Jump to content

Recommended Posts

Han    556

Hoe zit het dan met de ster van Mercedes? (klinkt ook weer lekker)

Die klapt al tientallen jaren weg en is niet scherp als een leaper.

isabella    997

Han, ik wil niemand tegenspreken, en zeker jou niet....

Maar het is een keuze en smaak en daar kan iedereen van alles van denken en vinden, maar dat is ook een beetje de hobby toch?

De auto een beetje een eigen gezicht geven......

En even over je mening tot veiligheid, daar sluit ik me VOLLEDIG bij aan, maar zoals ik al zei....

APK.......even de banden van de buurman eronder want die van mij zijn versleten......je kent het wel....

Han    556

Ray, ik ben het helemaal met je eens en wat dat betreft is die hele APK zo lek als mijn tante Jo. Maar dat betekent niet dat je als bestuurder geen verantwoording hebt en persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik iemand letsel zou toebrengen en al helemaal niet als het een kind betreft. Je zult mij ondanks mijn zware rechter voet nooit betrappen op te snel rijden in gebieden waar je plotseling voor de auto schietende mensen kunt verwachten. Terwijl je me op de A zoveel wel eens te hard zal zien gaan, maar daar ben ik nog geen spelende kinderen tegengekomen.

Ik vind die vaste leaper op een lage auto als de XJ een gevaarlijk ding en ik pleit er voor om die te vervangen door een verende. De kostprijs staat in geen enkele vergelijking met de ellende die je gaat meemaken als je iemand schept.

Mooie en zinnige discussie.

ja........

Ik heb onder onze 308 velgen van een XK8 met 245/45/18 banden,,DAT vind ik echt mooi, aan de achterkant een iets grotere band waardoor de auto net even wat hoger staat, een chrome lip in de voorbumper van een Daimler, een Meshgrille, een Leaper op de kap en dan ook nog Jaguar kentekenplaten (Chroom met logo erop gelaserd)

Nou....dat vind ik mooi.

Maar ik heb wel eens de velgen eraf gezien omdat er nieuwe banden op moesten en toen vond ik ze niet zo heel mooi.

Probleem is nu wel dat de banden die op de RS velgen moeten 900 euro kosten (!)

Dus hoop ik dat het wel staat.

eerst gaan de winterbanden erop met de originele 16 Inch.

Dan sparen voor de RS banden die er dan in het voorjaar op gaan.

Maar het is ook een flink kostenplaatje wat de motor allemaal moet ondergaan.

De motor was redelijk defect en ik hoop dat we alles goed gedaan krijgen.

De koppen zijn compleet gereviseerd en het onderblok ook danig aangepakt, maar toch.......wel spannend of hij straks mooi loopt.

Alles, alles is gedaan, maar ik heb er neit mee kunnen rijden toen we hem kochten, dus de bak is ook nog een gokje.....

We zullen zien......

ik heb er de volste vertrouwen in Ray, en de staat van de wagen is iedere cent waard.

Ray, ik ben het helemaal met je eens en wat dat betreft is die hele APK zo lek als mijn tante Jo. Maar dat betekent niet dat je als bestuurder geen verantwoording hebt en persoonlijk moet ik er niet aan denken dat ik iemand letsel zou toebrengen en al helemaal niet als het een kind betreft. Je zult mij ondanks mijn zware rechter voet nooit betrappen op te snel rijden in gebieden waar je plotseling voor de auto schietende mensen kunt verwachten. Terwijl je me op de A zoveel wel eens te hard zal zien gaan, maar daar ben ik nog geen spelende kinderen tegengekomen.

Ik vind die vaste leaper op een lage auto als de XJ een gevaarlijk ding en ik pleit er voor om die te vervangen door een verende. De kostprijs staat in geen enkele vergelijking met de ellende die je gaat meemaken als je iemand schept.

Mooie en zinnige discussie.

Han, je hebt volkomen gelijk 100% mee eens. Maar in hoeverre gaan we dit als een acceptabele versiering zien?? De Amerikanen van de jaren '50 (voor mij de mooiste uit alle era's)Dikke bumpers, dik staal, ornamenten hoe groter hoe beter (Cadillac Coupe deVille "na '59 moesten de staartstukken ingekort worden tbv veiligheid", was meteen het laatste beste jaar voor deze wagen) We zijn er allemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Nee iemand scheppen met een leaper op de motorkap is niet wenselijk..........iemand scheppen is sowieso niet wenselijk ook niet met een Ford F250 zonder ornament op de motorkap. Ik vind een hood-ornament chique en das een Jaguar........chique!!

Les Charles    14

Hallo alle leaper pro's & contra's,

In mijn vriendenkring noemt men mijn XK8 inderdaad   "chique"  met de extra vermelding  "sportief  chique" 

Les Chrales   "pro"

Han    556

Robert, de jaren 50 amerikaanse auto's zijn wel de gevaarlijkste die ze hebben gemaakt, ook voor de bestuurder. Maar het is nu 2013 en we weten beter. Bovendien zijn er verende leapers en het lijkt me niet zo moeilijk om voor te stellen wat er gebeurt als je iemand schept en die persoon krijgt de leaper door zijn buikwand heen.

Dus gewoon dat ding vervangen door een verende leaper en of je het mooi of niet mooi vindt maak je helemaal zelf uit. Mijn series 1 XJ krijgt onder geen voorwaarde een leaper.

Mika Kindt    108

Mijn Jag is al zes keer door de APK gekomen met Leaper, en dat was niet elke keer de zelfde keurmeester. Dus ik ben eigenlijk wel benieuwd of het een afkeurpunt kan zijn. 

Klopt, ik heb een beest van een leaper en die zit ook muurvast. Overal vragen ze of hij de APK wel door komt, maar hij is weer gekeurd tot 7-7-14. Het is sowieso niet aardig om fietsers en voetgangers aan te rijden. Zeker niet met onze lange motorkappen. Het is ook aan jezelf om ervoor te zorgen dat zoiets niet gebeurd. En op het moment dat er zo'n suïcidale wielrennert toch even denkt er voor te kunnen piepen dan ben ik niet aansprakelijk voor de vaste leaper die de APK is door gekomen.

Een geladen pistool is ook gevaarlijker dan een ongeladen, maar dat wat een pistool echt gevaarlijk of ongevaarlijk maakt is de persoon die het vast houd.

keesh    1538

......en het lijkt me niet zo moeilijk om voor te stellen wat er gebeurt als je iemand schept en die persoon krijgt de leaper door zijn buikwand heen.

Ik kan het mij voorstellen maar ik denk dat je toch wel een flinke snelheid moet hebben om dit te laten gebeuren. Zo scherp is die leaper nu ook weer niet. Waar voetgangers en fietsers zijn rijden de meeste geen honderd. Het risico is net zo groot als je op de snelweg een voetganger aanrijdt die daar toevallig loopt, dus moet men daar ook maar gewoon 30 rijden, dan overleefd hij het ook. 

Misschien moeten we het laten testen door MythBusters  :wink:

Mika Kindt    108

Dat is juist een veiligheidspunt! De kans dat een voetganger of wielrenner de ruit raakt wordt kleiner! :-)

Dat wel! Maar je klapt toch behoorlijk dubbel

Han    556

Ik ontkom niet aan de indruk dat het gevaar van een vaste leaper hier wordt gebagatelliseerd en ik hoop dat het je nooit gaat overkomen dat een spelend kind plotseling voor je auto opduikt en aan je leaper wordt geregen. Bedenk ook dat 30 km/u snel genoeg is voor zeer zwaar letsel of nog erger.

Ik denk ook dat een rechter er anders over zal denken dan een APK keurmeester die de regels niet voldoende heeft bestudeerd, want die regels zijn kraakhelder over de vaste leaper. En de bestuurder is nog altijd de eindverantwoordelijke.

Pauluspp    288

Ik ontkom niet aan de indruk dat het gevaar van een vaste leaper hier wordt gebagatelliseerd en ik hoop dat het je nooit gaat overkomen dat een spelend kind plotseling voor je auto opduikt en aan je leaper wordt geregen. Bedenk ook dat 30 km/u snel genoeg is voor zeer zwaar letsel of nog erger.

Ik denk ook dat een rechter er anders over zal denken dan een APK keurmeester die de regels niet voldoende heeft bestudeerd, want die regels zijn kraakhelder over de vaste leaper. En de bestuurder is nog altijd de eindverantwoordelijke.

+ 1

Han    556

Paulus, wij hebben beiden een Mazda MX5 met de zg 'klaplampen' . Mazda is daar mee gestopt omdat het in de USA niet meer mocht en in feite is dat volkomen terecht want het zijn twee behoorlijke obstakels. Ik heb die auto sinds begin augustus, maar heb de koplampen nog nooit gebruikt en heb er dagverlichting op gemaakt. Ik overweeg zelfs om er andere lampen op te maken met zo'n plexiglazen deksel zodat ze niet meer omhoog klappen.

Misschien til ik er te zwaar aan, maar ik heb 35 jaar langs de weg gezeten en wat ik aan ellende heb gezien wil je niet weten. Daarom schrik ik behoorlijk van sommige reacties hier en hoe langer ik er over nadenk, hoe meer het mij verbaast dat sommige mensen er zo luchtig over denken en er kennelijk vanuit gaan dat een eventueel ongeval niet kan gebeuren door hun vergissing of verkeerde reactie cq inschatting.

En stel je voor dat ik met mijn XJ6 door een woonwijk rijd, lage auto en ik zal daar nooit bewust te snel rijden, maar je gaat wel zomaar 40 km/u zonder dat je er erg in hebt. En dan komt er een kind uit een paadje rennen en ik kan niet voorkomen dat die op mijn XJ6 belandt want ook de reactietijd  is lang genoeg om zoiets te laten gebeuren.

Dat kind schrikt zich ongans, rolt over mijn motorkap en zal waarschijnlijk mijn vooruit doen scheuren. Met een paar flinke builen en schrammen kan ik dat kind verder gezond bij zijn moeder afleveren en gegevens uitwisselen voor de schade aan auto en kind. Maar ik zal God op mijn blote knieeen bedanken dat ik geen vaste leaper op de auto had.

Ik wil daar best een goede discussie over voeren hier en elders en ga niets of niemand daarbij uit de weg.

RedCat    90

Mijn dochter viel dit weekend met een BMX crossfiets

Normale snelheid, bocht kuil modder ....

Rubberen stuureinde door de spijkerbroek tegen haar binnenbeen

Bloeduitstorting ter groote van haar hand en centimeters dik

Zo'n stuureind is een keer of 10 dikker dan een leaper

APK eisen worden mij tevaak verkeerd vertaald naar de praktijk

En een beetje advocaat heeft die eisen niet nodig ...

Apart draadje ?

Mika Kindt    108

Discussies over leapers zijn er altijd geweest op dit forum. Wel, niet, vast, wegklapbaar. Bij sommige leapers als die van kees is het wegbuigen niet mogelijk omdat deze met 2 schroeven vast zit. Mijn leaper vond ik tussen de onderdelen op een beurs, officieel wegklapbaar maar vast gezet met 2 schroeven. En ik geef ook toe dat wegklapbaar een veel verantwoordelijkere optie is, zeker op die leapers war het zou moeten kunnen. Op mijn volgende Jaguar (XJR) weet ik nog nieteens of er eentje gaat komen. En als die er komt, zeker wegklapbaar en hopelijk even groot als deze die op mijn 3.2 staat.

Pauluspp    288

@Han; op mijn MX5 heb ik al vanaf 1992 dagverlichting d.m.v. twee Hella vrachtwagen markerings-lampen met 21W lampen. Ze lijken een beetje op mistlampen (geel). Destijds had je nog niet van die mooi ledverlichting.

De klaplampen gebruik ik alleen als ik er 's avonds mee rij.....wat overigens weinig voorkomt.

De klaplampen gebruik ik alleen als ik er 's avonds mee rij....

Want de ontwerpers wisten natuurlijk dat de wetten van de aerodynamica niet gelden in het donker.... :bb:

hendrik-jan

Wilfred    59

Als iemand naar aanleiding van dit (en andere) topic nu denkt: 'Die leapers zijn maar gevaarlijke ondingen, ik haal de mijne van m'n auto af'

Dan neem ik em graag over :-)

Wilfred    59

Ik heb namelijk gaatjes in mijn motorkap, vandaar dat er ooit 1 op moet. Meer eerst andere dingen. Zoals de auto rijdend maken bijvoorbeeld :-)

On topic: Ik vind het echt een mooie toevoeging, die leaper erop.

Han    556

Mijn dochter viel dit weekend met een BMX crossfiets

Normale snelheid, bocht kuil modder ....

Rubberen stuureinde door de spijkerbroek tegen haar binnenbeen

Bloeduitstorting ter groote van haar hand en centimeters dik

Zo'n stuureind is een keer of 10 dikker dan een leaper

APK eisen worden mij tevaak verkeerd vertaald naar de praktijk

En een beetje advocaat heeft die eisen niet nodig ...

Apart draadje ?

http://www.liveleak.com/view?i=7b7_1336364506&comments=1

Kan ook erger.

Han    556

Ik heb namelijk gaatjes in mijn motorkap, vandaar dat er ooit 1 op moet. Meer eerst andere dingen. Zoals de auto rijdend maken bijvoorbeeld :-)

On topic: Ik vind het echt een mooie toevoeging, die leaper erop.

Ik heb nog mooie verchroomde kapjes voor die gaatjes. En lees nog even de eerder geposte APK eisen goed door:

post-885-0-52122300-1385845168.jpg