Jump to content
Ronv12

Koelvloeistof Xjs 5,3 V12 Convertible '88 ?

Recommended Posts

Ronv12    0

Wie kan mij vertellen welke koelvloeistof ik het beste in mijn XJS 5,3 V12 Convertible uit '88 kan gebruiken?

Tegenwoordig is er een gigantische diversiteit in soorten....

En..: Voeg ik ook een anti-lek-middel toe zoals dat beschreven staat in de manuals (2 zakjes Barr's Leak inhibitor)?

Ik heb de Jag vanaf 2004 en heb vrijwel elk jaar het koelvloeistof (de blauwe) ververst zonder anti-lekmiddel toe te voegen. Ook heb ik nu alle slangen+waterpomp vernieuwd en de radiateur gespoeld. Er zal dus nooit teveel anti-lek middel in het blok zitten.

se6lgp.jpg

hansvh    396

Volgens mij is in alle manuals van de oudere Jags nog sprake van het gebruik van water met antivries en evt. andere toevoegingen, geen koelvloeistof die heden ten dage wordt gebruikt.

Mijn advies zou zijn: gewoon blijven gebruiken wat je toch al gebruikt zonder toevoegingen. In ieder geval zeker de verschillende soorten/kleuren niet gaan mixen.

exlid1    3

Blauw en groen zijn gewoon te mixen met elkaar en met water/antivries, maar NIET met rood, dan kunnen je pakkingen eruit knallen.

Dus nooit rood gebruiken, tenzij voorgeschreven (is geloof ik alleen voor de nieuwe Audi's, VW's en BMW's of zo).

Voor de rest is dus alles door elkaar mogelijk.

keesh    1169

De G11(groen of blauw) kan je gewoon mengen met G12 plus. NIET met G12

In oudere modellen werd G11 koelvloeistof gebruikt. G11 is meestal groen of blauw van kleur

In nieuwere modellen wordt G12 koelvloeistof gebruikt. G12 is roze/rood van kleur.

G11 en G12 zijn NIET mengbaar.

Het mengen van G11 en G12 geeft als resultaat een dikke, modderige, bruine substantie.

Dan is er nog G12 plus. G12 plus is ook roze/rood van kleur.

G12 plus is mengbaar met zowel G11 als G12.

Als je dus twijfelt wat er in je koelsysteem zit is bijvullen met G12 plus altijd goed.