Jump to content

cylinderkop XK150 met afwijkingen

marcel willemsen
 Share

Recommended Posts

sinds anderhalf jaar ben ik in het bezit van een XK150DHC die ik bij Altena in Gramsbergen heb gekocht met de verzekering dat het een echte rijdersauto is. Na al een onverkwikkende geschiedenis met een verkeerd gemonteerde 5 versnellingsbak doet zich nu weer een vreemd probleem voor. Omdat ik alles wilde kontroleren begon ik bij de kleppen. bleek dat de klepspeling bij de uitlaat 0,25 en bij de uitlaat 0,20 was maar na demontage van de nokkenassen bleken er i.p.v. klepstelplaatjes een soort cupjes over de klepstelen te zitten die ook nog is in hoogte afgedraaid waren, ook waren er verschillende types klepstoterbussen gemonteerd en zaten de nokkenassen niet geheel in de zelfde stand. Bij navraag bleek Altena hier niets van te begrijpen ondanks dat deze auto bij hem in onderhoud zou zijn geweest. Na enig aandringen kreeg ik het verhaal dat de prive monteur van de vorige eigenaar de cylinderkop na revisie van de hele motor, bij een niet nader genoemd bedrijf , deze had laten opvoeren bij de firma Zwakman.

Omdat ik verder geen afstelgegevens van Altena kan krijgen vraag ik of er misschien ervaringsdeskundige zijn

• Replies 11
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo,

Ik heb de motor van mij XK150 zelf gedaan.( eigenlijk de gehele Auto )

Maar als ik dat zo hoor is er lekker aan geknoeid.

De stand van de nokkenassen is niet geheel in dezelfde stand??.

Hoe bedoel je dat. Afstellen hiervan gaat dmv het afstel tool bij TDC. ( zit vermoedelijk in je tool set, als je die hebt )

Het afstellen van de speling moet dmv die stelplaatjes welke onder de zogenaamde Tapped zit.

Ik vemoed dat het dunste stel plaatje niet paste dus zijn ze aan het hobbyen gegaan.

Als het dunste stelplaatje niet meer werkt moeten er nieuwe klepzetels in je kop gezet worden.

Speling inlaat 0,10 mm Uitlaat speling 0,15 mm. ( voor standaard nokkenassen )

Iets te ruim is minder er als te weinig.

Maar als er bv Nokkenassen van een XJ6 in zitten moet de speling groter zijn ( ongeveer zoals jij hebt opgegeven).

Misschien heb je wel een XJ6 cylinder kop.

Deze nokkenassen kun je herkennen aan 4 schroef gaten aan de ketting zijde.

Of kijk even aan het ingeslagen nummer van de nokkenassen en nummer van je cylinder head.

Eigenlijk moet ik het cast nummer van je head hebben, maar dat zit aan de onderkant.

Het ingeslagen motor nummer in je cylinder head zegt niet altijd alles.

Vele XJ6 cylinderkoppen hadden geen ingeslagen nummer, dus kun je die zelf aanbrengen.

Zou je misschien met een spiegeltje kunnen zien.

Maak anders ook even wat foto's. kan ik het misschien beoordelen.

Groeten,

Peter Jan

35_40_head.jpg

Bron: http://www.jagweb.com/aj6eng/xk_performance.php

Hier zie je waar de stelplaatjes zitten en je ziet ook dat als ze dunner worden dan de minimaal toegestane dikte, dat dan de stoterbus de veerschotel gaat raken. Daar wordt wel eens wat mee gebeund op de draaibank, maar zoals Peter Jan zegt is de enige optie het reviseren van de kop met nieuwe klepzetels en nieuwe kleppen, klepgeleiders, klepseals  en alles wat daar bij komt.

Hallo Peter-Jan en Han , bedankt voor jullie reakties maar ik weet wel hoe het zou moeten zijn maar in dit geval schijn de kop opgevoerd te zijn bij de Firma Zwakman die niet meer kan achterhalen wat er allemaal aan veranderd is. Wel heb ik inmiddels gezien dat buiten de afwijkende klepspelingen en andere stelplaatjes de nokken een grotere ei-vorm hebben dan origineel wat die grotere speling kan verklaren . Trouwens op de licht-blauwe kop staat nummer  V5226  8  ingeslagen en op de nokkenassen staan de nummers MC20889-H en MC20889-C. Nu staat de inlaat nokkenas ongeveer 10 graden te vroeg en de uitlaat precies op het dode punt en de 123 electr.ontsteking op 0 graden vervroeging. De grote vraag is nu of dit verband houd met de opvoering of gewoon fout afgesteld is en zonder gevolgen op de juiste stand ingesteld kan worden

Marcel

Je kunt er vanuit gaan dat Zwakman weet wat hij doet. Race nokkenassen hebben een stompere nok zodat de klep vroeger opent en later sluit, maar ik neem aan dat de uitsparing welke aan de voorkant van de nokkenas zit gewoon 90 graden moet maken met het pasvlak van de klepdeksel als zuiger 6 (de voorste) in TDC staat.

Je zou Zwakman kunnen bellen om opheldering.

Hallo,

Die MC nummers zijn cast nummers, dat zegt helaas niks.
Je moet C1xxx Nummers zoeken, vaak zijn deze erg vaag.
Als je zoals je zegt de nokken ei vormig zijn,dan heb je te maken met stillere XJ6 Nokkenassen.
Welke inderdaad een grotere speling moeten hebben.
Het nummer V5226 zou een 1958 3.4 engine moeten zijn.
De juiste kleur zou light green moeten zijn.
Let ook even op de voorste bougie, zit er een plug voor.

Bijgevoegd een foto van een orginele XK150 3.8 Cylinderkop.(light Blue )
Hierbij zit voor de bougie ook een plug.
Een SP ( straight Port Head ) heeft de Bougie als eerste.

Groeten,
Peter Jan

post-358-0-68719100-1364383000_thumb.jpg

• 2 weeks later...

hallo, sorry dat mijn reaktie wat lang heeft geduurd maar ik heb inmiddels kontakt met Zwakman waar ik binnenkort een afspraak mee ga maken zodat hij misschien kan achterhalen wat er anders is. Trouwens de kop kan ook heel goed heel licht groen genoemd worden en er zit inderdaad eerst een plug aan de voorkant en daarna de bougie. Ik heb alles maar weer in elkaar gezet zodat ik er van de week mee naar een JDCH uitje in Trier mee kan. Word vervolgd.

Marcel

Oei pas op, de JDCH is hier niet zo populair ....

- verstopt zich - Pim.

Hoezo niet zo popuair? JDCH heeft nu eenmaal een ander soort leden dan het JF, de een kan zich meer vinden bij JDCH en de andere meer bij het JF. Er zijn er ook die zich bij beide goed kunnen vinden en dat is heel mooi. 

Je zou het forum van de JDCH eens moeten aanschouwen. Ik krijg regelmatig email over de nieuwe posts op dat forum en dan zijn er helemaal geen mutaties. Eigenwijs clubje dat ondanks dat er heel goede adviezen worden aangereikt, daar totaal niets mee doet. Dus werkt dat forum niet meer.

Verder is het een  goede club met een bepaalde visie.

Hoezo niet zo popuair? JDCH heeft nu eenmaal een ander soort leden dan het JF, de een kan zich meer vinden bij JDCH en de andere meer bij het JF. Er zijn er ook die zich bij beide goed kunnen vinden en dat is heel mooi. 

Heb er een tijdje met plezier rondgehobbeld. Ben er nu geen lid meer van. Kan me herinneren dat een aantal forumleden aardig tekeer ging tegen de JDCH puur omdat het hun smaak niet was.

"Ieder zijn meug" zeg ik altijd maar .......

Gr.P.