Ga naar inhoud
Fasett

Daimler double six in top conditie brengen

Aanbevolen berichten

Fasett    105

In vervolg op mijn topic "X-300 vs X-308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ" geef ik hier invulling aan mijn toezegging mijn 'projectaankoop' verder te verslaan. 

Ik ben een liefhebber, zonder enige (auto)technische achtergrond. Dus mijn 'project' wordt vooral door anderen uitgevoerd. Voor alle geïnteresseerden en vooral voor 'look a likes as me', genieters die hun Daimler of Jag (weer) in topconditie willen brengen, is dit topic. 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

30 december 2012 

Tip 1 Ga niet alleen:

Met TvdB vertrek ik naar mijn potentiele aankoop. Met alle notities, tips en leermomenten op zak. 

Gedurende twee en een half uur nemen we alle (geleerde) aandachtspunten door. 

We stellen voorlopig vast, dit is een goede! De basis moet goed zijn. Dus geen 'showstoppers' als complete motorrevisies (kosten) of roest (doorrot waar je nooit meer van afkomt) etc. 

En we maken onze lijst met aandachtspunten op. 

 

Tip 2 Bel een specialist. Via dit forum zijn de goede wel te traceren. Vraag en benut de Persoonlijke Berichten en je weet het snel genoeg. Lekker netwerken dus. 

Bel de specialist en maak samen een eerste inschatting van de bijkomende kosten. 

 

Tip 3 bepaal een aankoopbudget en een 'projectbudget'. Ik kan natuurlijk niet in iemands portemonnee kijken. Een ieder bepaald zijn eigen budget.Naarmate het aankoopbudget lager ligt zal het projectbudget (omgekeerd niet evenredig) stijgen. Ik wil naar een concoursstatus en ga uit van een aankoopbudget : projectbudget van 1:1 

 

Tip 4 slaap er een nachtje (of een paar) over. Doe geen impulsaankoop. Breng verstand en gevoel goed bij elkaar. 

 

31 december

Na mijn telefoontje bleef voldoende ruimte over voor nog nader te traceren projectactiviteiten. Op basis daarvan de verkoper gebeld 

 

Tip 5 maak de voorlopige overeenkomst. Op internet vind je voldoende formats van aankoopovereenkomsten. Je weet zo makkelijk wat je moet afspreken. Sluit de overeenkomst met een ontbindende voorwaarde van een aankoopkeuring. 

 

In mijn geval stond de prijs vast. Een take it or leave it. Maar de optie leave it moet je minimaal regelen als je zelf geen automonteur bent met bijbehorende apparatuur om de auto te testen. 

 

post-4190-0-57223900-1357249200_thumb.jpg

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

2 januari 

TvdB en ik reizen af voor de technische keuring. Dus eerst de auto ophalen en dan door naar de specialist 

In ons geval hebben we te maken met een auto die geruime tijd niet gereden heeft en is afgemeld. 

 

tip 6 de kans is klein maar de impact kan groot zijn. Dus regel verzekering en RDW. 

Wij werden voorzien van 'groene platen', mogelijk kan de specialist of je eigen vakgarage je daarin helpen. 

Ik heb begrepen dat een dagkenteken aanvragen bij de RDW ook mogelijk moet zijn. 

 

Onze eerste noodzaak was brandstof en .... LUCHT. 

Met een bandenspanning van 1.3 toch een beetje zonde door te rijden met je toekomstige Dame. 

tip 7 dus tanken en de bandenspanning op peil brengen. 

 

Tip 8 geef in dergelijk geval wat overdruk. Wij hebben zelfs op 2.9 gereden (omdat volgens het overzicht de bandenspanning moest zijn) 

Dat bleek later overdreven, maar onze specialist gaf aan dat het goed was tijdelijk met maximale bandenspanning te rijden. Den banden kunnen zich dan weer goed vormen. 

 

En zo gleden we naar het Noorden. 

Tip 9 gebruik de rit om alle functies en proefjes (verantwoord) te doen. 

Onze Dame was rechts van het midden, zowel bij optrekken als bij flink remmen. 

En ook andere aandachtspuntjes werden aan ons lijstje toegevoegd. 

 

Tip 10 zorg dat je bij de techno keuring aanwezig mag zijn. Het is leuk en leerzaam. Maar je kan gelijk ook af stemmen over de opties die bij aanschaf zullen volgen. En spreek gelijk een APK af. Alles wordt toch nagelopen. En ook al koop je de auto niet. Dan is dat een mogelijk kadootje voor het vertrouwen wat de verkoper toch in je had om de auto mee te geven. 

 

3 uur later weten we heel veel meer. De basis is goed en we bevestigen de aankoop. 

Want dan kan meteen de nieuwe accu erin, de nummerplaat verlichting worden vervangen en 'lenen we even een 'remblokje' die tot op het metaal versleten bleek. Remklauw weer vrijgemaakt. Waarschijnlijk is deze dame nu weer van het politieke middenveld  :imsohappy:

Afmelden bij de RDW, geen controle en dus APK. 

Met je aanwezigheid heb je meteen een beeld van de specialist en weet je ook of je met hem verder wilt na de aankoop  :buba:

 

De lijst is nu natuurlijk flink aangevuld. En weten we hoe we er technisch voorstaan. En bedanken we hem voor de goede ontvangst en de pragmatische oplossingen om APK gekeurd de weg op te kunnen. 

Terug naar de verkoper. Onderweg de spoed betaling / boeking geregeld. 5 minuten voor sluitingstijd zijn we op het postkantoor en regelen we de tenaamstelling. 

Ik heb een Daimler Double Six LWB 1998  :onthequiet:  :gaming:  :sarcastichand:

 

post-4190-0-11364700-1357251150_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
koleijen    138

Geweldige ervaringsbeschrijving! Ik leef helemaal met je mee, ben jalours op je etc.

Maar...

wil ik je helemaal kunnen volgen in je komende verhaal... op welk topic moet ik me dan richten???

Volgens mij ben je er nu in 3 bezig! M.i. is het handiger om je te beperken tot 1 onderwerp; je

eigen (mooie) Daimler double six!

Reacties in verschillende topics zorgen er voor dat ik JOUW verhaal niet (goed) meer kan volgen; en dat

is jammer, want je hebt net zo'n prachtige wagen gekocht!

 

Geef a.u.b. (mocht je het met me eens zijn) dan ook even aan onder welk topic je te vinden bent; wij (ik)

volgen je graag in je voortgang....

 

Groet,

Ko

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Henk123    1

Beste Fasett,

 

Gefeliciteerd met je mooie Daimler. Ik ben ook iemand die ervan houd om zijn wagen zo veel mogelijk weer in nieuwstaat te maken en in topconditie te houden. Kijk maar eens in mijn showroom wat je allemaal kunt tegenkomen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

Geweldige ervaringsbeschrijving! Ik leef helemaal met je mee, ben jalours op je etc.

Maar...

wil ik je helemaal kunnen volgen in je komende verhaal... op welk topic moet ik me dan richten???

Volgens mij ben je er nu in 3 bezig! M.i. is het handiger om je te beperken tot 1 onderwerp; je

eigen (mooie) Daimler double six!

Reacties in verschillende topics zorgen er voor dat ik JOUW verhaal niet (goed) meer kan volgen; en dat

is jammer, want je hebt net zo'n prachtige wagen gekocht!

 

Geef a.u.b. (mocht je het met me eens zijn) dan ook even aan onder welk topic je te vinden bent; wij (ik)

volgen je graag in je voortgang....

 

Groet,

Ko

 

Ja Ko, goed punt. 

 

Als je mijn 'project' wil volgen dan is dit het topic waarin ik zal beschrijven hoe deze D6 in top conditie komt. 

 

In het topic X-300 vs X-308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ zal ik alleen antwoorden op reacties van anderen, die mogelijk nog stoeien met hun keuze. Dit topic is in zekere mate af maar staat open voor hen die er naar ik hoop meerwaarde uit kunnen halen bij hun eigen keuze. 

