keesh Posted September 29, 2010 Share Posted September 29, 2010 In Parijs pakt Jaguar groots uit. Met de c-X75. Een studie van een heuse supersportwagen die niet alleen het 75-jarige jubileum van de constructeur in de verf moet zetten, maar u ook onder de neus moet wrijven dat de Britten naar de toekomst kijken.De c-X75 is niet alleen zo snel als z'n wulpse lijnenspel (dat zeker toekomstige Jaguars zal inspireren) doet uitschijnen. Anno 2010 is zelfs zo'n bolide CO2-vriendelijk. In dit geval is gekozen voor een lithium-ion-batterij die je maximaal 110km ver brengt en aan het stopcontact opgeladen wordt. Als de batterij leeg is, schieten niet één maar twee gasturbines met een vermogen van elk 96pk in werking. Hun enige functie; stroom genereren. Ze zijn kunstig ingewerkt onder de schuine achterruit, maar drijven de auto niet aan. Daarvoor gebruikt Jaguar aan elk wiel een 195pk en 400Nm sterke elektromotor. In de meest extreme gevallen springen de turbines bij als de batterijlading nog niet kritisch is. Dan zijn de prestaties maximaal. De tweezitter knalt zichzelf dan vanuit stilstand naar 100km/u en is tot een top van meer dan 330km/u in staat. Vertrek met een volle tank en opgeladen accu en je geraakt volgens Jaguar 900km ver. Het principe is eigenlijk hetzelfde als bij pakweg de Opel Ampera, maar dit is toch een heel ander soort groen.Het koetswerk is nagenoeg compleet in aluminium uitgevoerd. Jaguar wil dat materiaal in de toekomst immers meer gebruiken. Op de futuristische vormgeving en slimme verlichting aan de binnenzijde na, kiest Jaguar ook voor vaste zetels. Zoals in: compleet niet instelbaar. Om een comfortabele rijhouding te garanderen is het ganse instrumentenpaneel samen met het stuur elektrisch verstelbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DvL Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Lijkt de nieuwe morgen hier niet iets op? Zag een vluchtige afbeelding langskomen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kees Posted September 30, 2010 Share Posted September 30, 2010 Dit is nu eens weer een klasse ontwerp. Heel apart, uniek met die achterkant en een hint naar de bolvormige spatborden van de oude XK 120,140 en 150. Geen ronkende motor meer, even wennen voor de liefhebbers van het gebulder, maar gezien de ontwikkelingen zal dat t.z.t. bij alle auto's tot het verleden behoren. Rust en stilte is sowieso iets wat de doorsnee Jag liefhebber ook aanspreekt. Alleen die velgen vindt ik meer passen onder een Amerikaanse hot-rod. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted September 30, 2010 Author Share Posted September 30, 2010 330 km/u Met een topsnelheid van 330 km/u spant de C-X75 de kroon. Autobouwers gaan steeds meer op zoek naar oplossingen om de CO2-uitstoot te beperken. Elektrische auto"s zijn een voor de hand liggende keuze, maar de veeleisende automobilist vindt er zelden zijn gading. Weinig vermogen, een kleine actieradius, geen oplaadpunten in de buurt. Er zijn tal van vooroordelen. Met de C-X75 wil Jaguar de meest veeleisende chauffeur overtuigen. En hoe? De auto haalt een topsnelheid van 330 km/u en accelereert van 0 naar 100 in amper 3,4 seconden. Na 15 seconden scheer je tegen 300 km/u over de weg. Deze prestaties worden geleverd door vier individuele elektromotoren die elk een wiel aandrijven. Samen leveren ze een vermogen van 580 kW of 780 PK. 900 kilometer De auto heeft een actieradius van maar liefst 900 kilometer. Dit dankt hij aan twee kleine gasturbines die de batterijen voortdurend opnieuw opladen. Dit maakt de auto technisch gezien wel tot een hybride. Verwacht de C-X75 nog niet in het straatbeeld, het gaat om een conceptcar. Met deze auto wil het merk na 75 jaar aantonen dat het nog steeds in staat is om bloedmooie auto's te maken die ongeziene prestaties leveren, ook met de nieuwste technologie. "De X-C75 is een bewijs dat we klaar zijn voor de technologie van morgen. Met deze auto benadrukken we onze reputatie van luxewagenbouwer", zegt Mike O'Driscoll, managing director van Jaguar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 7, 2010 Author Share Posted October 7, 2010 Jaguar is serieus aan het kijken of het merk geen gelimiteerde serie van de C-X75 Concept Car op de weg kan krijgen. De Britse autobouwer bekijkt momenteel de mogelijkheden om een kleinserieproductie op te zetten. Daarbij gaat het merk uit van twee mogelijkheden, aldus het Engelse automagazine AutoCar. Een studie spreekt van een jaaroutput van 2.000 sportwagens. De andere van slechts 1.000 