Jump to content

Airco en verwarming in XJ 4.2 serie2

Recommended Posts

Ik heb een Jaguar XJ 4.2 serie 2 bouwjaar 1976

De airco werkt niet. De compressor werkt wel, maar de verwarming blijft verwarmen ook in de zomer en ook als ik de laagste temperatuur instel.

Graag een tip of advies.

DvL    110

Ohh zoeken in het forum, er zijn genoeg berichten over lijkt mij :)

punten die het kunnen zijn:

- te weinig gas op de compressor

- vastzitten mechanisme, open console aan passagierskant en voel af alle kabels etc wel goed aangesloten zijn op de elektromotor

- hoor je de airco stelmotor wel bewegen wanneer je de temperatuur aanpast?

- Ontluchtings-slangetjes die loszitten

Ikzelf denk dat bij jouw het mechanische vastzit of niet werkt...

bobdebouwer    3

Hoe is de kachelkraan? Die zit midden op het schutbord achter de motor. Bediend via een slangetje bovenop. Als die eraf/lek is heb je alleen altijd verwarming, ook als de kachelkraan zelf defect is.

Bob

RHS    49

Hoe is de kachelkraan? Die zit midden op het schutbord achter de motor. Bediend via een slangetje bovenop.

Yep, en als je om de een of andere reden weinig vacuum hebt gaat die kraan ook niet dicht. De ruststand is 'open'.

Robert

jagger    18

Ik zou even een paar dingen uitproberen;

Serie 2 is een soort tussen-model in mijn beleving omdat er serie 3 modificaties in zitten.

Ik heb geen boek van de serie 2 dus ik ga er gemakshalve vanuit dat gezien hetzelfde dashboard de klimaatregeling van de serie 2 gelijk is aan de serie 3;

daar is deze "fout"analyse op gebaseerd.

Airco doet het niet en de verwarming blijft hoog;Dit betekent in mijn beleving dat het systeem "denkt" dat het koud is in de cabine ;

Volgens mij is de kachelklep gesloten als er geen vacuüm is en dan zou de verwarming niet moeten verwarmen.

Haal daarom eerst het vacuümslangetje boven van de kachelklep die op het schutboard zit in de motorruimte achter het motorblok..

post-1-0-23147300-1347182829_thumb.jpg

Het effect moet zijn dat de kachelklep zich sluit en de verwarming geen warmte meer in de cabine geeft.

Als je het ’s ochtends doet of na een dag stilstand dan is het koelwater niet warm en zou de verwarming na af koppelen van de vacuumslang direct niet moeten werken.

kijk of je nu wel koude lucht hebt.

Kijk ook eens of de airco het nu wel doet.

Want als de verwarming aan staat dan overtreft deze vaak de airco…….

Blijf je warme lucht houden, wat absoluut niet zou kunnen dan is je kachelklep stuk en moet deze vervangen worden omdat hij vast zit.

Waarschijnlijk heb je nu geen warme lucht meer met de vacuüm slang los.

Het vacuüm werkt dan naar behoren en de kachelklep ook

Mijn gedachten gaan uit naar de voeler van de klimaatregeling onder het dashboard;

Daarvoor moet de bovenkant van het dashboard er van af……………….

post-1-0-39645700-1347182719_thumb.jpg ( eerst de zijkapjes eraf halen; deuren open)

post-1-0-20970900-1347182726_thumb.jpg

Mijn stokpaardje is een beter functionerende jaguar als alle verbindingen weer goed zijn

Mag het een keer na ruim 30 jaar………….)

Ook de kontakten onder het dashboard zijn geoxideerd; zo ook die aan de voeler van de klimaatregeling zitten.

Omdat het dashboard bij de vooruit zit en daar alle ventilatie loopt is OXIDATIE / ROEST zeer voor de hand liggend aan de kontakten

Bijvoorbeeld de aarde aansluitingen aan het metalen achterdeel van het dashboard, maar ook alle connectoren van meters, lampjes etc.

Van een dergelijke schoonmaak operatie heb je weer vele jaren plezier, doordat als beter functioneert, brandt etc....

post-1-0-50551900-1347182737_thumb.jpg

Het lijkt eng het dashboard open halen, maar dat is een kwestie van de Service Manual strikt volgen.

Alle stekkers zijn verschillend dus vergissing bijna uit gesloten………… .

Ik zou zeggen; “have a go”

Laat maar horen wat je bevindingen zijn, dan gaan we van daar uit. verder mogelijk

--

Bericht aangepast door moderator, afbeeldingen van imagevenue geupload naar jaguarforum server,

hierdoor krijgen leden geen popups etc meer van externe websites.

--

jagger    18

Heeft iemand nog een tip welke "host" zonder vlees te gebruiken om de foto's tussen de regels te plaatsen i.p.v. onderaan de reactie met afbeeldingen optie van het forum :pioneer:

hansvh    505

Dirk

Als je een bestand hebt toegevoegd verschijnt er rechts naast de afbeelding de optie 'Toevoegen aan bericht'. Als je die gebruikt krijg je iets in de geest van "attachment=13020:IMG_0129.JPG" in je tekst te zien tuseen rechte haken. Dit blok kun je op iedere gewenste plek in de tekst plaatsen en de afbeelding komt dan op exact die plek terecht.

DvL    110

Ik krijg hier altijd xxx popups wanneer ik afbeeldingen bekijk die op imagevenue staan..

Het beste is om ze in de uitgebreide editor up te loaden naar het jaguarforum en dan aan het bericht toe te voegen zoals hierboven omschreven.

:)

• 3 months later...

Ik heb precies het omgekeerde probleem. Mijn verwarming doet het juist meestal niet. Soms gaat ie ineens aan, maar meestal blaast ie alleen koude lucht. Mijn kachelklep werkt. Ik heb m getest door er een andere slang op te zetten en die zelf aan te zuigen. De klep opent en sluit soepel alleen voel ik de temperatuur niet veranderen. Iemand een idee?

jagger    18

Na de zomer, wanneer er koelvloeistof via de overloop geloosd is...................

heb je in de winter weer een tekort aan koelvloeistof omdat de kachel dan gebruikt wordt.

Te weinig koelvloeistof kan de oorzaak zijn.

Kachel op de hoogste stand zetten

Reservoir Afvullen Met het reservoir open, de motor even laten draaien tot er geen luchtbellen meer uitkomen.

Reservoir Afsluiten en de motor op temperatuur laten komen. 87graden. Motor draait nog steeds

links en rechts kleppen dichtzetten en alleen op de vooruit blazen;  dan moet je hitte voelen

ik ben benieuwd.

• 4 weeks later...

Excuses voor mijn late reactie, ik was in het buitenland.

In ieder geval: Ik heb de koelvloeistof tot de rand bijgevuld op een moment waarop de verwarming het deed en met draaiende motor. Ik weet dus zeker dat het water ook de verwarmings radiateur bereikt. Ik heb met een slang de kachelklep open en dicht gezogen, dat werkt soepel, alleen geen reactie in de kabine. De kachelklep reageerd ook goed op het vacuum dat wordt aangestuurd door de temperatuur voeler in de auto. Ik heb aan de bestuurderskant (dat is bij mij rechts) het paneeltje weggehaald waar het kachelmechanisme achter zit en ik heb ontdekt dat daar het probleem zou moeten zitten. Als ik de verwarming aanzet gebeurt er eerst niks (alleen koude lucht) en na een tijdje hoor ik de servo's en zie ik onder dat paneeltje allerlei stangetjes e.d. bewegen. Dan wordt de lucht warm. Alleen WD40 erop spuiten heeft geen zin want soms doet ie het ineens wel en dan loopt t allemaal gesmeerd. HEt moet dus met de 'opdracht' te maken hebben.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Bedankt!

exlid1    3

Nieuw topic lijkt me.

Maar het hoeft natuurlijk niet persé aan de aansturing te liggen (het is maar de vraag of je de servo's ook zou moeten horen als er niks in beweging komt), doch dattie gewoon een beetje hapert en het daardoor af en toe wel of niet doet. Een beetje klemt, een beetje plakt, gewoon stroef loopt of wat dan ook.

Misschien kun je proberen om hem meer gangbaar te maken (als dat het probleem zou zijn) door die stangetjes een aantal keren met de hand een beetje te helpen terwijl je de kachel aan en uit zet.

Da's in ieder geval heel makkelijk te doen nu.

Merk je dan verschil (of een beetje verschil in weerstand) dan weet je dat je het in het mechaniek moet zoeken, merk je geen verschil dan inderdaad wellicht de aansturing.

hansvh    505

Misschien dat bijgaande PDF je een beetje op weg helpt. Dit is de dealer trainingsmanual voor het verwarmings & ventilatiesysteem en bevat naast een uigebreide beschrijving ook testprocedures.

Heating&Ventilation.pdf

Robin Visser    29

Komt me allemaal bekend voor. Volgens mij heb ik in mijn XJ-S hetzelfde systeem. Het deel dat mijn airco weer aan de gang hielp kwam namelijk af van een XJ coupé. De linker bedieningsknop was de verdachte, de knop die de warme regelt en waarin volgens mij ook de sensor zit. Probeer 't eens, dan weet je 't. Ik vond destijds dat Ton Moerkens nogal logisch nadacht over de kwestie tijdens de zoektocht waar ik bij was. Later heeft ie 't gemaakt. Effe in mijn draadje zoeken en je vind 't wel.

volgens mij is de linker draaiknop gewoon een potmeter die in serie staat met de temperatuur sensor. Ik heb om te testen eens een een extra potmeter bij de temperatuursensor gezet om zo de regelknop te 'finetunen'. Maar ook met de potmeter op zijn hoogste stand (ik geloof 100K, terwijl de temp sensor tot 10K gaat) veranderd de situatie niet. In dat gedeelte zit dus het probleem niet.... Ik ga me maar eens verdiepen in die manual. Bedankt!!

hansvh    505

O, maar de manual voor het airco systeem heb ik ook wel! Bestand is wel wat groter, dus stuur me even je emailadres per PB.