Ga naar inhoud
exlid1

LCD Klokje en lampjes, definitief repareren!

Aanbevolen berichten

RedCat    88

...  beetje schoon schuren met fijn schuurpapier  ...

 

Alternatief is een glasvezelpennetje of een blokje dat de schoenmaker verkoopt om Nubuck leer op te ruwen

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Losse flatcables kosten £13.00 inclusief verzending. Heb er drie besteld bij deze firma, Dus je kan een setje met wat losse erbij bestellen via de mail.

Ok, mooi, bij dezelfde firma dus, dus dat kan dan ook in één keer samen.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    817

Ok, mooi, bij dezelfde firma dus, dus dat kan dan ook in één keer samen.

Gewoon via de mail bestellen, snel en duidelijk. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    22

Afgelopen weekend heb ik zitten prutsen om mijn klokje weer goed werkend te krijgen. Afgelopen jaar was het ongeveer 30% van de tijd goed leesbaar en voor de rest vrijwel of geheel onzichtbaar, schijnbaar afhankelijk van het weer. Pas na een PB aan Kees nam ik kennis van bovenstaande discussie, met de elegante oplossing om de flatcable te vervangen. Ik had dus al een potje Wire Glue gekocht om de flatcable weer aan de printplaat te kunnen plakken. Na een stuk of 5 pogingen is dat ook gelukt. Maar toen kwam ik erachter dat de aansluiting bij het display ook gaar was. :swoon:

 

Hieronder een fotoverslagje van mijn geklooi.

post-4660-0-45028400-1470216657_thumb.jpgpost-4660-0-09057900-1470216681_thumb.jpgpost-4660-0-76885900-1470216767_thumb.pngpost-4660-0-77195000-1470216792_thumb.jpgpost-4660-0-84146400-1470216809_thumb.jpgpost-4660-0-60873300-1470216854_thumb.jpgpost-4660-0-47475300-1470216871_thumb.jpgpost-4660-0-33311900-1470216883_thumb.jpgpost-4660-0-60099100-1470216901_thumb.jpg

 

En het, toch wat teleurstellende, eindresultaat:

post-4660-0-40844200-1470217111_thumb.jpg

 

Dus nu wil ik toch maar de flatcable vervangen. Uit eerdere reacties lees ik dat er al diverse mensen een stapeltje van die dingen op voorraad hebben genomen. Dus voordat ik er een in Engeland ga bestellen, wil ik even checken of iemand er nog eentje heeft liggen die ik over kan nemen.

  • Like 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    817

Ik heb geen flat cables meer in voorraad. Had er meerdere maar had ook wat klokjes in voorraad en heb deze allemaal gerepareerd en in zijn geheel verkocht :)

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
keesh    817

Haha, knap werk! :sungum:

Heb ik dat T-stuk er echt bij nodig, of kan het ook met een gewone soldeerbout/strijkijzer?

Dat T-stuk heb je wel nodig omdat daar een kunststof/rubber stripje op zit omdat anders het kabeltje beschadigd/smelt.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    22

Ik heb ze niet en niet gehad, maar kun je dat display niet op dezelfde manier met diezelfde lijm vastzetten?

Daar is over nagedacht!  :umnik:  En ik heb besloten dat ik dat niet ga proberen. Ik ben bang dat dan het display kapot gaat. De methode is namelijk als volgt.

Ik heb eerst de lijm op de contactjes van de flatcable aangebracht, daarna op de contactjes van de printplaat en alles even laten drogen. Vervolgens heb ik ze op elkaar gelegd met een plakbandje om ze te fixeren, zoals jij ook had gedaan. En daarna heb ik met een gemodificeerde soldeerbout (*) de lijm zacht gemaakt en aangedrukt.

 

Misschien werkt dat ook op het display, maar ik ben bang dat het glas knapt bij het verhitten, of dat de vloeibare kristallen uit elkaar vallen. En dan ben ik verder van huis.

