Jump to content
Mika Kindt

X300: Bougies vervangen

Recommended Posts

Mika Kindt    108

Een simpel onderwerp, en een nog makkelijker klusje, bougies vervangen. En toch even een tiptopic er over maken :mrgreen:

Tijd om iets te ondernemen waar ik niet van wist hoe het ermee stond, de bougies. Hoe lang zitten die krengen we al in?

post-4482-0-62740400-1383253384_thumb.jpg

Redelijk lang dus. Wel zien ze er goed uit, koffiebruin!

Om te beginnen, moet er goed gereedschap zijn. Een fijne bougiedopsleutel, een flink opzetstuk (want de bougies liggen diep) en een ratel.

Ik heb gekozen voor 2 bougiedopsleutels, eentje had ik al liggen en was wat ouder, daar heb ik het vasthoudrubbertje uit gehaald. In de andere heb ik hem lekker laten zitten.

Zo heb je dus een dopsleutel om hem er uit te draaien en eentje om ze weer terug te draaien. Hier kwam ik ook pas achter toen dopsleutel 2 (de nieuwe) met zijn rubbertje een vervelende eigenschap ontwikkelde tijdens het terugdraaien....

post-4482-0-31750400-1383253732_thumb.jpg

@#%&*!!! :rtfm:

Hoofdpijn (en rugpijn) om hem er weer uit te krijgen!

Dat was het feest van bougie 1, mijn eerste vervangen bougie ooit.

Hoe precies?

Stappenplan bougie vervangen op een X300:

1:

Haal de plastic beschermdeksel van de kleppendeksel af met een inbussleutel. Hier staat "JAGUAR" op.

Leg deze even aan de kant of in je auto.

Bewaar vooral al je schroeven goed.

2:

Nu zijn de bobines zichtbaar, de met epoxy gevulde pikkies die op je bougie eindigen. Aan beide zeiden zit een boutje, Deze zitten niet extreem stevig vast en dat is ook niet de bedoeling, handvast is goed.

post-4482-0-28865000-1383255197_thumb.jpg

3:

Til de bobine voorzichtig op, je voelt wat weerstand, maar daar deinzen wij mannen niet voor terug toch?

Als je een lichte plop hoort zit deze los en kun je het stekkertje er af halen. klemmetje indrukken en voorzichtig er af wiebelen.

4:

Leg de bobine even aan de kant en je hebt zicht op de bougie. Inspecteer de ruimte ook even op olie, (hehehe) maar de aanwezigheid daarvan heb je al op de bobine gevonden, plus het geluid op het moment dat je die bobine van de bougie af trok. Nu heb je dus vieze handen, goed bezig!

5:

Laat de dopsleutel met opzetstuk in de ruimte zakken en draai voorzichtig totdat je grip hebt op de bougie. Nu kun je kracht zetten. Tip: Houd altijd een hand op het draaipunt van je ratel, dan zorg je ervoor dat de kracht zich even verdeeld over de bougie. als je met 2 handen aan het eind van de ratel gaat staan trekken dan voel je hem al scheef gaan, hoewel het vast geen kwaad kan, voor het idee is dit niet fijn.

6:

Blijf draaien en de weerstand wordt minder, uiteindelijk voel je dat je geen kracht meer hoeft te zetten. Pak de ratel van het opzetstuk af en draai de rest met de hand los. Nu heb je je bougie, en een mooie kijk op de binnenkant van je cilinder. Even ruiken en je kunt ongeveer inschatten in welke slag deze cilinder zat.

7:

Pak je nieuwe bougie er bij en kijk even wat de afstand is tussen de elektrode en de massa, het overspringpuntje zeg maar. Deze moeten op alle bougies gelijk zijn.

8:

Zoals ik het heb gedaan: De nieuwe bougie voorzichtig in de dopsleutel MET rubber ringetje steken. Niet te ver want anders heb je kans dat hij straks nog vast blijft zitten op je bougie (zie hier boven) of je moet kwaliteitsgereedschap hebben dat goed in elkaar past :sungum:

9:

Draai rustig de bougie met de hand terug, laat die ratel nog even liggen. Nu kun je voelen wanneer hij grip pakt in het schroefdraad. Advies is blijven draaien totdat je echt niet meer kunt. Pak dan de ratel en nu komt het kracht zetten.

10:

Vast? Bobine terugdrukken en de stekker er weer aan vast maken. Draai ook de boutjes die de bobine op zijn plek houden weer vast. (Handvast :wink: )

Zo.

Op naar nummer 2, en daar werd ik verrast....

post-4482-0-59280900-1383253865_thumb.jpg

OLIE! Kleppendeksel pakking aan bonken... Zuiger was hier zichtbaar in de kamer, die zag er prachtig schoon en kaal metaal uit, dank u BP Ultimate!

post-4482-0-92353000-1383253955_thumb.jpg

Je kunt de olie zien zitten op de kop, waar de kleppendeksel ophoud.

De pakkingen gaan nog vervangen worden. Eerst maar verder met de bougies.

Even de bougieruimte schoon maken met een doekje, en de ergste olieresten weg halen.

Gelukkig waren er maar 3 pakkingen waar wat olie vrij kwam. De rest was mooi droog.

post-4482-0-06589000-1383255887_thumb.jpg

post-4482-0-31107300-1383255905_thumb.jpg

Voor en na vele km's...

Ik heb dit klusje als eenvoudig maar toch erg leuk ervaren, lekker bezig zijn met je blok zonder al te veel hoofdpijn en problemen zoeken. Oh, en dan nog een tip voor de heren die niet mijn lengte of jonge rug hebben, zet je auto langs een stoep en ga daar op staan, dat zorgt er voor dat je beter over je kwartpaneel heen kunt leunen, vergeet vooral niet om een doek er over heen te leggen, gelijk een mooie ruimte om je gereedschap neer te leggen.

Als je geen idee hebt wanneer ze voor het laatst vervangen zijn, gewoon doen! Kan nooit kwaad en voor 6-10 euro per bougie is het ook niet de hoofdprijs (tenzij je een V12 rijd natuurlijk...)

Mocht je staan staren naar de prachtige eenvoudige techniek dat zo'n bougie is, en vind je het moeilijk hem gewoon als afdankertje in de kliko te gooien na al die km's?

Geen paniek, en pak je accuboor er bij:

post-4482-0-55165900-1383256583_thumb.jpg

Da's nog eens een coole sleutelhanger!

hansvh    367

Kleine aanvulling, stap 7A zeg maar: breng een klein beetje kopervet aan op de schroefdraad van de nieuwe bougie. Dat zorgt ervoor dat je de bougie later probleemloos los kunt draaien.

Trouwens: ook nog stap 3A: blaas de ruimte rond de bougie schoon met perslucht. Zorg er in ieder geval voor dat het gat waar de bougie in zit schoon is voordat je 'm eruit gaat draaien.

isabella    593

En nog een weetje, pak een stukje tuinslang, klem dit op de nieuwe bougie....dit zorgt ervoor als je de bougie scheef draait, je de draad niet verziekt.

Nog iets, let even op bobine 5 en 6 de draadjes kan je makkelijk verwisselen, 1 draad is voor zien van een geel label, die gaat op 6, doe je dat niet dan loopt de motor eerg rauw en verbrand je Catylisator.

Verder, mooi verslag!

Anno1970    2

Belangrijk is ook het aanhaalmoment te vermelden .

Dit mis ik vaak (zelf zoek ik dat uit of vraag bij de dealer )

Dat geldt ook voor het sleutelen aan wielophangingen enz (in veel gevallen dienen ook bouten en moeren vervangen te worden (rekbouten) )