Ga naar inhoud
exlid1

LCD Klokje en lampjes, definitief repareren!

Aanbevolen berichten

exlid1    3

Ja! Daar istie dan! Harro's heilige klokje!

Na 3 keer geprobeerd te hebben mijn klokje te repareren met lapmiddelen als creditcard, hete creditcard en strijkbout e.d., nu toch maar de stoute schoenen aangetrokken en wat rigoureuzer te werk gegaan.

Schiet ook niet op met zo'n creditcard natuurlijk, volgens de bank moet je je creditcard nog doorknippen ook alstie niet werkt...blijf nieuwe cards bestellen op die manier...

Nou, hoe dat klokje eruit moet ga ik niet meer uitleggen, dat kunnen jullie al ruimschoots op het forum terugvinden in andere topics, ff zoeken op "lcd" of op "klok(je)".

Ik beperk me tot de oplossing zelf en wat aanvullende info over de te gebruiken lampjes.

Als je eenmaal de unit open hebt, het witte lamphuis los hebt geklikt en het lcd schermpje uit het lamphuis los hebt geklikt (voorzichtig met het losklikken, de palletjes breken makkelijk af, maar kunnen ook weer makkelijk met secondenlijm gelijmd worden), kan het feest beginnen.

post-3553-0-22710600-1333716839_thumb.jpg

Trek voorzichtig beetje bij beetje de platte contactkabel (flatcable) los van de printplaat.

Je zult zien dat, ondanks dat het slecht contact maakt, het contactmateriaal in aanzienlijke mate op de contactjes achterblijft.

Ff lekker opschuren dus met een heel fijn schuurpapiertje om een goed contactvlak te krijgen voor het vervolgtraject. Op deze foto's zie je het verschil na schuren van het rechter gedeelte met het linker gedeelte, en nadat alle contactjes geschuurd zijn. Zo moet het er uit gaan zien.

post-3553-0-39908900-1333717360_thumb.jpgpost-3553-0-12606700-1333717383_thumb.jpg

Trek vervolgens van de flatcable over de gehele breedte héél voorzichtig stukje bij beetje van links naar rechts (of van rechts naar links voor de linkshandigen onder ons) elke keer de plastic beschermlaag op de flatcable steeds ietsje verder los.

Zorg dat het contactmateriaal niet wordt meegetrokken door het plastic, dus echt steeds 1 milimetertje over de hele breedte en dan het volgende milimetertje.

Totdat het er als volgt uit komt te zien.

post-3553-0-73989900-1333717818_thumb.jpgpost-3553-0-98464800-1333717835_thumb.jpg

Knip vervolgens het stukje van de flatcable met de uitgewoonde contacten af, zodat je een uiteinde krijgt met mooie frisse contactvlakken.

post-3553-0-64517100-1333717983_thumb.jpg

Gooi dit milieutechnisch verantwoord weg of lijst het in voor ons nageslacht.

Kijk even of dit nu mooi op de contactjes past, waarbij je liefst zoveel mogelijk raakvlak realiseert.

Misschien nog ietsje verder lostrekken?

Ik heb het losgetrokken plastic aan de flatcable vast laten zitten, zodat deze (aan de onderkant van de flatcable) bij het passen en bij het definitief bevestigen wat extra steun/vastigheid geeft door dit tegen de zijkant van de printplaat te laten drukken.

post-3553-0-93649700-1333718204_thumb.jpg

Pak nu de cellotape van je kinderen af en plak een stukje over het uiteinde van de bovenkant van de flatcable. Dit dient eigenlijk alleen maar om de flatcable keurig op zijn plaats te krijgen en te houden.

Plak dit op je printplaat zodanig dat alle contactjes optimaal raakvlak hebben.

De twee buitenste contactjes van de printplaat hebben geen contact met de contactlijnen van de flatcable, die zitten er kennelijk voor spek en bonen bij, dus hou dat ff in de gaten als je de flatcable in positie brengt.

Ik heb vervolgens een "ietewatje" (uit de vocabulaire van wijlen mijn ex-schoonvader, inderdaad, dubbele zekerheid) secondenlijm aangebracht tussen de zijkant van de printplaat en het daartegen aansluitende losgetrokken plastic zoals hiervoor omschreven.

Moet echt héél weinig lijm zijn, wil je hem later mogelijk nog weer eens los kunnen trekken.

Het fixeert de flatcable nog iets beter, maar echt nodig is het nou ook weer niet. Misschien zelfs wel beter van niet als je bang bent om met de lijm uit te schieten.

post-3553-0-19605900-1333718753_thumb.jpg

Plak nu twee op maat geknipte stukjes dubbelzijdig plakband (Tesa montageband, indoor, 1,9m x 19mm)aan de onderkant van het richeltje van de witte klokbehuizing op elkaar, daar waar zij de flatcable gaan raken.

Laat de afdektape er gewoon op zitten, zodat ze wel aan de richel en aan elkaar blijven plakken, maar je toch de mogelijkheid houdt om het hele zaakje weer uit elkaar te kunnen halen zonder dat je iets kapot trekt. Met andere woorden: niet aan de flatcable vast laten plakken.

Dit is nodig om druk op de flatcable uit te oefenen zodanig dat de contacten blijvend contact met elkaar houden.

Doe ditzelfde nog een keer met twee op maat geknipte stukjes, maar nu op de bovenkant van onze witte richel.

Hierdoor wordt straks vanuit de zwarte paneelbehuizing druk uitgeoefend op (het richeltje van) de witte klokbehuizing.

post-3553-0-13275100-1333720061_thumb.jpg

Plaats nu de witte behuizing weer op zijn oude stek en klik hem vast.

post-3553-0-61272800-1333721126_thumb.jpg

Knip nog een stukje van het dubbelzijdige plakband en plak dat in de zwarte paneelbehuizing boven de opening waar je straks het lcd schermpje weer doorheen ziet. Dus aan de bovenkant, waar straks de flatcable weer langs loopt, zodat daar ook nog enige druk op wordt uitgeoefend.

Dit is niet persé nodig, maar ik heb het lelijke stukje mica plastic dat tussen de opening en het scherm zat er tussenuit gehaald, omdat dat deels verkleurd was en het aanzien van ons mooie klokje schond.

Dit stukje dz plakband voorkomt nu een stukje speling, en geeft zelfs nog ietsje druk op de flatcable, just in case, maar in principe zit daar je probleem niet.

Kijk wel uit dat er straks geen dz plakband van buitenaf zichtbaar is, dat oogt erg lelijk.

post-3553-0-86999900-1333722171_thumb.jpg

Je zag in deze foto ook alweer een stukje dz tape halverwege de zwarte behuizing zitten.

Knip die op maat en plak op die plek ook weer twee stukken dz plakband, nodig om vanuit de zwarte behuizing weer voldoende druk op de stukjes tape op de witte richel uit te oefenen.

Er zit namelijk nogal wat loze ruimte tussen die fors opgevuld moet worden om voldoende druk in totaal te krijgen.

post-3553-0-60608000-1333722552_thumb.jpg

Dan is dit het eindresultaat wat het klokje zelf betreft, maar....we zijn nog niet klaar!

post-3553-0-12601100-1333722722_thumb.jpgpost-3553-0-08476100-1333722743_thumb.jpg

Voordat je de zwarte behuizing weer over de witte plaatst, nog even het volgende.

De originele lampjes van 100 mA (turquoise) geven nogal wat hitte af.

Bij mij heeft dat ertoe geleid dat een tweetal drukknopjes, die van de rechter stoelverwarming en die van de centrale vergrendeling, enigszins gesmolten en vervormd zijn.

Daardoor werkte het knopje van de rechter stoelverwarming niet altijd even goed meer.

post-3553-0-58287200-1333724109_thumb.jpg

Vul de door de hitte ontstane vervorming/leegte bovenop de knopjes op met een druppeltje secondenlijm, en alstie uitgehard is nog zo'n druppeltje, en voila, alles werkt weer naar behoren.

Ik heb nu in verband met de oververhitting exact dezelfde lampjes, maar van 80 mA (zwart) geplaatst.

Minder hitte, maar ook minder licht, zoals je ziet, het is maar waar je voorkeur naar uit gaat.

Aan de andere kant, alstie met 100 mA nu ook weer 15 jaar mee gaat, ach, dan is meer licht wel mooier natuurlijk...

Ik denk dat je eigenlijk gewoon bij de bedieningsknopjes 100 mA zou moeten plaatsen, en onder de klok zelf twee lampjes van 80 mA, want die geven daar wel gewoon genoeg licht.

Of je zet geen blauwe kapjes meer op de 80 mA bij de knopjes, dan kom je ook een eind denk ik.

Ik heb ook nog geëxperimenteerd met veel kleinere zwarte lamjes van 100 mA, passen eigenlijk niet, maar toch wel, zoals op diverse foto's te zien, en zijn een stuk korter dus waarschijnlijk minder last van oververhitting. Ik heb er niet voor gekozen gezien de mindere pasvorm, maar neem het in overweging.

Hieronder de originele, deels zwart geblakerde, turquoise lampjes, en de hele kleintjes, allebei van 100 mA.

De zwarte 80 mA's staan er niet op maar zie je wel in enige foto's terug en hebben dus exact dezelfde vorm als de turquoise lampjes.

post-3553-0-25412500-1333724554_thumb.jpg

De lamjes zijn verkrijgbaar bij Slager Automaterialen B.V. in Rotterdam.

Artikelnummer (alfacode) grote zwarte 80 mA's: N14256, prijs 4,85 p/s

Artikelnummer (alfacode) kleine zwarte 100 mA's: N14286, prijs 4,70 p/s

Turquoise lampjes weet ik niet, hadden ze niet op voorraad.

Nou, dat was het wel zo'n beetje.

Mijn klokje doet het inmiddels alweer ruim een week, ben voorlopig nog erg trots op mezelf en zie ook geen reden waarom ze er opeens mee zouden stoppen, de contacten zijn goed en de druk zal m.i. onverminderd aanwezig blijven.

Succes!!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Zo! Je zat er bovenop!

Tsja....moest ik nu wel hé, na die mooie foto van jou!!

Kun je de paasdagen mooi aan het werk, daar ging het mij om. :sarcastichand:

Is zeker goed te doen, maar let wel ff op dat je geen onderdeeltjes van de drukknopjes kwijt raakt als het zaakje open ligt, die kunnen namelijk los zitten.

Kun je het beste ook meteen met een kloddertje scondenlijm vastzetten aan het onderliggende veerrubbertje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

En, oh ja, erg belangrijk: Ga even een paar keer flink met je nagel van links naar rechts en weer terug over de flatcable nadat je hem op zijn plek hebt geplakt, zodat de cable nog beter contact maakt.

Hij komt dan nog meer "in shape" als het ware.

Moest ik jullie nog even vertellen, schrok er gewoon wakker van vanmorgen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Pauluspp    288

Hoi Harro,

Zat ik gisteravond laat nog, je overigens heel verhelderend verhaal te lezen, dacht ik nog.....zal mij toch niet gebeuren, hoop ik!

Loop ik net naar m'n garage, stap in, kijk, zie helemaal geen digitaal klokje, alleen een blank schermpje!!

Schrok me kapot!

Heb ik weer.....blijkt gelukkig het schermpje van de radio te zijn en heb ik een een analoog uurwerk!

Stom!

Gisteravond bij New York gegeten in R'dam, beetje laat geworden, is goed excuus toch??

Groet, Paul

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Kuifje37    0

Harro,

Ik ben er mee bezig geweest en heb je handleiding gevolgt en ja hoor..........hij doet het weer!!!!!

Bedankt voor de tip en heldere uitleg.

gr. Peter

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Hoi Peter,

Mooi man! Goed om te horen! Dat is waar het forum voor is, hoor en wederhoor!

De mijne zit nu alweer 3 weken, en onverminderd scherp.

Ik heb er geen twijfel over dattie het weer 15 jaar blijft doen.

Of langer, want er is nu geen lijm gebruikt die los kan laten, en dat was het probleem.

Als er nog andere forummers zijn die het ook geprobeerd hebben: Laat ff wat van je horen!!

Groeten van Harro, en vele uren en minuten rijplezier!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
DonPedro    0

Ik heb net een XJ 40 gekocht uit 1991 auto rijdt uitstekend maar er mankeren een paar kleine dingen aan onder andere wat lampjes van de dashbord verlichting die het niet doen.

Hieronder wat ik wil Repareren vervangen

Verlichting electrische raam bediening schakelaars.

Verlichting linkerzijde klimaat regeling

Verlichting trip computer

Wellicht ook de toeren teller die is iets minder verlicht als de rest van de meters.

Deze wil ik graag vervangen is er iemand die mij er mee kan helpen?

Zijn dit dezelfde lampjes als waar eerder over gesproken is? te koop in Rotterdam en is het goed te doen om deze zelf te vervangen?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    254

Ik heb net een XJ 40 gekocht uit 1991 auto rijdt uitstekend maar er mankeren een paar kleine dingen aan onder andere wat lampjes van de dashbord verlichting die het niet doen.

Hieronder wat ik wil Repareren vervangen

Verlichting electrische raam bediening schakelaars.

Verlichting linkerzijde klimaat regeling

Verlichting trip computer

Wellicht ook de toeren teller die is iets minder verlicht als de rest van de meters.

Deze wil ik graag vervangen is er iemand die mij er mee kan helpen?

Zijn dit dezelfde lampjes als waar eerder over gesproken is? te koop in Rotterdam en is het goed te doen om deze zelf te vervangen?

Als ik jou was zou ik op jacht gaan naar een DVD met de XJ40 Parts & Service Manuals. Deze zijn oa. HIER te koop en je vind hierin uitgebreide procedures voor bijvoorbeeld het vervangen van lampjes van je dashboard & interieurverlichting.

Van de aanschaf ga je geen spijt krijgen!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

In elk onderdeel zul je waarschijnlijk weer een ander soort lampje tegenkomen.

Bij het bewuste klokje staat buiten op de behuizing hoeveel mili-ampére de desbetreffende lampjes hebben, mogelijk dat je dit bij je XJ 40 ook daar, rond de fittingaansluitingen, kunt vinden. In combinatie met de breedte en de lengte van de lampjes en de fittingen kunnen ze hem in Rotterdam exact determineren aan de hand van een 1+ cm dik dashboardlampjesboek.

Dan kan het nog een gloei- of een ledlampje zijn, maar dat maakt alleen verschil wat betreft de uitstraling/lichtopbrengst/hittevorming.

Zal trouwens ook wel in de door Hans bedoelde DVD staan.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
DonPedro    0

Bedankt voor de tips heren,

Ik ga ook eens op zoek naar het Haynes werkplaats handboek daar haalde ik bij andere auto's veel informatie vandaan.

Helaas bij de Slegte in Rotterdam hadden ze hem niet.

Als er iemand is die er een te koop heeft let me know!

Ik moet even weten hoe de boel los moet de rest lukt me vast wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    254

Ik ga ook eens op zoek naar het Haynes werkplaats handboek daar haalde ik bij andere auto's veel informatie vandaan.

Niet verder vertellen, maar je kunt hem HIER gewoon downloaden.......

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
hansvh    254

@Paulus: nee, ik heb hem niet van de X308, is er volgens mij ook niet. Die technical guide is helaas ook niet zo volledig. Wel heb ik nog een electrical guide.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Vandaag het klokje van de Century gerepareerd.

Alle cijfers van het klokje waren vaag of verdwenen, maar als je de contacten op een van de uiteinden (zijkanten) van de flatcable tegen de printplaat drukte, waren alle cijfers scherp.

Heb de flatcable dus in dit geval niet losgehaald, maar slechts de 3x2 stukken tape (waar ik dus de eerder vermelde tweezijdige tape voor gebruik omdat die zes stukjes samen exact de goeie druk/dikte geven) gemonteerd.

En voila! Als nieuw!

Dus...check eerst even of met een beetje druk op de contacten de boel alweer werkt, dan kun je de flatcable en de contacten laten voor wat ze zijn en volstaan met alleen die zes stukjes tape opplakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Ja Mika, ik moest meteen aan jou denken en dus snel deze aanvulling gemaakt, voordat je iets gaat ondernemen wat misschien niet nodig is.

We horen van je, succes!

Schrootjesplafond al gezet? :wink:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Mika Kindt    108

Schrootjesplafond al gezet? :wink:

Ja, nog geen foto's want ik had echt waardeloze hoeklatjes, ze braken bij een test in de bouwmarkt al doormidden (snel weer terug gelegd... :whistle: ) achterin zitten er 2 die de boel aardig omhoog houden, wel hangt er precies nog een stuk hemel op mijn hoofd als ik achterin zit, maarja, dan moet er ook niet iemand van 1.90 achterin zitten. Voorin zit nog een oude, te dikke lat. Al mijn gezaagde latjes braken dus ik hield er maar 2 over (3 nodig), voorin komt dus een iets dikkere lat van dezelfde kleur, die moet ik nog wel even halen... Het nadeel is dat ik de latjes voorin niet ver genoeg in de lijst kan schuiven, vooral aan de passagierskant lukt dit niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
exlid1    3

Als je ze er niet ver genoeg in kunt schuiven moet je ze iets verder naar voren of naar achteren plaatsen, er zit dan iets achter de rand daar.

Om te voorkomen dat ze breken bij het plaatsen kun je ze eerst in het midden in een bocht naar onder trekken, je krijgt dan wat meer ruimte om ze goed in te schuiven.

Je kunt ze dan ook iets langer houden, waardoor je ze ook iets verder achter de rand kunt schuiven en daardoor meer spanning tegen het dak zet.

Verder niet te scherp buigen aan het eind, iets grotere bocht maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen