Jump to content
pimgmx

XJ40 3.2 Sovereign

Recommended Posts

pimgmx    155

Of je de schokdempers wel of niet vervangd is een beetje afhangkelijk van je rijstijl

Nondemiljaar! Had Harro het spaarvarken net blij knorrend in slaap gesust, kom jij híer mee aanzetten... :-(

Voor sportief rijden hebben we in theorie een ander vervoermiddel (+/-230pk, en zo'n 600kg lichter dan een XJ40), maar daardoor zijn we verslingerd geraakt aan directe en strakke stuureigenschappen.

Dat een XJ40 is ontworpen als sportieve limousine, het equivalent van een Golf1 méér weegt én grofweg een meter langer is dan onze tweezitter snap ik. Dat-ie daardoor niet net zo grof door de bochten gegooid kan worden begrijp ik eveneens, maar dat-ie zo zielloos aanvoelt als een grote Amerikaan (sorry, US-liefhebbers! :-) ) kan ook weer niet de bedoeling zijn.

Dus: relatief budgetvriendelijke verbeteringen aan het onderstel wil ik liefst in één keer meenemen, ik heb geen zin om van de ene kleine reparatie/upgrade naar de volgende te hobbelen.

De achtertrein laat ik even voor wat het is, die voelt vrij solide aan. Gelukkig is het een dermate late XJ40 dat-ie niet meer de - veel duurder om te vervangen - 'self-levelling' dempers heeft, da's in ieder geval één zorg minder!

Na wat verder spitten op de interwebs vond ik nieuwe Spax voordempers (populair in de UK klassiekermarkt, zaten ook onder m'n Scimitar) voor GBP 55/stuk, wat de hap uit het varken kleiner maakt dan ik dacht: lastig, lastig!

Eerst maar eens een nachtje over slapen...

pimgmx    155

post-885-0-70722200-1349807773_thumb.png

De wielkuip zit weer dicht en....

post-885-0-98326200-1349807785_thumb.png

De bodemplaat wordt onder handen genomen. Was wel nodig, geloof ik :wink:

post-885-0-63846500-1349807798_thumb.png

Nu ziet het er zó uit, daar wordt ik een stuk gelukkiger van!

Morgen mag-ie weg bij de lasser, en kan ik zelf weer aan de slag...

pimgmx    155

De XJ40, is weer heelhuids thuis en is voor het eerst in jaren weer 'dicht'!

Ik ben erg tevreden met het laswerk: foto's tussendoor om me op de hoogte te houden, alles riant in de coating voor de terugweg, geen onverwachte meerkosten, kortom: zacht en pijnloos!

Intussen met een paar kennissen in gesprek om bij hetzelfde adres een lasworkshop te volgen; met het ontkreupelende katertje in de garage kunnen extra lasvaardigheden nooit kwaad... :wink:

post-885-0-58540100-1349807960_thumb.jpg

Vers staal: wat een verschil!

post-885-0-31623700-1349807973_thumb.jpg

Alvast een eerste laag bitumencoating

Helaas weinig progressie de laatste tijd: ik ben tè veel onderweg geweest om op te kunnen schieten :-(

Wel is de onderdelenvoorraad verder gegroeid: CD-wisselaar, manchet voor de benzinevuldop plus een berg interieurfineer. Wat een verrassing toen ik de pakketjes openmaakte: alle fineerdelen in tweevoud!!! Een mailtje aan de verkoper, of-ie zich niet vergist had, en ik kreeg als antwoord: "nee hoor, zo kan je de juiste tint bij jouw interieur uitzoeken".

post-885-0-92511300-1349807985_thumb.jpg

Hopelijk een beetje uitgeshopt: interieurdelen en meer...

pimgmx    155

Het gaat wat trager dan gehoopt, de laatste paar weekends had ik te veel omhanden om op te kunnen schieten. Daarom heb ik besloten 'm te schorsen, zodat de tijdsdruk om hem APK-waardig te krijgen weg is; ik heb nu in principe een jaar de tijd (en geen verzekering/wegenbelasting die doorlopen)!

Afgelopen weekend had ik eindelijk wél de tijd om door te pakken: met gestaag demonteren van de voorzijde begint de neus nu snel 'kaal' te worden, met als gevolg dat er tijdelijk een blinde kat in mijn garage stond...

Alle vier de koplampen hadden inwendige corrosie (variërend van zeer serieus tot net begonnen), die wilde ik er allemaal uit hebben. Daarnaast had een van de koplampen een gaatje in het glas, da's vragen om ellende bij de APK.

Om een gelijkmatig lichtbeeld te houden vervang ik ze alle vier; de nieuwe zitten er intussen in.

post-885-0-96241600-1352053655_thumb.jpg

De slechtste van de vier. Mening van de jury: "niet goed".

Het mag intussen geen verrassing zijn dat je een paar lichten vervangen niet "zo maar even" doet: eerst moeten de sierlijsten rond de lampen los. Maar......................... om die los te krijgen moet de grille eruit.

Dacht ik.... ranting2.gif Na demonteren van de grille kreeg ik alle schroeven los waarmee die lijsten vastzaten, behalve één aan elke kant. Hiervoor moet je via de onderkant van de bumper met een schroevendraaier pielen om de laatste los te krijgen, waarna de sierlijsten EIN-DE-LIJK eruit kwamen.

Toen was het een eitje: iedere lamp zit met een ring en drie lullige parkertjes op z'n plek. De nieuw bestelde lampen passen gelukkig perfect, dus het 'opbouwen' gaat straks lekker soepel.

Hoezo 'straks' en niet 'nu'? Nou, dat zit zo:

Ik kwam onderweg her en der roest tegen aan het montagemateriaal (nu vrijwel allemaal weggewerkt); één van de sierlijsten is aan de achterkant gescheurd, dat wordt creatief met tweecomponentenlijm; er mist een rubber dat de linkersierlijst afdicht (via de sloop, anders nieuw bestellen) EN ik wil die lijsten opnieuw gespoten hebben voor ze er weer in gaan...

Ook zaten er roestblazen op de voorbumper, gelukkig buiten het zichtbare deel van het chroom. De voorspoiler en bumper gaan er volledig af, om ook die delen onder handen te nemen. Tegen die tijd ben ik mentaal wel toe aan het demonteren van de 'wings': de zijspatborden. Door de schorsing is er voldoende tijd om het dan maar écht grondig aan te pakken!

post-885-0-55127300-1352053675_thumb.jpg

Blinde kater. De ringen op de voorgrond houden de koplampen op hun plek, zijn alle 4 ontroest (binnenzijde) en geprimerd.

post-885-0-65903600-1352053666_thumb.jpg

In close-up. Gelukkig is roest beperkt tot de aanbouwdelen, dit ziet er goed genoeg uit.

Eindscore van het weekend:

• vier kakelverse koplampen ingebouwd en getest (plus bijbehorende roestbestrijding)
  • groot licht werkt weer: er zat ergens een ranting2.gif verkeerde zekering in, waar je pas achter komt nadat je eerst kabels en relais hebt gecheckt, natuurlijk...
  • originele Jaguar-CD-wisselaar ingebouwd en getest: eindelijk eens een makkelijk en pijnloos klusje!
  • en tot slot: de elektrische antenne doet het weer, heeft héééééél veel WD40 en een beetje geduld gekost

post-885-0-68717400-1352053682_thumb.jpg

Gloednieuwe koplampen en ontroest ringen: wat een verschil!

pimgmx    155

Het grote ontmantelen begint op te schieten: voor- en achterbumper zijn niet alleen gedemonteerd, maar ook tot hun afzonderlijke onderdelen teruggebracht, weer een paar nuttige uurtjes doorgebracht!

Beide bumpers kwamen zonder geweld van de auto, maar daarna werd het hakken en zagen, een deel van het kleinere bevestigingsmateriaal was tè ver heen voor WD40 en spierkracht, dus kon meneer Dremel uitgebreid aan de bak... Weinig tegenvallers, behalve dat de zijkanten van de achterbumper door de een of andere ranting2.gif 'gebodged' zijn zoals de Britten 't noemen: in plaats van de roestende beugels te vervangen zijn er een paar gigantische parkers doorheen gejast om de boel op z'n plek te houden. De chroomdelen kan ik redden, beugels ga ik opnieuw maken, maar de kunststofdelen zijn een gevalletje fubar. Eigenlijk pas de eerste tegenvaller tot nu toe, maar gelukkig zijn die onderdelen goed en betaalbaar gebruikt te krijgen (want: kunnen niet wegroesten).

Voor de volgende etappe gaat-ie weer met zijn pootjes omhoog, dan kunnen de voorspoiler en de zijpanelen eraf. Dat wordt spannend: ik weet niet wat ik onder die zijpanelen ga aantreffen, maar er is een reële kans dat het begint met een 'R' en rijmt op 'hoest...

En weer wat plaatjes natuurlijk:

post-885-0-73440900-1352054285_thumb.jpg

Dankzij eBay voor een prikkie het hele documentatiepakket compleet!

post-885-0-51097500-1352054304_thumb.jpg

De achterbumper komt los! De steunen aan de zijkant zijn ver hen, daarvoor worden nieuwe gemaakt.

post-885-0-64218800-1352054334_thumb.jpg

Roest, zei u? Clips van de voorbumper: worden gezandstraald en opnieuw gecoat, er zit nog voldoende staal onder het roest!

post-885-0-92847200-1352054369_thumb.jpg

De bumperkern van de achterzijde, met de rubber buitenbumper er nog om

post-885-0-86085000-1352054400_thumb.jpg

En na een rondje staalborstel: roest in volle glorie! Maar één zijde is echt slecht, nieuwe stukken inlassen is genoeg...

post-885-0-10617800-1352054424_thumb.jpg

Bumperkern voorzijde: deze is gelukkig wel 'hard' en heeft alleen oppervlakteroest

post-885-0-01478000-1352054455_thumb.jpg

Bumpersteunen zijkant achter: nieuwe stalen plaatjes voor maken en dan kunnen ze weer even mee...

post-885-0-78140800-1352054501_thumb.jpg

Kaal neusje zo... De onderspoiler en de zijpanelen zijn al bijna helemaal los

pimgmx    155

Dit weekend ben ik begonnen met de motor tussen stationair en 2000rpm warm te laten draaien, zodat ik motor- en bakolie (weer) kon vervangen. De 'oude' olie begint langzamerhand minder zwart te worden, onbegrijpelijk dat er bij zó'n auto zelfs op het simpelste onderhoud beknibbeld is!

Het versnellingsbakcarter is er weer afgegaan (een eitje, dankzij het eerdere schoonmaakwerk), en opnieuw van binnen schoongemaakt. Er zat weer 'afzetting' op de magneten, maar verwaarloosbaar vergeleken met de vorige ronde. Met een Dremel + slijpschijf + de nodige dosis geduld/krachttermen kwam de kapotgedraaide filterbout los. Eindelijk!

Versnellingsbakfilters zijn gelukkig niet duur, nu die vervloekte bout eindelijk loskwam is er meteen een vers filter ingegaan. Saillant detail was dat van het oude filter het plastic "nekje" waarmee-ie in de vernsellingsbakbak valt miste...
Met deze set oliën/filters gaat-ie +/- twee volle tanks rijden, dan wordt de boel wéér vervangen en gaan er wat (Forté-)additieven in voor het 'top end' en de versnellingsbak. Waarschijnlijk krijgt-ie tegen die tijd ook nog een 'flush' van het koelsysteem, baat het niet dan schaadt het niet...

Tussen de bedrijven door is het Peppie-en-Kokkie aftermarket alarm onder de motorkap uitgebouwd, als ik met het interieur aan de slag ga worden de laatste frutsels dáár ook verwijderd.

Het ontmantelen van de 'wings' is bijna klaar, maar voor de laatste loodjes moeten de wielen eraf. Da's in een smalle garage even prutsen, en met een volgeboekt weekend op komst wordt dat later deze maand. Het is op dit moment tè druk om door de week nog aan het klussen te gaan, jammer! Afhankelijk van wat ik onder die zijpanelen tegenkom wordt dit het laatste stuk "slopen", en ben ik daarna van nare verrassingen verlost. Hoop ik dan....

Over nare verrassingen gesproken: ik ben het underseal systematisch aan het nalopen, en overal waar het bobbelt of loslaat ga ik het met een schraapstaal te lijf. Dat heeft helaas twee nieuwe las-kandidaatjes opgeleverd, en plek drie (moet ik van de bovenkant nog checken) kan het met een beetje geluk met een nieuwe laag coating af. Vergeleken met de gaten in de vloer is dit klein bier, een bevriende constructielasser gaat zich hier op uitleven.

En naast het sleutelen tóch maar een paar dingetjes gekocht:
- de roemruchte "Andy-bracket". Een ex-Jaguar-techneut heeft een beugel gemaakt die de positie van je krukassensor verandert. Dit vervroegt je ontsteking met 5 graden, wat zowel beter verbruik als meer 'oomph' oplevert. Beide verbeteren afhankelijk van omstandigheden met 5-10%, en als ik me niet vergis is deze modificatie op dit forum geen onbekende...

- zijdelen voor de vern##kte achterbumper, dankzij eBay voor een fractie van een fractie van de nieuwprijs.

post-885-0-60685800-1384205643_thumb.jpg

pimgmx    155

We horen het wel.

Topic hier op het forum had ik ook al gezien. Als je de resultaten wilt horen zal je even geduld moeten hebben; het zal nog een maandje of wat duren voor-ie weer de weg op gaat...

pimgmx    155

Is dit op een 12 cilinder ook zo simpel toe te passen

Ik kom alleen referenties tegen voor de AJ6/AJ16 motoren, niet voor de 12-cilinders. Misschien contact opnemen met Andy Stodard?

Hij heeft volgens zeggen delen van het motormanagement mee ontworpen, dikke kans dat-ie ook verstand van de 12-pitters heeft.

of op een V8 3.2 ?

Nee, daar zit de sensor schijnbaar in het carter, en is er intensieve 'chirurgie' nodig. Zie ook het topic op Jaguarforums.com waar ik naar linkte voor meer uitleg daarover.

keesh    980
Is dit op een 12 cilinder ook zo simpel toe te passen, Keesh?
Mannelijkheid nog niet op peil, Harro? Voor een V12 zijn er ook nog mogelijkheden, kijk HIER maar.

exlid1    3

Heb nog nooit iemand horen klagen, Keesh, integendeel. :scout:

Maareh...zit wel diep, hé? :spiteful:

Zand erover, ik wist dat het een linke opmerking was, maar moet wel kunnen vind ik en moet ook geen dingetje gaan worden hier. :wink:

Bedankt voor je link, interessant, maar zoveel wil ik er niet aan veranderen.

Zo'n beugeltje is simpel en snel aan te brengen, dat zou ik wel eens willen proberen, maar om die kar half te verbouwen dat gaat me ff te ver.

Wil hem ook zoveel mogelijk in originele staat houden of daarin weer makkelijk terug te brengen.

pimgmx    155

Terug on topic :-)

Afgelopen weekend een 'beroeps' laten kijken naar het stuk gatenkaas dat over was van m'n binnenbumper. Volgens mij al eerder gepost: zó zag-ie eruit:
post-885-0-69331700-1355596220.jpg

Diagnose: nog te redden, maar heel, heel arbeidsintensief. Een kostenplaatje waar ik niet vrolijk van werd, dus de binnenbumper naar het oud ijzer gebracht. Wat staal aan mekaar bakken lukt me wel, maar wat er over was van de bumper was zó dun dat ik hier zelf niet mee aan de slag durfde.

Die binnenbalk is een bekende zwakke plek van de XJ40, wat helaas betekent dat het onderdeel lastig te krijgen is, de bekende Britse webwinkels konden me niet helpen... :-(
Via veel omwegen - en assistentie van mede-XJ40-fanaten op Facebook- heb ik een nieuwe weten te vinden in Engeland, die verwacht ik over +/- een week. Samen met de zijkanten die ik via eBay op de kop heb getikt heb ik dan alles in huis om de achterbumper - inclusief alle beugels - weer als nieuw te krijgen.

'Alleen' nog alle beugels zandstralen en coaten, en een paar beugels opnieuw maken, en de assemblage kan beginnen! Met een berg vrije dagen voor 2e helft december kan ik eindelijk wat vaart gaan brengen in 'het project'!

rover114    711

mooi project zeg.

leuk de "transformatie"zo te volgen.

:dancing: ontspanning door inspanning is dat toch?

lekker klussen in je vrije tijd.?

heb zelf helaas geen thuis klus gelegenheid, anders zou een bescheiden "project" me wel wat lijken.

pimgmx    155

ontspanning door inspanning is dat toch?

Dank! En voor mij is het meestal ontspanning, inderdaad. Behalve als m'n creditcardoverzicht binnenkomt, maar dat had ik van te voren kunnen weten :wink:

Ik werk de hele dag 'met m'n hoofd', dan is het heel prettig om in m'n vrije tijd de handjes te laten wapperen!

Gelukkig heb ik inderdaad klusruimte-aan-huis, anders was dit een gebed zonder end geworden...

Een bescheidener project is -als je de technische kennis hebt- ook zonder klusruimte wel te doen: een paar weekends een brug huren bij een DHZ-garage, en je komt een heel eind!

pimgmx    155

En eindelijk weer eens op kunnen schieten!

Vandaag was het uur van de waarheid: het linkerspatscherm gedemonteerd... Dat de buitenkant goed was wist ik, maar onder dat scherm zitten een paar van de beruchtste roestplekken van de XJ40.

post-885-0-55931500-1355596072_thumb.jpg
Excuus voor de rommel: maar zo ziet-ie er in z'n eentje uit...

Het viel zowaar eens een keertje mee: alleen rondom de kabeldoorvoer wat roest, maar niets schokkends (naar XJ40-normen, natuurlijk). De bovenzijde richting A-stijl is nog helemaal hard, net als het dorpel-uiteinde, ik had daar erger verwacht...

post-885-0-06560000-1355596101_thumb.jpg
De beruchte kabeldoorvoer... De oorzaak van de 'natte voeten' linksvoor is gevonden!

Omdat het wiel er toch af was ben ik verder gegaan met de linkervoorwielophanging: om te beginnen remklauw en -schijf gedemonteerd. 
Dat zowel de schijf als de blokken betere tijden hebben gekend was geen nieuwtje. Vervangend materiaal ligt gelukkig al klaar!

post-885-0-85898000-1355596124_thumb.jpg
Voornaaf. Ook hier geen verrassingen!

Zoals ik al eerder schreef wordt de hele voorwielophanging onder handen genomen: ophangingsrubbers, pendelsteunen, askogels, stuurkogels, ...
Ook hier bleek het een goed idee de onderdelen preventief in te kopen: zowel rubbers als kogels hebben betere tijden gekend.

post-885-0-26537100-1355596148_thumb.jpg
Eindresultaat voor vandaag: voornaaf gedemonteerd en alle andere ophangingspunten royaal doordrenkt met WD40

pimgmx    155

Mijn Kerst bestond voor een deel uit roest, WD40, grof geweld, en een paar gezonde krachttermen om dat geweld te ondersteunen...
Intussen is ook het rechter spatscherm eraf, en weet ik wat me op roestgebied te wachten staat. dry.png

post-885-0-21531200-1384205312_thumb.jpg
Rechterspatscherm: in prima conditie!

Ook hier is het rondom de kabeldoorvoer gaan rotten, iets serieuzer dan aan de linkerkant helaas. Ook de voor- en bovenkant van de wielkuip hebben werk nodig, aan de linkerzijde was het behandelbare oppervlakteroest, hier wordt het toch echt slijpen en lassen...

Naast roest nog twee andere [kuch] interessante ontdekkingen: tegen de rechterkabeldoorvoer (zie foto hieronder) was een klomp PUR-schuim geplakt, zo groot als een kokosnoot, waarschijnlijk met het naïeve idee zo de roest te stoppen. Vervelend, verrassend, maar niet schokkend.
Wat ik wél schokkend vond was de ontdekking dat beide voorremschijven hun borgbout misten: nòg een teken van de verwaarlozing die deze arme kat achter de rug heeft.

post-885-0-47444000-1384205330_thumb.jpg
Rechtervoorzijde: krokant...

post-885-0-58240400-1384205340_thumb.jpg
Voorrand van de wielkuip: na een rondje staalborstel zag het er nog minder uit dan op deze foto...

Er kwamen ook meevallers onder het spatscherm vandaan: de bovenzijde richting A-stijl is helemaal hard, evenals de dorpel. Dus: wel laswerk, maar niets dat straks in het zicht zit! Na het reeds gedane laswerk aan bodem en wielkuip staat er nu op de verlanglijst:

• twee stukjes bodemplaat (links en rechts, bij de achterzijde van de wielkuipen)
  • klein gaatje in chassis-dwarsligger
  • de beruchte kabeldoorvoeren links en rechts
  • voorzijde van de rechterwielkuip

Na de panelen ben ik verder gegaan met de voorwielophanging, ook hier was het zelfstandig naamwoord 'rot' niet van de lucht 33.gif

Bijna alle ophangingsbussen zijn vastgerot: de stalen bussen in het rubber zijn vastgeroest aan de bout die er doorheen loopt, en bij de bussen met een stalen buitenmantel is díe natúúrlijk aan z'n omgeving "vastgegroeid". WD40 helpt niet, evenmin als grof gereedschap (momentsleutel van een kleine meter), dus hier wordt het slijpen, hakken en boren om veren, schokbrekers en draagarmen los te krijgen. Voor alle bussen heb ik vervangers klaar liggen, evenals voor de meeste ophangingsbouten, dus ik hoef gelukkig niet al te voorzichtig te zijn.

post-885-0-70259900-1384205353_thumb.jpg
Rechter voorwielophanging: alles wat je hier ziet gaat er nog uit...

post-885-0-74184700-1384205373_thumb.jpg
Rechter voorwielophanging: nog een klus voor de veerspanners!

Spannend, die voorwielophanging, met een veer achter de schokbreker die in een bocht gemonteerd is. Hier staat een serieuze hoeveelheid spanning op, dus beleid is geboden! Zo'n veer die zelf besluit wanneer-ie loskomt, daar ben ik liever niet bij in de buurt... Jaguar heeft een "special tool" om die veer eruit te krijgen, maar dat ding kost een klein vermogen, hier in de buurt is die niet zo maar ergens te lenen.
Dus: improviseren met een krik voor de tegendruk onder de draagarm en - dankzij een BMW-forumgenoot - een set conventionele veerspanners. Daarmee krijg ik voldoende druk van de draagarmen af voor verdere demontage.

post-885-0-58690500-1384205388_thumb.jpg
Creatief met veer...

De komende paar dagen hoop ik nog wat verder te komen, eerst maar verder met de ophanging. Een set speciaal gereedschap om rubber bussen in en uit draagarmen te persen is onderweg. Inpersen kan ook met een werkplaatspers, maar verwijderen kan soms alleen 'in situ', en dat lukt met zo'n pers niet. Niet goedkoop, zo'n set, maar gaat me heel veel tijd, gevloek en energie schelen!

Als het meezit komen er twee volledig gereviseerde remklauwen van dat gekke eiland ten westnoordwesten van ons mijn kant op, als dat niet lukt bestel ik een revisieset inclusief nieuwe zuigers. Nu ik toch bezig ben... happy.png

RXShorty    24

Zozo, jij hebt een leuke kerst gehad! :)

Uitgebreid verslag, netjes!

Dan ga ik maar hopen dat het voor je meezit wat betreft je bestelling. :buba:

pimgmx    155

Uitgebreid verslag, netjes!

Dan ga ik maar hopen dat het voor je meezit wat betreft je bestelling.

Dank je, Rob!

Ik kwam een set tegen die maar een paar tientjes per klauw meer kost dan een revisieset, nu hopen dat-ie nog niet verkocht is.

'Meezitten' betekent vooral tijdswinst: als ik die remklauwen niet zelf hoef te reviseren blijft er [kuch] tijd over voor de 'tig andere klussen die nog moeten :wink:

pimgmx    155

Vandaag was het te mooi weer om te klussen, gisteren daarentegen...

Linksvoor is de ophanging nu bijna volledig 'weg'. Met wat creativiteit is de veer er veilig uitgekomen, en kon ik linksvoor verder met demontage. 'Doorpakken' met de ophanging bleek een verstandige keus: zowel staal als rubber van de ophanginsbussen heeft zonder uitzondering betere tijden gekend!

In telegramstijl:

• links en rechts: bovenste draagarmen los
  • 4 oude draagarmbussen uitgeperst
  • 4 nieuwe draagarmbussen gemonteerd
  • linkervoorveer en veerpan gedemonteerd
  • gedemonteerde onderdelen schoongemaakt

En het goede nieuws: alles is herbruikbaar, op de rubber bussen na. Linksvoor zit nu nog maar één van de vier draagarmen op z'n plek, ik moet even op zoek naar een sleuteltje 40(!) om die los te krijgen...

Jaguar adviseert om de bouten voor de veerpan altijd te vervangen na demontage. Daar staat dan ook nogal wat kracht op, dus kan ik me wat bij voorstellen! Met een [ahum]  vriendenprijs van € 4.65 per stuk ex BTW en 6 PER WIEL een leuke investering... dry.png

Maar ja, gestage voortgang, geen nieuwe roestplekken gevonden én kunnen stoeien met m'n nieuwe lagerbussenmontagedingesen (niet goedkoop, maar hun geld waard!): het gaat de goede kant op...

En de onvermijdelijke plaatjes:

post-885-0-31398600-1357512128_thumb.jpg
Voorveer in een dwangbuis: ik had twee sets veerspanners nodig...

post-885-0-41095700-1357512144_thumb.jpg
Draagarm, met verse rubberbus: lijkt simpel...

post-885-0-77493000-1357512153_thumb.jpg
Pim versus draagarmen: 4:0! De bovenzijde van de ophanging is weer klaar voor inbouw...

post-885-0-56372200-1357512161_thumb.jpg
Het wordt lekker leeg, linksvoor...