pimgmx Posted August 28, 2012 Share Posted August 28, 2012 De kleine kat snuffelt aan het filter van de grote. Vanavond de hoognodige oliewissel om mee te beginnen... BritishParts bevestigde vanochtend mijn waslijstbestelling, en verrasten me in positieve zin met hun verzendkosten: iets meer dan 24 pond voor een pakket waar onder andere 4 remschijven in zitten, keurig! Waarschijnlijk heb ik een lasser dicht in de buurt gevonden, vanmiddag weet ik meer over prijzen... Het gaat de goede kant op! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted August 31, 2012 Author Share Posted August 31, 2012 De bulk is binnen! Dit weekend maar eens vuile handen maken... (remschijven, blokken, handremschoenen, filters, en nog wat klein grut...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansvh Posted August 31, 2012 Share Posted August 31, 2012 Och, het schijnt toch niet zo'n best weer te worden. Kun je net zo goed gaan knutselen in de garage! Succes met de klus.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted August 31, 2012 Author Share Posted August 31, 2012 Exact! Het is dat ik eerst met een andere auto op pad moet om die 'winterklaar' te maken, anders had mn arme verwaarloosde XJ het volle weekend aandacht gekregen. O, en tips voor lassers/plaatwerkers zijn nog steeds welkom, iets minder in de buurt is ook geen probleem. Lasser No1 reageert niet, nummer 2 is wegens privéredenen een tijdje uit de running, waarmee mijn shortlist terug is naar 2... Hopelijk laten die in/na het weekend wat van zich horen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 3, 2012 Author Share Posted September 3, 2012 Door een spoedklus aan de andere hobby-auto (hebben we komend weekend nodig voor een benefietrit) heeft de XJ40 minder aandacht gekregen dan ik gepland had. 'm Op oprijbruggen gereden, om op m'n gemak de roestschade te inspecteren, en behalve de plekken die ik al ontdekt had kwam ik geen grote verrassingen tegen! So far, so good... Ik ben eerst begonnen met een grondige schoonmaak van onderkant, wielkasten en motorruimte, er zijn meerdere kilos aan zand, steentjes, aangekoekte olie en andere sh*t vanaf gekomen. Alle wielkasten zijn 'hard', en ook de dorpels zien er verre van beroerd uit. Toen werd het tijd voor 'operatie ontmuffing': zoveel mogelijk tapijt eruit, te beginnen bij de kofferbak. Daar is alle bekleding nu uit, en ook daar gelukkig géén grote verrassingen. Een paar lichte roestplekken aan de rand van het kofferdeksel, die ik meteen behandeld heb, en wat kleine roestplekjes in de bak, idem dito. Binnenkant van de kofferdekselbekleding. Hoezo, schimmel? Daarna de motorolie afgetapt, en naar verwachting was die bijna matzwart. Alleen dat @#$&) oliefilter! Het is duidelijk dat de auto als RHD is ontworpen, vanaf de onderkant zit de stuurstang riant in de weg, vanaf de bovenkant het gasklephuis... Omdat-ie niet morgen de weg op hoeft heb ik voor de lange route gekozen: het gasklephuis ontmantelen, kan dat meteen schoongemaakt worden! Ook daarvoor geldt: niet sleutelvriendelijk ontworpen door de dames en heren in Coventry, de onderste bouten waarmee-ie op de inlaatbrug zit zijn héél lastig bereikbaar. Een schoonmaak was wel nodig: de rubber 'knie' tussen luchtmassameter en gasklephuis bevatte aardig wat prut, net zoals het klephuis zelf. Vandaag pak ik de (werk-)handschoen weer op: gasklephuis verder reinigen en terugplaatsen, en als 't even kan een oliewissel voor de versnellingsbak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RXShorty Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Lekker bezig! En schimmel? Ach, als dat alles is he? Houd ons op de hoogte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted September 4, 2012 Share Posted September 4, 2012 Proficiat! Goede aanpak. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 4, 2012 Author Share Posted September 4, 2012 Het tempo begint er in te komen... Gisteren op weg naar huis een tweede 'wurgring' voor het oliefilter opgepikt, daarna snel m'n overall aan en verder waar ik gebleven was. Van onderaf kreeg ik nog steeds te weinig grip op dat %$&) oliefilter (m'n oprijbruggen zijn aan de lage kant, hogere zijn besteld...), dus eerst alles een gezonde portie WD40 toegediend, en verder met het ontmantelen vanaf de bovenkant... De mix oliefilter/gasklephuis is een interessante constructie, zeg! Je blijft maar andere dingen demonteren om dáár te geraken waar je eigenlijk moet zijn. Nadat ik het beugeltje loshad waarop de stekker voor de gaskleppositieschakelaar (3X woordwaarde) zit, en de koelslangen van het gasklephuis had losgemaakt en afgestopt kon ik eindelijk bij de onderste bouten van het gasklephuis. Een kleine overwinning! Verbazingwekkend veel rotzooi in de slangen en het gasklephuis, alles heeft een grondige schoonmaakbeurt gehad vóór ik het zaakje weer inbouwde. Zwarte prut in het gasklephuis... Nadat het gasklephuis was afgekoppeld (één tikkie met een rubber hamer, soms zit het wél mee) kon ik me weer concentreren op waar het eigenlijk om ging: het oliefilter. De rand tussen oliefilter en motorblok eerst rijkelijk ingeolied, diep adem gehaald en met 'gedoseerd geweld' aan de gang: na er een paar gaten in geslagen te hebben kreeg de 'wurgketting' eindelijk grip, en dankzij de overtuigingskracht van een stalen vuistje kwam er tergend langzaam beweging in. Nadat het filter loskwam, was de vraag "waarom zat-ie zo ontzettend vast?" snel beantwoord: ouderwetse corrosie... De oude... En de nieuwe... Na schoonmaken van alle componenten was 'assembly is reverse of the previous' eindelijk eens een keertje waar, geen gekke verrassingen meer! Alles zit er weer in! Ook het 'terugbouwen' heb ik grondig aangepakt: slangklemmen ontvet, boutkoppen ontroest en al 't bevestigingsmateriaal dat niet muurvast hoeft een klein likje vet gegeven. Ik vermoed dat ik nog wel eens keer bij het oliefilter moet zijn... En na vol trots 'operatie oliewissel' afgerond te hebben, ben ik op m'n gemakkie onder het gevaarte gaan liggen, om de roestgevolgen nog wat verder in kaart te brengen. De achterzijde lijkt de tand des tijds goed doorstaan te hebben, het is vooral de voorkant die aandacht behoeft: de bodemplaat links- en rechtsvoor is ruim voorzien van gaten, maar de chassisbalken en zelfs de krikpunten zien er redelijk uit. Op twee plekken beginnen de chassisbalken 'uit te zetten' (ik zag vergelijkbare symptomen in Leonnekes topic), maar dat is naar mijn lekenmening goed reparabel (schoonslijpen, las erop leggen). Krikpunt rechtsvoor, met een 'luchtige' omgeving Mysterieuze plek voor doorroesten: binnenkant rechterwielkast, onder de motorkap Vrijdagmiddag gaan de Jag en ik op de koffie bij een lasser/plaatwerker, om te kijken wat er moet gebeuren, en hoe erg dat m'n spaarvarken gaat raken. Als ik vóór die tijd nog puf heb ga ik verder met het schoonmaken van het interieur. De bakolie vervangen stel ik uit tot de extrahoge oprijbruggen er zijn, het moet wel leuk blijven! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RXShorty Posted September 4, 2012 Share Posted September 4, 2012 Zo daar heb je flink wat werk aan gehad zo te zien. Die roestplek kan als daar het water niet weg kan, even kijken of er ergens een verstopping zit of een lekkage. En dat het leuk moet blijven, dat zeker! :D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 4, 2012 Author Share Posted September 4, 2012 Dat is 't 'm nou net, Rob... Links in het plaatje (de plaatwerkschroeven) ligt lager dan waar het roestgat zit, en de aircosticker rechts van het gat ligt weer iets hoger. Mysterieus! Het manke katertje staat nu al een kleine week in de garage 'bij te komen' van de mishandeling door z'n laatste eigenaar, met het tapijt eruit en de ramen open (accu afgekoppeld dus). Langzaam maar zeker begint de "who died in there?" lucht weg te ebben. Zaterdag staat er een benefietrit met de andere pretauto op het program: we gaan met een tiental soortgenoten acte de présence geven. Bedelen bij de lokale dealers van de deelnemers zorgt ervoor dat onze passagiers niet met lege handen naar huis gaan. Zondag krijgt dát karretje een inlaat-upgrade, met nieuwe inlaatbrug, injectoren en stationairloopregelaar. Daarmee is het verlanglijstje voor díe auto na bijna drie jaar repareren, vervangen en upgraden leeg genoeg, en kan ik met volle aandacht en energie met 'Project Kreupele Kat' verder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 7, 2012 Author Share Posted September 7, 2012 Ik ben net terug van de lasser, en die had goed nieuws: de bodem + het onder-de-motorkap-gat gaan aangepakt worden, voor het bedrag dat ik zelf al in m'n hoofd had... Maandag weet ik wanneer-ie precies onder handen wordt genomen, maar dat zal tussen nu en eind september zijn, ruim vóór de APK Op de terugweg de lokale wasbox aangedaan: én om de wielkasten/dorpels schoon te spuiten, én om te kijken waar eventuele lekkages zitten... Eén heb ik er te pakken: 't beginnende roest (en de enorme schimmelkolonie) in de kofferbak lijkt via een lek langs de benzinedop ontstaan te zijn. Volgens mij ben ik niet de eerste die daar last van heeft... Veel heb ik er verder niet meer aan kunnen doen de laatste paar dagen, behalve wat roestplekjes bijwerken, en een beginnetje maken met schoonmaken van de tapijten. Wél zijn er nog meer onderdelen binnengekomen, SNG Barrat had binnen 24 uur 2 'binnenkoplampen' en een oliedruksensor op m'n drempel staan, netjes! Zondag ga ik weer met de XJ40 verder, morgen een ritje met de andere auto, die een kleine 'mod' in stijl heeft ondergaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RXShorty Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Ha! Vetjes die foto! Maar problemen vanwege de tankdop afvoer is inderdaad een bekend probleem Ben wel geinteresseerd in het eind resultaat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 7, 2012 Author Share Posted September 7, 2012 Ik maak zondag foto's van de 'gatenkaas', ik probeer zelf bij de reparatie te zijn voor foto's van 'tijdens' en 'na'. Wel een vreemde gewaarwording: tijdens het rijden meer geluid onder uit de passagiersruimte dan uit het motorcompartiment (dempingsmat en tapijt er uit gelaten tijdens retourtje lasser)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RXShorty Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 LOL, ja dat lijkt me inderdaad een vaag iets. Bij mijn x308 had ik een gat zitten bij de passagiers kant... de mat dempt inderdaad goed Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 7, 2012 Author Share Posted September 7, 2012 En niet alleen dempen: is ook erg goed in het absorberen van water... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 15, 2012 Author Share Posted September 15, 2012 Belangrijk nieuws deze week: geduldig rondvragen in het via-via-circuit heeft een garagebox bij ons om de hoek opgeleverd, hierdoor kunnen deze winter beide klusauto's droog staan, én mag de XJ40 volgende week mijn garage-annex-mini-werkplaats in! Daar zijn verwarming en elektra bij de hand, en is er bovendien voldoende wifi-signaal om met een laptop als mobiel naslagwerk te kunnen spelen... Ik heb de laatste tijd veel te weinig kunnen doen, niet veel meer dan onderdelen bestellen, me verder inlezen en eindelijk foto's maken van het roestfestival in de voetenruimte. Over een slordige anderhalve week zit de boel weer dicht, dus werd het de hoogste tijd om te beginnen met de 'voor' en (straks) 'na' foto's... Overzichtsplaatje van de rechtervoorzijde. Rechtsachterin het plaatje zie je vocht staan onder het plastic. Zodra de bodem dicht zit en-ie binnen kan staan ga ik als allereerste op jacht naar de oorzaak. Wat zijn de voor de hand liggende redenen? Ik las in ieder geval iets over kabeldoorvoeren achter het voorspatbord, is dat een logische plek om de zoektocht te beginnen? Close-up van de vloer aan bijrijderskant. Dit kan je niet meer 'een gaatje' noemen Tevens mooi uitzicht op de klinkers van de parkeerplaats... Linkervoorzijde. Lang niet zo slecht als de rechterkant, maar 'goed' is evenmin het juiste woord... Shot over de lengterichting: de bodem lijkt droger te zijn dan aan de rechterkant. Morgen heb ik eindelijk 'quality time' voor de manke kat, eens kijken hoe de ophanging vóór er aan toe is, en wat zekeringen nalopen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 17, 2012 Author Share Posted September 17, 2012 Gisteren een paar uurtjes nuttig bezig geweest. De hydraulische oprijbruggen zijn ingewijd, en bevallen uitstekend: voldoende werkhoogte om tot halverwege de auto aan de slag te kunnen. Zekerheid voor alles, natuurlijk: ondanks dat de bruggen een mechanische beveiliging hebben (de hydraulische cilinders worden met stalen beugels geblokkeerd) neem ik geen risico en heb ik nog twee assteunen onder de chassisbalken geschoven. Pootjes omhoog! Om te beginnen maar eens verder met een inspectie van de onderzijde, dankzij de extra hoogte kwam ik een stuk verder naar achteren. Geen enge verrassingen: wat beginnend oppervlakkig roest op de chassisbalken, maar daar ben ik nog vroeg genoeg bij. Plekken schoongekrabd, en in de roestomvormer gezet. Als-ie terug is van de lasser komt er een sessie met primer en een grote pot underseal om alles weer van een riante beschermlaag te voorzien. Linkervoorzijde. Niet slecht! Rechtervoorzijde. Beginnend roest behandeld (het glimmende deel in het verlengde van de voorwielophanging). De slechte plek in de bodemplaat aan de passagierszijde had ik al 'vrijgemaakt', daar begin ik zicht te krijgen op waar de 'rot' ophoudt en het goede staal begint. De bestuurderszijde leek beter, maar nadat ik de underseal verwijderd had bleek die er net zo aan te zijn als de andere kant. Wonder boven wonder is de kriksteun die dwars onder de rotte plek doorloopt wél hard... En door met schoonmaken: met héél veel poetsdoeken en bussen remreiniger aan de gang. Hij heeft aan de voorzijde een stevig olielek gehad, met een spoor van smurrie vanaf het voorste subframe tot voorbij de versnellingsbak. Ik houd sinds de oliewissel een extra oog open voor oliepeil én voor leksporen op de grond, maar tot nu toe geen indicatie dat-ie lekt. Voordeel is wél dat alles wat onder die prutlaag zit 100% roestvrij is!! Subframe voor: stickertje kwam verbazingwekkend schoon onder de prut vandaan. Het voorste subframe had ik al eerder schoongemaakt, nu beide carters onder handen genomen, die zijn nu weer metaalkleurig in plaats van zwart. Een oliewissel van de versnellingsbak had-ie ook nog te goed, en bij het aftappen bleek dat geen overbodige luxe: ook hier: zwarte blubber. Nadat het carter uitgelekt was de flens van de peilstokleiding gelost (sleuteltje 30, lekker subtiel) en de zes klemmen (10mm moeren) waarmee het versnellingsbakcarter op z'n plek zit. De magneetjes in het carter gingen verstopt onder een laagje grijze prut, nóg een bevestiging dat er laks met het onderhoud is omgesprongen Het carter grondig van binnen en buiten schoongemaakt, de buitenzijde een behandeling met roestomvormer gegeven, en me toen gewijd aan het filter. Daar hield de lol op: van één van de drie torxbouten waarmee het filter op z'n plek zit draaide ik de kop aan gort. Grrrrrr! Onderzijde bak: carter verwijderd. Omdat ik de komende dagen op pad ben heb ik besloten de boel de boel te laten en het zakie weer in te bouwen. Eerst alles goed schoonmaken, en voor nu het oude filter maar laten zitten. Het wordt toch een paar keer 'spoelen' om de bak weer inwendig op orde te krijgen, bij een van de volgende beurten los ik het carter opnieuw en slijp ik een sleuf in die bout om 'm los te krijgen. En met een of twee wissels verder krijgt het nieuwe filter ook wat minder ellende voor z'n kiezen. Brandschoon carter, verse o-ring op de aftapplug en een nieuwe pakking, natuurlijk Daarna was het snel gepiept: het carter met een nieuwe pakking op z'n plek, en de schoongemaakte klemmen houden 'm weer netjes op z'n plaats. De auto laten zakken, en na +/- 3 1/2 liter Dextron stond de peilstok op het juiste niveau voor 'koude versnellingsbak'. Als kers op de pudding een proefritje gemaakt, en dat viel absoluut niet tegen! De oliedruk wordt iedere keer weer een beetje hoger (over een paar 100 km weer een olie- en filterwissel, ik wil het blok langzaam 'schoonspoelen'), en het schakelen gaat nu al een stuk soepeler... Waarschijnlijk wordt de volgende 'halte' het laswerk, tot-ie naar de lasser gaat is vrije tijd erg schaars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nicolaas Posted September 17, 2012 Share Posted September 17, 2012 Wat een werk! En ik maar wachten op een serieus jaguar liefhebber! Voor mijn super gaaf en zeer goede XJ-40 van 1994, zonder werk, of roest of andere rottigheid! Omdat ik ben overgestapt op een X-300. Ja,Ja de XJ-40 met veel werk is leuker? Denk ik dan wel eens! Wel een goed aanpak van deze auto, na wat ik hier gezien heb, alleen hier staat er eentje helemaal in toppie toppie, te wachten op een baasje! met weinig op de teller 227.000 is net ingereden dus! groet nico uit Litouwen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 17, 2012 Author Share Posted September 17, 2012 Ja, hij is echt als sleutelproject gekocht, Nico... Door de week ben ik alleen met m'n hoofd aan het werk, voor mij is met m'n handen in de weer zijn ontspanning. En dit roestige katertje gaat voorlopig voldoende plezier opleveren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 De lasser leeft zich deze week uit op de bodem en het gat onder de motorkap, maar dat betekent niet dat ik op de achtergrond niet bezig ben... Helemaal alleen bij de lasser voor de deur... Ik heb besloten het 'vage' stuurgedrag op radicale wijze aan te pakken, en ben onderdelen aan het inslaan voor een grote 'overhaul' van de voorwielophanging. Er is nog twijfel over nieuwe voordempers/veren ('t lijkt me dom ze niet in één keer mee te nemen, het spaarvarken heeft echter ook inspraak...), afgezien daarvan lijkt de boodschappenlijst me vrij volledig: alle rubbers (incl. die voor antirollbar en schokdempers) stuurstangeinden pendelsteunen voor de antirollbar kogelgewrichten onder en boven (4 in totaal) gemengde ijzerwaren om de boel op z'n plek te krijgen en houden Katten met pakketjesfetish... En genant maar waar: ik was nog niet aan nieuwe bougies toegekomen Ik ga ervan uit dat de veren nog goed genoeg zijn (238K op de teller), of zit ik er dan ernstig naast? De dempers zullen ongetwijfeld aan het eind van hun Latijn zijn, maar zoals gezegd: het spaarvarken wil ook wat... Wat heet wijsheid, forumleden: alleen de rubbers en 'gewrichten' vervangen, of ook meteen dempers en/of veren? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Ik zou geen dempers vervangen die nog goed zijn. Afhankelijk van hoe er mee omgegaan is kunnen ze wellicht nog jaren mee, en gaan ze kapot dan zijn ze ook zo vervangen, dan blijft het varken nog even gelukkig en kun je die altijd nog aanspreken voor iets wat wél kapot gaat en direkt vervangen moet worden. Die rubbers koop je voor twee tientjes, en als je het dus zelf doet blijft het daar ook bij, dus wat is je risico? Veren zal al helemáál niet nodig zijn. Hou ook in gedachten dat je deze investeringen allemaal sowieso nooit meer terug zal verdienen, dus vervang alleen wat nodig is c.q. waarvan hij beter gaat rijden. Test ze even door even op de wielschermen te drukken en kijk of ze doodslaan nadat ze 1x omhoog zijn gekomen. Blijven ze wieberen dan moet je vervangen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 Dat is wat ik hoopte te horen, dank Harro! Naar mijn gevoel zijn de dempers/veren nog redelijk, geen gekke 'terugslag' van de veren of nadeinen bij drempels of andere hindernissen. Ik was vooral niet geluk met het 'stuurgevoel', dat is erg vaag, vooral in scherpere bochten niet 'scherp' genoeg. Een eerste inspectie wees op rubbers/kogels die speling vertoonden, dan houd ik het 'voor nu' daar bij; het spaarvarken zal me dankbaar zijn Vers van de pers een foto uit de laswerkplaats. Het werk onder de kap viel 'm wat tegen (meer demontagewerk dan ingeschat), en ophalen wordt pas begin volgende week. Gelukkig hebben we vooraf een vaste prijs afgesproken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exlid1 Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Goed plan Pim, krijgen we ook nog 's een foto van dat varken te zien? Heb zelf jaren lang met een varken in bed gelegen, maar sparen ho maar.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pimgmx Posted September 26, 2012 Author Share Posted September 26, 2012 krijgen we ook nog 's een foto van dat varken te zien? Dat wordt een macro-opname, Harro; dat beestje slinkt iedere keer nadat ik een Jaguar-gerelateerde website bezocht heb Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
keesh Posted September 26, 2012 Share Posted September 26, 2012 Wat heet wijsheid, forumleden: alleen de rubbers en 'gewrichten' vervangen, of ook meteen dempers en/of veren? Of je de schokdempers wel of niet vervangd is een beetje afhangkelijk van je rijstijl. Ik rij soms wel eens sportief, en heb besloten bij ongeveer dezelfde km stand om schokdempers rondom en alle rubbers te vervangen. Het resultaat was verbluffend, strak rijgedrag in bochten en hoge snelheden.Ik had ze eerst nog laten testen op een schokbreker testbank(trilplaat) en het resultaat was tussen de 50 en 60%. Ik kan me ook wel voorstellen dat ze na zo'n 235.000km wel veel geleden hebben, maar dat is ook weer afhankelijk hoe er mee gereden is en op welk soort wegen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts