Jump to content
Sign in to follow this  
mars48

ontsteking

Recommended Posts

jagger    18

Mooi,.....resultaat

In het begin moet je even vat krijgen op de materie

Je kunt op de karterontluchting ook een carterontluchtingsfilterpotje aansluiten...

search het forum

dan komt er geen troep meer via je luchtfilter in de motor en blijft je luchtfilter schoner....

plaats eens paar foto´s bij je berichten...

mars48    0

Mooi,.....resultaat

In het begin moet je even vat krijgen op de materie

Je kunt op de karterontluchting ook een carterontluchtingsfilterpotje aansluiten...

search het forum

dan komt er geen troep meer via je luchtfilter in de motor en blijft je luchtfilter schoner....

plaats eens paar foto´s bij je berichten...

maar jagger mijn carterontluchting komt toch via de carbs in de motor en niet via me luchtvilter ,?mis ik iets

mars48    0

:blink: nog even een vraag .

als de rotor naar een bougie wijst staan dan de puntjes ook open of dicht heb vandaag nieuwe bougies gehaald maar start weer niet gr mars

john37    52

:blink: nog even een vraag .

als de rotor naar een bougie wijst staan dan de puntjes ook open of dicht heb vandaag nieuwe bougies gehaald maar start weer niet gr mars

De kontaktpunten staan dan open. De vonk wordt gestart op het moment dat de kontaktpunten open gaan.

succes

mars48    0

wat kan er nog meer zijn dan de ontsteking , heb er dinsdag avond nog mee gereden liep niet goed , klopt ook een bougie was stuk , nieuwe bougies er in gedaan en start dus niet meer .

wat kan er nog meer zijn word er gek van nu

john37    52

wat kan er nog meer zijn dan de ontsteking , heb er dinsdag avond nog mee gereden liep niet goed , klopt ook een bougie was stuk , nieuwe bougies er in gedaan en start dus niet meer .

wat kan er nog meer zijn word er gek van nu

Als ik teruglees, zie ik dat hij goed loopt als hij maar start!

Lijkt er dus op dat er iets niet in orde is met de brandstof toevoer tijdens de start, of dat je ergens een slecht contact hebt. Als de ontsteking in orde is, moet het probleem in de brandstoftoevoer zitten. Heb je er misschien oude benzine in zitten? Tijdens de start moet er extra brandstof worden toegevoegd (AED, van de carburateur)

Han    552

die aed heeft nooit aangesloten gezeten en heb er altijd mee gereden ?

Is dit wellicht het probleem? Als je bijvoorbeeld een auto hebt als de Citroen DS, dan zit er een Solex of een Weber carburateur op en die hebben een acceleratiepomp. Dat houdt in dat elke keer als je gas geeft, dan spuit er een straaltje benzine in de opening van de luchtinlaat van de carburateur. Dat betekent dat je zo'n auto ook zonder choke nog wel kunt starten door met het gas te pompen.

De Jaguar heeft SU carburateurs en die hebben geen acceleratiepomp. Het werkt totaal anders dan genoemde Solex en Weber carbs en het heeft een automatische choke. Werkt die niet dan zal het starten van de koude motor veel problemen opleveren, een handchoke is dan de oplossing.

mars48    0

Is dit wellicht het probleem? Als je bijvoorbeeld een auto hebt als de Citroen DS, dan zit er een Solex of een Weber carburateur op en die hebben een acceleratiepomp. Dat houdt in dat elke keer als je gas geeft, dan spuit er een straaltje benzine in de opening van de luchtinlaat van de carburateur. Dat betekent dat je zo'n auto ook zonder choke nog wel kunt starten door met het gas te pompen.

De Jaguar heeft SU carburateurs en die hebben geen acceleratiepomp. Het werkt totaal anders dan genoemde Solex en Weber carbs en het heeft een automatische choke. Werkt die niet dan zal het starten van de koude motor veel problemen opleveren, een handchoke is dan de oplossing.

jongens aed zit er op aleen die pijp naar het spruitstuk niet .

handchoke zit er op maar helpt niet start niet op gas of benzine :angry:

Han    552

Heeft je accu voldoende vermogen? Ik zeg dit omdat ik dat zelf heb meegemaakt. Kijk tijdens het starten of de binnenverlichting blijft branden of op het ritme van de startmotor ongeveer aan en uit gaat. Is dat het geval dan heb je niet voldoende stroom voor een goede vonk. Het kan ook een slechte (massa)verbinding zijn of de accupolen zijn niet schoon.

Een goede vonk is helder blauw en niet oranje, heb je een goede vonk en de brandstofvoorziening is in orden dan loopt hij, kan niet anders.

Han    552

jongens aed zit er op aleen die pijp naar het spruitstuk niet .

handchoke zit er op maar helpt niet start niet op gas of benzine :angry:

Die pijp moet er wel op zitten anders werkt de AED niet, daardoor zuigt hij lucht vanaf het uitlaatspruitstuk en als dat heet wordt sluit de AED de extra brandstoftoevoer af.

DvL    101

handchoke vervangt toch de aed?

Dit hadden wij een paar jaar geleden ook geinstalleerd (een handchoke), de hele bovenkant van de aed ging eraf en dan een groot koperen element er voor in de plaats :rolleyes:

Han    552

Dennis, hij zegt dat de AED er nog op zit, maar zonder luchtbuis naar het uitlaatspruitstuk. Ik vind het een beetje verwarrend.

Heeft hij nu wel de originele AED of heeft hij een handchoke? Er hoeft overigens maar een dun draadje los te hangen en hij doet niks meer.

jagger    18

Mars,

Ik ben nu weer thuis, dus heb ik de beschikking over mijn afbeeldingen;

een aantal opmerkingen;

- je carterontluchting komt inderdaad via aftakkingen in de carburateurs en niet zoals bij de serrie 1 in het luchtfilter.

De carburateurs daarvan afsluiten en de carterontluchting via een potje opvangen verhindert vervuiling van de carburateurs.

Ik dacht dat Keesh daar potjes voor wist.

- Jouw type AED kom ik bij een andere serie 2 of 3 foto exact zo tegen, maar het lijkt een modificatie met kabel wat een choke doet vermoeden, Waar is die kabel met mantel dan voor?

Bij dit type AED/choke zie ik ook geen tunnel vanaf het uitlaatspruitstuk bij mijn serie 2 foto.

- Ik zie een relais bij je bobine.

Heb jij soms een schakeling met 12v rechtstreeks van de accu geschakeld door je oude 12v bobinedraad.

Dit zou dan wijzen op zwaar vervuilde/geoxideerde bedrading van de dynamo naar de startmotor, de accu en het startrelais; daar wordt het niet duidelijker van zo'n alternatieve schakeling.

Beter is je schakeling origineel te houden en de kabels te reinigen, solderen en goed isoleren.

Dit is een slechte oplossing voor een oud probleem.

Ik heb het vroeger ook op mijn Range Rover toegepast en dit kan alleen bij 2 polige dynamo's.

- ik lijk een serie 3 oliefilter te zien?

Mogelijk is de AED van een serie 3 carburateurversie of toegepast bij een late serie2.

Mijn foto lijkt ook een serie 3 carburateur versie gezien de gril, plastic koelstof tank of een aangepaste serie 2.... in ieder geval een modernere AED.

Wat betreft de ontsteking zou ik toch gaan voor een modernere versie bijvoorbeeld een electronische 1,2,3 ontsteking of een serie 3 ontsteking.

Dit oogt naar rommelwerk en dan blijf je bezig.

Beter goed aanpakken en veel genieten.

Sleutelen moet je bewaren voor echte klussen.

post-334-0-86513000-1311352315_thumb.jpg

Edited by jagger

Han    552

Dirk, ik denk dat het relais dat daar los hangt het relais is dat er voor zorgt dat de spanning op het magneetventiel in de LPG leiding wordt onderbroken als er gedurende een aantal seconden geen vonk wordt gedetecteerd.

Het is met die bedrading op de foto idd een beetje vragen om storingen en ik zou dat zoals jij zegt even netjes en degelijk aansluiten.

Wat ik doe is een 12 volt lamp, bijvoorbeeld van het stoplicht, dus een hoog wattage nemen met twee draden er aan. Aan het einde van de ene draad een kokodillenklem en aan de andere draad een schuifstekkertje. En daarmee ga ik meten, maak je per ongeluk sluiting dan gaat die lamp fel branden en blaas je er geen zekeringen uit.

@ Mars: heb je nou wel of geen vonk en als je vonk hebt, is die fel en blauw?

jagger    18

Als je goed kijkt naar de Choke / AED, want volgens mij is het dubbel....

dan zie je de bout van het filter en een slangetje aan iedere kant.

Daarmee lijkt de AED dus ook benzine te krijgen.

Het grootste probleem bij de AED is de eigenaar van de Jaguar, die weet vaak niet dat je het filter van de AED om de 5000 km gereinigd moet worden. Service Manual.

Zeker als je ziet dat er een extra filter is geplaatst in de benzinelijn doet dat veelvuldige vervuiling vermoeden.

De bout tussen de twee slangetjes ziet er ongebruikt uit..dwz geen glimmende hoekjes als gevolg van een sleutel.

