Jump to content

van cosmetische ingreep naar techniek

Recommended Posts

rjw    4

Beste forumleden,

Een droevige constatering hedenavond, ik kreeg natte voetzolen in de auto.

Nu weet ik zeker dat de auto waterdicht is van buiten, bovendien was de gevoelstemperatuur van het vocht aangenaam warm.

Dan trek ik al snel de conclusie dat er wel iets niet helemaal goed zal zitten met de kachel, dan wel de slangen er naar toe. Namelijk een breuk.

Ter overige informatie heb vanmiddag file moeten rijden en de temperatuur liep flink op (richting 90 graden) dat is veel omdat mijn meter normaal gesproken maar net boven de 50 graden staat. Toen de weg weer file vrij was zakte de temperatuur weer snel tot zeg 60 graden.

Verder zie ik geen vocht op of om/onder het blok (maar dat kan natuurlijk snel verdampen).

Er is (nog) geen melkachtige substantie of iets anders zichtbaar aan de olie peilstok.

Het koelvloeistof niveau is gedaald maar niet schrikbarend maar de auto is natuurlijk nog niet 100% afgekoeld.

Graag hoor ik jullie denkrichting / tips om een aantal zaken uit te sluiten.

Groet Roy

(die overigens al weer een beetje kan lachen)

Han    555

De bedrijfstemperatuur van een motor is rond 80 graden en omdat het koelsysteem op een overdruk komt ligt het kookpunt ook boven de 100 graden. Ik denk dat je meter niet goed aangeeft, of de thermostaat staat continu geopend of er zit helemaal geen thermostaat meer in. Komt ook regelmatig voor.

Een lekkage speur je op bij een koude motor. Er zijn pompjes welke op de vuldop opening passen en waarmee je het systeem op druk kunt pompen (ga niet boven 0.5 bar). Een lekkage zul je snel zien op deze manier.

rjw    4

Han,

Je voorstel is gisteravond al uitgevoerd, er is druk op het koelsysteem gezet. Geen lekkage te vinden.

Nu hadden we al het vermoeden dat het dat niet was omdat de vloeistof geen geur of smaak had, en dat is zoals jij wel weet bij koelvloeistof wel het geval.

Jagger had in mijn andere topic al eens aangegeven dat ook de airco wel eens voor problemen kon zorgen. Het lijkt erop dat dit het geval is. Heb inmiddels de afvoerslangen doorgeblazen.

De auto staat nu te drogen. Alle tapijt eruit.

Had wel de kachel slangen eraf gehaald was wel een K-klus om die er weer op te krijgen onder het dashboard gefriemel en een dramatisch engels in elkaar geknutseld geheel :-)

Nu ik toch weer ben begonnen ga ik maar onder de kap aan de slag. Motor reinigen en riemen en koelvloeistof vervangen. Aangezien de auto laatst ook geen stroom meer bijlaadde laat ik de dynamo ook even checken.

Dus de komende week ben ik wel weer een paar avondjes zoet.

Zit er op een serie drie ook een sensor die de meter aanstuurt of is het enkel een thermostaat?

Groet Roy

Han    555

Dat weet ik niet Roy, maar ik denk dat de tempmeter gewoon wordt gestuurd met een sensor op de waterrail, net als bij de serie 1 en 2.

rjw    4

Okay, even zoeken waar die zit, heb wel een sensor zien zitten volgens mij met een keurige groene draad dus even kijken in het bedradingsschema.