Jump to content
verhoeven

Klokje + spoel 420G 1969

Recommended Posts

verhoeven    0

Hoi,

Ik weet nog niet zo goed hoe het forum precies werkt maar als

ik op zoek ben naar een onderdeel, kan ik dat hier vragen of moet

dat bij "zoeken" plaatsen? :mrgreen:

Ik ben namelijk op zoek naar een klokje + spoel voor me steeds mooier wordende 420G uit 1969?

Bij voorbaat dank voor jullie tips en reacties.

Groetjes, Ageeth :crazy:

verhoeven    0

Nou...achter het klokje zit iets van een blokje waar ook draadjes van het klokje naar toe gaan. Ik weet het niet zo precies maar ik vraag het van t weekend even na.

wilfredfoto    163

Goedemorgen,

Ik kan zelf zo snel niets van een 420G vinden, maar misschien heb je iets aan deze link.

Wellicht zijn er onderdelen die overeenkomen met een ander model.

Het helpt ook enorm als je foto's maakt van de onderdelen die je wilt hebben, dat zoekt een stuk makkelijker.

Groeten,

Wilfred

Glibbo    2

Klokje heb ik niet, ik heb echter wel 2 hagelnieuwe koplampringen voor een 420 of MK10. Origineel nieuw in doos (NOS)....

groeten,

Gilbert

goud    0

het "blokje" achter de klok is de batterijhouder, met een zeer zeldzaam 1,35 volt batterijtje, SNG levert de C27103 maar dat is een 1,5 volt batterij die de klok te hard laat lopen.

Foto-XVCGKCBZ.jpg

Een oplossing is een converter die de 1,5 volt terugbrengt naar 1,35 volt zie http://www.smallbattery.company.org.uk/ ... dapter.htm icm met een horlogebatterijtje.

Vaak is het klokje overigens kapot omdat het mechanisme erg kwetsbaar is. Op jag-lovers.org is een verhaal te vinden waarbij het originele kastje wordt voorzien van een modern uurwerk. Ik denk dat ik dat ook ga proberen.

groet

Goud

RedCat    90

Oplaadbare batterijen geven meestal net iets minder spanning, dus dat zou ook kunnen. Of een andere batterij met een stabilisatortje. Even een winkel met echte elektronica onderdelen binnenlopen, hebben ze wel setjes om zelf te solderen. Mits je dat aandurft natuurlijk.

Hans

420G    5

Hoi Ageeth,

Ik ben ook nog op zoek naar zo'n 1,35 V batterij voor mijn 420G.

Ik zat in gedachten al te spelen met het idee om een 1,5V gewone + 1,2V oplaadbare batterij die samen parrallel geschakeld 1,35 V zouden moeten geven, maar dat heb ik nog niet aan gedurfd.

Geef maar een seintje als jouw klokje weer werkt en welke oplossing het is geworden.

vanslycken    2

420G, elektrisch gaat dat idee van jou niet werken hoor. De batterij met de hoogste spanning zal zich ontladen in de andere. Je zoekt beter ergens in een elektronicawinkel een germaniumdiode (geen "gewone" siliciumdiode, die spanningsval is 0,6-0,7V; bij Ge is dit 0,2-0,3V). Er zijn wel wat torelanties dus je kan er misschien een paar kopen (kost toch geen bal) en dan zoek je diegene er uit die het best in de buurt komt.