 

Alternatief zou zijn koude verwerking van de lijm, dus niet laten opdrogen maar direct op elkaar drukken. Probleem is dat je dan heel snel moet zijn (2x28 contactjes insmeren voordat de eerste droog is), en dat de lijm dan makkelijk uitvloeit waardoor hij een verbinding naar de buurman maakt. En ik weet niet hoe ik dat dan weer schoon moet krijgen zonder het glas te beschadigen. Dus eh :nea:

 

post-4660-0-42230600-1470236832_thumb.jpg

(*) Gemodificeerde soldeerbout = stift vervangen door een spijker + trafo voor lagere temperatuur.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Tsja, wat is wijsheid, nieuw kabeltje kopen dan maar.

 

Die zal ook weer verhit moeten worden, maar dan dus met een rubbertje ertussen.

Gebeurt wel vaker in verhitte situaties, rubbertje ertussen voor de zekerheid.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Robbert O.    22

Nu hij een week zit, wordt het display zowaar beter leesbaar. Ik had een stukje foam-tape op de flatcable aangebracht aan de display-kant. Vermoedelijk zorgt dit ervoor dat de (inmiddels behoorlijk verouderde) lijm tussen flatcable en display toch weer wat beter wordt aangedrukt.

Foam-tape (groen):

post-4660-0-37763000-1471012671_thumb.jpg
Ik mis nu nog maar 1 pixel:

post-4660-0-46967300-1471012638_thumb.jpgpost-4660-0-90680500-1471012866_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Fasett    87

Daar is over nagedacht!  :umnik:  En ik heb besloten dat ik dat niet ga proberen. Ik ben bang dat dan het display kapot gaat.

 

 

attachicon.gif20160801_164153.jpg

(*) Gemodificeerde soldeerbout = stift vervangen door een spijker + trafo voor lagere temperatuur.

 

 

Tsja, wat is wijsheid, nieuw kabeltje kopen dan maar.

 

Die zal ook weer verhit moeten worden, maar dan dus met een rubbertje ertussen.

Gebeurt wel vaker in verhitte situaties, rubbertje ertussen voor de zekerheid.

 

 

Wij hebben er niet over nagedacht maar de instructie bij de kit met voortschrijdend inzicht opgevolgd: 

 

Het glas breekt niet door de verwarming met het T-stukje. Ik denk dat Keesh terecht attendeert op het rubbertje dat je nodig hebt. 

De kunststof flat cable versmelt op het glas en dan stop je. 

De instructie wijst erop dat de contactpunten op het glasuiteinde zitten waar het glas minder dik is. Je moet er dus een goede onderlaag hebben en steun op het uiteinde. Niet door de warmte maar door te harde druk kan het glas breken. Hard drukken is ook niet nodig. De warmte van de soldeerbout doet het werk, niet het harde drukken. We zullen dit op de TD-dag van 8 oktober laten zien. 

 

Andere risico's om te beheersen: 

Verwijder de oude kabelresten met een houten of kunststof spateltje. Een metalen schroevendraaier is te hard en geeft mogelijk beschadiging van de glascontactpunten. 

 

De laatste restjes verwijder je met aceton. Let op dat je dat alleen doet in de groeve van de contactpuntjes. Het polarisatiefilm van het glas lost ook op in aceton. Dus doop het spateltje in de aceton, zo kan je zeer gericht werken en blijft het (hoger)liggende glas met polarisatiefilm 'droog'. 

 

Werk op een stuk (dik) papier. Zo heb je een schone werkplaats. Mocht het glas schuiven voorkomt dat 'swirls' in het glas. 

 

In tegenstelling tot het glas werkt het met een houten spatel moeizaam om de contactpunten van de printplaat schoon te maken. Hier kan je wel gebruik maken van een schroevendraaier, de contactpunten zijn immers ook van een metaal. Neem wel een 'gave / nieuwe' schroevendraaier waarvan de platte punt dezelfde breedte heeft als de contactpunten. Zo schuif je in 1 beweging de resten van het contactpunt af en heb je de minste kans op oneffenheden / krasjes in het contactpunt, wat je natuurlijk weer niet wilt. 

