Jump to content
Buijsse-XJ6

[XJ6 2.8] Start problemen wanneer de motor warm is

Recommended Posts

Buijsse-XJ6    0

Hallo, ik zit met een (denk ik) klein probleempje

De auto die ik heb aangekocht, heeft in 3 jaar tijd slechts 10km gereden, de vorige eigenaar had hem keurig netjes droog in de schuur weg gezet, en is alleen de Garage uit gekomen wanneer hij voor de apk moest,

We hebben de auto opgehaald, moesten daarvoor een klein stukje rijden, We hebben van te voren alle vloeistoffen gecontroleerd, en indien nodig wat bij gegooid.

Na ca 30 km gereden te hebben, Absoluut zonder horten of stoten stopten we bij een Tankstation. (niet getankt) motor stationaire laten draaien in de Neutraal. we willen weer weg, Bak in de D en hij slaat af met wat gepruttel. paar keer gestart weer in de N, no problemo Bak in de D en hij slaat weer af..

Aangezien ik lid was van de ANWB die gebeld en gewacht, na een 3 kwartier gewacht te hebben weer eens geprobeerd, en ja! Hij starte weer en reed ook weer weg.. Maar helaas, bij de volgende brug moesten we stoppen, wederom zelfde verhaal.. ANWB gebeld en nu daar maar weer op gewacht!

deze heeft de verdelerkap los gehaald en contactpuntjes schoon gemaakt. (deze was redelijk nieuw) in 2008 vervangen, Toen zonder te hoeven stoppen zijn we rijdend thuis gekomen, maar niet van harte,

De volgende dag alle vloeistoffen vervangen, alle olie er uit en nieuwe olie er in, Nieuwe benzine 98 Met loodvervanger, tanken vol, en nieuwe koelvloeistof, Ook wanneer de auto weer koud was Starten lopen Perfect

best blok om geweest en rijdende weg bleef de auto keurig op temperatuur,

Toen stil gezet, stationaire draaiend in de N proberen om weer weg te komen, Temp was iets opgelopen maar stond op de letter A van NORMAL terwijl hij rijdende weg op de O blijft staan.. Maar dat is opzich niet vreemd, bij stationaire krijgt hij geen rijwind. Maar wederom geen succes.

Dus wanneer de auto koud is. prima mee weg te rijden, en blijven rijden..

In de Neutraal blijft hij keurig stationaire draaien, Maar zodra je hem in D zet, slaat hij af...

Wie o wie heeft hier een logische verklaring voor?

Wat veel word gezegd is dat de AED van deze carb's niet altijd even fijntjes zijn.. Mogelijk dat ik daar een handchoke op ga zetten..

BvD Roelof

Glibbo    2

Hoi Roelof,

Dat klinkt zo op afstand als een aed die blijft hangen of niet goed meer afsluit. Heb je een manual? Handchoke hoeft niet meteen, de aed opmeen 2.8 is namelijk heel goed te onderhouden in tegenstelling tot een serie 2 aed. Waar in het land zit je ergens?..

Glibbo

Buijsse-XJ6    0

Hallo Glibbo,

Dat idee hadden wij inderdaad ook al, nou heb ik gister de AED los gehaald en schoon gemaakt, Maar eigenlijk blijft hij nu niet lekker meer lopen, Bougies worden zwart en hij stottert nu wanneer ik vol gas geven wil, en een ferme plop gaat daar mee gepaard,

Ik ben redelijk technisch (doe zelf aan Autosport met Nissan van de hedendaagse tijd)

Maar van Jaguar heb ik helaas nog niet zoveel verstand..

Maar wat zie je als oplossing hier? Ps, de pakking was helaas niet zo denderend meer, Is hier een revisie setje voor te krijgen?

Ik kom uit Leeuwarden..

Mvg Roelof

Han    552

Ik neem aan dat je de electrische AED hebt met de 2.8, dus met de twee schuifstekkertjes er op. Wat gebeurt er bij een warme motor als je een van die stekkertjes losneemt?

Buijsse-XJ6    0
Ik neem aan dat je de electrische AED hebt met de 2.8, dus met de twee schuifstekkertjes er op. Wat gebeurt er bij een warme motor als je een van die stekkertjes losneemt?

Nee helaas geen stekkertjes gezien, Wanneer ik het hele kapje er af haal, zit daar tsja hoe zal ik het zeggen, Je ziet dan de bovenkant van een Naald, en daar naarst zit nog veertje aan een pen die opent een klep, als ik met de hand die open trek slaat de auto gelijk af, als ik alles naar beneden hou blijft de auto stationaire lopen, maar niet vlekkeloos. als ik dan vol gas geef, ploft de motor, en komt er benzine damp omhoog bij de AED..

Morgen kan ik eventueel wel even foto`s maken, of een filmpje

(hoe kan ik filmpjes uploaden op het forum)?

Han    552

Ik dacht dat de 2.8 niet met die vreselijke AED was geleverd, welk jaar istie dan? En je moet even door de posts scrollen van forumlid jagger, die heeft veel over deze AED gepost en daar staan ook schematekeningen bij.

Het werkt met warme lucht welke bij het uitlaatspruitstuk wordt opgezogen.

Buijsse-XJ6    0

Ja blijkbaar helaas toch wel, De auto is van 1974, Het betreft een serie 2 met een 2.8 motor...

Ik zal de topic van Jagger eens door struinen.. misschien vind ik wat nuttigs..

Bedankt voor de tip..

rschuring    0

hallo

mijn naam is robin en ik heb ook een 2,8 serie 1 het zelfde probleem heb ik ook gehad, het was de aed, als je de benzine toevoer afsluit gaat de motor ploffen dit komt omdat de aed dan lucht geeft aan de spruitstukken, als je de toevoerslang naar het spruitstuk afsluit dan loopt de motor netjes, uiteindelijk heb ik er een handchoke op gezet werkt perfect

groet robin

Buijsse-XJ6    0

Hallo Robin

Het klopt helemaal wat je zegt, ik heb gister een filmpje gemaakt en inderdaad wanneer je luchttoevoer sluit naar het spruitstuk ploft de motor, en de bougies zijn dan ook helemaal zwart.. deze al een aantal malen schoon gemaakt, Nou hoor ik de ene naar de andere over een handchoke en ik denk nu dat ik dat ook maar ga doen, Meeste jaguar bezitters of kenners vinden de AED een ramp..

Maar is het veel gedoe om die choke er op te krijgen? En waar heb jij de choke vandaan? want prijzen die ik hoor zijn vrij hoog.. voor een choke althans.

Enorm bedankt..

Mvg Roelof

goud    0

Misschien heb je er wat aan, bijgevoegd de pagina's uit de service-manual over de AED en hot air pick-up, helaas kan ik geen "fault-finding" over dit probleem vinden in de manual.

good luck

goud