Ga naar inhoud
Mika Kindt

X300 tectyleren in wielkasten

Aanbevolen berichten

Mika Kindt    108

Zo, terug van 2 weken vakantie, daar in Jagloos Kroatië toch maar even een to-do lijstje gemaakt voor als ik weer thuis ben.

Zodoende thuis aan de slag gegaan, eerst even het reservewiel onder handen genomen want ik hoorde een aantal horror verhalen over thuiskomertjes en niet opgepompte reserves.

Enfin, kijk ik linksachter in de wielkast, zit er aan de achterkant en enorm 'abces' roest dus, en een flinke plek ook. Meteen even een bezoekje gebracht aan het schadebedrijf, die fixen dat wel even eind deze maand.

Meteen hierna een fles tectylspray gehaald om de overige kasten te bewerken. Valvoline tectyl bij de Gamma.

post-4482-0-29369400-1378048209_thumb.jpg

Ik ben geen professionele tectyleer meneer maar dit is toch aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Aan de slag!

Krikkie onder de auto om wat meer ruimte in de wielkasten te krijgen, kan je lekker je wiel er op laten zitten en geen gekloot op een brug o.i.d. (tenzij je er eentje hebt, dat is wel heel handig)

post-4482-0-53871200-1378049093_thumb.jpg

Ik heb een imbussleuteltje gebruikt, maar eigenlijk voldoet alles wel, even het overgebleven zand en troep uit de randjes halen. Eerst het grove werk, daarna jat je een geel (of blauw) huishouddoekje van je vrouw of vriendin (of natuurlijk je schoonmoeder als je daar toch langs gaat) en wrijf een beetje rond in het richeltje van je wielkast, flink er doorheen rossen en je haalt nog meer zand weg, zet een mondkapje op of houd je adem in, voorzichtig dat je geen zand in je ogen krijgt. Uiteindelijk kun je voelen dat de rand schoon is, nu nog even heel fijn opschuren, voorzichtig voor je lak!

Als je klaar bent kan het tectyleren beginnen. Ik heb gebruik gemaakt van het langere spuitmondje, gelukkig krijg je bij valvoline tectyl een hoop spuitmondjes

post-4482-0-53521300-1378048673_thumb.jpg

Ik heb de rode gebruikt en het draadje lichtjes gebogen zodat ik om het hoekje kwam, spuit vooral niet mis en in je oog, die is namelijk al vrij van roest. Je kunt ook gebruik maken van het langere slangetje dat bij de valvoline tectyl zit, deze is ideaal voor in ruimtes waar je niet bij kan, dus ook voor inwendig tectyleren in de auto, niet voor in je neusgat, die is ook vrij van roest.

Gebruik altijd genoeg tectyl en niet teveel want dan droogt het slecht. Ik heb de camera op de voorkant van mijn smartphone gebruikt om achter het randje te kijken, dus ook wat foto's gemaakt daar.

post-4482-0-58286800-1378048889_thumb.jpg

Je ziet het, veel plekjes die nu zitten dichtgesmeerd met tectyl, ik heb alleen het randje gedaan, maar soms is het nodig om ook hoger in je wielkast te tectyleren.

oh, hallo!

post-4482-0-64058000-1378048962_thumb.jpg

Altijd 30 minuten laten drogen voordat je wat gaat doen, mocht het op je hand zitten, zorg dan dat je het sneller dan die 30 minuten eraf hebt gehaald

post-4482-0-23634000-1378049033_thumb.jpg

Zo, lekker een middagje bezig geweest en 3 wielkasten zijn voorlopig weer goed. De 4e komt nog, die mag eerst even roestvrij worden gemaakt door de helden van het schadebedrijf.

Leuk middagprojectje dit, veel plezier!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    817

:good:

Mocht je nog tectyl tekort komen, ik heb hier nog een bus of zeven staan (overenthousiaste bestelling van m'n zoon...).

.... geen betere raad dan voorraad :buba: en toch zeker als je een Jag bezit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    22

Hebben jullie ervaring met het tectyleren van binnenuit? Want ik heb veel Jags te koop zien staan met roest op het achterspatbord, maar dat komt volgens mij allemaal van binnenuit, op de aansluiting van het binnenspatbord en het buitenscherm. Lijkt toch wel een teer punt. Ik heb nu een ogenschijnlijk roestvrij exemplaar en wil dat preventief behandelen.

Overigens heb ik het links vaker gezien dan rechts. Heeft dat iets te maken met de afvoer van de tankdop?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    645

De professionals maken op bepaalde plaatsen gaatjes waardoor ze met speciale gereedschappen de boel telijf gaan met het anti corrosie middel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
robert31    26

En als je geen gaatjes wilt maken zit er aan de binnenkant, zeg maar net naast de rugleuning een gaatje in de stijl. Daar heb ik het ooit laten lopen.

Het kwam eronder weer uit...Goeie plek dus.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Leonneke    170

De professionals maken op bepaalde plaatsen gaatjes waardoor ze met speciale gereedschappen de boel telijf gaan met het anti corrosie middel.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De echte professionals laten je auto intact en die boren vooral geen gaatjes :twitch:  in je auto. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

Dat ben ik niet helemaal met je eens. De echte professionals laten je auto intact en die boren vooral geen gaatjes :twitch: in je auto.

Mijn XJ in 2011 laten tectyleren bij een echte prof met 35 jaar ervaring.

Alles wat verwijderd kon worden werd idd verwijderd. Daarna stomen, drogen en vervolgens tectyleren en de bodem met flexibel zwart spul.

WEL enkele gaatjes op plaatsen waar de tectyl niet via een andere manier op bepaalde delen kon

komen. De gaatjes zijn keurig met dopjes afgewerkt.

Als we elkaar treffen kan ik je aanwijzen waar en waarom. :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Leonneke    170

Als we elkaar treffen kan ik je aanwijzen waar en waarom. :wink:

We gaan elkaar zeker weer treffen. TD Heinkenszand ? Of kom je ook naar Kleve ?

Ik ga overigens einde van het jaar naar dezelfde professional. Dat ligt/zit/staat in ieder geval in de planning. Herman toch hè ?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

We gaan elkaar zeker weer treffen. TD Heinkenszand ? Of kom je ook naar Kleve ?

Ik ga overigens einde van het jaar naar dezelfde professional. Dat ligt/zit/staat in ieder geval in de planning. Herman toch hè ?

Maand september maken we met een Jeep een rondrit IJsland! Meetings Kleve en Zeeland wordt het dus niet dit keer.

En idd Herman! Echt top!!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Leonneke    170

Maand september maken we met een Jeep een rondrit IJsland! Meetings Kleve en Zeeland wordt het dus niet dit keer.

En idd Herman! Echt top!!!!

Zeeland komt nog een TD. Vermoedelijk november !!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen