Ga naar inhoud
keesh

Jaguar X760, de XE

Aanbevolen berichten

keesh    776

Geruchten over een ‘instap’-Jaguar die BMW’s 3-Serie het leven moet gaan zuurmaken, doen al enige tijd de ronde. Deze spionagebeelden vormen het bewijs dat Jaguar inderdaad werkt aan een dergelijk model.

post-885-0-56142500-1362835045_thumb.jpg

We hebben hier wel te maken met een zogenaamde mule, want onder de XF-koets, waar de Britten stevig de motorzaag in hebben gezet, gaat een volledig ander beest schuil. Door de kleinere deuren, het ingekorte dak en de afgehakte kont krijgen we echter toch een aardig beeld van de dimensies van de kleine Jag. De auto, waarvoor de naam XS circuleert, staat naar verluidt op Jaguars PLA- (Premium Lightweight Architecture) platform dat het wagengewicht tot het minimum moet beperken. We verwachten dat Jaguar het motorengamma uit viercilinder turbomotoren en supercharged zespitters zal opbouwen.

post-885-0-97973500-1362835278_thumb.jpg post-885-0-34455400-1362835317_thumb.jpg post-885-0-75296000-1362835293_thumb.jpg

Integrale aandrijving
De kleine sedan, die nu nog naar de codenaam X760 luistert, staat op de rol voor 2015. Kort na de introductie van de vierdeurs verschijnt Jaguars allereerste crossover ten tonele, die volgens eerdere berichten z’n platform deelt met die van de auto die we hier op de spionagebeelden zien rijden. Dit zou kunnen suggereren dat de sedan straks ook met integrale aandrijving op de markt komt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
X.BE    0

Ik kan er niet aan doen.

Maar die trekhaak doet pijn aan m'n ogen  :twitch:

Ook al zou het geheel iets anders kunnen zijn.

Stel je voor  :swoon:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

Ik kan er niet aan doen.

Maar die trekhaak doet pijn aan m'n ogen  :twitch:

Ook al zou het geheel iets anders kunnen zijn.

Stel je voor  :swoon:

Voor je Twinny Load? :umbrage:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mika Kindt    107

Fijn! Uitzicht op een Jaguar als lease bak :P hahaha

Daar zeg je wel wat! Kan ik toch mijn hele leven Jaguar blijven rijden :gaming:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    168

Die tekenaar heeft zijn best gedaan, maar zover ik weet heeft hij geen banden met Jaguar. Het is dus maar de vraag of de XS er daadwerkelijk zo uit gaat zien.

Wat mij betreft mag het wel! Ziet er geslaagd uit!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    555

ben erg benieuwd.

ziet er veelbelovend uit in elk geval....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Hij is nog ingepakt in de body van de Jaguar XF, de grote broer van de auto, maar je kunt duidelijk zien dat het model een maat kleiner gaat worden. Zo is de wielbasis korter en wordt hij ook - te zien aan de wielen die ver binnen de carrosserie vallen - minder breed. Het wordt de eerste in een serie nieuwe modellen van Jaguar.

Viercilinder
De auto in de video heeft een viercilinder. Jaguar levert nu ook al viercilinders in de XF en de XJ, dus dat is geen verrassing. Waarschijnlijk is het dezelfde motor als die in die auto's en de Range Rover Evoque wordt gebruikt, de 2,0 liter met 240 pk.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    168

Hij gaat voortaan officieel door het leven als XE

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    776

Jaguar XE doorkijkje

Jaguar heeft een bijzondere teaser vrijgegeven van het aanstaande XE-model. Het doorzichtig materiaal laat het nieuwe iQ-platform zien.

post-885-0-04097900-1400324764_thumb.jpg

Via Twitter heeft Jaguar bijgaande afbeelding de wereld ingezonden. De teaser toont de aanstaande Jaguar XE, de compacte sedan die een concurrent wordt van bijvoorbeeld de BMW 3 Serie en Mercedes-Benz C-Klasse. De XE is ingepakt als een 'mule' om de details nog geheim te houden. Maar het inpakmateriaal is een soort doorzichtige folie, waarmee de onderliggende constructie zichtbaar wordt.

Dat is Jags nieuwe platform, iQ (Al) genoemd, een aluminium - dus lichtgewicht - structuur uit een stuk. iQ vormt de basis voor meerdere toekomstige Jaguar-modellen. Overigens zullen ook de XE-deurpanelen uit aluminium worden gemaakt. Uit de teaser blijkt dat de XE geen 'compacte F-Type' wordt, zoals her en der in de autowereld verwacht werd.

De grote wielkasten voor vallen op. Verder zien we dat de opvolger van de X-Type voor en achter korte overhangen krijgt. De uitsparing voor de grille is rechthoekig van vorm, vergelijkbaar met de XF-grille. Als we zaken als kreukelzones en verstevigingen wegdenken lijkt de XE al met al een elegante sedan te worden.

Naar verwachting presenteert Jaguar de XE eind dit jaar op de autosalon in Parijs. Volgend jaar moet 'ie in de showroom staan.(BRON:AUTOKOPEN.NL)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Laan    499

Iedereen zwijgt.... Ik weet het eigenlijk ook niet..

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Laan    499

Het lijkt allemaal wel erg hetzelfde. Een beetje te heet gewassen xf zo lijkt het. Ik had hem XS genoemd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mika Kindt    107

Als ik toch eens goed kon tekenen had ik voor jullie een XF en een XE variant geschetst op basis van het 1994-2003 XJ model. Maar je zal het verschil toch amper zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen