Jump to content
Thierryp

Slechte radio ontvangst

Recommended Posts

Thierryp    0

Laatste tijd heb ik een zeer slechte radio ontvangst, valt vaak ook helemaal weg.

Bij het aanzetten van de achterruit verwarming valt de ontvangst ook weg.

Iemand een idee hoe dit is op te lossen?

Het gaat om xj (x350 bouwjaar 2003)

hansvh    394

AM en FM antenne zitten verwerkt in de achterruit. Deze constructie zorgt inderdaad nogal eens voor problemen bij meerdere modellen. In de C-stijl links achter zit een antenne versterker weggewerkt, je zou de verbindingen eens kunnen checken. Misschien dat vervangen zin heeft, of een extra antenneversterker plaatsen.

Doet de achterruitverwarming het wel normaal of zijn er een of meerdere 'sporen' die niet meedoen? Het zou nl zo maar kunnen zijn dat antenne en verwarming in dezelfde 'sporen' zitten verwerkt. Onderbreking van een van die 'sporen' zou dan een slechte ontvangst tot gevolg kunnen hebben.

hansvh    394

Controleer ook eens of in de setup (EJECT & AM/FM toets tegelijk indrukken) van de radio regiocode Europa is geselecteerd (Preset toets 0).

RedCat    90

AM en FM antenne zitten verwerkt in de achterruit. ... Het zou nl zo maar kunnen zijn dat antenne en verwarming in dezelfde 'sporen' zitten verwerkt. Onderbreking van een van die 'sporen' zou dan een slechte ontvangst tot gevolg kunnen hebben.

Correct en tevens juist. De elektromagnetischs straling op radiofrequentie zorgt voor een heel klein spanningsverschil tussen voedingsspanning en het totaal (in weerstand). Dat verschil wordt er uit gefilterd en versterkt. Als er ruis op de antenne komt vertaalt zich dat als signaal. Ruis kan komen van de voedingsspanning, dan zou de filter het moeten opvangen. Of ruis komt van de antenne zelf en dan heeft de filter er moeite mee. Sterker nog, als de filter het doorlaat zal de versterker gewoon zijn werk doen.

Carlens    0

Controleer ook eens of in de setup (EJECT & AM/FM toets tegelijk indrukken) van de radio regiocode Europa is geselecteerd (Preset toets 0).

Enig idee hoe je de regio kunt wijzigen?

hansvh    394

Enig idee hoe je de regio kunt wijzigen?

1) Turn on radio.

2) Hold down the Cassette player EJECT button.

3) While holding the EJECT button, press the AM/FM button.

4) The radio display should now read "US".

5) On the number pad, cycle through the different world regions using the 0 buttion. The regions are: US, Japan, Aust (Australia), Europe.

6) Press the 0 button until the region "Europe" is displayed in the radio display.

7) Select "Europe" by pressing the AM/FM button. Your radio will now be set to European software programming, and the FM radio boost will be activated. FM radio stations will be much more clear and the signal will be much stronger. AM stations will be divided into LW and MW

Carlens    0

Blijkt bij mij niet te lukken.

Ik heb een cd speler ingebouwd.

Als ik de eject knop van deze ingedrukt hou en dan op de am/fm knop duw kom ik in een soort setup.

Maar ik kan er niks mee.

Het enige waar ie op reageert is als ik op de 1 druk.

Dan zegt ie USA en iets van met of zonder rdbs.

exlid1    3

Heb je de radio code? Gooi 'm ff van de stroom af (accu los), stroom er weer op (kan meteen) en alles eventueel nog eens proberen.

Carlens    0

Heb ik daarstraks geprobeerd.

Buiten dat ik de zenders kwijt was heb ik niets kunnen wijzigen.

Ik heb zelfs de code niet moeten ingeven.

Bestaat er een andere manier om de radio terug te zetten naar de fabrieksinstellingen?

exlid1    3

Ik heb zelfs de code niet moeten ingeven.

Bestaat er een andere manier om de radio terug te zetten naar de fabrieksinstellingen?

Dan misschien wat langer van de stroom af?

Alibaba    2

Heeft iemand hier al iets kunnen doen om de ontvangt te verbeteren?

Ontvangt is beneden peil. Ik luister graag naar de duitse radio maar ontvang maar 2 duitse zenders en nog slecht ook.

valt me wel tegen. Heb toch het gevoel dat dit niet normaal is.

Er is dus ergens iets mis denk ik.

Alle hints welkom.

Henk

XJR    24

Ik heb dezelfde klacht ook wel gehad. Aangezien ik geen techneut ben heb ik heel simpel de CD speler aangezet, daarna weer de radio en hij deed het weer. dit werkte al een paar keer. Ik weet het. Geen oplossing die de bron aanpakt, maar het heft me geholpen.