Jump to content

Is het eindelijk zover? Een XJ12!

Recommended Posts

Mika Kindt    108

De auto is tenaamgesteld en geschorst! Ik heb de kentekenpapieren op tafel gelegd en gevraagd of iemand ze tenaam wou stellen, en dat is gebeurt. Mijn vader en ik hebben de hele morgen door de regio gereden op zoek naar engelse boutjes, tevergeefs. Mijn moeder is met een voorbeeld naar een garage gegaan in de buurt die toevallig is overgenomen door een college van mijn 1e stageperiode! Ik mag morgen bellen om te vragen of het bestellen is gelukt! Zo ja: Kan de auto morgen gestart worden!

Spannend! Goed dat iedereen in staat is je te helpen. Ik duim voor je dat je de v12 rommel te horen krijgt, dan is de grootste last van je rug af en kun je rustig verder restaureren.

jagfanaatje    0

mss een tip,

ik las dat je net nog contact gehad hebt met de verkoper.

je kan eens even netjes en duidelijk vragen wat er mis is met de auto?

gewoon zeggen dat het je niet uitmaakt wat er ook aan mankeert, als je maar weet wat er mee aan de hand is.

en dat je graag een eerlijk antwoord wil, zodat je gericht problemen kan aanpakken.

klinkt mss gek hoor, maar je hebt de auto nu toch al gekocht en papieren zijn afgewerkt, dus....

ik heb er al eens ervaring mee gehad, naderhand was in mijn geval een verkoper toch eerlijk wat het probleem was.

vragen kan altijd toch?

succes met het opstarten

mvg

hansvh    505

Ik heb even contact gehad met de verkoper die zegt dat het een GM bak is... Zit ik nog steeds goed met Dexron IIID ?

Er zit een GM400 bak onder. Origineel hoort daar Dexron IID in, maar dat is volgens mij niet meer verkrijgbaar.

Mocht je er op een andere manier niet aan kunnen komen: het partnr van de schroef die je zoekt is AAU6693. Onder meer bij SNG te koop (nieuw) of bij een van de forumsponsoren (gebruikt). Jaguar heeft trouwens ook metrische bouten/moeren gebruikt en misschien is dat bij de bak (gezien de afkomst) ook het geval? Deze kun je herkennen door de aanduiding 'M' en/of 'ISO' op de kop.

MarcoXJS    3

De boutjes zijn besteld en komen morgenvroeg aan. Alles is dan aanwezig!

Voor de geinteresseerden even een lijst van mijn uitgaven zover:

€375,- De XJ12 zelf

€55,- Transport ~15km

€43,- Dexron IIID olie

€35,- Overschrijven en schorsen

€20,- 10 boutjes

mss een tip,

ik las dat je net nog contact gehad hebt met de verkoper.

je kan eens even netjes en duidelijk vragen wat er mis is met de auto?

gewoon zeggen dat het je niet uitmaakt wat er ook aan mankeert, als je maar weet wat er mee aan de hand is.

en dat je graag een eerlijk antwoord wil, zodat je gericht problemen kan aanpakken.

klinkt mss gek hoor, maar je hebt de auto nu toch al gekocht en papieren zijn afgewerkt, dus....

ik heb er al eens ervaring mee gehad, naderhand was in mijn geval een verkoper toch eerlijk wat het probleem was.

vragen kan altijd toch?

succes met het opstarten

mvg

Ik ben er vanmiddag geweest en ik ben helemaal vergeten om het te vragen! Hij had nog gezocht naar de boutjes, helaas niks gevonden. Had nog wel een mooie catalogus voor me van een bedrijf dat heel veel onderdelen zou hebben.

Er zit een GM400 bak onder. Origineel hoort daar Dexron IID in, maar dat is volgens mij niet meer verkrijgbaar.

Mocht je er op een andere manier niet aan kunnen komen: het partnr van de schroef die je zoekt is AAU6693. Onder meer bij SNG te koop (nieuw) of bij een van de forumsponsoren (gebruikt). Jaguar heeft trouwens ook metrische bouten/moeren gebruikt en misschien is dat bij de bak (gezien de afkomst) ook het geval? Deze kun je herkennen door de aanduiding 'M' en/of 'ISO' op de kop.

En toevallig is dat het bedrijf waar ik een catalogus van heb gekregen! 

Heel erg bedankt voor alle hulp zover. Ik heb er echt zin in. De ''Jaguar-koorts'' is nog niet voorbij, ik heb vandaag al weer op marktplaats en speurders gekeken naar XJ12 en XJS'en. Misschien kan ik nog wel ergens een extra motor krijgen, of een auto voor reserve onderdelen. 

hansvh    505

Een onderdelencatalogus van SNG is leuk voor de 'heb'. De meest recente uitgave kun je ook gewoon downloaden van hun site. Mocht je voor je XJ12 nog naar andere documentatie op zoek zijn dan kan ik je daar waarschijnlijk ook wel aan helpen.....

Mika Kindt    108

Heel erg bedankt voor alle hulp zover. Ik heb er echt zin in. De ''Jaguar-koorts'' is nog niet voorbij, ik heb vandaag al weer op marktplaats en speurders gekeken naar XJ12 en XJS'en. Misschien kan ik nog wel ergens een extra motor krijgen, of een auto voor reserve onderdelen. 

Een auto voor reserve onderdelen voor een auto voor reserve onderdelen :buba:

Ik begrijp je koorts goed, maar loopt je motor al?

MarcoXJS    3

Een auto voor reserve onderdelen voor een auto voor reserve onderdelen :buba:

Ik begrijp je koorts goed, maar loopt je motor al?

Het is gewoon mooi om te hebben hahaha

De motor zal morgen zijn eerste toeren maken. 

Boutjes bestelt bij een plaatselijke garage, olie is aanwezig, automaatbak kan worden gevuld.

Accu erop, sleutel erin en VRRRROEM!

Ik houd jullie op de hoogte! Ik zou graag wat foto's maken voor het forum, maar mijn camera is opeens stuk. (Nieuw gekocht een jaar geleden!) Ik heb nu alleen mijn telefoon met een erg onduidelijke camera.

hansvh    505

Nog even wat gevonden wat voor iedereen met een 5,3l V12 en GM400 bak handig kan zijn:

Motorolie: 9,1 liter 

Kvs: 20,5 liter

Automaat: 9 liter

Bron: http://www.mpmoil.nl/products/recommendation.php#output

Ter info: iedere V12 heeft een GM400 bak.

Motorolie: 10,7 liter

KVS: 21,2 liter, HE versies 19,5 liter

Automaat: 9,1 liter

Bron: Jaguar Series III Maintenance Handbook

Ik sluit me aan bij de opmerking van Jagfanaatje. Overigens ben ik zeeeeeeeer benieuwd wat er gebeurd als je straks de sleutel omdraait!

JagS3 4.2    97

Hoi Marco,

wat laat misschien, maar alsnog gefeliciteerd met de aankoop.

ik was 19 toen ik mijn eerste jaguar uit engeland haalde (via ebay)

dit bleek achteraf een helse nachtmerrie te worden, wegomleidingen, gemiste ferry etc etc.

achteraf hebben we tochwel ontzettend kunnen lachen om het avontuur. tsja en dan ben je thuis, en heb je

een jaguar op je 19e!(in mijn geval toen een sage groene s3 4.2) dat doen in ieder geval niet veel mensen je na.

dus ik kan je enthousiasme heel goed begrijpen. echter bleek de mijne bij nadere inspectie toch

niet zo goed als verwacht. toen ik daarna mijn daimler kocht(die ik ondertussen helemaal gerestaureerd heb, ook op woensdagmiddagen en weekeinden)

heb ik de groene engelse jaguar geruild tegen een donordaimler (en zo heeft het hele avontuur zich toch terugbetaald)

de clou van mijn verhaal is, dat met genoeg geduld uiteindelijk toch alles wel goed komt.

ik raad je aan om vooral met veel geduld het project aan te gaan, mijn ervaring met de v12 motor van jaguar

is dat dit een oersterke motor is, en met 250.000km ervaring moet er nog zeker wel 150.000 bij kunnen, wel netjes behandelen.

mocht je automaatbak stuk zijn, dan heb ik nog een andere staan (die uit de donor kwam met 180.000km)

die mag je voor weinig eventueel komen ophalen.

financieel zit er in ieder geval heel weinig risico aan het project, omdat de motor aan aluminium al een klein vermogen oplevert.

Ik wacht in alle spanning af wat er gebeurd als je de sleutel omdraait. mocht ie niet starten dan staan we (als ik voor alle leden mag spreken) natuurlijk voor je klaar om je verder te helpen.

en engelse groet,

Wouter

MarcoXJS    3

Het duurde ~6 seconden maar toen sloeg hij aan! De 5,3 liter grote V12 heeft zijn eerste toeren gemaakt!

Ik heb gelijk 9 liter in de bak gegooid. Koppelomvormer was nog vol.

Zit ik zo goed? Hij rijdt nl. niet, 2000 toeren vooruit, 2000 toeren achteruit maar er gebeurt niks.

Help! 

Ter info: iedere V12 heeft een GM400 bak.

Motorolie: 10,7 liter

KVS: 21,2 liter, HE versies 19,5 liter

Automaat: 9,1 liter

Bron: Jaguar Series III Maintenance Handbook

Ik sluit me aan bij de opmerking van Jagfanaatje. Overigens ben ik zeeeeeeeer benieuwd wat er gebeurd als je straks de sleutel omdraait!

MarcoXJS    3

Extra informatie: Hij reed wel achteruit, en bij een aanloop ook weer vooruit, maar niet verder dan de plek waar hij eerst stond.

De remmen zitten dus niet vast.

Na 5 minuten reed hij ook niet meer achteruit en kon ie geen kant op.

keesh    1538

Ik heb gelijk 9 liter in de bak gegooid. Koppelomvormer was nog vol.