 

Mijn derde topic Wie reden aantoonbaar een Daimler XJ Double Six richt zich voor de aardigheid op eigenaren van deze legendarische Daimler / Jaguar. Want zonder beroemd te hoeven zijn heb ik het afgelopen half jaar (weer) ervaren: soort zoekt soort. De mens achter (in) de Daimler / Jaguar is ook bijzonder en zeer 'plezant'. Je rijdt niet 'zomaar' in een Daimler, daar hoort een bepaald type mens bij  :imsohappy:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

Ben erg benieuwd naar het vervolg..

 

Het is maar goed dat ik vakantie heb. Want ook al doe ik het werk niet zelf, het project is tijdrovend.

Tip 11 Begin niet onbezonnen aan de aanschaf en optimaliseren van een young-timer. Laat staan een oldtimer. Het is geweldig om te doen, maar zelfs het 'projectmanagement' doe je er niet zomaar even bij.

 

3 januari

Ik bedenkt mijn stappenplan

a. was de technische keuring en staat vaststellen

b. is het nader vaststellen van de carrosserie, plaatwerk en lak

c. tectyleren

d. audio (mijn andere hobby, ik heet immers niet voor niets 'Fasett op dit forum'), navigatie en mobiele telefonie.

e. extérieur en interieur behandeling

 

Verderop in dit verslag zal je bemerken dat er overlap gebieden zijn. De technieker weet ook veel over de carrosserie en de carrosserie specialist over motoren etc. Maar ieder zijn passie en ervaring. En die kan ik goed benutten.

Tip 12 :meeting: Eigenlijk zoek ik dus niet 1 specialist maar 5

 

 

3 januari

 

 

Vandaag dus naar een carrosserie / spuiterij met klassieke auto's als specialisme.

 

De lakschuur re achter hadden we al ontdekt, waarschijnlijk plamuur en dat moet over.

De bekende plekken worden nagelopen, dus ja het achterraam eruit en de popnagelverbinding bij een deurdrempel.

En bij het linker achterraam wordt ook spuitwerk aangewezen, gezien minimaal hoogteverschil in de lak onder het raamrubber.

(later foto's en meer hierover).

De auto wordt met strijklicht goed nagelopen en levert nog een paar aandachtsplekken op als een frictieplek van de bumper rechtsvoor zal preventief worden aangepakt. En ik krijg het advies om de bumper beter te laten stellen, zodat dit in de toekomst niet meer gebeurd.

 

Tip 13 Gebruik strijklicht en loop alle lak af en kijk goed naar structuur verschil in de lak. Alleen de top in dit vakgebied weet 'onzichtbaar' herstelwerk te doen. Bovendien is de regelgeving omtrent lakken dusdanig gewijzigd dat veelal met een andere lak moet worden gespoten dan destijds. En dat verraad zich in een andere 'structuur' in de lak en glansverschillen. Als het goed is geen kleurverschillen, maar als je dat tegen komt dan zegt dat natuurlijk ook veel.

 

Het liefst heb je natuurlijk helemaal geen herstelwerk. Maar na 14 jaar is het niet verwonderlijk. En als het dan maar goed gebeurd is, is het wel het behoud van je mooie auto.

 

Ook deze specialist is enthousiast over mijn bolide. Ook hier dezelfde uitspraak, 'de basis is goed', ik ben op tijd :music: Dat klinkt goed, nog geen constateringen die afbreuk doen aan de titel van mijn topic.

 

De man doet mij nog een tip voor stap 5, een exterieur / interieur specialist. Even bellen en voor morgen een afspraak gemaakt.

 

Beste Fasett,

 

Gefeliciteerd met je mooie Daimler. Ik ben ook iemand die ervan houd om zijn wagen zo veel mogelijk weer in nieuwstaat te maken en in topconditie te houden. Kijk maar eens in mijn showroom wat je allemaal kunt tegenkomen.

 

 

 

Ziet er geweldig uit. Je overzicht sluit mooi aan op tip 3. De optelsom (kosten) laat zien dat het bij de aanschaf begint, maar voor een topconditie een aanvullend budget nodig is. En zoals je schrijft, je moet het weten te waarderen. En dan rijd je voor relatief weinig geld een heeel bijzondere auto. Relatief weinig want ik denk dat je in de prijsklasse van een kleine nieuwe gezinsauto een auto rijd in het topsegment van de markt. En dat is nou precies de doelstelling en plezier in dit project :sarcastichand:

 

dus Tip 14 beste lezer, kijk zeker ook eens in de showroom van Henk1970

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Henk123    1

En dan rijd je voor relatief weinig geld een heeel bijzondere auto. Relatief weinig want ik denk dat je in de prijsklasse van een kleine nieuwe gezinsauto een auto rijd in het topsegment van de markt. En dat is nou precies de doelstelling en plezier in dit project 

 

Klopt helemaal Fasett. Zo denk ik er ook over. Andere auto`s die ik eerder heb gereden gaven nooit dezelfde voldoening als het rijden met een Jag. Veel nieuwe auto`s hebben een gigantische afschrijving per jaar. Als je dit bedrag per jaar aan je Jag of Daimler spendeerd dan wordt het vanzelf een plaatje! Autorijden kost toch geld. Dan kun je het beter op een leuke manier doen!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    657

Klopt helemaal Fasett. Zo denk ik er ook over. Andere auto`s die ik eerder heb gereden gaven nooit dezelfde voldoening als het rijden met een Jag. Veel nieuwe auto`s hebben een gigantische afschrijving per jaar. Als je dit bedrag per jaar aan je Jag of Daimler spendeerd dan wordt het vanzelf een plaatje! Autorijden kost toch geld. Dan kun je het beter op een leuke manier doen!

 

De spijker op zijn kop.

Een Jaguar/ Daimler liefhebber is liefhebber van dat specifieke gevoel, die beleving.

Die geen andere wagen geeft.

Klinkt cliché, maar wel waar,

Heb het zelf Sinds kort aan der lijve ervaren...

 

Met mijn 79'er XJ..

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

4 januari naar de interieur, exterieur specialist

Eerbiedig gezegd, het professioneel poetsbedrijf. Maar met alleen poetsen kom je er niet.
Tip 15: denk niet te licht over het optimaliseren van het interieur en exterieur. Weet wat je doet en wie je het laat doen.

:offtopic:
Op dit forum staat veel geschreven over lak, lakbehandelngen, kleien, machinaal poetsen, waxen, hoezen etc. Ook over conditioneren van leer, kleuren, onderhoud etc. Met verschillende meningen, ervaringen. Waaruit maar blijkt, ook dit is een (vak)gebied. Je kan je dus oriënteren en laten informeren en het vervolgens zelf doen. Neem hier dan ook weer ruim de tijd voor. Het zijn heel wat vierkante metertjes die je hebt te doen. En wil je het leren op je pas verworven (eerste?) limousine?!

Uitbesteden kan natuurlijk ook, maar ook hier bestaat het kaf en het koren.
Zelf heb ik dus voorkeur voor uitbesteden, gezien het tijdsaspect en onervarenheid.

Exterieur: we leggen de reeds gevonden aandachtspunten voor.

Tip 16: laat je lakwerk nakijken met een lakdikte meter

De scheurtjes RA waren natuurlijk niet moeilijk te vinden. De foto lijkt wat dramatisch, maar dat komt door het strijklicht en het vuil van de rit in miezerig weer. Het zijn de twee verticaal lopende lijntjes.
De lakdikte meter bepaalt op micromillimeters de dikte van je lak. Spuitwerk is zo goed te traceren. En in geval van plamuurwerk onder de lak geeft de meter een 'error' aan. Daar waar wij plamuur vermoeden geeft de meter aan dat dit er niet zit. Met iets anders of een overdreven dikke laklaag van 818 micro mm is het te begrijpen dat uitzetten en krimpverschillen de scheurtjes veroorzaken.

By the way, twee specialisten zijn het nog niet met elkaar eens. De carrosserie specialist zegt vanuit zijn vakmanschap 'hier zit plamuur'. De exterieur specialist zegt van niet. Later zullen we het zien. :bb:

post-4190-0-30824200-1357386735_thumb.jpg post-4190-0-22167100-1357386729_thumb.jpg


Tip 17: Loop alle raamrubbers na.

