Jump to content

Voila, F-type officieel

RedCat
 Share

Recommended Posts

Ik dacht echt de laatste tijd van mezelf: wat wordt je toch een ouwe l.l en waarom: ik vind nauwelijks nog een nieuw automodel het bekijken waard; maar deze F-type.................................... nee, ik ben toch nog niet zo'n ouwe l.l: wat ontzettend mooi!!

F-TYPE getest door Jeremy Clarkson

De nieuwe Jaguar F-Type is zo belachelijk strak opgehangen dat je bij elke bult je rug voelt kraken. Maar tegelijk is hij zo hemeltergend mooi en maakt hij zo'n geweldig lawaai dat je er gewoon een moet hebben. Jeremy Clarkson
De legende wil dat Frank Sinatra zei, toen hij op het New-Yorkse autosalon voor het eerst zijn oog liet vallen op de toen nieuwe E-Type van Jaguar: 'Die auto wil ik. En ik wil hem nu.' De E-Type had dat soort van effect. Betweters riepen dat de productiewagens die je echt kon kopen niet de opgegeven topsnelheid van 240 km/u haalden, en in die tijd wist iedereen dat het label Made in England een andere manier was om te zeggen dat je overal arriveerde in een wolk van oliestoom.

post-885-0-32389000-1368877746_thumb.jpg post-885-0-20093600-1368877176_thumb.jpg post-885-0-22290800-1368877186_thumb.jpg

Maar de E-Type was zo hemeltergend mooi dat volwassen mannen hun zinnen verloren. Het kon ze gewoon niet schelen hoeveel hij kostte of hoe oncomfortabel hij zat of zelfs dat hij meer dan 20 liter ... mirre verbruikte. Ze moesten er een hebben. En nu herhaalt de geschiedenis zich met de F-Type. Ik had vroege spionagefoto's gezien van de auto, en ik had zelfs gecamoufleerde versies opgemerkt terwijl ze werden getest in de Cotswolds. Ik had het in mijn hoofd gestoken dat hij niets meer zou zijn dan een XK die wat te lang in de wasmachine had gezeten. Ik was zeer, zeer mis. Het is een spectaculair mooie wagen. De welving van de wielkasten, de lengte van de motorkap, het vlakke kofferdeksel, de helling van de achterruit –elk klein detail is helemaal perfect. De verleiding moet groot zijn geweest om een retroknipoog naar de E-Type in te bouwen. Maar op de slanke achterlichtblokken na is er geen enkele te bespeuren. Hij is dus perfect en hij is modern, en toen ik er zo stond naar te gapen, had ik een Frank Sinatramoment. Ik moet die wagen hebben. En ik moet hem nú hebben. Enkele dagen later, toen de test voorbij was, begon ik wat twijfels te krijgen.

Toen ik opgroeide werd er met Jaguars gereden door mensen met lamsleren jassen en zat je er zacht in. Ze waren ook zeer stil. Dat kwam doordat ze meestal in panne stonden. Over de hele wereld stonden ze bekend om deze twee eigenschappen: stilte en comfort. De F-Type biedt geen van beide. Ik testte de V6 in S-versie en dat is een hapklare brok nauwelijks gecontroleerd geweld; de meest woeste, meest brutale en luidste auto die ik sinds geruime tijd ben tegengekomen. En toen ontdekte ik op het dashboard een knop die het geluid van de uitlaat nog luider liet klinken. Zelfs in vrijloop, terwijl je een kruispunt nadert, zorgt een slim systeem van kleppen er voor dat de uitlaten pruttelen, knetteren en ploffen. Het klinkt als artillerievuur in de verte. Vervolgens verlaat je het kruispunt, trap je het gaspedaal in en, hoohoo, nu lijkt het alsof je echt een artilleriegranaat bent geworden.

God mag weten hoe de 5 liter V8 is want de vuurkracht van de 3 liter V6 is meer dan wild genoeg. Het ene ogenblik speel je met de koppeling tegen het ingrijpen van het tractiecontrolesysteem, en het volgende ben je in Arbroath (kuststadje in Schotland, nvdr.), rij je 1.000 km/u, terwijl het bloed uit je gesprongen trommelvliezen stroomt en je haar in brand staat. Opwindend komt nog niet in de buurt om de sensatie te bestempelen van deze auto bij zijn nekvel te grijpen en hem een goed pak slaag te geven. Het stuurgedrag, de remmen, de baanvastheid. Geen idee hoe ze zijn. Op die details letten in dit soort auto is als proberen een Rubikpuzzel op te lossen terwijl je onder machinegeweervuur ligt. En nochtans is de cockpit, onder die laag van bloedstollend geweld, zeer beschaafd. Er zijn bekerhouders, om te beginnen, en er is een gps-systeem en bluetooth. En hoewel er schakellepels achter het stuur staan, zijn ze verbonden met een degelijke automatische versnellingsbak –geen prullerig omgebouwde handbediende bak die aan goedgelovige liefhebbers wordt verkocht als een raceattribuut in Formule 1-stijl dat je absoluut moet hebben maar een brandstofbesparend zoethoudertje voor pietluttige, ijsbeerlievende Eurocraten.

En, wat meer is, het interieurontwerp is net zo geslaagd als de buitenkant. De tekens op de wijzerplaten doen misschien een beetje 1977 aan, maar ik hield van de bronskleurige knoppen en van de mogelijkheid om, in Range Roverstijl, de kleur van de binnenverlichting te veranderen. Net een wodkabar in Reykjavik. Er waren niettemin een of twee kleine minpuntjes. De waarschuwingslichtjes in de zijspiegels zijn er om op te lichten als een voertuig zich in je dode hoek bevindt. Maar in werkelijkheid floepen ze aan om je op zowat alles opmerkzaam te maken: bomen, vangrails, wegwijzers, kerken, appelen, noem maar op. En om bij sommige dagelijkse functies te geraken moet je flink wat computersubmenu's doorlopen. Je kan op een knop drukken om de auto sportiever te maken –alsof zoiets mogelijk zou zijn– maar om het stuurgedrag en de versnellingsbak in comfortstand te houden moet je, echt waar, Bill Gates heten.

Ik zou daarmee kunnen en willen leven, en met de epilepsie uitlokkende zijspiegels. Ik zou zelfs kunnen leven met de prijs, die extreem hoog is. Maar er zijn twee dingen waar ik een problemen mee heb. Vooreerst had mijn auto geen koffer. 't Is te zeggen, hij had een koffer, maar die zat compleet vol, met een plaatsbesparend reservewiel. Er was zelfs niet voldoende plaats over voor mijn boekentas. Veel wegtests van de F-Type tot nu toe hebben dit niet vermeld, alsof het er niet toe doet. Maar ik denk dat je in de echte wereld af en toe ook eens iets anders wilt vervoeren dan enkel een passagier. En dat kan je niet. En dan is er nog het grootste probleem van allemaal. Jaguars zijn de jongste jaren strakker en strakker geworden. De ingenieurs lijken ervan bezeten om de auto's zo af te stellen dat ze goed zijn op de Nurburgring maar nergens elders. Maar met de F-Type zijn ze helemaal gek geworden. Met 120 km/u op de snelweg is het nog net draaglijk, maar in de stad, in stedelijke putten, is het belachelijk. Ik dacht dat mijn Mercedes SLK Black strak en stijf was, maar de F-Type speelt in een andere divisie. Ik ken geen andere auto die zo slecht bulten verteert.

Als je een riooldeksel ziet aankomen, probeer je jezelf voor te bereiden op een schok op de manier dat een bokser zich voorbereidt op een klap die gaat komen. Maar je kan het niet. En terwijl je je skelet voelt kraken en breken, kan je niet anders dan ineenkrimpen. En dat is niet nodig. Toen de F-Type terug naar Jaguar ging, nam ik de moeite om voor enkele dagen een Porsche Boxster te lenen. Dat is ook een tweezitter met canvasdak en ik heb niemand horen zeggen dat die op een of andere manier slecht rijdt. Wel integendeel. Zijn baanvastheid en handelbaarheid oogstten veel lof. Niettemin neemt hij verkeersdrempels, riooldeksels en stukken grind zonder zijn bestuurder pijn te doen. Toch doet dat niet ter zake. Omdat de F-Type en de Boxster vergelijken is als het jongste supermodel vergelijken met Angela Merkel. Ik kan hier de hele dag zitten zeggen dat het supermodel een schril, verschrikkelijk accent heeft, een kwaadaardige geslachtsziekte en een neiging tot extreem geweld, en dat mevrouw Merkel zeer slim en comfortabel is, maar ik weet wie je liever zou meenemen naar bed. Zo gaat het ook met de Jag en de Porsche. En ik begrijp dat. Ik heb immens veel respect voor de Porsche. Maar ik zou gewoon de looks van de Jag niet kunnen opgeven, of de geluiden die hij maakt, of de absoluut correcte cockpit. Ik zou de Jag kopen. En ik vermoed dat jij dat ook zou doen. Allen is het een verschrikkelijke schande dat de osteopaten van dit land de enige echte winnaars zullen zijn.

En dat is ook zo mooi: mijn gehoor is nog prima en ik heb geen enkele last van osteopatie (dat zijn toch rugproblemen?) dus: doe maar, dat "supermodel" en Angela moet nog even wachten!

Doe 's gek Willem!!

Gooi die drie huidige cabrio's eruit, schaf die V6 aan (qua geluid istie net zo indrukwekkend als de V8 volgens Jeremy) en maak ons gek! :wink:

Scheelt je als prettige bijkomstigheid nog een lieve duit aan MRB....... prima aankoopargument richting echtgenote mocht dat nodig zijn!

Doe 's gek Willem!!

Gooi die drie huidige cabrio's eruit, schaf die V6 aan (qua geluid istie net zo indrukwekkend als de V8 volgens Jeremy) en maak ons gek! :wink:

Scheelt je als prettige bijkomstigheid nog een lieve duit aan MRB....... prima aankoopargument richting echtgenote mocht dat nodig zijn!

Maar nu vergeet je een heel belangrijk gezinslid: onze Aoife zal het hier niet mee eens zijn: krijgt ze weer een "stiefhond-plekje" in het vooronder (net als in de Z3) en kan ze de schaapjes onderweg niet zien.................................. maar anders Paul: zou de opdracht al geplaatst zijn :wink:

Aaajjjjj...........hoe kon ik dit over 't hoofd zien. :fool:

Gemiste kans voor Jaguar. Ik schat dat ruim 20% van de Jaguar bezitters een hond heeft.

Een uitvoering met een bankje is een must.....al is het maar een klein plekje.

Onze hond van nu 9 maanden denkt  nog steeds dat tie in een eetkamerstoeltje past.

Hij kan zich heeeeel klein maken............als tie maar mee mag! :DD

post-3093-0-32991200-1368906955_thumb.jpg

• 2 weeks later...

23 mei j.l. bij de introductie voor nederland van deF-type geweest. Dit was in het overjarige gebouw van Werkspoor in Utrecht. Je liep eerst langs de sportwagenhistorie zoals SS90 - XK120,140,150 -C,D,EN ETYPE, XJS en XK8. De onthulling was niet het bekende doek van de auto, maar een V8 die brullend kwam binnen rijden. Een overdonderend geluid, vond ook mijn Xstate waar spontaan het alarm van afging.

Uiteindelijk een 10 minuten zitten dromen. Nu noch een keer proefrijden.

post-1361-0-73981400-1369858652_thumb.jpg post-1361-0-43994200-1369859136_thumb.jpg post-1361-0-79593700-1369859165_thumb.jpg post-1361-0-08683200-1369859217_thumb.jpg post-1361-0-55510400-1369859257_thumb.jpg post-1361-0-77033800-1369859310_thumb.jpg post-1361-0-77979500-1369859340_thumb.jpg post-1361-0-64969200-1369859374_thumb.jpg

• 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Froome rijdt voortaan in Jaguar F-TYPE rond.

'Vroem vroem' Froome doet zijn bijnaam alle eer aan. Als beloning voor zijn topprestatie in de Tour kreeg de Britse Keniaan een prachtige Jaguar F cadeau, in de geel-zwarte kleuren van zijn trui en team. Met dit exemplaar rijdt hij door Europa, thuis zal er een ander exemplaar op hem staan wachten.

post-885-0-50885100-1374524762_thumb.jpg post-885-0-00816500-1374524773_thumb.jpg

Team Sky verdiende in deze Tour 525.690 euro, oftewel zo'n 180.000 euro meer dan nummer twee Movistar. De gele trui bracht in z'n eentje 450.000 euro in het laatje. De opbrengsten worden netjes verdeeld onder de hele ploeg, maar op deze manier krijgt de indrukwekkende winnaar toch nog een extraatje.

post-885-0-65332900-1374524792_thumb.jpg post-885-0-95122000-1374524801_thumb.jpg

In een interview daags na zijn eindzege verklaarde Froome dat wielrennen misschien wel de zuiverste sport ter wereld is. "Na het tijdperk van Lance Armstrong zijn de dingen echt wel veranderd, alleen al door de vele en strenge controles. Ik hoop dat mijn zege een inspiratie kan zijn voor jonge Afrikanen."

• 2 weeks later...

F-TYPE HUREN !

De Hertz Corporation, ’s werelds grootste autoverhuurmaatschappij, biedt nu de Jaguar F-TYPE aan. Deze tweezits convertible, die al in de prijzen is gevallen, is nu exclusief te huur in België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië. De Jaguar F-TYPE is het gezicht van de nieuwe Dream Collection van Hertz waarin adembenemende droomauto’s zitten die op merk en model te reserveren zijn zodat klanten wegrijden in exact die auto die zij geboekt hebben.

Michel Taride, Group President Hertz International, zegt: “Wij zijn heel trots de nieuwe Jaguar F-TYPE te introduceren in Europa als dé auto waarmee wij onze nieuwe Dream Collection bekend maken, een serie hoge kwaliteitsvoertuigen die zorgen voor een perfecte autohuurervaring. Bovendien versterkt dit onze samenwerking met Jaguar Land Rover, een autofabrikant van formaat die wederom het sportautosegment heeft vernieuwd met haar F-TYPE. Nu kunnen onze klanten hun dromen laten uitkomen en genieten van een auto met topprestatie en kwaliteit.”

Bernard Kuhnt, Regional Director, Jaguar Land Rover Europa reageert: "Wij zijn zeer verheugd om de nieuwe F-TYPE via onze sterke samenwerking met Hertz te presenteren. Wij zijn ervan overtuigd dat Hertz klanten van onze sportauto gaan genieten die ontworpen is voor het ultieme resultaat.

De nieuwe Jaguar F-TYPE is de eerste volledige Jaguar sportauto die na 50 jaar geïntroduceerd werd. Deze sportauto is geïnspireerd op de cockpit van gevechtsvliegtuigen. Dit is zowel te zien aan de indeling van de bediening als aan de SportShift koppeling die de vorm heeft van een joystick met 8 versnellingen.

De F-TYPE heeft de rijeigenschappen van een sportauto, intuïtief, instinctief en vol leven, en hij biedt de bestuurder sportieve prestaties en een fel karakter. Alles draait om precisie, de auto reageert direct, geeft feedback en reageert op de bestuurder, waardoor de bestuurder de centrale spin in het web wordt.

De Jaguar F-TYPE is te huur bij de volgende vestigingen:

België – Luchthaven Brussel
Nederland - Luchthaven Amsterdam Schiphol
Franse Rivièra – Nice, Monaco, Saint-Tropez, Cannes maar ook in Parijs
Duitsland – Luchthaven Frankfurt en München
Italië – Luchthavens Milaan Malpensa, Rome Fiumicino en Olbia
Afhankelijk van de vestiging is de Jaguar F-TYPE te huur vanaf €250 per dag. Klanten kunnen online reserveren of contact opnemen met Hertz Reserveringen.

De minimum huurleeftijd voor deze auto is 25 jaar in de Benelux, in Frankrijk en Italië is dit 30 jaar en Duitsland 27 jaar. Ook zijn er twee creditcards vereist om deze auto te kunnen huren.

Over Hertz

Hertz is ’s werelds grootste autoverhuurmaatschappij die met de merken Hertz, Dollar en Thrifty auto’s verhuurd in circa 10.400 vestigingen in Noord-Amerika, Europa, Latijns-Amerika, Azië, Afrika, Australië, het Midden-Oosten en Nieuw-Zeeland. Hertz verhuurt al ruim 50 jaar kwaliteitsvoertuigen aan particuliere en zakelijke klanten in Nederland. Product- en service-innovaties zoals de Hertz Gold Plus Rewards, het speciaal voor Hertz ontworpen NeverLost satelliet navigatie systeem, en de unieke voertuigen in de Dream, Family, Prestige, Fun en Green Collections onderscheiden Hertz van de concurrentie. www.hertz.nl

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Armin Van Buuren kiest voor Jaguar F-TYPE

post-885-0-19285600-1379367804_thumb.jpg post-885-0-14721600-1379368292_thumb.jpg

Armin Van Buuren heeft zijn nieuwe Jaguar F-TYPE opgehaald.

De vijf keer tot beste DJ van de wereld gekozen Armin van Buuren is laaiend enthousiast: “De sound van de F-TYPE is echt waanzinnig en ik vind de lijn ook echt heel stijlvol. Je merkt dat de F-TYPE een fel karakter heeft, hij reageert direct en is intuïtief.”

De Jaguar F-TYPE is net als zijn beroemde voorgangers uit het verleden grensverleggend, met de voor Jaguar kenmerkende combinatie van sportieve prestaties, innovatieve technologieën en hoogstaand design.

Armin van Buuren heeft gekozen voor het topmodel de Jaguar F-TYPE V8 S met een 5.0 V8 supercharged-motor met 495 pk en quickshift-transmissie met 8 versnellingen. Dit model heeft een topsnelheid van 300 km/u en een acceleratievermogen waarbij in 4,3 seconden de snelheid van 100 km/u wordt bereikt.

770 watt sound system
Hij is uitgerust met het Meridian Surround Sound System met 770 watt en veertien luidsprekers waardoor Armin van Buuren ook optimaal kan genieten van zijn muziek.

“De Jaguar F-TYPE is krachtig, dynamisch en heel herkenbaar, net als de muziek van Armin van Buuren.