Ga naar inhoud
Fasett

X300 vs X308, waarop koos jij jouw Jaguar XJ

Aanbevolen berichten

Fasett    124

Beste JF-leden, waarom kozen jullie voor een X-300 of voor een X308?

Zoals ik in JF-leden aangeef oriënteer ik mij op de aanschaf van een Jaguar.

Een aantal eisen en wensen zijn mij inmiddels duidelijk. Het wordt een XJ 4.0L. Een Daimler of een Sovereign.

Met alle informatie op dit forum en de enthousiaste verhalen van JF-leden als Keesh en petervanwijk zou dat zo maar een X-300 6 in line kunnen zijn. Maar ik heb ook hele enthousiaste X-308 bezitters als pauluspp ontmoet.

Het boekje 'The Essential Buyer's Guide Jaguar/Daimler XJ' (all models 1994-2003) heb ik inmiddels gelezen en dat benadert vooral de technische aandachtspunten. Dus ik onderken de 'bom-proof-betrouwbaarheid' van de X-300 (behoudens olielek rechts voor en kettingspanners) en aanvullende aandachtspunten als nikasil, pomp, thermostaat e.d. bij de X-308. Ook heb ik de verbeteringen vernomen van de X-308 modellen vanaf het jaar 2000. Natuurlijk ook het verschil tussen de 4-traps versnelling vs de 5-traps. En dat het rijcomfort van de X-308 mogelijk nog meer aanspreekt dan het goede van de X-300.

Ik begrijp dat 'sport-uitvoeringen' wat stugger rijden / betere wegligging / wegcontact.

En dan zijn er de superchargers.

Wie wil op bovenstaande aanvullen? Alle invalshoeken zijn welkom als rijcomfort, techniek, onderhoud, brandstofverbruik, kosten, objectief, subjectief, de clickfactor ...

Al vast zeer bedankt. En wie weet leidt dit onderwerp wel tot een mooi vergelijk van twee geliefde motorblokken

Dus: waarom koos jij voor een X-300 of voor X-308?

En welke overwegingen wil je een potentiele koper als mij daarin meegegeven?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
RXShorty    24

Mijn reden om toen een x308 te kopen waar vrij simpel... moderner intererieur.

Ze noemen de x300 degelijker, dit omdat bij de x308 het kettingspanner verhaal altijd opspeelt.

Maar neem hier wel mee dat als je ketting en spanners / koelwaterhuis etc (2000-2500 euro) hij wel klaar is en je weer een paar ton door kunt.

Persoonlijk zou ik voor een x308 gaan, maar goed ik moet niet te veel zeggen aangezien ik nu een x350 heb. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Hoi Fasett,

Ik ben voor de X300 (je hebt 'm gezien) gegaan omdat ik nu eenmaal een van de laatste 12 cilinders wilde gaan rijden.

Het grootste voordeel van de X308 t.o.v. de X300 is wat mij betreft de stuurbediening voor radio/telefoon e.d., voor de rest zie ik geen voordelen. Designverschillen zijn marginaal en kwestie van smaak.

Ook qua roestvorming/corrosie doen ze niet voor elkaar onder. Je ziet van allebei goeie en slechte exemplaren.

Goed onderhouden en goed preventief behandelen en je hebt weinig te vrezen.

De X300 motoren, zowel 6 als 12 cilinder, zijn vele jaren lang steeds verder uitontwikkeld en hebben hun kwaliteit inmiddels wel bewezen en is niet op bespaard qua materiaalkeuze (plastic), dat blijkt ook wel uit het spannerverhaal, heb je bij de X300 geen last van.

Vindt je de X308 mooier, doe dan wat Rob zegt en voila.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
petervanwijk    22

Hallo,

We hebben al enkele keren contact gehad maar ik zal je hier mijn ''gevoel'' geven waarom ik voor een X300 ben gegaan en niet voor een X308.

Ik ben begonnen met een XJ40 voor 850 euro. Een auto die zich bij mij profileerde als een oerbetrouwbare wagen met z'n nukken. En nukken in de vorm van af en toe afslaan van de motor als ik door een linkerbocht ging. Een continue brandende knipperlicht, een niet meer te openen kofferklep. Maar in de basis voor als auto erbij was het een ware traktatie om in te rijden. Ik weet nog goed dat ik soms de overbuurman in zijn Suzuki Alto van 3000 euro stapte en de kids naar school bracht. En ik stapte in de Jaguar en schoof de straat uit. Grappig was dan ook dat hij dan wel stopte om toch even te bevestigen dat zijn wagen toch echt zuiniger was. Maar dat hij de Jag wel een pracht vond om te zien. Maar goed ik droeg wel E 80 per maand af aan de fiscus en mijn buurman voor zijn Alto een kleine 10 euro. Tja dat dan weer wel.

Maar goed verandering in de prive situatie kwam waardoor we in de luxe positie kwamen dat we 2 auto's weg moesten doen waaronder de Jaguar. Daarvoor kwam zeker wel weer een Jaguar maar dan wel eentje op de basis van de XJ40. Daarom keken we al snel naar een X300. Onderhuids veel zelfde maar ook heelveel verbeteringen tov van de XJ40. Punten zoals electra zou bij de X300 fors zijn verbeterd. Na het forum goed doorgespit te hebben. Heb ik eerst niet eens naar een X308 gekeken. Daarvoor waren toen 2 redenen. A te duur en B negatieve reputatie van de motor. (let op dat is mijn indruk).

Vervolgens kwam er een situatie waarbij Bianca de X300 tegen de boom parkeerde en de Jaguar voorgoed zijn laatste rit had gereden. Gelukkig na een lange tijd waren we weer in de mogelijkheid om wederom een Jaguar aan te schaffen. En mijn droom is witte verlengde V12..... En deze combinatie is er domweg niet in Nederland.... Vervolgens op zoek gegaan. En ik weet nog goed dat ik op een zaterdag een afspraak had voor 2 auto's. Een '94er X300 en een '00 X308. De eerste was een Sovereign en voldeed aan alle vlakken. Alleen de kleur stond niet aan helaas. Vervolgens naar de X308 gegaan. Een mooie donkerblauwe, cognac-blauw interieur en 2ton achter de kiezen. De verkoper deed alles eraan om de wagen aan ons te verkopen en speelde zelfs in op het gevoel van Bianca. Helaas op mijn vraag of de beroemde spanners zijn vervangen was het antwoord van de verkoper dat de distributie riem was vervangen. En na overleg met Hendrikus Alkema heb ik er verder vanaf gezien. Ik durfde het niet aan. Ik was bang dat ik al het geld aan aanschaf zou opmaken en daarmee niet een buffer voor een eventueel kapotgelopen motor had.

Na verder zoeken stond er een advertentie op internet waarin 2 foto's stonden van mijn huidge wagen. Kwam van 2e eigenaar, volledige onderhoudshistorie. En het betrof een LWB en was een 4liter een persoonlijke voorkeur.

Tja gelijk gaan kijken, proefrijden en een optelsommetje gemaakt van de kosten die eraan zaten te komen. Plus de klik die ik had was de deal rond. Kijk ik had al reeds enige 6 cilinder ervaring en die was mij zeker niet tegengevallen. Dit zou anders zijn geweest als ik reeds een v8 had gehad in vorm van een Jaguar. Maar de betrouwbaarheid en gevoel waren voor mij belangrijk.

En vandaar dat ik voor de X300 ben gegaan. Maar ik ben er ook wel van overtuigd dat indien de juiste maatregelen zijn genomen voor een X308 die ook zeker een 3/4 ton aan kilometers kunnen benaderen.

Gr Peter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Henk123    1

Ik ben bewust voor de x308 gegaan. Mijn hart gaat zoals bij vele uit naar een V12. Toch is dit voor dagelijks gebruik een dure hobby. Het moest dus een 4.0 achtcilinder worden omdat dit na de v12 de grootste motor was. Verder speelt het uiterlijk van het interieur mee. Ik vind dit van een x308 veel moderner. Mijn wens was om een van de eerste acht cilinders uit 1997 te kopen omdat ik de Jaguar zakelijk als youngtimer wilde gaan rijden. Ik was door het forum op de hoogte van de kettingspanners enz. Ik heb hier financieel meteen rekening mee gehouden. Als je dit allemaal laat vervangen krijg je hier een zeer betrouwbare auto voor terug. Uiteindelijk kwam ik een x308 uit 1998 tegen. Voor mij eigenlijk 1 jaar te jong maar deze had pas 99.000 km gelopen en was van de eerste eigenaar. Toch ben ik overstag gegaan ondanks dat ik hem nog niet meteen zakelijk kon gaan rijden. Meteen alle modificaties toegepast ook al was dit voor deze km stand nog niet direct nodig.

Nu een perfecte x308. In 1 jaar nu 17.000 km mee gereden en er zelfs mee op wintersport naar oosterijk, en in de zomervakantie naar zuid Frankrijk gegaan. Als je een x308 niet als youngtimer wilt gaan rijden dan zou ik voor de laatste modellen 2001 / 2002 gaan!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ewout    0

@Henk 1970:

Het is eigenlijk off topic maar ik was benieuwd hoe de wintersport in Oostenrijk met de Jaguar bevallen is.

Ik heb zelf al een set originele jaguarvelgen (nog nieuw uit de verpakking!) op de kop kunnen tikken en daar liggen de winterbanden ook al omheen. Kan er bij een jaguar een ski-box op het dak? (of is dit vloeken in de kerk?).

Ik heb een aantal jaar in Oostenrijk gewoond en kom jaarlijks in de winter in Zwitserland en Zweden dus het rijden op besneeuwde wegen ben ik wel gewend.

Antwoord mag ook per pb als dit teveel van het onderwerp afwijkt. Ik ben nieuw hier en ken de "forumregels" nog niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Henk123    1

@Henk 1970:

Het is eigenlijk off topic maar ik was benieuwd hoe de wintersport in Oostenrijk met de Jaguar bevallen is.

Ik heb zelf al een set originele jaguarvelgen (nog nieuw uit de verpakking!) op de kop kunnen tikken en daar liggen de winterbanden ook al omheen. Kan er bij een jaguar een ski-box op het dak? (of is dit vloeken in de kerk?).

Ik heb een aantal jaar in Oostenrijk gewoond en kom jaarlijks in de winter in Zwitserland en Zweden dus het rijden op besneeuwde wegen ben ik wel gewend.

Antwoord mag ook per pb als dit teveel van het onderwerp afwijkt. Ik ben nieuw hier en ken de "forumregels" nog niet.

Het is mij zeer goed bevallen. Het is een reisauto bij uitstek. Ik vind de ABS en de tractioncontrol zeer goed werken waardoor je gewoon comfortable over besneeuwde wegen kunt rijden. Ruitenwissers blijven een minpunt. Ook de koude start na 1 week min 15 geen enkel probleem. Dakkoffer vind ik niets! Ook zul je dan de 1 op 10 niet kunnen halen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

Ik ben nooit echt op zoek geweest naar een Jaguar. Ik rij de laatste 15 jaar Mercedes en daarvoor 20 jaar BMW. Daarnaast na mijn scheiding op mijn 40e een van de eerste MX5 's gekocht en die heb ik nog (nu bijna 23jr). Mijn vriend had een X308 en die vond ik schitterend. Hij heeft/had een garage annex caravanbedrijf (zoon zet het voort) en reed nauwelijks in die Jag. Hij reed dagelijks in de bedrijfs Merc. Vito. Voor familiebezoek werd de Jag gebruikt meestal startte die met de Jumpstarter en reed dan de stalling uit. Zijn vrouw werd ernstig ziek en kon niet meer instappen door de lage instap. Hij kocht een Range Rover en belde mij of ik zin had zijn Jag over te nemen. Hij heeft ook mijn MX in onderhoud en hij wist/weet dat ik goed met mijn auto's omga. Hij zocht dus duidelijk een liefhebber. Verdere verhaal staat in mijn profiel. De auto had 88k gereden en werd afgeleverd met grote beurt.

De modificaties, spanners, kettingen, olie- en waterpomp en koeltoren, zeg maar al het plastic, waren nog

niet uitgevoerd. Auto reed desondanks prima.

Januari j.l. is de GEHELE modificatie zoals boven "preventief" uitgevoerd en gelijk de bougies en riem vervangen. Ik zeg "preventief", maar de spanners 1e generatie zagen er niet goed uit! In augustus is de automaat bak nog goed bekeken. De originele LT zat er nog in, te goed om te vervangen/spoelen. Wel is er een tube Forte in gegaan. Alles is uitgevoerd door "een garagist bij Goes"!

O ja, en in april heb ik 'm geheel (opnieuw) laten tectyleren! Na o.a. een endoscopisch onderzoek kwamen er geen rare zaken naar voren maar ik wil de auto in top conditie houden. De auto is door een meester in dit werk in vier dagen tijd behandeld in Arkel!

Kortom, bovenop de aanschafprijs heb ik bijna 3k geinvesteerd maar dan heb ik de mooist lopende V8 die ik ooit heb horen draaien:-)

Overigens heb ik er nu in 22 maanden 10k in gereden. Heeft me nooit laten staan.

Conclusie;

mits de modificaties zijn uitgevoerd prefereer ik een 308 boven een 300, omdat alles net ff moderner is en omdat ik denk, maar dan ga ik op mijn gevoel af, dat alles net ff beter, lees electronica, is uitgevoerd. Er zitten meestel wat jaartjes tussen een 300 en een 308. En last but not least. Ik heb meestal 6 cyl in lijn gereden en dit is mijn eerste V8...... En dat klinkt wel hoor:-)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ewout    0

@Henk1970: Ik vind een dakkoffer ook niets, maar ik heb drie kinderen dus er moet nog wel enige bagage mee kunnen.

Ik vroeg me alleen af of het kon.

Brandstofverbruik vind ik bij een vakantierit van ondergeschikt belang.

Als dagelijkse auto speelt dit weer wat meer een rol.

Om weer on topic te gaan:

Het verbruik van een 3.2 XJ-6 blijft bij een niet al te wilde rijstijl nog behoorlijk binnen de perken. Dit zal bij een 8 cilinder toch beduidend hoger liggen?

De doorslag bij aanschaf was bij mij overigens kleur/uitvoering interieur maar ik heb het brandstofverbruik toch nog wel laten meewegen.

Mijn auto komt overigens ook als youngtimer op de zaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

Nog even over het verbruik van een V8.

Ik heb de tripcomp. B vanaf aanschaf gereset en laten staan en heb nu na ca 10.000 km een gemiddelde van 1 : 8.6 verbruikt.

Rij ik op de CC 110 km/u dan kom ik bijna op 1:11

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Henk123    1

@Henk1970:

Het verbruik van een 3.2 XJ-6 blijft bij een niet al te wilde rijstijl nog behoorlijk binnen de perken. Dit zal bij een 8 cilinder toch beduidend hoger liggen?

De doorslag bij aanschaf was bij mij overigens kleur/uitvoering interieur maar ik heb het brandstofverbruik toch nog wel laten meewegen.

Mijn auto komt overigens ook als youngtimer op de zaak.

Zover ik hier lees "lust" de 6 cilinder 3.2 & 4.0 toch ook wel een slokje. Ik denk dat dit niet heel veel verschil maakt!

@ Pauluspp, Rij ik op de CC 110 km/u dan kom ik bijna op 1:11. Dit is een zeer mooi verbruik wat ik niet haal. Ik rijdt meestal 130 km/u met mijn Jaguar.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

@Ewout: Dakkoffer is geen probleem. Ben met een 700 liter dakkoffer zowel op wintersport als naar Zuid Frankrijk tot net boven Spanje geweest, volle kofferbak, volle dakkoffer, vier kids achterin, geen probleem, zelfs geen hete motor bij 35+ hartje zomer.

Kwestie van twee imperiaalbeugels monteren en daar de koffer op. Heb de hele set nog liggen hier. Standaard imperiaal voor dakgoten past ook gewoon.

Benzineverbruik maakt allemaal niet zoveel uit, ik rij op de snelweg bij 120 ook nog 1 op 9 met 12 kaboutertjes.

Met dakkoffer en volle belading wordt dat natuurlijk hoger, maar inderdaad, da's dan ook alleen maar voor ff heen en weer op vakantie, gaat nergens over. Wintersport totaal 2500 km? 1 op 10 is 250 liter, zal het de helft meer of minder kosten 1 of 2 x per jaar...€ 200,- per vakantie verschil...

Ik vind een mooie gestroomlijnde dakkoffer met een originele Jaguar imperiaal met leaper op de zijkant ook wel wat hebben hoor, bekijks heb je in ieder geval wel, en je neemt alles mee wat je wilt, incl. kinderfietsje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ewout    0

Dat is fijn om te horen!

Ik begrijp ook uit het bovenstaande dat het brandstofverbruikt tussen de 6 en de 8-cilinders elkaar niet heel veel ontloopt.

Overigens had ik wel een prius gekocht als ik echt zuinig had willen rijden maar ik verplaats me liever in stijl en daar heb ik wel wat voor over.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    821
Wie wil op bovenstaande aanvullen?
Ik wil nog iets toevoegen bij een X308, nl de automaatbak en het elektronisch gasklephuis, wat dure reparaties zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

@keesh, ik denk niet dat de kwaliteit van de bak van een 308 minder is dan van een 300. Er werd door Jaguar gesteld dat bakolie long life zou zijn en niet ververst diende te worden en daarmee zijn de de fout in gegaan.

Bij ongeveer 180k ben je aan de beurt en is je bak naar z'n grootje.

Elke bak heeft onderhoud nodig zowel de 300 als de 308 bak. Dus verversen bij ca 80k

Hou je daar rekening mee dan is er niets aan de hand, lijkt me.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    821

Je hebt gelijk Paulus, maar meestal weet je de geschiedenis niet van de bak. Bij een lage km stand zal er nog niets aan de hand zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Daimler 4 ever    103

Ik heb enkele dagen nog maar geleden, -zie mijn kenninsmakings topic- een 308 gekocht, een Daimler uitvoering maar model is zonder meer identiek.

Uiteraard ook de V8, en dan de sterkste, zogenaamde ´´supercharged´ motor..En dus WAAROM een 308?

Model, in combinatie met veel moderner -en ik vind mooier- interieur (geldt ook voor de Daimler) en de wat jongere gegevens. Het blijft op zijn minst een auto uit/vanaf 1997 en Jaguar heeft daarna dan vele verbeteringen op de XJ´s toegepast.

En ik was hiervoor een eigenaar van een XJ40, Daimler ook, 4.0 uit laat 1990. (hoekige model dus) Bijna zelfde interieur -Dashboard klokken en dat vreemde ´´tafeltje´´ ernaast met knopjes van plastic!- en dus wachtte ik even met aankoop tot ik op natuurlijke wijze een 308 i.p.v. een 300 model kon kopen (lees..mij kon permitteren, ben slechts een leraartje..)

En dan lang gezocht naar de juiste LWB versie, en nu...zeer gelukkig.

Heb de auto reeds goed kunnen berijden, maar hij moet nog uit Duitsland ingevoerd worden, vandaar

Dus 308, want moderner interieur en betere allround technische toestand af fabriek . Ik heb dan het geluk dat de mijne van december 2000 is vwb bouwjaar, dus heeft iets minder van de klassieke problemen die een vroegere 308 heeft. Zoek daar dus naar, is mijn bescheiden advies. :rtfm: En heb liefst weet van alle eerder verrichte handelingem en reparatie´s !!