Dit zal wel geen onbekend advies zijn. Maar we treffen toch nog iets bijzonders aan.
LA toont een hoogteverschil in de lak onder het rubber. Je verwacht dus ook hier een dikkere laklaag dan origineel. De meter geeft echter de 'normale' lakdikte (212) aan. Zou Jaguar dan toch een origineel schoonheidsfoutje hebben meegegeven?

Het is moeilijk voor te stellen, maar toch. En eigenlijk maakt het niet uit. Het achterraam gaat er sowieso uit voor het tijdig behandelen van de beruchte plek rechtsonder. En dan wordt preventief ook links nader bekeken.



post-4190-0-70590200-1357386769_thumb.jpg post-4190-0-08653600-1357386826_thumb.jpg

Het intérieur

Het overbekende hemeltje behoeft geen betoog. Het is bij mij 'beginnend'. Dus in combinatie met het spuitwerk waarvoor de achterruit wordt verwijderd, wordt dat gelijk gedaan.

Het fineer, ik vind het er geweldig uitzien en nog niemand heeft enig kritiek gehad. Dus dat wordt lekker schoonmaken en behandelen. Verder niets aan doen. De automonteur regelt het hemeltje. Ook maakt hij 'het glas' van het dashboard weer briljant schoon, want dat is wat smoezelig geworden in de loop der jaren. Als het dan toch los ligt, alle dashboardlampjes vervangen, want dat zit er toch aan te komen. De spuiter zal het lakwerk doen. Dus hier is voor de interieurspecialist niets te doen.

Fameus op dit forum, het leder! Ook hier is veel over te lezen.
Snel bemerk ik dat 'mijn specialist' ervaren is met uitgesproken product keuzes, zowel voor exterieur als interieur.
Feilloos laat hij mij zien waar al eerder het leder is behandeld en waar niet.

Tip 18: Vergelijkbaar met het beoordelen van de lak kan je de glans, structuur en kleurverschillen in het leder beoordelen.
Natuurlijk ook hier zorgen voor goed licht.

In mijn geval is het leder in takt met een bestuurdersstoel voorzien van de bekende in/uit stap sporen op de zitting en rugleuning.
De achterstoelen zijn goede referentiekaders. Het zijn immers de stoelen die minder worden gebruikt dan voor. Dus de volgorde is:
beoordeel de achterbank / stoelen, dan de bijrijders stoel en dan de bestuurdersstoel. Zie de kleur, glans en structuurverschillen.
Hierop geattendeerd is goed te zien dat er voor is gepoetst / behandeld. De drie criteria zijn oplopend verschillend.
In geval van de middenconsole achter is die ook weer goed te vergelijken met die van voor en ook hier verschil.
Dit kan goed gereinigd worden en behandeld, maar er is ook een zeker vermoeden dat voor met kleurstoffen is gewerkt.
Mogelijk vanuit het weer op orde krijgen van de bestuurdersstoel. Maar dat is dan inmiddels wel weer gesleten of niet zo professioneel gedaan.

Tip 19: maak een keuze in het herstelwerk van de bestuurdersstoel. Niet nodig, schoonmaken/behandelen, spuiten of vervangen.

De specialist laat mij in een vakblad zijn werk zien en ook op een iPad wordt getoond of het vervangen van het lederwerk van de bestuurders stoel nodig is of niet. Dacht ik eerder dat 'mijn stoel' aan leervervanging toe was, laat de specialist mij zien wat bereikt kan worden. En dat ziet er wel heel fraai uit. Het behoud van authenticiteit, mogen zien dat de auto bereden is, maar ook een frisse originele kleur spreekt mij wel aan. In zijn aanbieding zetten we in op het laten controleren / stukje vervangen van het vulmateriaal van de bestuurdersstoel, het spuiten van de voorstoelen en middenconsole. En natuurlijk voor het reinigen en behandelen van het gehele interieur.


post-4190-0-75802100-1357392597_thumb.jpg post-4190-0-88267700-1357392604_thumb.jpg post-4190-0-87009100-1357392612_thumb.jpg

 

Zie ook DIT TOPIC of DIT TOPIC (bedankt Keesh) 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

Tja, en dan de vloermatten  :scared: waar zijn ze? 

Helaas, de originele matten zijn er niet meer en ligt er een setje zwarte niet passende matten in. 

 

Tip 20: vloermatten zijn nog steeds origineel te bestellen. Maar dan ook voor een Daimler / Jaguar prijs. Er is een goed alternatief, bij vele berijders wel bekend. 

 

Tip 21: Mocht je toch nog de vloermatten aantreffen. Ik heb me laten vertellen dat je ze met de hoge druk spuit goed kan reinigen. Dus op een zomerse dag lekker doen en plat laten drogen (wentelen). 

 

In mijn geval, ik weet wat de 'alternatieven kosten' en vraag offerte voor de originele. Hoop eigenlijk dat het in het projectbudget past. 

 

Tip 22: Er zijn liefhebbers die hebben beiden, originele en alternatieve matten. Hoogpolig origineel voor de zon- en feestdagen en alternatief voor het gewone werk. Sommigen hanteren ook wel rubber matten voor natte en winterse dagen. Maar dat zal een minderheid zijn, want de meeste dames staan dan waarschijnlijk binnen. Want de pekelwagen wil je toch liever niet ontmoeten  :senile: En dat zwart, zelf vind ik het niet passend bij mijn Dame (zie foto)

 

post-4190-0-99162300-1357410993_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

Complimenten. Het leest lekker weg! Top!!!

Goed bezig, Fasett!

Straks moet mijn Dame nog het onderspit delven... :agree:

Voortvarend te werk!!

 

bedankt en wordt vervolgd  :paint:

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    820

 

En dat zwart, zelf vind ik het niet passend bij mijn Dame.

Gelukkig hebben ze er nog wat ingelegd, dat heeft het vaste tapijt nog beschermd.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

Gelukkig hebben ze er nog wat ingelegd, dat heeft het vaste tapijt nog beschermd.

Jazeker, daar ben ik blij mee. Het is kenmerkend voor deze DD6. Alles is nog omkeerbaar.

Kleine schades zijn hersteld, alsnog te herstellen of aan te vullen. En het voordeel is dan dat je het ook helemaal zelf kan bepalen :buba:

4 januari is het grijs en grauw weer. Toch maak ik nog een aantal foto's om de aankoopstatus vast te leggen.

 

Want daarna gaat de auto naar de garage. TvdB zal de Daimler brengen, mooie rit voor hem om te doen. Het project kan nu echt beginnen.

 

post-4190-0-32427000-1357426505_thumb.jpg post-4190-0-21426000-1357426531_thumb.jpg post-4190-0-62993400-1357426545_thumb.jpg post-4190-0-21524000-1357426568_thumb.jpg post-4190-0-82349800-1357426575_thumb.jpg

bedankt en wordt vervolgd :paint:

 

Maandag 7 januari De'kop is eraf'. GJW is begonnen en stuurt mij een paar foto's.

 

De kop is er dus vrij 'letterlijk' af. Zowel van m'n Daimler als van het motorblok.

 

Ik ontvang ook een e-mailbericht van hem. De achterremblokken vallen bij het demonteren uit elkaar. De lijm laat los tussen het blok en het ijzer. Dat worden dus nieuwe blokken.

En de remklauw die eerder weer even aan de praat is gebracht voor de terugrit wordt nu ook nader bekeken. Het rubber los en bij de zuiger is het chroom weg.

Wat moet dat moet en voor wat kan doet GJW (kosten)onderzoek.

 

Van zowel Keesh als PaulusPP kreeg ik het advies om voor het 'betere glijden' schokbrekers, rubbers en bussen te vervangen. Dat advies heb ik doorgesproken. Ik wil glijden en dan blijkt dat GJW de schokbrekers al te pakken had.

