Jump to content

Mysterieuze storing airco en verwarming S-type

Recommended Posts

Slotegraaf    12

Negen van de tien keer functioneert de klimaatregeling (zowel koelen als verwarmen) van mijn S-type 2004 perfect, maar heel af en toe dus niet. Het lijkt dan alsof de uitstroomopeningen bij de voorruit en de ventilatieroosters geblokkeerd zijn; er komt geen lucht uit terwijl de blower volop te horen is! Geldt zowel voor koele als warme lucht. Om het nog gekker te maken: het lijkt alsof dit zich alleen op langere ritten (laatste keer bijv. Groningen-Schiphol) voordoet.

Enig idee iemand?

Slotegraaf    12

Zou het kunnen dat de afsluitkleppen dichtslaan door meer rijwind op de langere (wellicht ook snellere?) stukken?

Haha, ja dat sneller klopt wel :wink: Maar ook bij afgesloten luchttoevoer van buitenaf zou er toch nog enige ventilatie naar binnentoe moeten zijn. De laatste keer besloegen de ramen en moest ik zelfs een raampje openzetten...

exlid1    3

Haha, ja dat sneller klopt wel :wink: Maar ook bij afgesloten luchttoevoer van buitenaf zou er toch nog enige ventilatie naar binnentoe moeten zijn. De laatste keer besloegen de ramen en moest ik zelfs een raampje openzetten...

Nou....als het goed is zou dicht dicht moeten zijn....zelfs bij een Jag...:wink:

En als ze dichtslaan door een behoorlijke rijwind zullen ze zelfs mogelijk meer/beter afdichten/dicht gedrukt worden dan ingeval van handmatig afsluiten.

Je probleem wijst wel in die richting, ik begrijp dat alles verder werkt en brandt zoals het hoort.

Pauluspp    288

Simpel...kleppen dicht, geen luchttoevoer!

Als dit je dit probleem bij hogere snelheid hebt en je hoort de blower wel werken, zou je de recycle knop eens in kunnen drukken.

Als je dan wel luchtstroming hebt is de conclusie van Harro juist.

Slotegraaf    12

Thnx heren, ik heb gj werkman een pb-tje gestuurd en hij heeft het ook over de rec klep. Ik laat er deze week even door hem naar kijken en laat hier nog wel even weten wat er precies loos is.

Dutchie    0

Ha, ik weet misschien wel wat dat is!

(heb ook net een blauwe maandag een s-type -_- )

Afgelopen week zat er veel vocht in de lucht, dus probleem op zijn ergst.

(Want vandaag een flink stuk ge-cruised en nergens last van gehad met de “AUTO” stand.)

Door wat met de airco te spelen ben ik tot deze oplossing gekomen.

Als je de Airco op AUTO (“Toets 1”) hebt staan wil dit niet zeggen dat de voorruit ALTIJD wordt mee gepakt heb ik dus bemerkt.

Bij mij besloeg ook ineens de voorruit en zijportierruiten na een hele poos rijden.

De binnentemperatuur is bereikt dus gaat er denk ik automatisch een ander programma op, want zodra je de temperatuur verhoogd worden de ruiten weer zuiver.

“Toets 4” is ook een oplossing, maar zodra je die uitzet en weer overgaat naar de AUTO toets beslaat alles weer.

De Echte Oplossing:

Druk handmatig op ”Toets 2” om de voorruitblazer en voetenblazer te selecteren.

Druk nu minimaal 2x op “Toets 3” pijltje omhoog. (2 maal is zat), display geeft nu streepjes aan (continu blazen op die snelheid).

En het vocht verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Zorg natuurlijk wel dat de "AC Toets" (Airco) is ingeschakeld.

Het klimaat in de auto blijft gelijk, alleen selecteer je op deze manier precies welke blazers en snelheid gebruikt moeten worden om het zicht helder te houden.

De auto meet volgens mij niet de luchtvochtigheid, dus wordt dat niet automatisch geregeld denk ik en zul je dus zelf even bij moeten stellen.

post-4466-0-04240400-1352248820_thumb.jpg

Je hebt een nieuwer type, maar het verhaal a.d.h.v. de afbeeldingen en uitleg mag toch hopelijk duidelijk zijn?

