Ga naar inhoud
Fasett

Daimler double six in top conditie brengen

Aanbevolen berichten

exlid1    3

Zijn origineel 3 sleutels, een voor de man gekoppeld aan memory 1, een voor de vrouw gekoppeld aan memory 2 en een voor de piccolo die niet in de koffer mag. :twitch: ​

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Xag    355

Nee, de piccolo of valet loopt (met) een groentje. :wink:

De groene valetsleutel heb ik ook nog bij de mijne, mooi compleet setje.

Guus

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

Het is lang geleden (sinds 21-02-2016), dus laat ik de draad nog eens oppakken. Ik kocht de DD6 begin 2013. Mijn ambitie? De dame in concours staat als 'daily driver' gebruiken. De vraag kan na bijna 6 jaar en 90.000 dus wel beantwoord worden: JA! 

Deze Dame heeft mij slechts 2 keer laten staan. 1 keer omdat de aansluiting van de slang van de radiateur afbrak. Ze 'plaste' het verkeersplein onder. Gelukkig was er een pompstation nabij om een ambulance te regelen. 

1 keer omdat de accu (weer) ophield. Starten middels de accu van een medeweggebruiker bracht mij weer thuis. Oorzaak: de Dynamo overbelastte de accu.

Tip 52: Dus als jouw bolide 'accu's eet' laat dan de dynamo vervangen. Niet elke monteur denkt daar aan is mij gebleken. Bijzonder maar waar. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

Verder was het natuurlijk een keuze om vooraf in de DD6 te investeren. Ik heb de aanschafprijs ruim nogmaals betaald om haar z.s.m. in topconditie te brengen. Ik kan het niet over doen maar voor mij ligt er wel een logisch verband tussen het zorgeloos en betrouwbaar rijden. 

Nadien heb ik naast regulier onderhoud te maken gehad met: 

• de accu's (drie), maar dat kwam dus door ... 
  • de dynamo
  • de radiateur 
  • de draagarmrubbers 

• de injectorhoedjes 

• revisie cardanas (normale slijtage) 

• het wiellager Li achter 

• de waterpomp kachel

• de multiriem 

Daarvan was de cardanas revisie met het wiellager de duurste ingreep. 

Belangrijkste is dat ik, als niet techneut, goed op haar kan vertrouwen. Met een youngtimer hoef je niet aan de kant te staan. 

In andere topics heb ik het met enige regelmaat benoemd.

Tip 53: Het is een must dat je naast een budget voor de aanschaf een substantieel budget hebt voor revisie en onderhoud.

De verhoudingen tussen aanschaf : revisie : grotere ingrepen naast regulier onderhoud hangt af van de aankoopstaat van je auto en je zelfwerkzaamheid. Maar doorgaans is het zo hoe goedkoper de auto hoe groter het budget voor revisie. Hoe meer kilometers hoe meer groot en dagelijks onderhoud. Grofweg schat ik het in mijn geval in op 1 : 1,5 : 0,5. Over zes jaar en 90.000 km heb ik na de aanschafprijs nog eens 'dubbel betaald'. 

Tip 54: de V12 kan veel kilometers aan. Inmiddels 270.000 km. 

• Klasse 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

Tip 55: Bij elk te vervangen onderdeel maak je de keuze: repareren, gebruikt kopen, revisie kopen, replica kopen, nieuw kopen. 

Dat klinkt als een open deur, maar is het eigenlijk niet. Je hebt kennis en ervaring nodig (van anderen) om tot de juiste keuze te komen. Zo was ik drie klokjes verder om het geen pech te noemen maar een structureel probleem. Aan de buitenkant is moeilijk vast te stellen of je een gebruikt, niet gereviseerd klokje koopt of een gereviseerde versie met een nieuwe kabel. In het eerste geval koop je het probleem mee en snel na aanschaf zit je weer met een onvolledig display. Dus bij een klokje X-300 is mijn keuze: zelf repareren. 

Een ander voorbeeld is de inklappende buitenspiegel. Op een gegeven moment staat ie leuk te 'ratelen' maar inklappen ho maar. Je kan daarvoor op zoek gaan naar een gebruikte spiegel, ze zijn nieuw immers prijzig. Maar je koopt het probleem erbij. In mijn geval ging de tweede spiegel snel kapot. Dat is past echt duur. Ik heb begrepen dat revisie niet goed mogelijk is. Dus bij een inklappende buitenspiegel een nieuwe kopen.  

En dan de lamswollen vloermatten van een Daimler, succes met wereldwijd zoeken. Uiteindelijk werd dat een replica. 

Zo heeft elk onderdeel een voorkeur, in de afweging betrouwbaarheid, beschikbaarheid en prijs. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

Het ongeluk, hetgeen je elke liefhebber wilt besparen!

Op klaarlichte dag, zon van achteren, word ik vol van achteren geraakt en sta ik 180 graden gedraaid t.o.v. de rij richting.

Een harde klap die direct aangeeft, dit is echt fout. 

Geluk bij een ongeluk, beide bestuurders mankeren zelf niets. 

Voor mij was het super onwerkelijk. Zelfs de u-turn van 2 ton auto laat de bestuurder geheel op zijn plek zitten. 

De Dame vangt alle energie op en laat mij veilig uitstappen. 

Eerst naar 'de tegenpartij' zoals dat heet, maar dat blijkt ook gewoon een mens. 

Daarna op zoek naar de bumper, tientallen meters verderop ... 

image1.jpg

• Verdrietig 7

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

Geen fysieke pijn dus, maar wel me(n)taal. 

Daily drive in concoursstaat kan wel. Ik doe daar veel voor en laat er veel voor doen. Dat is in 1 klap voorbij. 

In die zin ben ik er dan ook goed ziek van. Ook al is er geen persoonlijk letsel, is zij 'getaxeerd' en is het een tot voor kort prachtige bolide. 

Ik heb geen hond maar jij misschien wel. Voor mij is de metafoor:

Op een zonnige dag heb je buiten weer veel plezier met je hond. De hond wordt echter ineens uit onverwachte richting pardoes overreden door een auto. Welk gevoel heb je daarbij? 

Of

Je trouwe viervoeter is er ineens niet meer. Dan kan een ander misschien denken, 'ach wat vervelend, dan koop je toch gewoon een nieuwe hond'. Het is immers maar een huisdier. 

Wat voel je als je dit leest? 

Voor jou zal het anders zijn dan voor mij of wie dan ook. 

Ik ben wel degelijk zelf geraakt, ook al heeft het ongeval formeel alleen een materialistische betekenis. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pizzaman    655

Ja daar baal je fiks van, en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. Het is MEER dan een hobby, op een gegeven moment wordt het een 'levenswijze'.

Je raakt met die auto vergroeid... De enige optie is echter, net als bij een hond... een andere hond (na een tijdje). 

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Rover827SI    92

Helaas heb ik dit ook meegemaakt. Een kettingbotsing op de Zeelandbrug. In dit geval reed de achterste auto met een snelheid van 80 kilometer per uur ZONDER te remmen op de auto achter mij. Wij stonden stil omdat de brug geopend was. Mijn Rover kreeg ook een behoorlijke klap en ik schoot op de voorligger. De automobilist die dit veroorzaakte kon gelijk zijn auto (Audi A6) afvoeren naar de sloop. Ook de Golf achter mij was total loss. Er kwamen toen twee takelwagens aangereden met diverse politieauto's en een ambulance. De file die ontstond was ruim 10 kilometer (tot op de A58). De veroorzaker zat waarschijnlijk te bellen en had niets in de gaten maar ook de politie deed hier weinig aan. Voor zover ik mij dit nog kan herinneren vroegen zij hier ook niet naar.  

• Verdrietig 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    30
3 uren geleden, Fasett zei:

Op klaarlichte dag, zon van achteren, word ik vol van achteren geraakt en sta ik 180 graden gedraaid t.o.v. de rij richting.

K&^@$**($(@%$(

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

Tip 56: laat bij herhaling een taxatie doen zodat je altijd optimaal verzekerd bent.