 

Werk van 'binnen naar buiten'. Mocht je onverhoopt uitschieten dan prik je met de schroevendraaier niet ergens in de onderdelen van de printplaat. Je zet aan vanaf de resten op de contactpunten en 'veegt naar buiten'. Daarmee voorkom je dat je de dunnen contactdraad in de printplaat kan raken. 

 

Met het T-hulp stuk werk je zonder lijm. De stift die werd bijgeleverd paste niet in mijn soldeerbout. Gelukkig werkte ik bij Classic en Ko. Met de draaibank en een tapsetje maakte we onze eigen stift. Beschikbaar op de TD-dag van 8 oktober in Vorden Dus als je je kabel wilt vervangen maar ziet nog beren op de weg, schrijf je in. Het is goed te doen, je gaat het daar ook zelf doen en maakt gebruik van de ervaring van leden die het eerder hebben gedaan. 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

De reparatie zoals aanvankelijk omschreven was bij mijn vorige Double Six.

Voor de Century heb ik dat twee jaar terug nog eens herhaald maar daarbij de tweezijdige tape constructie vervangen door een betere en veel makkelijkere constructie en die werkt ook nog steeds.

Daarbij heb ik papierklemmetjes en een "soort van houten satéstokje" gebruikt. Veel simpeler en levenslange garantie.

 

Bijna twee jaar na deze reparatie op de printplaat van het klokje van de Century zoals hierboven omschreven heb ik ook de kabel op het glazen display opnieuw contact (moeten) laten maken.

Die kant komt altijd later ook nog eens aan de beurt.

 

Ik heb daarvoor een vierkante metalen stick uit de keukenla flink verhit met de hairstyler van mijn geliefde, en vervolgens met die hete stick het kabeltje op het glazen display een paar keer stevig al heen en weer wrijvend aangedrukt, inderdaad met een paar kurken onderzettertjes onder het display voor ondersteuning en de juiste hoogte.

Door de hitte van de stick hersmelt en heractiveer je de oude lijm weer. Werkt nog steeds perfect.

 

Ik zal de beide methoden met de papierklemmetjes en de hairstyler hier binnenkort eens uitgebreid beschrijven als Klokreparatie 2.0

 

Bij deze alvast een paar fotootjes als teaser:

post-3553-0-90130300-1473514046_thumb.jpgpost-3553-0-67776000-1473514078_thumb.jpgpost-3553-0-36006300-1473514123_thumb.jpg

 

Voor wie toch alvast aan de slag wil gaan: Doe een plakbandje op de binnenkant van de onderkant van de 4 klemmetjes, zodat ze de contactjes aan de onderkant van het printplaatje niet met elkaar kunnen verbinden.

Het satéprikkertje dient zodanig dik te zijn dat de klemmetjes via het satéprikkertje het onderliggende witte plastic plateau tegen de flatcable en die zo weer tegen de printplaat aan blijven drukken.

Het houten prikkertje moet dus lekker klem komen te zitten, dan is het goed.

De klemmetjes zijn de kleinst verkrijgbare, zal de maat nog eens opzoeken, en hebben aanvankelijk metalen knijpbeugeltjes waarmee je ze makkelijk open kunt knijpen en over de kabel, het stokje en de printplaat aan kunt brengen.

Breng ze dus aan met die knijpbeugeltjes er nog in en verwijder die later door ze met een tangetje naar elkaar toe te knijpen en weg te nemen.

post-3553-0-63643000-1473528940_thumb.jpgpost-3553-0-12476800-1473529585_thumb.jpg

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Dit is het maatje papierklem:

post-3553-0-30537000-1473694721_thumb.jpgpost-3553-0-62489100-1473694733_thumb.jpg

 

De satéprikker moet dus zodanig dik/dun zijn dat het klemmetje de prikker net fixeert.

Neem je een te dunne prikker dan fixeert het klemmetje alleen zodanig het witte plastic balkje (de verdikking) erachter dat er net geen druk OP de contacten komt, maar ACHTER de contacten.

Neem je een te dikke prikker dan staat het klemmetje teveel open en glijdt hij er weer vanaf.

 

Met de aangegeven klemmetjes kan het klokje ook net weer voldoende dicht. Met grotere klemmen lukt dat niet meer.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×