Jump to content

Kleppen stellen XJ6 S3 omgeving Rotterdam


Recommended Posts

wilfredfoto    283

Goedemorgen,

 

Ik laat mijn neus weer even zien :yes:

 

Ik kan je mijn ervaring met mijn eigen Jaguar aanbieden, mijn cilinderkop heb ik zelf verwijderd om deze te laten reviseren.

Na revisie alles weer teruggebouwd, ketting gespannen, nokkenassen op tijd gezet enz.

Aanleiding was een vervelende rammel en een tik bij een zeker toerental.

 

Helaas, na deze actie zit de tik en rammel er nog steeds in. :fuckyou:

Maar goed, helaas pindakaas. Het zij zo.

 

Als er slijtage optreedt in de buurt van de kleppen, klepzittingen ed, uit dit zich in het kleiner worden van de klepspeling !!

En dit hoor je niet.

Hoor je wel een tik wat op de kleppen lijkt dan zou de speling groter kunnen zijn en dit heeft andere oorzaken, slijtage nokkenas lagers bv.

Dit was bij mijn motor ook het geval.

Een paar lagers van de nokkenas aan de uitlaat kant van de motor waren ernstig beschadigd en daardoor werd de nokkenas door de kracht van de klepveren naar boven gedrukt en dat gaf een grotere klepspeling.

 

Neem wel in acht dat jouw motor ( Een XK motor) 4.2 denk ik, al wat jaartjes oud is en dat je bij dit soort operaties al snel aan een volledige revisie vast zit.

Mijn kop is nu nieuw en alles loopt welliswaar wat mooier en beter door de koprevisie, maar eigenlijk ben ik er dus geen fluit mee opgeschoten.

Maar het was het sleutelen zeker waard hoor en je leert er ook van.

 

Wat ik in jouw geval zou doen is inderdaad naar een XK specialist gaan, een 'gewone' garage weet niet waar hij aan begint met alle gevolgen van dien.

Klepspeling meten is iets wat je natuurlijk zeker kunt doen om je twijfels over de speling weg te nemen. Hier hoeven alleen de klepdeksels voor los en het is snel gedaan.

Weet wel dat voor de klepspeling af te stellen beide nokkenassen eruit moeten en dat je afstelplaatsjes opnieuw moet gaan berekenen en bestellen.

Dit is geen klus van een paar uurtjes. Bovendien weet je niet wat je allemaal tegenomt tijdens het demonteren.

 

Goed laten luisteren dus en niet te overhaast beslissen, een tik of een rammel is vervelend, maar daar kan de motor misschien nog veel kilometers mee maken.

 

Als je in de buurt van Breda bent wil ik altijd wel even luisteren hoor.

 

Hier nog een linkje voor wat huiswerk

 

En nog een

 

Succes !

 

Wilfred

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha Wilfred,

 

Hartelijk dank! Ik heb zo'n 15.000 km terug de klepspeling al eens gemeten en deze was netjes. Maar ik rijd op gas, dus is het wel van belang deze zaken goed in de gaten te houden. Weliswaar gebruik ik flash-loop klepsmering wat de negatieve effecten van het rijden op gas voor een groot deel tegengaat, maar ik wil toch geen risico nemen. Ik kom graag eens langs! Ik woon in Rotterdam maar ben zeer regelmatig in Breda! Kunnen we elkaars wagens eens bekijken en wellicht dat je iets kan horen aan de motor. Misschien is er inderdaad niets aan de hand.

 

Groet, Maurits

Share this post


Link to post
Share on other sites
Han    556

Dat Flashlube systeem is nogal omstreden. We hebben daar al eerder discussie over gehad en toen reageerde er iemand met een XJ die er 90.000 km mee had gereden zonder dat hij vaker kleppen moest stellen dan op benzine. Maar op het Citroen Forum heeft men er geen goed woord voor over en ik was laatst bij een specialist in Amerikaanse klassiekers en ook die vindt het drie keer niks. Het zou de inlaatkleppen ernstig vervuilen.

 

Ik heb het er ook in gebouwd want het kost een drol en drie knikkers en nadat ik het netjes had afgesteld op zoveel druppels per minuut ben ik een paar honderd kilometer gaan rijden. Tot ik zag dat de fles al bijna leeg was en hij constant druppelde en dus alles al ongeveer had opgezopen.

 

Die dosering zou dus wel wat beter mogen en ik begrijp dat daar nu een electronisch systeempje voor is, maar of dat beter werkt is de vraag.

 

Ik denk dat het veel beter is om de kop te laten voorzien van hardere klepzetels want de originele zijn erg zacht. En dan dat hele Flashlube gebeuren gewoon vergeten, lekker schoon laten die inlaat.

 

Kijk ook hier: http://www.lpgforum.co.uk/viewtopic.php?f=33&t=8541

Share this post


Link to post
Share on other sites
mark1bn7    1

Ik weet niet hoeveel kilometer de auto gelopen heeft ,maar ik had ook zo'n harde klop in de motor zitten, heb daar op het forum ook al eens een vraag over gesteld.

Ik heb daarna ook de kop eraf gehad, kleppen gesteld ,en zuigers op speling gecontroleerd.

Ook de kettingen vernieuwd ,maar met de voorste oliekeerring om de krukas vernieuwd ,zag ik dat er speling zat op de krukas kon hem iets heen en weer bewegen naar voor en achter .

Ik vermoed dat daardoor tijdens het draaien van de motor de krukas toch wat kon bewegen dat hij daardoor de tik gaf .

Na alles in elkaar gezet hoorde je toch nog de klop ,door met een electra buis te luisteren op het blok kwam het geluid toch ergens van de krukas vandaan .

Ik heb het maar zo gelaten omdat de auto toch goed reed , en met de gedachte als het te gek zou worden haal ik hem helemaal uit elkaar incl.revisie.

De motor had zo'n 160000 km gelopen.

Ik had nog een goede reserve motor maar staat nu bij Han

Succes. :codemafia:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...