Jump to content
pimgmx

XJ40 3.2 Sovereign

Recommended Posts

pimgmx    153

Sterk bezig, Pim!!!

Dank, Eddy!

Nu ik geen verse roest meer tegenkom, begint de motivatie om door te klussen alleen maar toe te nemen...

pimgmx    153

post-885-0-40316900-1357659264_thumb.jpg

Een uittreksel (pun intended) uit mijn nieuwe speelgoeddoos: de smalle stalen cilinder links perst de oude bus uit de draagarm, de 'dikke' cilinder rechts is hol en vangt de oude cilinder op. Montage van een verse draagarmbus volgt de omgekeerde logica: een cilinder die net iets smaller is dan de bus zelf perst deze -op de foto van rechts naar links- in de draagarm. 

De toolkit bevat draadeinden van M12-M18 en cilinders van 40 mm tot 80 millimeter doorsnede, voor de allerkleinste (<40mm) bussen moest ik improviseren. In combinatie met een M12 draadeind werken doppen uit een halfduims (een haartje grotere opening dan M12) doppenset redelijk als workaround.

Er is nogal wat kracht nodig om zo'n oude bus te overtuigen in beweging te komen: voor smallere bussen kon ik maximaal een M12 draadeind gebruiken (het draadeind op de foto is M16), en dat begint langzaam maar zeker een zigzagvormpje aan te nemen...

Net heb ik (eindelijk!) twee 'reconditioned' remklauwen voor de vooras op de kop kunnen tikken, wat betekent dat van de vooras straks alleen nog de asstompen en draagarmen 'oud' zijn... Ik ben héél benieuwd hoe-ie straks zal rijden na deze make-over, zelfs met 18 jaar oude rubbers en dempers viel het me niet tegen!

pimgmx    153

Ik had het voorrecht om als eerste in de 'stash' van forumlid koleijen te mogen neuzen en ben daar niet met lege handen weggegaan...

Onderdelen uit de categorie "heb ik sowieso nodig" (nieuwe thermostaat, buitenspiegel ter vervanging van beschadigde exemplaar), "beter dan wat ik nu heb" (chroomstrip voor de kofferbak, achterlichten) en "je weet maar nooit" (o.a. brandstofpomp) liggen nu te wachten op een schoonmaakbeurt. Helaas voor ons beiden had-ie een boel onderdelen voor oudere '40's, anders was de buit nog groter geweest  :)

Na de schoonmaak gaan ze bij de gestaag groeiende berg onderdelen in de schuur, dit weekend eerst maar eens verder met het ontmantelen van de voorwielophanging!

post-885-0-41491100-1384205557_thumb.jpg

pimgmx    153

Een tekstuele update dit keer, foto's volgen later...

Weer vooruitgang geboekt: de rechterveer, veerpan en zo nog wat zijn nu ook los. Ongeveer vier keer zo snel als hetzelfde verhaal aan de linkerkant; je leert veel, heel veel van een eerste keer hannesen...
Daarna het stuurhuis er onderuit, dat moet namelijk los om de onderste draagarmen eruit te krijgen. Daarna is het in-situ demontagewerk aan de voortrein klaar, eindelijk!

Eindelijk iets wat simpel ging: het stuurhuis kwam zonder gedoe los, en hoefde er niet helemaal uit: de hydrauliekslangen en -leidingen konden dus blijven zitten! De scharnierpen van de linkerdraagarm kwam zonder problemen en zonder beschadigingen los. 

De rechterkant was een ander verhaal: de bout die de verbinding vormt tussen draagarm en pendelsteun (van de stabilisatorstang) zat vastgerot in de beide draagarmhelften, nummers 9 en 10 op het plaatje. Ook de scharnierpen (No.14) zat vast, dan blijft er weinig anders over dan 'gedoseerd geweld'.  :( 

post-885-0-58361600-1384205494_thumb.jpg

Ik ben al een tijd terug begonnen die bout te laten weken in WD40, maar helaas: ik kreeg er beweging in, maar dat was de kop die ik van de bout afdraaide... 
Grovere middelen dus: eerst geprobeerd om 'm met een zware hamer en een drevel naar buiten te tikken: behalve een pijnlijke pols geen resultaat. Het leek erop dat beide draagarmen aan elkaar gecorrodeerd zaten, daar iets tussen drijven was óók geen optie. Dan blijven er weinig opties over behalve uitboren, ook geen feest. Tijd voor een korte pauze en creatief nadenken: wat ligt er in de gereedschapskist waarmee ik die draagarmen uit elkaar kan drijven?

Ineens ging er een lampje branden: de krik! Met één hand heb ik de hydraulische krik in positie gebracht tussen de draagarmhelften, en met de andere hand de druk langzaam opgebouwd. Spannend: wat gaat eerder opgeven? Één van de armen? Die  :fuckyou: vastgerotte bout? Of de scharnierpen? Gelukkig was het de bout die het aflegde, met wat geduld en nòg meer WD40 heb ik de draagarmen eindelijk van elkaar gescheiden en van het subframe verwijderd.

Verder met de draagarmbussen: de voorste bussen (No.11 hierboven) kunnen niet zonder slag of stoot verwijderd worden: omdat hun bovenoppervlak net zo groot is als de draagarm zelf kan het stuk gereedschap uit m'n eerdere post geen druk opbouwen. Dus: in de bankschroef, rondom het rubber en staal wegzagen, zodat het tooltje grip kreeg. En ook dit is 'part of the design', de exacte procedure die het Jaguar-werkplaatsboek adviseert... Twee minuten daarna was de bus eruit, en weer een paar minuten later was er wéér een draagarm klaar voor inbouw!

De achterste draagarmen worden een ander verhaal: aan beide kanten zit de bus voor de schokbreker (nummertje 13) muur- en muurvast. Die is te klein voor m'n setje speelgoed, dat wordt dus de 'ouderwetse' methode: het rubber uitboren, een beugelzaag door de opening en de bus van binnen uit stukzagen. Een klus voor later deze week...

Met de voortrein gedemonteerd begint het te knagen: zal ik het voorste subframe er ook maar uithalen? Dat geeft me de kans nòg een paar rubbers te vervangen, èn het motorblok van de onderkant te kunnen inspecteren. Er is één nadeel: de motor rust er deels op, dan moet ik op jacht naar meer steunen dan ik nu heb. Nog maar een nachtje over slapen dan...

RXShorty    24

Creatief met krik! :)

Succes met de achterste draagarmen... zou je graag tips geven maar verder dan uitbesteden kom ik niet :sarcastichand:

pimgmx    153

Succes met de achterste draagarmen... 

Die constructie is simpeler, en zag er bij eerste inspectie een stuk beter uit. Ik focus me nu op 'de neus' (laswerk, ophanging, motor en aanbouwdelen), en zie nog wel wat ik met de achterzijde ga doen.

Restauratie van de bumper, in eer herstellen van de trekhaak -de kogel mist-, remmen (schijven, blokken, schoenen) en diff-olie staan in ieder geval op het programma vóór-ie weer de weg op gaat.

Goed werk man! En een voldaan gevoel zover, neem ik aan.

Zeker! Vrienden, familie en kennissen zien de berg gedemonteerde onderdelen en denken "waar is-ie aan begonnen?". Maar in mijn gedachten zit de voorkant weer in elkaar, het gaat tot nu toe voorspoediger dan ik dacht toen ik er aan begon!

Die draagarmbusdemontageset -12X woordwaarde- was een pittige uitgave (net zo duur als remschijven en -blokken rondom), maar iedere cent waard!!

exlid1    3

Dat scrabblewoord, je zult dat niet zo vaak meer nodig hebben, toch?

Kun je misschien af en toe verhuren in of via het nieuwe clubhuis, verdien je er nog wat aan terug en hoeft niet iedereen dat aan te schaffen. Misschien ook een idee voor ander "eenmalig" te gebruiken en duur gereedschap van onze leden.

Wat denk jij, zou er ook nog, naast de slaapkamer, een sleutelruimte in ons clubhuis komen? :wink: 

pimgmx    153

Kun je misschien af en toe verhuren in of via het nieuwe clubhuis, verdien je er nog wat aan terug en hoeft niet iedereen dat aan te schaffen. 

Grappig... Die suggestie heb ik zojuist op mijn 'andere forum' (vandaar mijn 'hybride' avatar) gedaan. Ook bij het merk uit München zijn ophangingsbussen bekende slijtagepunten.  <_<

Zodra ik uitgeknutseld ben is-ie voor de liefhebbers te leen. Je aanname klopt: als de ophanging 'gedaan' is, heb ik die set voorlopig niet meer nodig. Een kleine vergoeding en/of een bescheiden borgsom, dan kan iemand het setje zo een weekendje (of langer) meenemen!

Permanent de deur uit doe ik liever niet, want hierna komt er hoogstwaarschijnlijk weer een nieuw project... Geen tweede Jaguar, maar wel iets anders met het etiket "made in UK".  :rolleyes:

pimgmx    153

top, wordt weer een "nieuwe" XJ40 straks

Ik wil 'm in ieder geval mechanisch weer tip-top hebben...

Het lakwerk is redelijk tot goed (nergens roestblazen), ná een keer goed poetsen/polijsten nog maar eens nadenken over wat ik met de buitenkant wil doen.

De knoop om óók het subframe te lichten is al half doorgehakt, ik heb intussen uitgezocht bij welke leverancier de rubber bussen en de 'vee mounts' het goedkoopst zijn.  :read:   

Interessant: meer dan 100% prijsverschil tussen verschillende aanbieders!

Nieuwe remslangen rondom zitten al in het elektronische winkelwagentje, en het mailtje "uw remklauwen zijn onderweg" kwam eerder vandaag binnen. Het gaat de goede kant op dus; jammer dat ik maar één dertiende maand uitgekeerd krijg, het spaarvarken wordt gestaag slanker...  <_<

Maar: naarmate ik dieper in de ingewanden van de '40 bezig ben, en het lijstje met 'nare verrassingen' niet verder groeit stijgt mijn enthousiasme: deze kreupele kater komt een stuk frisser de weg op dan toen ik 'm eraf haalde!!

rover114    706

Kan met je mee voelen.

Hoewel de mijne aan sich technisch tiptop is is er altijd de drang zaken te verbeteren.

En dan moet je toch de kosten in het oog houden.

Moet wel leuk blijven natuurlijk.

Zolang niet elke maand de zilvervloot binnen komt :wink:

pimgmx    153

Dit weekend volgt er weer een geïllustreerde update, met voornamelijk plaatjes van het gestripte en langzaam-weer-opgebouwde onderstel...

Ik heb de knoop doorgehakt: het subframe gaat eronder uit. De bijbehorende dempers en rubber bussen zijn besteld, dit weekend proberen de demontage af te ronden!

Hier wat visueel vermaak voor tussendoor, met intussen bekende acteurs in de hoofdrol:

post-885-0-14343900-1358438610_thumb.jpg

Goedgekeurd!

De set gereviseerde remklauwen is binnen, dit weekend maar eens verder met het onderstel: strippen, schoonmaken, coaten, bussen vervangen, remsysteem weer opbouwen...

post-885-0-72880000-1358438626_thumb.jpg

En ook door inspecteur No.2: goedgekeurd!

Nog een sfeerplaatje tot slot, van de dag dat Nederland krakend tot stilstand kwam:

post-885-0-45564300-1358438636_thumb.jpg

pimgmx    153

De werktemperaturen bleken behapbaar dit weekend, jammer dat de draagarmbussen niet wilden meewerken...
Daardoor iets minder kunnen doen dan ik hoopte, maar zonder een dringende deadline geeft dat niet.

De draagarmbussen gingen redelijk, met twee uitzonderingen: van één zat het stalen binnenwerk vastgerot op de onderste draagarmpen. Dat laatste is een kostbaar en relatief zeldzaam onderdeel, dus heel, heel voorzichtig met een slijpschijf de bus onderhanden genomen, net zo lang tot de bus van de pen los kwam. Dat duurde wel even, maar geduld werd beloond! Na een beetje stoeien met ScotchBrite ziet die pen er weer prima uit.

post-885-0-23442600-1358722514_thumb.jpg
Draagarmbus versus slijpmachine: 0-1...

post-885-0-69194400-1358722534_thumb.jpg
Opluchting: draagarmpen heeft de operatie overleefd!

Probleempje nummer twee was de laatste bus die ik onder handen nam: ook een van de onderste draagarmen. Deze was te smal in diameter voor mijn 'setje', en zat zó vast dat-ie zelfs na inzagen niet los wilde. Oplossing: een stalen vuistje, een staalbeitel, en geduldig doorrammen tot er beweging in kwam. Heeft al met al ruim een uur gekost, maar nu zijn alle tien ophangingsbussen eruit!!

post-885-0-51385200-1358722560_thumb.jpg
De restjes... Op deze bussen heb ik gedoseerd geweld moeten toepassen om ze eruit te krijgen

Aan de voorzijde heb ik dan alleen nog de bussen van het subframe te gaan, maar die zijn 'maatje XXL', en krijg ik zonder gedoe met m'n toolkit eruit en weer erin.

Tussen het meppen, hakken, zagen en beuken door heb ik ook nog wat andere kleine klusjes gedaan, als ik morgen opt tijd terug ben ga ik daar mee verder:

Veerpannen en beugels van de remklauwen door de (jawel!) vaatwasser gehaald. De beugels nog even met een staalborstel, en daarna in de Hammmerite, de veerpannen worden gestraald vóór ze een nieuw laagje krijgen:

post-885-0-30845300-1358722645_thumb.jpg

De remveren een schoonmaakbeurtje gegeven met ScotchBrite:
post-885-0-77764400-1358722660_thumb.jpg

Evenals de ophangingsbouten die ik recycle. Een aantal vond ik te slecht voor hergebruik, daar komen nieuwe voor.

post-885-0-73999100-1358722673_thumb.jpg
ScotchBrite: vóór en na

En om eens een keer niet met roest bezig te zijn ook maar eens gestoeid met nieuwe, glimmende spulletjes: na inspectie van de naven (lagers en vet nog OK) de remschijven en borgschroeven op de assen gezet.

post-885-0-13044200-1358722598_thumb.jpg

Zodra de beugels van de remklauwen 'gedaan' zijn, worden ook de remklauwen en slijtage-indicator gemonteerd, dan gaat de hele boel er straks in één keer onder. Is dat per se handiger? Misschien niet, maar de voldoening van een paar kilo glimmend staal in m'n werkplaats wilde ik niet laten lopen!

pimgmx    153

Eindelijk! Een middag bezig geweest met dingen in elkaar zetten, in plaats van vastzittende onderdelen uit mekaar proberen te krijgen...

De laatste ophangingsbussen ingeperst, wat klein spul ontroest, en de draagarmhelften konden weer in elkaar.

post-885-0-30498700-1359319744_thumb.jpg
Gemengd boeketje draagarmen

post-885-0-02156600-1359319761_thumb.jpg
Onderste draagarm en pendelsteun, plus de scharnierpen voor de bovenste draagarm

post-885-0-55760900-1359319775_thumb.jpg
Bovenste draagarm met verse bussen en kogelgewricht

Naast de draagarmen was er nog meer antiroestwerk: de veerpannen en de beschermkappen van de remschijven in de verf.

post-885-0-79708000-1359319789_thumb.jpg
Ziet er ook weer beter uit...

post-885-0-61224800-1359319806_thumb.jpg
Veerpan: de andere kant nog, en die kan er ook weer in!

En het visuele hoogtepunt: de voornaven en -remmen zijn weer opgebouwd: lagers opnieuw ingevet, verroeste delen schoongemaakt en in de Hammerite gezet, nieuwe schijven, blokken, slangen, slijtageindicator en borgschroeven, en 'refurbished' remklauwen en -veren als kers op de pudding. Zó bevredigend om eindelijk weer naar glimmend staal te kunnen kijken!!!

post-885-0-69762300-1359319821_thumb.jpg post-885-0-16981400-1359319831_thumb.jpg

Fasett    177

Indrukwekkend voor een 'niet'-techneut dat je dit allemaal zelf doet.

Goed bezig  :fan: Leuk dat je zo'n uitgebreid verslag maakt (dat vraagt ook tijd) en met ons deelt. 

Geniet van het resultaat en straks van het rijden. 

pimgmx    153

Indrukwekkend voor een 'niet'-techneut dat je dit allemaal zelf doet.

Leuk dat je zo'n uitgebreid verslag maakt (dat vraagt ook tijd) en met ons deelt. 

Ik heb hier ook niet voor geleerd, maar heb gelukkig de ruimte, redelijk wat geduld en het lef om de boel uit mekaar te gooien! Na 'normaal' onderhoud en wat upgrades aan andere auto's durfde ik de sprong-in-het-diepe aan van een klus als deze.

'Delen' is voor mij een must: niet voor het kijk-mij-nou-effect, maar hopelijk kan een volgende XJ40-liefhebber dankzij dit soort forums zijn/haar aanwinst sneller, makkelijker en veiliger weer de weg op krijgen! Ik heb al zoveel van dit forum en vergelijkbare broertjes/zusjes kunnen leren dat ik het als 'noblesse oblige' beschouw om mijn queeste naar een roestvrije en soepel rijdende Jag zo goed mogelijk te beschrijven...

Fasett    177

Ik heb hier ook niet voor geleerd, maar heb gelukkig de ruimte, redelijk wat geduld en het lef om de boel uit mekaar te gooien! Na 'normaal' onderhoud en wat upgrades aan andere auto's durfde ik de sprong-in-het-diepe aan van een klus als deze.

'Delen' is voor mij een must: niet voor het kijk-mij-nou-effect, maar hopelijk kan een volgende XJ40-liefhebber dankzij dit soort forums zijn/haar aanwinst sneller, makkelijker en veiliger weer de weg op krijgen! Ik heb al zoveel van dit forum en vergelijkbare broertjes/zusjes kunnen leren dat ik het als 'noblesse oblige' beschouw om mijn queeste naar een roestvrije en soepel rijdende Jag zo goed mogelijk te beschrijven...

Daar worden leden vrolijker van. Je doet een positieve bijdrage aan 'OVER DIT FORUM'

Ik durf het technisch werk zelf (nog) niet aan. Heb er de plek ook niet voor en stel andere prioriteiten ('geen tijd'). 

Maar heb ook veel plezier aan, en haal meerwaarde uit dit forum. Iets terug doen is niet voor iedereen een must, maar ik ben het met je eens. Voor hen, die anders dan jij het werk zelf doen, is dit TOPIC een bijdrage. 

Doen en laten doen, lezen en schrijven, mooi toch. 

Goed voorbeeld doet goed volgen, ga lekker door zo. 

Frank XJ40    2

Ja Pim, prachtige documentatie en duidelijk geschreven.

ik ben bij mijn XJ40 ook van plan de voortrein uiteen te nemen en jou verhaal is een mooie leidraad. Bij mijn is alles lekker geroest, maar niet door, dus wil ik het uit elkaar halen en van een nieuwe laklaag voorzien. Jij schrijft dat je daar Hammerite voor gebruikt, nou heb ik wel eens gehoord dat Hammerite op den duur gaar scheuren als het uithard en dat zou het werk te niet doen. Heb je hier ervaring mee?

Keep up the good work.

pimgmx    153

Bij mijn is alles lekker geroest, maar niet door, dus wil ik het uit elkaar halen en van een nieuwe laklaag voorzien. Jij schrijft dat je daar Hammerite voor gebruikt, nou heb ik wel eens gehoord dat Hammerite op den duur gaar scheuren als het uithard en dat zou het werk te niet doen. Heb je hier ervaring mee?

Keep up the good work.

Dank je! Ik had nog een pot Hammerite staan, en dat leek me goed genoeg voor de meeste niet-meer-zichtbare delen. Voor de bodemplaat en andere plaatwerkdelen gebruik ik roestwerende primer plus een bitumineuze coating ter vervanging van het oude underseal. 'Concoursconditie' is niet mijn doel, als de oude af-fabriek zo-zo verf het 18 jaar heeft volgehouden, dan zal Hammerite ook wel even meegaan...

Als je aan het onderstel gaat sleutelen een paar - door zelf m'n neus te stoten - tips:

• als je de ruimte hebt: demonteer het hele subframe, dan kan je daarna op je gemak de individuele componenten ontmantelen. Verwijder twee keer twee bouten in de motorruimte, de moeren bovenop de schokbrekers en de XXL bouten aan de onderkant, en het hele subframe komt los. Wél 'even' het motorblok ondersteunen, anders wordt het rommelig!
  • draagarmbussen roesten vast aan de scharnierpunten, een fact of life. Ik kan me geen XJ40 restauratieverslag herinneren waar die pennen er in één keer lekker uitkwamen. Geduld, en ruim van te voren WD40 toedienen doen wonderen (nóg een argument om het hele subframe te lichten: veel meer ruimte voor dat soort klussen!)
  • de bovenste draagarmbussen zijn vaak het slechtste, je kan overwegen alleen die te vervangen. Wil je de hele boel doen, kijk dan even bij (mag dat, Admins?) BritishParts, die hebben een complete 'kit' om ALLES aan te pakken, inclusief de kogelgewrichten. Mocht je onderdelen selectief vervangen: ik heb nog een gloednieuwe set (6 stuks) bussen voor de schokdempers, dat was een dubbelbestelling... :rtfm:   (en een set redelijke ATE remklauwen en -schijven, goed genoeg voor hergebruik, maar ik wilde het remsysteem per se in nieuwconditie brengen)

Als mijn speelgoedjes op tijd komen gaat dit weekend het subframe er eindelijk onder uit, en ga ik de slechte stukken eruit snijden, wish me luck...

Frank XJ40    2

Bedankt voor de uitleg, ik zal ook eens in het boek kijken hoe alles in elkaar steekt.

Lassen aan het subframe vindt ik toch wat buiten mijn straatje, gedurfd hoor.

Luck wished...

pimgmx    153

Lassen aan het subframe vindt ik toch wat buiten mijn straatje, gedurfd hoor.

Ik blijf van het subframe af; het gaat om de plekken aan wielkasten/onderzijde A-stijl die ik eerder postte.

Met mijn ontluikende laskennis ga ik niet prutsen aan zaken die zwaar belast kunnen/moeten worden!