Jump to content

Jaguar XK 2006 RHD naar LHD?

Recommended Posts

xenofex    8

Ik zit toch te overwegen om geen jaguar te nemen van 1999 maar gewoon door te sparen voor mijn droom jaguar uit 2006. 

Echter heb ik gezien dat ze in engeland al vanaf 13.000 pond te koop staan. Nu snap ik wel dat ze nog ingevoerd moeten worden etc.

Maar wat ik me afvraag is, waar kan ik de stuur naar de linkerkant zetten en hoeveel zou dit ongeveer kosten? Zo weet ik precies of het wel waard is.

pimgmx    299

Een moderne auto naar LHD ombouwen gaat ernstig in de papieren lopen. Ik ken de 2006 XK niet goed, maar zo uit de losse pols 'mag' je de volgende zaken budgetteren:

• materiaalkosten: LHD dashboard, kabelbomen, stuurkolom, stuurhuis, pedalen/kabels, koplampen, deurpanelen/-schakelaars, buitenspiegels ...
  • arbeid: volledige interieur strippen, kabelbomen verleggen/nieuw maken, stuurhuis/stuurkolom/pedalen ombouwen, nieuw dashboard installeren, nieuwe dashboardairbags, stoelsensoren omzetten, koplampunits vervangen, deurpanelen voor vervangen/ombouwen, ...

Vóór het 'elektronicatijdperk' was een RHD-LHD conversie nog te doen, maar met een moderne auto zou ik er persoonlijk niet eens over nadenken! Daarbij ben je op zoek naar een relatief jonge auto, wat het vinden van tweedehands onderdelen een stuk lastiger maakt. Het 'boodschappenlijstje' voor LHD-conversie nieuw bij Jaguar aanschaffen kon wel eens duurder zijn dan de aanschafprijs in UK...

RXShorty    24

Ik zou het niet doen...

Invoeren is al prijzig bij een jonge auto...

Op mijn Jag uit 2003 moest ik in 2012 nog dik 3500 Euro aftikken...

Daarbij komt dat je het orgineler zou houden en lekker RHD gaan rijden!

• 2 weeks later...
keesh    1538

Alleen heeft dat wel nadelen in de McDrive...

Hoezo, kan je ook gewoon achteruit inrijden.  :wink:

• materiaalkosten: LHD dashboard, kabelbomen, stuurkolom, stuurhuis, pedalen/kabels, koplampen, deurpanelen/-schakelaars, buitenspiegels ...
  • arbeid: volledige interieur strippen, kabelbomen verleggen/nieuw maken, stuurhuis/stuurkolom/pedalen ombouwen, nieuw dashboard installeren, nieuwe dashboardairbags, stoelsensoren omzetten, koplampunits vervangen, deurpanelen voor vervangen/ombouwen, ...

Onderschat het ombouwen van de handrem niet. En als je het helemaal goed wilt doen moet je zelfs de rust-stand van de ruitenwissers naar de andere kant ombouwen.

hendrik-jan

Mika Kindt    108

Onderschat het ombouwen van de handrem niet. En als je het helemaal goed wilt doen moet je zelfs de rust-stand van de ruitenwissers naar de andere kant ombouwen.

hendrik-jan

Er is gewoon heel veel waar rekening mee gehouden moet worden. Alleen de koplampen veranderen is best te doen, dat moet ook. Maar de rest, je zit met de stuurkolom, handrem, stoelen, ruitenwissers, nieuw dashboard, pedalen, alles moet om...

xenofex    8

Ik zal toch overwegen om de jaguar uit duitsland te halen of uit belgie. Het zal inderdaad niet zo slim zijn om met een rechts gestuurd model aan te komen.

Want als ik een parkeer garage inrijd met een RHD, dan moet ik alles bedienen met een grijper.

RXShorty    24

Ik stap altijd netjea uit als ik bij me werk aankom haha...

Let wel wel met koplampen, nieuwe koplampen is makkelijker dan modificeren!

rover114    862

Bij moderne auto's zitten er simpelweg teveel haken en ogen aan.

Een ouwe mgb , jag XJ of Triumph tr6 zit geen elektronica in, of veiligheids toestanden. Dan is het puur mechanische aanpassing.

Maar zeker airbags en zo maken het (te)duur.

Een moderne auto naar LHD ombouwen gaat ernstig in de papieren lopen. Ik ken de 2006 XK niet goed, maar zo uit de losse pols 'mag' je de volgende zaken budgetteren:

Vóór het 'elektronicatijdperk' was een RHD-LHD conversie nog te doen, maar met een moderne auto zou ik er persoonlijk niet eens over nadenken! Daarbij ben je op zoek naar een relatief jonge auto, wat het vinden van tweedehands onderdelen een stuk lastiger maakt. Het 'boodschappenlijstje' voor LHD-conversie nieuw bij Jaguar aanschaffen kon wel eens duurder zijn dan de aanschafprijs in UK...

En dan vergeet je nog het brandschot over zetten.