Jump to content

ABS-storing is NIET ALTIJD echte ABS-storing

Les Charles
 Share

Recommended Posts

Hallo Medeliefhebbers,

Vorige week, tijdens mijn vakantie in Schotland, plots ABS-storing, Trac.Contr.-storing, en zelfs de motor sloeg af!

"In the middle off nowhere", natuurlijk.

Vorige ervaringen met dit probleem leerden me dat dit meestal de sensor, of erger nog de ABS-module is die gesneuveld is.

Mijn XK8, 335.000 km op de teller, is intussen al aan haar 3de ABS-module bezig en 2de sensor.

Wie wist raad ?

Gelukkig zijn er GSM's, dus naar Heinkenszand gebeld.

Advies van Raymond: - stamp eens tegen elk wiel en vergelijk het geluid (hij luisterde intussen mee)

- voel eens aan elk wiel en controleer op speling.

- kijk eens of misschien één van de grote moeren op de naaf los gedraaid is ?

Dat laatste was HET.

Links achter was de centrale moer los gekomen, waardoor de ABS-ring dol kon draaien met alle gevolgen van dien.

Gelukkig was niet het hele wiel eraf gekomen, want dan zou ik hier deze tip niet meer kunnen meegeven.

Oplossing:- via de klassieke Jag-truc, contact uit en opnieuw starten luktte gelukkig.

- voorzichtig naar de dichtsbijzijnde garage gereden die voor mij 1 moer bestelde bij de dealer.

- voor 12 £  (± 13,50 €) en 10 minuten werk was alles opgelost.

Moraal van dit verhaal:

Volgens de Schotse Jag-dealer komt dit nog wel eens voor bij de XK8, en dan alleen links achter.

Het zou te maken hebben met de temperatuurwisselingen, de draairichting van het wiel en de traagheid van de massa van de moer.

Markeer dus de moer met wat verf zodat je eenvoudig kunt controleren of die moer los komt.

NIET opnieuw aanspannen, maar vervangen door nieuw. (vast trekken op 320 Nm !)

Sportieve groeten,

Les Charles

• 2 months later...

Hallo Raymond,

Had de auto bij een hoge snelheid ook een stuiterend gevoel , ik heb het zelfde probleem met deze storing met de XK 8 alleen hij gaat trillen linksachter en stuiteren bij boven de 140 km de wielen zijn er al diverse keren af gehaald maar ze heben niets opgemerkt. ik ga morgen gelijk kijken of ik dit probleem ook heb met die moer .

bedankt Frans

• Like 1