units op jaarbasis. Het verschil in jaarvolumes hangt af van de gekozen productiemethode. Een grotendeels handmatige bouw vergt meer tijd, terwijl met meer automatisering een grotere output kan worden gehaald. Mocht Jaguar groen licht geven voor de sportwagen, dan duurt het nog vijf tot zeven jaar voordat het eerste exemplaar uitkomt, meldt AutoCar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted November 17, 2010 Author Share Posted November 17, 2010 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pinomerta Posted November 17, 2010 Share Posted November 17, 2010 Afgelopen zomer kreeg Jay Leno in LA een nieuwe XJ van het Galpin dealership. Ik was dezelfde dag ook uitgenodigd om een proefrit te maken in de XJ. Beetje flauw alleen dat Jay 'm wel mocht houden na z'n proefrit en ik niet wel kreeg ik de eerste keus voor een nieuwe mat zwarte XFR (mat zwart af fabriek trouwens). Uiteindelijk niet gedaan en achteraf wel spijt van gehad... Maar ja je kunt niet alles hebben. Jay is overigens "verbonden" aan Jaguar vandaar dat hij dergelijke exoten mag rijden... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted January 17, 2011 Author Share Posted January 17, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 5, 2011 Author Share Posted May 5, 2011 De C-X75, het supercar-studiemodel dat Jaguar afgelopen najaar aan het grote publiek liet zien, zal niet in productie gaan. De doorontwikkeling van vernieuwende aandrijflijn, voorzien van accu's en gasturbines, blijkt in de praktijk te kostbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ronnov12 Posted May 6, 2011 Share Posted May 6, 2011 Van de BBC sports website. De bron staat tussen haakjes: Williams are to join forces with Jaguar to build a hybrid supercar. Called the C-X75, it will have a top speed in excess of 200mph, do 0-60mph in less than three seconds and produce less than 99g/km of CO2 emissions. (Williams F1) Ron Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 6, 2011 Author Share Posted May 6, 2011 ... beetje tegenstrijdig. ....................Tegelijkertijd zal de C-X75, het supercar-studiemodel dat Jaguar afgelopen najaar aan het grote publiek liet zien, niet in productie gaan. De doorontwikkeling van vernieuwende aandrijflijn, voorzien van accu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted May 6, 2011 Author Share Posted May 6, 2011 Project C-X75 Jaguar zet een gedurfde stap in de toekomst door de productie van Project C-X75 aan te kondigen, een uiterst geavanceerde supersportauto en tevens een van de snelste, emissiearme voertuigen ter wereld. 01>PRODUCTIEREALITEIT Project C-X75 werd ontworpen om de 75e verjaardag van Jaguar te vieren. Hij wordt zonder twijfel een van 's werelds meest geavanceerde supersportauto�s. 02>ZUIVER DESIGN De eenvoudige druppelvormige carrosserie wordt overgenomen van de conceptcar. Project C-X75 kreeg zijn unieke vorm zonder de a�dynamische effici�ie op te offeren. 03>BAANBREKENDE SAMENWERKING De nieuwe samenwerking met Williams F1 wordt een etalage van wat Groot-Brittanni�n huis heeft aan design en innovatieve technologie. 04>CONSTRUCTIE IN KOOLSTOFVEZEL Door de meest geavanceerde constructietechnieken toe te passen, wordt Jaguars nieuwste supersportauto licht en toch uitermate sterk en stijf. 05>TECHNOLOGIEROVERDRACHT Technologie en engineering van het hoogste niveau in de autosport wordt rechtstreeks overgezet naar Project C-X75. 06>DUURZAAM PRESTATIES Project C-X75 zal worden aangedreven door de nieuwe generatie, kleine viercilinder-F1-motoren met zeer hoge laaddruk. 07>HYBRIDEAANDRIJVING Met een Kinetic Energy Regeneration System voor de accu dat afkomstig is uit de Formule-1-wereld wordt hij een van 's werelds zuinigste supersportauto�s, met een vooropgestelde CO2-uitstoot van 70 g/km. 08>TOPSNELHEID VAN RUIM 320 KM/U Topsnelheid van meer dan 320 km/u, 0 tot 96 km/u in minder dan 3 seconden en 0 tot 160 km/u in minder dan 6 seconden. 09>ACTIEVE AIRODYNAMICA Het bodemsysteem omvat een beweegbaar a�dynamisch profiel en directionele regeling van de uitlaatgassen om een maximale neerwaartse druk en ultralage weerstand te verzekeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GawaiN Posted May 9, 2011 Share Posted May 9, 2011 Las ik in de krant nou iets over een 1.6L turbo-hulp-motortje...? Waar zijn de 2 turbine hulp motoren gebleven.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DolfB Posted May 24, 2011 Share Posted May 24, 2011 De C-X75 gaat in productie, zie nieuwbrief Jaguar NL. <!-- m -->https://jaguarlandrover.m3.mailplus.nl/t ... KASrdS5xqt<!-- m --> Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
420G Posted May 29, 2011 Share Posted May 29, 2011 Ziet er snel uit Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted June 29, 2011 Author Share Posted June 29, 2011 Jaguar C-X75 in principe uitverkocht Jaguar heeft vierhonderd ge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wj-theo Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 omdat ik geen stallingsruimte heb, mogen jullie mijn koopcontract overnemen. Grijns Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hasimera Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Ik krijg een beetje XJ220 d Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Harkema Posted June 29, 2011 Share Posted June 29, 2011 Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben Hans, maar toch is het goed dat het deze kant uit gaat. We hebben eigenlijk geen keus.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted June 29, 2011 Author Share Posted June 29, 2011 Ik krijg een beetje XJ220 d Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hasimera Posted June 30, 2011 Share Posted June 30, 2011 Beter dan niets... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted August 29, 2011 Author Share Posted August 29, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 6, 2011 Author Share Posted October 6, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted October 21, 2011 Author Share Posted October 21, 2011 1. There is a sharp crest on all four fenders, describing the side profile and giving this car the feline aura that is part and parcel of "Jaguarness." 2. Notice how the side glass leads into an air scoop, while the perimeter of the side DLO (DayLight Opening) remains an elongated profile. 3. The entire upper structure is very much like a fighter-plane canopy. It's tapered in plan view and in profile and is both elegant and effective aerodynamically. 4. External antenna is a surprise but is a nice visual break from the pure form of the body. 5. Jaguar was one of the first companies to use flush headlamp covers (on the 1951 XK120 C-type). These shapes recall those simpler ovals but carry the fender peak. 6. The badge floating in the black mesh opening is a subtle identity mark, leaving all painted surfaces without asperities. 7. This chin blade serves to direct air around the sides of the nose into the brake-cooling inlets on the front corners. 8. These accreted panels seem unnecessary, unless they are part of rationalization for production assembly. In any case, these are clearly a theme for detail design. 9. These air inlets are no doubt necessary, but the separate add-on panels are not. 10. The door cut runs directly into the wheel well, an unusual simplification of cutline graphics. 11. The opaque panel that would seem to be a window rolls inward to allow air to flood the turbine compartment. 12. The backlight is tiny in proportion to the whole car and provides a very limited rear view. 13. Bladelike taillights accentuate the break in plan view from side to rear surfaces, adding visual width as they sweep forward on the sides of the rear fenders. 14. The up-sloping lower surface has been used on a few other concept cars, including the 2008 Citroën GT and the Arex roadster, leaving room below for the diffuser construct. 15. One hopes that all this confusing carbon-fiber molding has been thoroughly wind tunnel-tested, because it surely adds nothing to the car aesthetically. 16. The upper crease follows the lower profile of the fender blades and slims the side profile. 17. These crisp lines framing the lower side scoop serve multiple purposes. They stiffen the door panel, and the upper line is parallel to the rear-bumper cutline that leads into the sharp rear deck edge. 18. A crisp separation of lower and side sections gives direction to the lower part of the nose. 19. Huge ventilation ducts with curved blades are partially covered by the doors when they swing down to close. 20. This gap is caused when the steering wheel and instrument cluster move rearward toward the fixed seats. 21. The pedal assembly, too, is adjustable for reach. 22. No Jaguar has ever had as antitraditional a steering wheel as this. The rim is leather-covered, though. 23. No wood at all in the interior, at last. The panel shape recalls the rear of the body. 24. Backlit inner door panels give the impression of space in what is already a very wide cockpit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.