Jump to content

leaper verwijden van motorkap

Martian
 Share

Recommended Posts

Ik ga deze week kijken naar een XJ-6. Op papier ziet de auto er heel goed uit. Alleen zit er een leaper op de motorkap. Dat vind ik niet zo mooi. En het is vandalisme gevoelig.

Is een leaper te verwijderen? En is er een subtiel afdekplaatje voor de gaatjes of is een nieuwe motorkap nodig?

Is een leaper te verwijderen? En is er een subtiel afdekplaatje voor de gaatjes of is een nieuwe motorkap nodig?

Hoi Martian;

Eigenlijk geef je zelf al een antwoord op je eigen vraag. Gaatjes .....

De leaper zit inderdaad met 2 pennen (schroefdraad) door de motorkap heen.

Als je de motorkap dus opent, kun je bij de 2 schroefjes die op de pennen (schroefdraad) zitten. Die schroef je los en je leaper kan er zo vanaf.

Het is en blijft natuurlijk persoonlijk, maar wat mij betreft hoort die leaper er gewoon op te zitten.

Als je de leaper gaat verwijderen, dan is dat niet zomaar eventjes te verdoezelen. Maak je de gaatjes dicht, dan ontkom je er niet aan om de gehele motorkap te spuiten. Tenzij je het niet erg vindt, dat je het 'spuitwerk' ziet.

Een motorkap reflecteert het zonlicht namelijk prima. Elke, maar dan ook ELKE oneffenheid zul je zien. Plaatselijk spuitwerk ziet er gewoon NIET uit op een motorkap.

Schaf je een andere motorkap aan, dan heb je dikke kans dat daar ook gaatjes inzitten. Wat je zou kunnen doen, is een leaper aanschaffen die kan bewegen. Die is vandalisme bestendiger. Die buigt mee bij geweld van buitenaf.

Ik zou er zelf in elk geval eerst goed over nadenken. Een motorkapje spuiten is niet echt goedkoop. Bovendien mag je bij een oude auto rekening gaan houden met kleurverschillen. Het is maar, waar je voor kiest ..... :wink:

Hoi En welkom..

Is er misschien een foto? Ik krijg het gevoel dat er een mk9 leaper op de motorkap zit (een veel te grote dus)

De normale leaper is niet zo groot.. Vandalisme gevoelig: ik heb dit zelf nog niet meegemaakt, ik parkeer hem eigenlijk gewoon aan de straat en zeker niet in een super nette buurt :wink:

Gr

Dennis

Welkom :wink: Je begint meteen goed met de Leaperkwestie ! Laat ik zeggen dat ik hem er ook afgehaald zou hebben. Maar wat Wilfred al zegt er zijn ook andere zaken, esthetisch minder belangrijk, die vragen om aandacht. Zeker wanneer je gaat kijken om hem aan te schaffen is de leaper van ondergeschikt belang.

Maar om met die leaper te beginnen wanneer die uiteindelijk je oprit staat is een goeie start.

Als je het niks vindt de leaper, kun je die eraf schroeven, thuis in het schap leggen, gaten dicht laten lassen en dit stukje motorkap opnieuw laten spuiten. Op de bolling van de kap aan de voorkant, daar zie je weinig van als de lak goed op kleur wordt gemengd. Blanke lak erover en klaar. Kost je een paar honderd piek. Geen topresultaat. Maar wat heb je liever een leaper of een wat onregelmatigheden in de lak die je alleen van dichtbij ziet !? En als je de auto ooit weer kwijt wil, dan boor je weer gaten in de kap en zet je de leaper terug.

• 3 months later...