Kenners!

Als mijn beredenering tot dit probleem niet juist mag zijn, corrigeer mij dan, want dan moet ik ook naar de garage.

Maar aangezien het hoofdzakelijk plaatsvind bij extreem hoge luchtvochtigheid lijkt mij het ook logisch dat je zelf je instellingen hierop moet aanpassen, net zo goed dat je het rijgedrag aanpast aan het weertype.

Succes

Patrick

Slotegraaf    12

Dutchie, bedankt voor je duidelijke bijdrage. Wat jij doet is in feite overgaan van AUTO op handmatige bediening. Dat heb ik laatst ook geprobeerd met alle mogelijke combinaties van temperatuur, blowersnelheid, boven en beneden, etc. En wel zo bezeten dat mijn passagiere (De Jongevrouw Die De Beste Jaren Van Haar Leven Aan Mij Vergooid...) er flauw van werd. Dit alles helaas zonder resultaat :-(

Dutchie    0

Ok, dan zit er iid echt iets fout helaas.

Hopelijk kan werkman het voor je fixen.

ARKO met deze temparaturen is niet echt ideaal :fan:

Succes

jagger    18

Heren,

moderne auto's zijn "print" en relais gestuurd.

Het moet je opgevallen zijn dat dit nu veel voorkomt bij de moderne Jaguar.

Zoek uit waar de relais zitten en zekeringen. Relais kan je testen met de accu spanning en de schakeling doormeten

evt pootjes opschuren; zekeringen opschuren of de hele grote zekeringen vervangen.

Deze relais bevinden zich vaak in een box in de motorruimte

Nu is de tijd ( VOCHT) dat alle zware stroom gebruikers allemaal tegelijk aangaan Blowers, koplampen, ruitenwissers en de radio hard aan?; zwakke verbindingen en lagere spanning leidt tot dit soort problemen.

Zoals vele malen eerder opgemerkt; als dit gedoe aanblijft, soldeer ik de draad in de stekkers mn ook van dynamo tot accu etc, evt nieuw relais, zekering EN een zonnecel aan de sigaretten-aansteker; vw is wel dat de sigarettenaansteker 12v geeft als de sleutel uit het kontakt is, anders laadt de zonnecel de accu niet bij. Zelfs met weinig zonlicht heeft het effect.

Voor 3 weken terug heb ik de achterruitenwisser zo moeten aanpakken

En geloof het of niet onze combi-ketel van de verwarming begon de zelfde kuren te vertonen; die kreeg ook het zelfde medicijn.

De verbindingen van de electronica opgeschuurd.

Slotegraaf    12

Zojuist de auto door GJ Werkman laten uitlezen. Gaf 5 storingsmeldingen, allemaal de ventilatie betreffende. Uiteindelijk bleek de temperatuursensor van de airco zelf kaduuk. Deze gaf een constante waarde van 30 graden aan en de airco bleef dus doodleuk doorkoelen ook als de temperatuur in werkelijkheid daalde. Daardoor ontstaan (op langere ritten !) uiteindelijk bevriezingsverschijnselen waardoor er blijkbaar een klep dichtslaat (of dichtvriest?).

Onderdeel besteld, na reparatie meld ik me nog wel even.

Gijzzy    11

Buiten temperatuur sensor of een interne sensor? De externe sensor in de gril gaat idd vaker kapot en is ook af te lezen in het display in de auto (lees: uitlezen niet nodig).

Slotegraaf    12

@Gizzy het betreft de interne sensor in de servo. Het display in de auto geeft inderdaad geen enkele melding; daarover heb ik me ook wel verbaasd, het betreft toch een serieuze storing...

@jagger ik ben het trouwens helemaal eens met je pleidooi voor goede electrische verbindingen; negen van de tien keer zit het daarin. De wet van Ohm gaat immers altijd op. En zeker bij oudere Jaguars :wink: