Jump to content

lekkende benzine XJ6 Series 3 1986

Recommended Posts

Onder de merknaam Griffon worden veel verschillende produkten aangeboden. De pure kruipolie heet Imal (van Griffon dus).

Die Imal moet je hebben.

hendrik-jan

Da's precies wat ik in huis heb gehaald!

afwachten wat het resultaat gaat zijn.

• 2 weeks later...

zo, na dagelijks de Griffon Imal kruipolie op de roestige moer te hebben gespoten, kloppen, met de grip-tang er aan hangen.... no result!

gelukkig heb ik onlangs iemand in een naburig dorp ontmoet, die jaren Jag- en Rover ervaring heeft, en zelfs meerdere juweeltjes in bezit heeft.

Altijd fijn om bij oudere ervaren mensen te mogen aankloppen.

Na meerdere pogingen om met de juiste inch maten zeskant-sleutels er tegenaan te gaan, toch besloten om het rubber gedeelte van de zijkant los te maken.

Ook hier 3 moeren, waarvan 2 metrisch en 1 inch maat. uiteindelijk is de bout gebroken, zoals hier links op de foto te zien is.

post-4746-0-33377400-1385839638_thumb.jpg

vervolgens de drain plug van de benzinetank maar eens gaan opzoeken, waarbij het afdekplaatje in carrosserie kleur het niet helemaal overleefde.

post-4746-0-40243200-1385839747_thumb.jpg

dat plaatje bleek te zijn vastgekleefd aan een soort foam achtig plaatje.

post-4746-0-10346900-1385839804_thumb.jpg

vervolgens de drain plug los gedraaid, in de verwachting dat er water zou uitlopen. Dit was echter niet het geval. geen druppel meer! Bij het losdraaien was de gehele drain afdekplaat meer losgekomen. Het benzinefilter was helemaal droog.

post-4746-0-57644400-1385839929_thumb.jpg

dit deed vermoeden dat de rest van de benzine voordien reeds via de drain-plug weg gelekt was.

blijkbaar was die drain niet helemaal dicht, de dichtingsring breekt in stukjes af (misschien zichtbaar op deze foto?)

post-4746-0-71224900-1385840702_thumb.jpg

Plan is om een nieuwe afdichting te plaatsen, de drain plug (en het filter) netjes terug aan te brengen, en dan zien of er nog benzine lekt.

als ik via de drain met een zaklamp in de tank schijn, zie ik helemaal bovenaan wel roest, maar niet van dien aard dar er gaten zijn.

Nu ben ik de tank aan het verluchten (drain plug onderaan open).

post-4746-0-42990900-1385840267_thumb.jpg

vervolgens ga ik met de endoscopische camera (koopje bij Lidl dankzij dit forum) kijken of ik iets kan ontdekken wat op een mogelijk lek kan wijzen.

Via het gat van de drain gevoeld en daar lijkt niks van roest te zitten, een gave tank.

Hopelijk was het enkel de drain en de afdichting die niet ok was.

Weer veel bijgeleerd vandaag.

Schroeven die je los maakt (eindelijk los krijgt) moeten ooit nog eens los, dus insmeren met kopervet.

Verder de juiste sleutels in huis halen, zeskant, inch maat.

• 2 weeks later...

vandaag eindelijk weer eens kunnen verder werken aan het verhaal.

Na bestelling van nieuwe dichtingen en uitvoering met de camera de tank vanbinnen (voor zover mogelijk) te hebben bekeken, de drain pulg helemaal klaar gemaakt.

post-4746-0-02145300-1387132695_thumb.jpg post-4746-0-90615200-1387132725_thumb.jpg post-4746-0-30382100-1387132765_thumb.jpg

Alles netjes gepolijst met staalborstels, dubbel en dik in de WD40 gezet, filtertje netjes weer op z'n plaats en het hele zaakje dichtgeschroefd met de juiste sleutels deze keer.

Vervolgens uit de jerry-can een 20 liter benzine er in gekieperd, en nu effe afwachten.

Als dat blijkt te lukken, zal ik de tank eens helemaal vol gieten.

Ondanks de inspectie met de camera, zou het nog steeds kunnen dat de tank lekt.

Doorroesten gaat van binnen naar buiten; en van boven naar beneden; dus alles kan nog.

(dankzij de uitgebreide kennis op dit forum geleerd)

'k hou jullie op de hoogte.

ondertussen ook de beugels van het rubber van de bumper zijkant even met de staalborstel proper gezet, en met een roest omvormer spray (zo'n 4 in 1 product) weer netjes zwart gemaakt.

Afhankelijk van het resultaat van de lekkende tank, schroeven we weer alles in mekaar.

OF, ik verzamel genoeg moed om de rest van de achterbumper ook eens uit mekaar te halen, en alles eens een goed "onderhoud" te geven.

Of is de boodschap "wat niet los moet, laten zitten"?

Je kunt zo'n bumper prima demonteren. De achterbumper van mijn auto krijg ik er trouwens alleen maar af als een van de benzinetanks verwijderd is. Misschien is dat bij jouw auto ook zo, en als je dan toch met die tanks aan de slag gaat...

Let wel even op of de bouten voor de bevestiging misschien in kooimoeren ("cage nuts") in de bumper zitten. Als je de kooi kapot trekt (en dat lukt gemakkelijk) dan is het moeilijk om nieuwe te vinden.

hendrik-jan

zo, nu de tank al een tijdje nokvol is, en geen enkel druppeltje benzine te bespeuren valt, ben ik er vrij zeker van dat het lek afkomstig was van de dichtingsring van de drainage stop.

Ondertussen de hele achterbumper uit mekaar gehaald, en het kleine beetje roest dat er was aangepakt met de staalborstels en een 4 in één roest omvormer.

Ook een goed middel gevonden om het rubber helemaal op te poetsen en weer een diepe zwarte glans te geven.

Als het de komende weken nog droog blijft, zo veel mogelijk rijden en genieten van die prachtige wagen.

En verder alle lezers een prettige eindejaars periode gewenst, en alvast een prachtig 2014 met een goeden gezondheid, en veel Jag genot.