Ga naar inhoud
theove

vocht in koplamp XK8 verhelpen: doedelzakmethode

Aanbevolen berichten

theove    1

Vandaag besloten om wat vocht dat in de koplamp zat te verwijderen. Na het bestuderen van het uitbouwen toch eerst maar gekeken of het gemakkelijker kon.

Na het doorzichtige deksel te hebben verwijderd, zag ik dat ik in de koplamp kon kijken. Alleen de hoeveelheid ruimte is beperkt om in de koplamp zelf te komen.

Dus van een verfbrander (laagste stand), plastic zak, 2 buisjes van bouwschuimbussen en wat tape een doedelzak gemaakt. Half uurtje aan en kurkdroog.

post-885-0-61144100-1379789402_thumb.jpg

Hier zie je de buisjes in de lamp:

post-885-0-72371600-1379769735_thumb.jpg

Daarna alle afdichtingen schoongemaakt en siliconspray op de rubbers.

Afwachten....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Laan    523

Slim idee! Die lampen hebben er meestal last van. Hopen dat het weg blijft..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Ik heb er bij de D6 gewoon 's een half uur een stofzuiger opgezet, werkt ook.

Maar het heeft wel een reden, dus inderdaad daarna waterdicht maken.

Heb 'm opengemaakt en opnieuw dichtgekit met siliconenkit, nooit meer last gehad.

Staat nog ergens op het forum hier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Laan    523

Ik heb er bij de D6 gewoon 's een half uur een stofzuiger opgezet, werkt ook.

Maar het heeft wel een reden, dus inderdaad daarna waterdicht maken.

Heb 'm opengemaakt en opnieuw dichtgekit met siliconenkit, nooit meer last gehad.

Staat nog ergens op het forum hier.

Bij de XK komt volgens mij het vocht niet via het luikje binnen maar idd door de slechte afdichting van het glas. Ik had het ook en het is nu weer verdwenen. Vanzelf. Maar ik rijd nooit in de regen en hij staat altijd binnen tegenwoordig.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Vaker je lampen aan kan ook al voldoende werken, dan worden ze behoorlijk verwarmd (als het geen led's zijn) en wordt het eventuele vocht ook wel verdreven.

Maar feit blijft dat je toch het beste de oorzaak aan kunt pakken natuurlijk. (Ik rij in weer en wind...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Leonneke    168

Vandaag besloten om wat vocht dat in de koplamp zat te verwijderen. Na het bestuderen van het uitbouwen toch eerst maar gekeken of het gemakkelijker kon.

Na het doorzichtige deksel te hebben verwijderd, zag ik dat ik in de koplamp kon kijken. Alleen de hoeveelheid ruimte is beperkt om in de koplamp zelf te komen.

Dus van een verfbrander (laagste stand), plastic zak, 2 buisjes van bouwschuimbussen en wat tape een doedelzak gemaakt. Half uurtje aan en kurkdroog.

attachicon.gif20130921_125620800x600_zps95050907.jpg

Hier zie je de buisjes in de lamp:

attachicon.gif20130921_125611800x600_zpscf289d92.jpg

Daarna alle afdichtingen schoongemaakt en siliconspray op de rubbers.

Afwachten....

De doedelzak methode ? :maninlove:  Ik ga het in ieder geval morgen eens proberen. Ziet er enorm 'simpel' uit en als het werkt ben ik allang blij. Meteen ook maar een upje voor dit topic, want ik zie inderdaad vrij veel Jaguars met hetzelfde probleem. Voor mij in ieder geval een puntje waar ik me redelijk aan kan ergeren. Het lichtbeeld verminderd behoorlijk door dat vocht. Een Schotse oplossing voor een Engels probleem. Leuk !

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
theove    1

Ik was toch niet gelukkig met zo nu en dan vocht wegblazen.

Ik heb beide koplampen verwijderd (best wel een klusje, zeker de onderste bout die via de wielkast los gedraaid moet worden).

De oude grijze kit was duidelijk aan zijn eind. Met een mesje alle oude kit tussen het glas en het huis verwijderd (ook best wel een klus) en de naden opgevuld met een polymeerlijm voor glas/kunststof.

Nu geen last meer van vocht...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
RedCat    88

De originele kit is Butyl, kan je als rups kopen

Wordt zacht als je het verwarmt en hard weer iets uit

Een klein lek kan soms verholpen door plaatselijk te verwarmen

Houd ook de ontluchting in de gaten, tuutjes staan soms onterecht naar boven

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
molenbaan    8

Oud topic nog eens boven gehaald.

Heb geen vocht meer in de lampen, maar wel opgedroogde druppels op het chroom.

Wil hiervoor dus de units gaan uitbouwen en dat brengt me bij de volgende vragen; heeft iemand daar een filmpje van, dan wel een goede beschrijving?

En hoe haal je de opgedroogde druppels van het chroom af zonder te beschadigen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
bernhardn    17

Staat op Youtube wel een filmpje hoe je het glas los kan halen van de units, in een doos doen met verfbrander erop paar minuten laten staan dan wordt de kit zacht en kan je het glas eraf halen en je chroom schoonmaken.

Er is er ook een van een XK en hij maakt het chroom zwart!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
harryxk8    11

Wat bedoel je met het schoonmaken van het chroom?  Pas wel op dat je de reflector niet schoonmaakt , dit betreft opgedampt zilver. Als je hier met een doek over gaat dan verwijder je de reflectie. verder veel succes. Harry:)

aanvulling; er is ook nog een doedelzak methode, ontluchting via de koplamp unit , zie you tube.

tube koplamp xk8.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
molenbaan    8

Op de reflector zit niets, wel op het gedeelte daaronder.

Maar als ik het goed begrijp moet je daar dus afblijven.

Zoals ik al zei, hier zitten de opgedroogde druppels op en die wil ik er af hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb ook al maanden het probleem met vocht in de koplampen. Ik heb ze eruit gehaald (best en klus) half uurtje in de oven op 80 graden. Kurkdroog. Naden opnieuw gekit... gaatje geboord, rubberen airventilators (die op de latere modellen als standaard zijn geplaatst) erop gezet... twee dagen later in regenachtige omstandigheden weer vocht! grrrr... Nu kreeg ik de tip om zakjes vochtvreters in de unit, onder de afdekdekseltjes te leggen. Klinkt eigenlijk best als een aardige oplossing bij gebrek aan een definitieve fix. Ik ga het proberen :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
harryxk8    11

Om het vocht uit je koplamp te halen kun je ook een verfstripper gebruiken.

Koplampglas/kunststof verwarmen let op niet te dicht bij anders smelt je kunststof. Langzaam opwarmen een graad of 40.

Daarbij de lamp vooraf verwijderen zodat vochtige lucht kan ontsnappen. Door verwarmen ontstaat er intern een luchtstroom.

Eventueel enkele malen herhalen.

succes, Harry:rolleyes:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb twee zakjes a €2 vochtvreters gekocht bij de Gamma en in de lampen gelegd. Afgesloten met de dekseltjes en nu al meer dan een week (regenachtig weer) alle vocht verdwenen :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen