjes allebei wat losser maar niet er af.

Dan aan een kant eraf en rubber wisselen en weer los de beugel erop.

Dan de andere kant eraf, wisselen, erop en beide beugels weer helemaal vast.

Thermostaathuis is standaardkwaal, net als de kunststof buis erboven en de aansluiting met veer.

De inwendige O-ring slijt en gaat lekken. Is al een topic over, de onderste slang moet met twee slangklemmen vast (modificatie)

Dat is vanwege het risico dat de slang van de gladde buis afslaat als er druk op komt (been there, seen that)

Als je toch bezig bent gelijk de thermostaat en de vloeistof vervangen, is om de zoveel jaar aan te bevelen.

Remleiding, bij het witte beugeltje zeker ? Ook zo'n rare oplossing op de verkeerde plek.

Leiding ff loshalen en rondom schoonmaken, dan verf erop en jaarlijks nakijken

Voorste rubbers zelfde oorzaak als achter, gewone slijtage

Zweten is niet bij elke X, kan ook aan eerder gebruikte olie liggen

Zijn trouwens additieven voor om het te verminderen.

Als ze toch bezig zijn laat ze achter even naar de ABS ringen kijken

Die blijken roestgevoelig en breken willekeurig door

Kan zomaar een dure klus worden als je ze negeert.

Succes en veel plezierige kilometers.

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Ik weet zo niet of er al twee klemmen op de thermostaat zitten, de monteur van Jaguar Arnhem zag wel al diverse modificaties uitgevoerd. Ik zal het melden bij de volgende controle.

Welke additieven bedoel je, die van Forté? Ik ben altijd een beetje terughoudend geweest om wat bij de olie toe te voegen. Ik heb altijd zoiets van je lost het ene probleem ermee op maar misschien krijg je er weer andere problemen voor terug (aantasting rubbers, slechtere smerende eigenschap van de olie, etc.etc.) maar misschien heb ik dat mis.

V.w.b. de ABS ringen, zou dat niet meegenomen zijn met de Check mijn Jag? of moeten daar de wielen ervoor af? Ik zal dit bij de volgende controle in ieder geval meenemen.

Wel fijn dat de rest specifieke X-Type kwaaltjes zijn, niks bijzonders dus!

RedCat    90

Inderdaad Forte :wink:

De ABS ringen kan je alleen zien met de sensor er uit

Ik vertrouw nergens op bij de dealer, tenzij ik het gezien heb

En zelfs dan nog .... ( been there done that ... )

• 2 months later...
telshout    0

In reactie op de plaatsing van sonsan van 11 januari 2014.

Vandaag zelf het pollenfilter vervangen van mijn X-type (2.0 D) en veel bladeren weggehaald vóór de luchtinlaat. Precies zoals je had omschreven. Ook last van water op de mat van de bijrijder.

Ik had nog een ander probleem. De aanjager maakte een schraal geluid.

Na demontage van het handschoenenkastje kon de aanjager met 3 torx losgehaald worden. De ventilator vervolgens door de 3 rubber tanden in te drukken met een schroevendraaier uit zijn kunststof behuizing gehaald. Hierdoor kon ik het onderste lager van de ventilator smeren (beetje olie). Even uitgeprobeerd alvorens deze weer te monteren. Schraal geluid was weg.