Jump to content
RHS

XJ 12 S3: achterstallig onderhoud.

Recommended Posts

RHS    49

Hallo,

Ik heb 3 jaar geleden een uit Frankrijk geimporteerde XJ12 gekocht, bouwjaar 1989. Hij had toen dik 19.000 Km (negentienduizend) op de teller. Ik weet helemaal niets van de voorgeschiedenis maar gezien de hele toestand van de auto lijkt me dat de tellerstand origineel zou kunnen zijn. De remblokken waren op nieuwdikte maar verteerd van ouderdom, dus het is alles bij elkaar aannemelijk dat hij heel lang heeft stilgestaan. Het interieur is in staat van nieuw, maar ook daarvan denk ik dat het origineel is want er zijn kleine gebruikssporen, zoals afdrukken van de achterste sigarenaansteker op het tapijt ernaast die daar niet zouden zijn als het geheel vervangen was. Anderzijds weet ik dat de hele auto gespoten is, al in Portugal en pal vóór ik hem kocht. De motor loopt heerlijk en ik heb absoluut geen klachten.

Ik heb in 3 jaar zo'n 5.000 Km gedraaid en mijn geweten begint te kriebelen, want al zal er bij mij voorlopig niets verslijten, sommige onderdelen zullen ook zonder dat onderhoud of vervanging vereisen, domweg vanwege hun leeftijd.

Heeft iemand een lijstje van dingen waar ik naar zou moeten kijken voordat er een of andere ramp plaats vindt?

Dank

Robert

Kees    4

Alles wat van rubber/kunststof is en niet met afwerking of interieur te maken heeft zou ik regelmatig aan een onderzoek onderwerpen. Het kan er aan de buitenkant goed uitzien maar het is door uitdroging harder geworden en heeft veel van de soepelheid verloren.. Doordat je na lange stilstand gaat rijden kunnen door de bijbehorende temperatuurwisselingen en beweging scheurtjes ontstaan en al snel scheuren.

- Al het rubber onder de motor, van de benzine- en remleidingen.

- Alle rubbers van de ophanging

- Alle rubber slangetjes voor de verwarming