Misschien vind je deze tip een open deur. Andere topics beschrijven genoeg de redenen. Laat ik hier dan ingaan op een 'stukje discipline'. Ook ik heb een zekere tijd, tussen twee taxaties in, 'zonder gereden'. Deels ...

• vergeten wat de einddatum van het rapport was. Ik kreeg geen reminder van de verzekeraar. Ik weet ook niet of dat gebruikelijk is. Zet die datum minus 1 kwartaal  dus vast in je agenda. Je hebt dan nog een paar maanden de tijd om het te regelen.  
  • door de gedachte, het zal zo'n vaart niet lopen. 'De kans is zo klein dat het mij overkomt'. 
  • praktisch, het moeten regelen, druk druk, ik heb wel wat anders te doen
  • wachten op een JF taxatie dag.

Zo heb jij vast ook nog wel redenen om het niet te doen. Misschien wel de kosten of de tijd. Ik moet ik er niet aan denken dat me het ongeval was overkomen zonder een eenduidig waarde bedrag van de auto.

De emotionele waarde is sowieso niet te vergoeden. Ook de feitelijke rationele vervangingswaarde van mijn DD6 is hoger dan het taxatie bedrag. Dat komt omdat in concours staat rijden betekent dat alles origineel en werkend is. Daarbij de relatief hoge km stand. Dat is voor een taxateur veel meer een issue dan voor mij. Ik weet hoe goed alles onderhouden is, dat alles is bijgehouden en dat slijtage relatief minder is middels alle vervangen onderdelen dan dat de km stand doet vermoeden. En als detailen dan ook nog een hobby is kan je je voorstellen dat dat een taxatie bedrag overstijgt. Op dagwaarde zou het echter pas echt een krater slaan in de benodigde financiële middelen voor reparatie of vervanging. 

Ik ben geen taxateur of verzekeraar. Niet in hun belang maar in jouw en mijn belang zeg ik: breng die taxatie discipline op. Ook al is het mogelijk voor je (weer) een substantieel bedrag in de beheerskosten van je auto. 

Het verzacht niet de pijn, maar het is wel een praktisch feit dat met een goed taxatiebedrag de reparatie mogelijk is of de basis is gelegd voor een waardige opvolger. 

• Klasse 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

En dan komt de vraag, hoe nu verder? 

Weer een Daimler D6 in topconditie als Daily of concours staat toch maar scheiden van dagelijks gebruik? 

Tip 57: bepaal je keuze tussen concours, daily rijden of allebei: 

a) mijn dame in concours staat is een 'hobby'-auto? Behoud van waarde is belangrijk voor mij. Ik maak relatief weinig kilometers per jaar (max 5-7 duizend) 

b) mijn dame is voor dagelijks gebruik. Elke dag geniet ik in mijn auto in een prima staat, maar dat behoeft geen concours staat te zijn. 

c) mijn dame in concours staat gebruik ik dagelijks. Dat is nu net de uitdaging, alles is top onderhouden en ik geniet daar dagelijks van. Waarde vermindering door een hogere kilometer stand accepteer ik. Ik geniet zelf van mijn auto, het is geen 'belegging'. 

Bij aanvang koos ik dus voor c. Maar het doet pijn als het zo tot een eind kom. 

Ik heb geen cijfers of kansberekening, maar je behoeft geen econometrist te zijn om de directe relatie te zien tussen weinig / veel kilometers maken en minder / meer kans op een aanrijding. Los van de kosten, meer mijn eigen tijd en inspanningen zijn in 1 klap van de weg geveegd. Keuze c zal het voor de toekomst niet meer worden. 

Keuze a) vraagt om een nieuw top model. Vorige keer was de zoektocht een half jaar. En ik wil weer vlot de weg op. 

Daarom start ik met keuze b). Ik kan dan de tijd nemen voor het vinden van een nieuw project a). 

Maar welk model kies ik dan voor b) en welk voor a) 

Het is een beetje 'terug naar af': X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ of een 'stap vooruit' na 6 jaar DD6 ervaring!  

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
john37    30

Ook als je voor b) gaat zijn er vele dingen waarover je een besluit moet  nemen.

