Jump to content

XJ6 Brandstofsensor

Recommended Posts

wilmar    1

Betreft een XJ6 4.2 van 1985 serie 3

De benzinemeter geeft geen melding meer ,, kan iemand me zeggen waar juist op de benzinetank de meetsensor ergens steekt ? Misschien een foto ,

Dank u

hansvh    505

Zorg dat de tank waarvan je de brandstofmeter wilt nakijken (zo goed als) leeg is. Aan die kant achterlichtunit eruit schroeven, dan kijk je recht op de vlotter/sensor. Deze zit helemaal in de tank en is eruit te halen door het ronde 'plaatje' waar je tegenaan kijkt los te halen. Zit ook een stekker op. Ik omschrijf het een beetje moeilijk, maar als je het achterlicht eruit hebt zie je het vanzelf.

voor zover ik in de boeken lees (en kan zijn bij mijn XJ6 S3 van 1986) zit die vlotter in de wielkas achter het wiel.

Tank best leegmaken door de drainage stop er uit te draaien, EN batterij los koppelen, benzine is net iets meer ontvlambaar dan water... :beta:

wilmar    1

Bedankt ,, ik ga er 1 van de dagen eens naar kijken. Beide jaguars geven een slechte lezing ,, blijkbaar nog een kwaaltje :-(

Als die vlotter ongeveer hetzelfde is gemonteerd als bij mijn auto dan zit er een platte rubber ring in voor de afdichting.

Datzelfde geldt voor de drainage stop.

Zorg beslist dat je nieuwe ringen gebruikt als je de zaak weer in elkaar zet. Als je daarna de eerste keer weer gaat tanken zorg dan dat je eerst inschat hoeveel je ongeveer in de tank moet gooien om net boven die afdichting te komen. En neem eventueel een opvangbak en veel keukenrol mee.

Als je 'm bij montage niet helemaal goed dicht hebt gekregen dan slaat de paniek beslist toe als je je realiseert dat je boven het lekkende punt nog tien of twintig liters benzine hebt ingetankt. En als je dat naar buiten ziet komen dan is dat waanzinnig veel....

Ask me how I know.

hendrik-jan

• 2 weeks later...
wilmar    1

Ooowkeej. Ik heb de draadjes van de sensor afgetrokken ,,,, hoe krijg ik die klepjes er nu af ? Draaaien , trekken ? Wil de boel niet forceren ?

De dreinage stoppen waren niet voorzien van een rubber ring ,,, waarom verbaast me dat niet :-(

Wilfred    59

waarom verbaast me dat niet :-(

Omdat die er ook niet horen. De drainage ring sluit af met een knelring.

Volgens mij moet je de ring die de vlotter op de plek houdt, draaien. dan floept ie er zo uit.

De stop is voorzien van een boutje waar een aluminium ring tussen hoort en de bronzen grote stop hoort met een rubber ring gemonteerd te zitten.

De vlotter krijg je er uit door met een grote schroevendraaier de ring met de 3 nokjes te verdraaien gewoon de schroevendraaier tegen 1 van de 3 nokjes zetten en dan met de hand tegen de schroevendraaier slaan (of met een lichte hamer) LET WEL OP VOOR JE LAK. (De vlotter draait zelf niet) Er zit een rubberring tussen de vlotter en de tank.

Voor het vastzetten zelfde procedure uiteraard gebruik maken van een nieuwe rubberring. De ring met de 3 nokjes moet je behoorlijk vast draaien om hem goed dicht te krijgen. Daar had ik wel een hamertje bij nodig. MAAR WEL MET VEEL BELIJD. Het nokje hoeft ook niet helemaal doorgedraaid te worden tot het ronde nokje van de tank. GOED VAST is VAST.

Succes.

Rob

'k heb mss enkele details gemist, maar waar zit je vlotter nu precies? achter de achterlichten, of in de wielkas?

het gaat hier toch ook om een Series 3 had ik begrepen?

De meter geeft in minj wagen ook niet correct aan, dwz 100% voltanken = 90% vol op de meter.

Regelmatig volgooien zou beterschap moeten brengen, maar dan ben ik op het probleem van m'n lekkende benzinetank gestoten. (is een ander topic op dit forum)

De vlotter van de andere tank geeft echter ook niet correct weer, dus ik zou wat meer detail (foto) kunnen waarderen.

Mijn ervaring is dat je dichtingsringen best gewoon kan vervangen. uit de vele berichtjes op dit forum leer ik ook dat er echter veel verschillen tussen de uitvoeringen zijn, ondanks jaartal en serie.

wilmar    1

'k heb mss enkele details gemist, maar waar zit je vlotter nu precies? achter de achterlichten, of in de wielkas?

het gaat hier toch ook om een Series 3 had ik begrepen?

De meter geeft in minj wagen ook niet correct aan, dwz 100% voltanken = 90% vol op de meter.

Regelmatig volgooien zou beterschap moeten brengen, maar dan ben ik op het probleem van m'n lekkende benzinetank gestoten. (is een ander topic op dit forum)

De vlotter van de andere tank geeft echter ook niet correct weer, dus ik zou wat meer detail (foto) kunnen waarderen.

Mijn ervaring is dat je dichtingsringen best gewoon kan vervangen. uit de vele berichtjes op dit forum leer ik ook dat er echter veel verschillen tussen de uitvoeringen zijn, ondanks jaartal en serie.

Bij de mijne zit de vlotter achter de achterlichten ,,, als ik nog eens tijd heb om te knutselen zal ik een foto nemen

bij het leegmaken van de tank moet je sowieso de drainagestop gebruiken.

Die zit onder een kunststof afdekplaatje aan de onderkant van de carrosserie.

(zie foto's in het topic van de lekkende tank https://www.jaguarforum.nl/forum/index.php/topic/8479-lekkende-benzine-xj6-series-3-1986/?p=88357)

bij mij is die afdekplaat (in carrosseriekleur) gedeeltekijkgebroken. Voor zover ik heb kunnen nalezen zou daar een rubber afdichting achter zitten. Bij mijn Jag was dat een soort schuimrubber plaatje.

Heb jij foto's van de afdekplaat en de afdichting erachter?

De drainagestop is idd een messing schroefdop, met een rubber afdichting (best een nieuwe ring ter vervanging aanschaffen) met een kleinere bout in de stop als afloop. Daar heb ich echter geen afdichtingsring gevonden.

(zie link)

Beste Frank,

De keringen zoals te zien op jouw foto's van 15 december kloppen. De revet tussen de bronzen stop en de bout is de kering!

Ik heb 2 foto's bijgevoegd van hoe de vlotters bij mij zitten is echter wel een series 2 en niet 3. Ik heb de vlotter aan de voorkant zitten terwijl jij hem achter het achterlicht hebt zitten als het goed is.

Principe en de bevestiging van de vlotter is wel gelijk.

Op de linker heb ik de ring los gedraaid. Volgorde is tank dan rubberring, vlotter en dan als laatste de grote borgring. Op de foto's kun je zien dat de borgring eigenlijk 3 wiggen zijn die de boel vaster zetten naarmate je de ring vast draait. Aan die ring zitten 3 nokjes waar je de schroevendraaien achter kunt zetten om vervolgens de ring rond te draaien door tegen de schroevendraaier te tikken.

Groeten,

Rob

post-756-0-50704400-1388700383_thumb.jpg post-756-0-82428000-1388700421_thumb.jpg