Als de koppelomvormer nog vol was dan is negen liter erin wel heel veel toch. Je geeft zelf aan dat er 9 liter totaal in gaat.

pimgmx    299

Als de koppelomvormer nog vol was dan is negen liter erin wel heel veel toch. Je geeft zelf aan dat er 9 liter totaal in gaat.

X2...

Heb je oliepeil van de bak gecheckt nadat je hebt bijgevuld en vóór je startte?

MarcoXJS    3

X2...

Heb je oliepeil van de bak gecheckt nadat je hebt bijgevuld en vóór je startte?

Ja, zat er overheen maar ik dacht dat dat kwam omdat het nog in de leiding zou zitten.

pimgmx    299

Dan zou ik eerst aftappen tot peilstok minimum aangeeft...

Als ik me niet vergis peil je ook bij deze versnellingsbak als-ie warm is?

Dan starten en eerst rustig met de bak in 'N' alles rustig laten rondpompen.

keesh    1538

4 á 5 liter was meer dan genoeg, volgens mij al eerder gemeld in dit topic.

MarcoXJS    3

Ik moet nu even kijken hoe ik 4 liter olie ga wegpompen. Zal morgen even een handpompje ergens weghalen.

Ergens gelezen dat de olie er via de overloop wel uit zou gaan, maar er drupt niks weg onder de auto. Heeft deze automaat wel een overloop?

Trouwens:

*Hevige witte rook bij koude motor, ongeveer 2x zo hevig als bij koude start van een andere motor. Wordt minder naarmate motor opwarmt maar blijft aanwezig. Motor nog niet op bedrijfstemperatuur gehad.

*Schurende geluid aan rechter middenkant bij snel gas bijgeven

*Slome elektronica: De ramen gaan erg langzaam op en neer en blijven ook steken, een beetje naar beneden en vervolgens weer naar boven gaat wel

*Uitlaat erg lawaaierig en luid, vermoedelijk lek

*Remdruk, 's morgens zwak maar na pompen wel hard.

Maar bovenal: Die prachtige V12 waar ik zolang naar gezocht heb, en hij loopt! Startte 2e keer met maar 1 tikje.

Mika Kindt    108

Ach man hij loopt! Haalt niet weg dat je nu voor een prikkie de weg op kan, eerst nog de kleine dingetjes! 

Hoe oud is je benzine? En ik neem aan dat de rook blauw is?

Mijn raam aan de bestuurderskant gaat ook niet heel vlot, heb je alles al door gemeten qua elektronica? Ik denk eerder dat ze weer even in moeten slijten.

Klinkt nu wel een beetje al een spitfire met die lekke uitlaat?

pimgmx    299

Ik moet nu even kijken hoe ik 4 liter olie ga wegpompen.

Of gewoon aftappen via het carter? Heeft dat geen aftapplug?

Hevige rook bij koude motor, ongeveer 2x zo hevig als bij koude start van een andere motor. Wordt minder naarmate motor opwarmt maar blijft aanwezig. Motor nog niet op bedrijfstemperatuur gehad

Wat voor kleur rook? Hoeft niks ergs te betekenen, zeker als-ie lang heeft stil gestaan.

Schurende geluid aan rechter middenkant bij snel gas bijgeven

Rechtsmidden van de auto, of van het motorblok? Bij versnelling in 'N' of in een andere stand?

Meest voor de hand liggende kandidaten: een spanrol, dynamo- of een ander lager als het geluid uit de buurt van 't motorblok komt.

Slome elektronica: De ramen gaan erg langzaam op en neer en blijven ook steken, een beetje naar beneden en vervolgens weer naar boven gaat wel

Dat kan net zo goed een mechanische oorzaak hebben: vuil in sponningen, rubbers die zo-zo zijn, mechanismes die wat smeermiddel nodig hebben, ... Deurpanelen loshalen, raammechanismes inspecteren, schoonmaken en smeren kon een boel verschil maken!

Doe geen aannames met betrekking tot je elektronica: eerst meten! Wat voor spanning heb je op je dynamo bij draaiende motor? Wat geeft de voltmeter op je dashboard aan bij draaiende motor?

Uitlaat erg lawaaierig en luid, vermoedelijk lek

Of verrotte/missende ophangingsrubbers... Beiden kanten lawaaierig?

Maar bovenal: Die prachtige V12 waar ik zolang naar gezocht heb, en hij loopt! Startte 2e keer met maar 1 tikje.

Dus ook goed nieuws!!! :-)

Nu kan je beginnen aan de 'boodschappenlijst': wat moet er allemaal gebeuren om 'm weer goed de weg op te krijgen?

Deel dat in op basis van prioriteit, waarbij voor nu versnellingsbak met kop en schouders aandachtspunt nummer 1 is! 

Uitlaat, ramen: komt vanzelf wel, zou ik me vooralsnog niet al te druk om maken!

john37    97

Eerst zo kijken of je cold peil in orde is (LAGER dan warm). WARM peilen na ca 25KM rijden  EN met draaiende Motor nadat de keuzehendel in ALLE posities geweest is en dan in N of P staat.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...