 

post-4190-0-10659700-1358025165_thumb.jpg post-4190-0-99796200-1358026032_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

Wat ziet dat er dan triest uit.:-(

 

Ik was vrijdag bij Raymond. Daar stond ook een XJR met de kop eraf ivm een defecte koppakking met zo'n kist ernaast met alle onderdelen. Je denkt dan al snel als redelijke leek......dat komt nooit meer goed...of wat nu, als je een moertje overhoudt?

 

Maar het zijn gelukkig alletwee vaklui die exact weten wat ze doen. Komt goed Erik!!!!!!

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

Nu de techniek wordt aangepakt is het natuurlijk leuk om ook eens in de historie van mijn Daimler te gaan kijken.

Van Peter van Wijk wist ik dat de eerste particuliere eigenaar de auto een 10 jaar gereden heeft.

En van de verkoper dat hij de auto van een handelaar had gekocht.

 

Mijn voertuig- en persoonlijke gegevens bij de RDW website 'opgehaald'. Dat gaf natuurlijk geen verrassingen. Alleen info die ik al wist.

Dus maar eens een mail gestuurd naar info@rdw.nl of zij mij nader konden informeren.

 

De volgende dag word ik keurig teruggebeld door een welwillende medewerkster. En verkrijg ik een keurige opsomming op maand/jaar wanneer mijn Dame een nieuwe relatie is aangegaan. Daaruit kan ik opmaken dat ik niet de derde maar de vierde particuliere eigenaar ben. De eerste heeft inderdaad 10 jaar genoten van deze groene limo. Daarna ging zij van handelaar naar handelaar. Om na ruim een half jaar bij de 2e eigenaar terecht te komen.

 

Dat was een kortstondige relatie, want naar anderhalf jaar en de tussenhandel komt m'n Daimler bij M.S. terecht. Daar mocht zij ruim 2 jaar verblijven. Van M.S., mijn voorganger weet ik dat zij niet veel verder dan 5000 km op de weg kwamen.

 

Ik mag concluderen dat de wisselende contacten van de afgelopen 4-5 jaar haar vooral 'in rustte' heeft gebracht. Dat verklaart veel van wat we bij de techno keuring en de eerste berichten van GJW mochten vernemen. Het is hoog tijd voor een grondige aanpak van onderhoud. Om weer heerlijk de de weg op te kunnen gaan.

 

post-4190-0-76277500-1358029505_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Tip 23: benut de open data bank van de RDW

 

In de wetenschap dat mijn Daimler 18 maanden bij de importeur / vakgarage heeft gestaan reist de vraag, heb ik misschien wel de laatste DD6 X-300 op een NL kenteken :superman: Want als mooiste straks mogen de laatste de eerste zijn :girldance:

Maar dan moet je toegang hebben tot de statistiek gegevens van de RDW.

 

Het was even zoeken, maar nog niet zo lang kan dat! Ik denk dat deze tip nog wel eens flink kan worden opgevolgd in dit forum.

Dus ga even naar een ander topic 'hoeveel jaguars zijn er nog over?

 

Ik heb de .... op een na laatste :shout:

Wat ziet dat er dan triest uit. :-(

 

Ik was vrijdag bij Raymond. Daar stond ook een XJR met de kop eraf ivm een defecte koppakking met zo'n kist ernaast met alle onderdelen. Je denkt dan al snel als redelijke leek......dat komt nooit meer goed...of wat nu, als je een moertje overhoudt?

 

Maar het zijn gelukkig alletwee vaklui die exact weten wat ze doen. Komt goed Erik!!!!!!

 

In goed vertrouwen, zeker.

Straks ziet het er weer zo uit, maar als het mee zit met gezandstraalde delen

Dan ziet het er heel anders uit, blinkie blinken :nyam:

 

post-4190-0-91111100-1358030385_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
rover114    657

Komt vast in orde.

Maar zoals Paulus al zei, als leek kijk je er erg vreemd tegenaan.

Heb zelf gewerkt in de personenauto's en kan me nog herinneren dat ik als stagiair bij een nieuwe wagen de bumpers etc er af moest halen voor de inbouw van een trekhaak, mistlampen etc etc.

Was slikken kan ik zeggen, maar bij aflevering niets meer van te zien.

Zo zal de Daimler straks ook voor de tweede keer in " haar" leven nieuw uit de werkplaats glijden.. :-)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    105

14 januari

 

Tip 24: Verzamel op dit forum en/of laat je informeren over alle veel voorkomende aandachtspunten en voer die (zelf) uit:

 

De eerste 'werkweek' aan het project is voorbij en ik ben nieuwsgierig naar de vorderingen.

In willekeurige volgorde een aantal van (bekende) aandachtspunten en preventieve maatregelen.

  1. binnenspiegel
  2. (beginnend) uitzakkend hemeltje
  3. olie vervangen (stuurhuis, versnellingsbak, motor)
  4. remschijven, blokken en klemmen, wielen uitbalanceren en loodjes aan de binnenzijde van de velgen plaatsen
  5. schokbrekers, rubbers en bussen (weer lekker 'glijden')
  6. nazien alle electronische voorzieningen als stoel-, stuurwielverstellingen (het beruchte asje), ramen, alarm, antenne, etc
  7. klokje dashboard repareren
  8. alle dashboard verlichting preventief vervangen
  9. thermostaat
  10. pomp en slang stuurwiel

Zelf doen of laten doen, reactief of preventief.

Ik denk dat de meest voorkomende combinaties zijn zelf doen/reactief en laten doen, dan ook reactief+preventief.

In mijn geval laat ik alles zo efficient mogelijk doen. Dus als het raam eruit gaat voor het spuitwerk straks, dan nu ook het hemeltje aanpakken, want dat zit er toch aan te komen.

 

Tip 25: spreek noodzakelijke en potentiele / preventieve ingrepen goed door en voorkom (herhaald) werk / kosten. Ik kies dus voor een 'logische combinatie' van ingrepen. Dat vraagt nu om een hoger budget, maar bespaart op de relatief korte termijn tijd en geld.

En natuurlijk om een monteur die daar in mee denkt en doet B)

 

 

Mijn Daimler laat diverse 'bekende' aandachtspunten zien. Maar er zijn natuurlijk ook meer specifieke.

 

 

In dit geval is het meest bijzondere wel het ontbreken van de oliekoeler van het motorblok.

Als 'leek' had ik dat niet opgemerkt, maar bij de aankoopkeuring kwam dat natuurlijk wel boven tafel, beter gezegd onder de kap.

 

Wie bedenkt nu om dit onderdeel te vervangen voor een koperen pijp? (zie foto).

Het doet me denken aan 'Gelukkig heb ik meer verstand van ....'

Dit past meer bij een loodgieter dan bij een automonteur. :fuckyou:

Hoewel, vandaag verneem ik de nieuwprijs, en dat maakt de beweegredenen wel duidelijk.

Een nieuwe kopen kan altijd, maar in overleg gaan we eerst op zoek naar kwaliteit in gebruikte staat.

Dus dat wordt bellen, mailen en het jullie vragen in MARKT

 

post-4190-0-80717400-1358290844_thumb.jpg

 

 

Tip 26: Vraag (zeker een eerste eigenaar) naar de Valet Parking Key. Die ligt meestal ergens stoffig omdat velen zich wel behelpen met de twee zwarte sleutels. Want ja, wie laat zijn mooie Daimler / Jag door een ander met gevulde kofferbak wegzetten?

 

 

 

En dan hebben we de collector wensen nog.

Daar wordt de auto niet beter van, maar wel leuker, de persoonlijke kick.

Dus nog meer uitdagingen in het vinden van:

Originele vloermatten (niet verkrijgbaar bij de Jaguar dealer begrijp ik)

Valet parking key die veelal ontbreekt

Volledig houten stuurwiel

En makkelijker aan te vullen, originele krik, gevarendriehoek.

Gelukkig heb ik de originele gereedschap- en zekeringensetje netjes in plastic.

 

En kijk ook eens in JF-producten

Zo verkrijg je een Daimler / Jag naar je persoonlijke voorkeuren.

 

post-4190-0-22902400-1358293598_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×