Hoe danook, VEEL RIJPLEZIER gewenst!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    124

Beste leden, 17 berichten in 1 dag :imsohappy: Super bedankt. Leuke verhalen hoe jullie tot de keuze zijn gekomen. Jullie informatie helpt mij prima als:

• brandstofkostenverschil klein (hangt meer van rijstijl af)
  • tijdige en preventievie maatregelen maken beide blokken tot betrouwbare km-eters
  • bij de 308 hierin meer te doen en daarvoor budget reserveren (als Pauluspp)
  • 300 oer betrouwbaar (en uitontwikkeld), 308 geluid en kracht passend bij de 8 cilinders
  • 308 wat nieuwer model, dus wat meer ontwikkeling in techniek, luxe en afwerking
  • click-factor, wat vind je (ik) mooi (om te zien :pilot: EN horen )

Ja, ik wil de Jag graag zakelijk rijden als Young-timer. Dus modellen tot en met 1997 zijn in dat opzicht financieel aantrekkelijker. Maar net als bij Henk1970 kan ik me goed voorstellen dat als de 'droomauto' voorbij komt hier een jaartje mee te wachten en voor een 98-er te gaan. Met dank, in de X-300 heb ik mogen rijden, de X-308 zal vast nog wel gebeuren. De fase van bekijken en berijden van aanbiedingen is aangeboden. En tegelijker tijd zie ik uit naar nog mogelijke reacties en aanvullingen op deze pagina.Erik

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    124

@ Daimler 4 ever (en anderen)

Je schrijft: Uiteraard ook de V8, en dan de sterkste, zogenaamde ´´supercharged´ motor?

Heb je hiervoor ook bewust naar gezocht? En zo ja wat was daarin je overweging / ervaring?

Je schrijft: Heb de auto reeds goed kunnen berijden, maar hij moet nog uit Duitsland ingevoerd worden, vandaar

Is invoeren eenvoudig? Hoe gaat dat? Want het vergroot de markt 'aanzienlijk' in het zoeken naar de droomauto.

En: ... 2000 is vwb bouwjaar, dus heeft iets minder van de klassieke problemen die een vroegere 308 heeft.

Zijn er onoverbrugbare 'problemen' van modellen van voor 2000 (die niet in een revisie aan te pakken zijn met haalbare kosten/baten?

Want ik weet dat Jaguar verbeteringen heeft doorgevoerd in de modellen vanaf 2000. Maar pas zakelijk rijden in 2015, dat duurt nog wel lang en ik heb er nu veel zin in het rijplezier dat je me wenst.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Hoi Erik,

Het supercharged model is meer voor de nóg jongere rijder die (af en toe?) ff lekker wil scheuren (ik heb ook de Daimler SuperV8 gehad in mijn forties, en ging dus ook bij bijna elk stoplicht volgas van acquit), en zo zijn ze dus vaak ook wel gebruikt.

Mocht je een dergelijke uitvoering ambiëren, probeer er dan vooral achter te komen wie er in gereden heeft en met name hoe.

Ook hier op het forum lees je wel wat berichten over afgeragde exemplaren.

Wel eerder afgeragd in de Jaguar (yuppies) dan in de Daimler (gentlemen) uitvoering. :wink:

Ik heb niet het idee dat jij zo'n scheurijzer bent, en met de overige modellen kun je natuurlijk ook lekker uit de voeten (Moet je horen wie het zegt...)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rivolta    13

Toen ik op zoek ging naar een Jaguar vond ik de 6 cylinders gedateerd (niet negatief bedoeld) en meer voor de oudere mevrouw, heer. De 8 cylinders zijn iets moderner door het interieur en wat subtiele aanpassingen aan het exterieur. Ik heb met diverse modellen gereden, 4.0 6, 3.2 en 4.0 V8. De 6 cylinders zijn zoevende tapijten, elegant en comfortabel, niet snel maar zoals een Jaguar in die tijd bedoeld was denk ik. De 8 cylinders zijn volgens mij hier nog een overtreffende trap van + veel sneller (beetje afh. van de motor) en het interieur vind ik veel mooier, echt veel mooier. Het interieur is in de V8 zoals het vanaf begin had moeten zijn. Clean en eenvoudig. Uiteindelijk heb ik een XJR gekocht. De reden was de test op Top Gear tussen een M5 en een XJR, staat op Youtube. Eerder wilde ik gewoon een mooie XJ, daarna alleen nog een R. En geloof me, dat ding is verslavend. Je kunt er heel rustig mee rijden maar ook ongelofelijk hard, en dan bedoel ik echt heel erg hard. Maar het hoeft dus niet. Voor mij is dit de ultieme XJ vanwege het dubbele karakter.

Wat er mis kan gaan met een 6 cylinder weet ik niet, wel wat ik aan mijn V8 heb moeten doen. In 38.000 gereden kilometers, gereden vanaf aanschaf bij 98.000km gekocht van 1e eigenaar; Voorwielophanging complete revisie alles incl. stuurhuis (van ZF), wat olie en filters, nieuwe distributieriem en waterpomp, nieuwe remblokken voorzijde, 6 nieuwe banden (en nooit die krengen van Pirelli meer maar nu Goodyears, perfect voor deze auto) & latjes van de Gamma voor m'n hangende hemel.

Nog te doen, bougies, grote beurt, spanners etc. en de versnellingsbak (incl. auto) moet naar ZF want af en toe tikt hij bij terugschakelen van 2 naar 1 + een behandeling tegen roest. Deze winter ga ik alles eens doen en laten doen.

Auto rijdt perfect. Helaas heb ik wat kleine schaafwonden aan de bumpers. Niet-Jaguar rijders kunnen niet parkeren.

Oh, nog vergeten, ruitenwisser is ontzettend nutteloos. Nu door Carglass een nieuwe ruit + wisser laten plaatsen, resultaat veel beter maar nog steeds niet echt veilig boven de 140 km/h.

Verbruik altijd rond de 1 op 7. Ik rij stevig door, niet lomp maar als er ruimte is dan harder dan mag. Ben er ook mee op wintersport geweest, op 255 winterbanden van Hankook, perfect, ook door de sneeuw. Verbruik toen was ook ongeveer 1 op 7 of wat minder zelfs. Auto is wel klein met lastige kinderen op de achterbank. Ik had uiteindelijk liever een bus gehad met drie banken erin, wij voorin, bagage erachter, kinderen achterin. Was zwaar afzien en dan ook nog 4,5 uur file.... doen we niet meer, voortaan met het vliegtuig en huurauto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ewout    0

Auto is wel klein met lastige kinderen op de achterbank. Ik had uiteindelijk liever een bus gehad met drie banken erin, wij voorin, bagage erachter, kinderen achterin. Was zwaar afzien en dan ook nog 4,5 uur file.... doen we niet meer, voortaan met het vliegtuig en huurauto.

Had dat wat eerder gezegd, volgens mij hadden wij de perfecte ruil kunnen doen! Ik heb net een Espace met driezitrijen ingeruild voor een Jaguar, Haha.

Is de ruitenwisser echt zo slecht? Ik kom dit op internet vaker tegen als opmerking.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
rivolta    13

Ja, die ruitenwisser is een drama. Ik koop elk jaar een nieuwe. Het glas van de voorruit wordt ook steeds slechter en dat maakt ook heel veel verschil. Ik heb Carglass gebeld en ze dat probleem uitgelegd. Een ruit die gewoon versleten is waardoor een wisser ook niet meer werkt vervangen ze ook, heeft me alleen het eigen risico gekost, 60 Euro meen ik.

Een Renault Espace... ik krijg een beetje kriebels bij Renault tegenwoordig... minderjarige meisjes en oma's met condooms... een overjarige milf met een tattoo op haar rug... pa die opeens homo wordt (kan gebeuren)..... ik weet niet... volgens mij zijn ze daar helemaal de weg kwijt. Bovendien staat die Espace bekend om electronische problemen die gewoon absoluut niet te verhelpen zijn. Ben maar blij dat je nu een echte auto hebt.

In Spanje hebben we een Chrysler Voyager gehuurd met 3 banken. Fijne vakantieauto.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen