Jump to content

1994 3.2 XJ40 AC blowers

Recommended Posts

Hallo uit Belgie,mijn dagelijkse auto is mijn XJ 40 3.2 Bouwj.1994.

Mijn probleem is dat mijn blowers zeer raar doen,word slechter..

Goed ff uitleggen wat er gebeurt.Als ik de wagen smorgens start geen probleem blower(s) geven goed,alhoewel niet op volle kracht denk ik! ook niet op defrost,of max airco.Na een minuutje gaat fan speed naar lager,en nog lager tot nul.Zelfde symptomen als ik de auto ff stilleg en terug opstart....?

Nog gekker is dat als ik de wagen afrem of gasgeef de blowers terug op toeren komen en dan weer uitvallen.Heeft er iemand dit fenomeen al meegemaakt??

Soms helpt een goede trap tegen de bestuurdersblower met mijn voet,ben dit nu al gewend, eventjes.

Blowers reviseren of vervangen?

Bedankt voor hulp

mvg

Roland

petervanwijk    22

Hoi Roland,

Welkom op dit forum. Ik wacht nog even met uitleg. Want mijn tip in deze is om rustig onze zoekfunctie te gebruiken. En lees even bij de XJ40. Het is een kwaal bij deze auto's en zijn meerdere oplossingen voor.

Gr Peter

Hoi Peter,bedankt voor antwoord.Ben volop aan het zoeken op het forum,maar tot nu toe enkel problemen gelezen met low of medium standen.Zoals vermeld,de mijne doen na enkele minuten niks meer.

Grts

Roland

DvL    110

Dit zijn wel de zelfde soort problemen, eigenwijze blowers. wanneer 1 er niet doet dan werkt het hele systeem niet, een goede trap tegen de blower (noodoplossing) kan soms helpen maar geeft dus al weer dat de blower plakt en niet meer goed functioneert..

Meestal komt dit door verstopping van de ruitenwissers afvoer, daardoor gaat het regenwater rechtstreeks de blowers.

Loshalen van beide blowers en schoonmaken van de relais in de blower of vervangen van de gehele aircon units zou het wel op moeten lossen :)

• 7 months later...
hagstrum    38

In het midden van de tussenwand in het motorruim onder de bundel kabels en dergelijke zit een soort rubberen trechter die het water afvoert. (zie foto) Met regelmaat verstopt dit gedeelte waardoor er water in de blowers kan komen.

Het is ook raadzaam om de windloopgril (onder de ruitenwissers) te demonteren en het gedeelte daaronder te inspecteren.

Groetjes ED

post-2867-0-74321100-1360488017_thumb.jpg