Teruglezend begrijp ik dat het probleem zich bij het starten voordoet.

Moderne benzine bevat een residu waar zowel de AED als de carburateurs als injectoren gevoelig voor zijn.

Zelf doe ik regelmatig injectiereiniger door de benzine en een dergelijk middel is er ook voor carburateurs.

De ontsteking en de slecht functionerende AED is precies wat menig serie 2 de das heeft omgedaan; zo ook de destijds super rijdende Coupe van mijn zwager, die geindigd is in een bonk roest.

Edited by jagger

mars48    0

oke sins gisteren doet hij het weer op benzine.

we zijn er mee wezen rijden en omgeschakelt op gas naa een minut of tien gaf die even een knal en sloeg af , wij de moterkap opengedaan en wat denkje luchtvilter in de fik, dus andere bestelen en dan naar de garage om aftestellen op gas .

weet hier iemand gegevens van ? bvd mars

john37    52

oke sins gisteren doet hij het weer op benzine.

we zijn er mee wezen rijden en omgeschakelt op gas naa een minut of tien gaf die even een knal en sloeg af , wij de moterkap opengedaan en wat denkje luchtvilter in de fik, dus andere bestelen en dan naar de garage om aftestellen op gas .

weet hier iemand gegevens van ? bvd mars

Plofte hij direct na het omschakelen of pas 10 minuten na het omschakelen van benzine naar LPG?

Eerst zorgen dat hij goed loopt op benzine. Als de ontsteking niet helemaal in orde is wil hij nogal eens beroerder lopen op LPG.

LPG moet je afstellen op lambda = 1 bij stationair en ca 3000 RPM.

Aangezien je geen Katalysator hebt even laten afstellen in een garage.

Edited by john37

mars48    0

Plofte hij direct na het omschakelen of pas 10 minuten na het omschakelen van benzine naar LPG?

Eerst zorgen dat hij goed loopt op benzine. Als de ontsteking niet helemaal in orde is wil hij nogal eens beroerder lopen op LPG.

LPG moet je afstellen op lambda = 1 bij stationair en ca 3000 RPM.

Aangezien je geen Katalysator hebt even laten afstellen in een garage.

heb vandaag luchtvilter besteld bij brezan hoop dat die er morgen is en dat we verder kunnen zit goed tegen zo gr mars

jagger    18

heb vandaag luchtvilter besteld bij brezan hoop dat die er morgen is en dat we verder kunnen zit goed tegen zo gr mars

Als er niet gerommeld is aan de afstelling van de gasinstallatie en aan de afstelling van de carburateurs dan moet de motor in deze tijd van het jaar zo kunnen starten en aanslaan.

Ik blijf erbij; zorg nu eerst dat je een goede elektronische ontsteking hebt. :thumbup: de puntjes ontsteking in de serie 2 blijft ellende.

Daarna check je de elektrische aansluitingen gas/benzine (de schakeling) als hij nog niet aanslaat

Door het vele starten moet je wel zorgen dat je je accu permanent aan een goede oplader hebt hangen zodat je goed veel power hebt.

Jaguar accu's moeten diep geladen worden.

Zo niet dan wordt dit ook een oorzaak..., - te lage spanning/stroom in je accu - want de dynamo laadt niets meer bij als er niet met de auto behoorlijke afstanden gereden wordt.

De reden waarom mijn zelfs goed startende auto permanent aan een zonnecel hangt.

Ik rij alleen kleine stukjes.

Edited by jagger

goud    0

Ik zou de kniptang pakken en helemaal opnieuw beginnen.

groet

goud

(naar aanleidng van de foto vd bobine en de dradenweerwar daarom heen)

Edited by goud

mars48    0

Ik zou de kniptang pakken en helemaal opnieuw beginnen.

groet

goud

(naar aanleidng van de foto vd bobine en de dradenweerwar daarom heen)

oo valt mee hoor . ben er al aan gewent .

heb al dagen met me kop er tussen gehangen maar moet nog even controleren want me olie druk meter doet het niet .

daarna alles weer netjes maken . heeft iemand nog een tip daarvoor bvd mars

ps olie druk meter

mars48    0

geweldig dat iedereen meedenkt ,we zijn intussen zover dat hij ook weer loopt op gas ,en hij start er ook weer op is co gesteld dus we zijn weer op de weg met boodschappendoen en zo , aleen heb met gas geven een rook pluim achter me kont \kofferbak hangen dus nu moet die nog sinchroom? gesteld worden maar weet niet hoe dat werkt , dus wilfred han jagger en noem maar op helpppppppppppppppp gr mars