Alleen XJ of iets anders ook mogelijk?

"Echte" Jaguar,   Ford of Tata Jaguar?

6  in lijn , V6, 2x6  of ......   ?

Dan  rolt er vanzelf X300, XJ81, XJ40, XJ series , ......   uit 

of het gaat moderner (X308, X350, ....  zelfs ander model worden

Misschien zelfs wel een XF diesel.

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
LeapingXJR    40
12 uren geleden, Fasett zei:

Maar welk model kies ik dan voor b) en welk voor a) 

Voor a:  X300/ 308 en previous

Voor b: X350

Met de XJ modellen van TATA heb ik niet zo veel......sorry

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    370

Verschrikkelijk, moet er niet aan denken dat 1 van mijn hobby auto's dit overkomt...

Leef met je mee Facet!

Nu heeft "Laan" alias Mark nog een DD6 staan die een lief baasje nodig heeft?

• Like 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
XJeej    154

Is de schade herstellen dan geen optie? De foto is niet duidelijk maar ziet er niet slecht uit. De Jag zal minder schade hebben dan de nieuwe Renault neem ik dan aan. In een nieuwe auto zul je waarschijnlijk ook weer gaan investeren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104

Beste Arie, John, Marco, Rene, Pizzaman e.a. die reageerden op mijn vervolg in dit lijntje. 

Dank voor jullie reacties, medeleven en suggesties. Daar is JF ook voor!

In dit topic richt ik me op de afloop van de DD6. 

Voor een opvolger neem ik jullie mee naar een ander topic waar ik destijds maar ook nu mijn keuze ga maken. 

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    104
10 minuten geleden, XJeej zei:

Is de schade herstellen dan geen optie? De foto is niet duidelijk maar ziet er niet slecht uit. De Jag zal minder schade hebben dan de nieuwe Renault neem ik dan aan. In een nieuwe auto zul je waarschijnlijk ook weer gaan investeren. 

Ze is voor de verzekeraar total loss verklaard. Op de overzichtsfoto valt het op zicht nog mee, maar haar gehele achterkant is van links tot rechts beschadigd.

Mijn 'kwispelstaart' beweegt bij 'uniek en perfect'. In het leven is dat eerder een uitzondering dan regel. Ik kan dat kwijt in de exclusiviteit van de (voormalige) Jaguar modellen. Herkenbaar en altijd een topklasse. 

Ook al zou het rendabel zijn om haar te repareren, ik ga voor 100%. Ik weet wat ik had. Zoals het nu is past dat niet meer bij mijn kwispel. 😥

Met haar doorrijden is voor mij dan ook niet de primaire keuze. Ik ga op zoek naar iets anders. 

Het uitgekeerde bedrag zal daarvoor niet genoeg zijn en ja, dat vraagt om een nieuwe investering.

Maar dan is het goed dat dit een hobby is. En nu ga ik het doen met 6 jaar ervaring 😅

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
arie-jag    370

Ik heb in een vergelijkbaar ongeluk met mijn Opel omega gekozen voor herstel.

De opel was al 12 jaar oud maar nieuw door de zaak gekocht en onderhouden en had 62.500 km op de teller.

Wat doe je wanneer de auto toen markt waarde had van € 2.200,-- en herstel bijna 5,5K kost?

Ik koos voor herstel omdat de auto zo "goed" en betrouwbaar is en zulke lage km's had.

En wanneer ik iets vervangend had gekocht met het herstelbudget weet je niet wat je koopt qua betrouwbaarheid of een aardig dot extra budget er bovenop had moeten gooien voor een lage km "nieuwe" auto.

Geen spijt gehad van die beslissing, de Opel Omega rijd nog steeds als een vorst en is bijzonder betrouwbaar tot nu toe (even afkloppen).

Intussen herstelkosten allang weer terugverdient door niet af te schrijven op een nieuwe auto.  :codemafia:

Een auto hoeft niet afgeschreven te worden op de kreet "economisch herstel niet haalbaar", herstel kan ook een goede optie zijn.

• Like 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen