hagstrum Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 23 september 2011. Het is mij aangeraden door een kenner om de lower shock absorder bush (CAC75851) te vervangen. Geen gemakkelijke klus! De eerste poging om de bush er volledig in één geheel uit te kloppen mislukte. Ook na het veelvuldig gebruik van WD40. Tweede poging: doorboren van het rubberen gedeelte om nadien met een ijzerzaag een inkeping te maken in de buitenste ring zodat de druk verminderd en je het geheel met een dop kunt doorkloppen lukte wel. De foto's maken het iets duidelijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 01 oktober 2012. Nu de oude bush er uit is moet de nieuwe er in. Niet simpel! De opening heb ik mooi zuiver geschuurd en aan de nieuwe bush een schuine kant geslepen. Maar ik krijg dat ding er niet is! Ondertussen is het probleempje opgelost. Deskundige hulp van derden, voldoende vet, dikke hamer en hard kloppen!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 07 oktober 2011. Het vernieuwen van de AUTOMATIC GEARBOX FILTER KIT (JLM664kit) is noodzakelijk om de versnellingsbak in goede conditie te houden. Olie aftappen, koppeling losdraaien (30mm) en pan verwijderen door zes bouten te demonteren aan de zijkant rondom de pan. Niet echt moeilijk! Er mag ook eens iets vlot gaan, nietwaar! De oude olie zag er zwart uit en leek mij wat verwaterd. De buitenkant van de pan is op enkele plaatsen aangetast door roest. Aan de binnenzijde zie je twee magneet blokjes die als doel hebben het vuil en metalen deeltjes vast te houden. Hier hebben ze goed hun werk gedaan. Nieuwe afdichtingsrubbers, ontroest en ontvet en een nieuw laagje verf. Het ziet er geweldig uit! Op naar het volgende item. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 12 oktober 2012. Klein detail maar evenzeer belangrijk. De houders van de rem en benzine leidingen onder de wagen zijn er erg aan toe. Snel even ontroesten, laagje zinkspray en matte zwarte verf en klaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted October 25, 2011 Author Share Posted October 25, 2011 17 oktober 2011. Het is raadzaam om na 25 jaar de koelwater darm te vervangen daar deze niet echt meer in goede toestand verkeerde. Vooral de onderste slang zag er niet goed uit. Blazen aan het oppervlak en poreuze rubber. Het koelwater moet trouwens ook vervangen worden. Dat komt dus goed uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 De oude olie zag er zwart uit en leek mij wat verwaterd. Hoi Eddy; Het vervangen / verversen van de transmissie-olie vind ik nog steeds één van de betere zaken om het rijgenot te vergroten. Op zich misschien al bekend, maar voor ongeveer 17 Euro of iets in die geest koop je een fles Forté Additief. Zeker als je auto toch nog een tijdje blijft stilstaan, dan kan het goedje lekker inweken op de pakkingen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het eerst ook niet echt geloofwaardig vond. Maar na 500 - 1.000 kilometer rijden merk je dus gewoon verschil. Schakelt soepeler .... Verversen kun je in 2 tot 3 etappes doen. Bij het aftappen komt er slechts 1/3 deel uit. Enkele malen aftappen en bijvullen en je hebt weer een mooie roze olie in je bak. Succes kerel. Prachtig project. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 1, 2011 Author Share Posted November 1, 2011 20 oktober 2011. Het werd mij aangeraden om ook bij het monteren van de voorste schokbrekers nieuwe bouten en moeren te gebruiken aan de bevestiging onderkant. Dit werkje lukte aardig goed. Het mag ook eens mee zitten. Ziet er mooi uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 1, 2011 Author Share Posted November 1, 2011 29 oktober 2011. Het monteren van de lagers voor is een meer dan vettige klus. Ook de stofplaat en bescherm huisje voor de ABS sensor zijn geplaatst. De drie boutjes waarmee de stofplaat is bevestigd zijn op de schroefdraad voorzien van een paar druppels Loctite 241. Een schroefdraadborgmiddel met gemiddelde sterkte. Het komt met regelmaat voor dat deze plaat los trilt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 1, 2011 Author Share Posted November 1, 2011 30 oktober 2011. Vandaag de vlotter in de koelwatertank vervangen. Het vlotterarmpje was blijkbaar afgebroken. Dus dat ding kan niet goed werken. Zoals je kunt zien in het blog van maandag 1 augustus heeft de vorige eigenaar een overbrugging gemaakt aan de stekker om de foutmelding op het IB te verdoezelen. Geen gezonde situatie!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 3, 2011 Author Share Posted November 3, 2011 31 oktober 2011. Deze morgen in alle vroegte opgestaan om voorbereidend werk te doen aan de jag. De spuiter komt in de loop van de voormiddag. Het goed afplakken van de delen die niet moeten voorzien worden van een laagje nieuwe lak en vernis is belangrijk. Het neemt meer tijd in beslag dan het spuitwerk dat relatief vlug ging. Mijn standplaats is natuurlijk geen spuitcabine waardoor er meer kans bestaat dat er stof in de lak terecht komt. Indien de vernis voldoende dik is gespoten en van een goede kwaliteit is kun je de stofjes zorgvuldig uit schuren en polieren. Een kunstje wat ik redelijk onder de knie heb. Ben tevreden over het resultaat. Nu het spuitwerk de lak minimum twee dagen laten harden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 5 november 2011. Na 48 uur uitharden van de verse nieuwe lak heb ik deze zachtjes geschuurd met P3000 en gepolierd. Ziet er goed uit! Tijd om de achterlichten en bumper op te bouwen. Ook de nummerplaat- en kofferverlichting zijn gemonteerd. De achterkant ziet er veel beter uit met de nieuwe achterlichtlenzen. Het was echter niet eenvoudig om de passing achterlichten, bumper en kofferdeksel op één lijn te krijgen. Heb er een hekel aan wanneer de delen niet recht en evenwijdig van elkaar staan. Eindelijk kan ik de jag terug een beetje aankleden. Dat geeft een goed gevoel! Het is namelijk de bedoeling om eind april 2012 de wagen klaar te hebben. Vermits mijn werkplaats niet verwarmd is en er nog wel wat vriesdagen zullen volgen is nutteloos uitstellen niet aan de orde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 13, 2011 Author Share Posted November 13, 2011 6 november 2011. De benzine filter vervangen na bijna 25 jaar dienst lijkt mij geen overbodige luxe. Deze operatie viel al met al nog goed mee. Zoals gewoonlijk is er steeds een bout of moer die niet los wil maar dat ben ik ondertussen wel gewoon. Een benzinedouche is echter moeilijk te vermijden. Zeker wanneer je zoals ik onder de wagen ligt om de werken uit te voeren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 10 november 2011. Vandaag nieuwe schijven en blokjes voor gemonteerd. Niet zo moeilijk met wat deskundige hulp van derden. Ziet er netjes uit! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 24, 2011 Author Share Posted November 24, 2011 20 oktober 2011. Doordat de Vlaamse regering de regelgeving betreffende de BIV. (belasting op in verkeerstelling) heeft aangepast ben ik genoodzaakt om de jag nog dit jaar in het verkeer te brengen ipv. zoals eerst geplant volgend jaar lente. Zie bericht: http://www.jaguarfor...dpost__p__51514 De BIV. word vanaf 1 januari berekend op de CO2 uitstoot. Indien alles bij het oude zou blijven is het bedrag dat ik moet betalen 61.50 euro. Bij de nieuwe wetgeving ingaande op 1 januari 2012 zou ik 483 euro boeten ophoesten. Dat is zowat 420 euro meer. Dus er is de komende dagen nog veel werk aan de winkel: nieuwe remleidingen monteren nieuwe blokjes achter alle vloeistoffen vervangen remmen ontluchten. nieuwe rotor, verdeelkap en bougie kabels. centrale vergrendeling pompje links achter vervangen zetels en deurpanelen monteren koplampen, spatborden voor en bumper voor monteren lichten regelen en proef draaien van motor. eventueel een remtest auto keuring Het lijk veel maar indien er geen onvoorziene obstakels uit de hoek komen moet dit binnen de veertien dagen te doen zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pauluspp Posted November 24, 2011 Share Posted November 24, 2011 Zet 'm op! Je hebt al zoveel voor elkaar gekregen dat je die laatste loodjes ook wel klaart. Succes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted November 26, 2011 Share Posted November 26, 2011 Hoi Eddy; Ik heb net je andere topic zitten te lezen met betrekking tot die nieuwe regeling. Om hopeloos van te worden. Volgens mij hobbelt België wat dat betreft achter Nederland aan. De zogenaamde schone auto's hoeven weinig belasting te betalen. Totdat iedereen zo'n schone auto heeft aangeschaft. Dan schaft de overheid die regeling weer af. En komt er een leuke regeling die juist die schonere auto's weer extra aanpakt. Maar goed, je kunt er niets aan veranderen. Als ik het lijstje zo doorneem, denk ik dat het prima te doen is in enkele weken tijd. Zaken zoals rotor en bougiekabels zijn binnen 'no time' gepiept. Bovendien is het terugzetten van onderdelen ( zoals panelen ) vaak veel gemakkelijker en het is ook nog eens veel leuker. Je ziet de auto namelijk met hele grote sprongen vooruit gaan. Maar wat ik niet helemaal kan volgen ??? Die auto IS toch al in het verkeer gebracht, lang geleden ??? Of werkt dat bij jullie anders ? Gaat het er bij jullie om, wanneer de auto aan jou kenteken wordt gekoppeld ? Ik meen me te herinneren dat in België het kenteken op persoon wordt afgegeven en niet op de auto zelf. Lastige regeling in elk geval. Maar nog tijd om het af te krijgen. Je zult vermoedelijk wel rekening moeten houden met de Kerst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 27, 2011 Author Share Posted November 27, 2011 Hoi Eddy; Ik heb net je andere topic zitten te lezen met betrekking tot die nieuwe regeling. Om hopeloos van te worden. Volgens mij hobbelt België wat dat betreft achter Nederland aan. De zogenaamde schone auto's hoeven weinig belasting te betalen. Totdat iedereen zo'n schone auto heeft aangeschaft. Dan schaft de overheid die regeling weer af. En komt er een leuke regeling die juist die schonere auto's weer extra aanpakt. Maar goed, je kunt er niets aan veranderen. Als ik het lijstje zo doorneem, denk ik dat het prima te doen is in enkele weken tijd. Zaken zoals rotor en bougiekabels zijn binnen 'no time' gepiept. Bovendien is het terugzetten van onderdelen ( zoals panelen ) vaak veel gemakkelijker en het is ook nog eens veel leuker. Je ziet de auto namelijk met hele grote sprongen vooruit gaan. Maar wat ik niet helemaal kan volgen ??? Die auto IS toch al in het verkeer gebracht, lang geleden ??? Of werkt dat bij jullie anders ? Gaat het er bij jullie om, wanneer de auto aan jou kenteken wordt gekoppeld ? Ik meen me te herinneren dat in België het kenteken op persoon wordt afgegeven en niet op de auto zelf. Lastige regeling in elk geval. Maar nog tijd om het af te krijgen. Je zult vermoedelijk wel rekening moeten houden met de Kerst. Tja, deze regeling is weer een staaltje van extra belasting inkomsten op de melkkoe 'auto' genaamd! De BIV moet telkens betaald worden wanneer een wagen veranderd van eigenaar en in het verkeer word gebracht. Zowel op een nieuw als tweedehands voertuig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted November 27, 2011 Author Share Posted November 27, 2011 26 november 2011. Ondertussen zijn de spatborden, voorbumper en nieuwe remleidingen gemonteerd. Ook de vloeistoffen zijn vervangen. Nieuwe motorolie (heb gekozen voor 10 W40 half synthetische), rode koelvloeistof, verse remolie en nieuwe versnellingsbak olie. Alle oliën zijn van het merk ELF. Rechtstreeks van de ton getapt bij een lokale olieboer. Omdat de pistons van de achter remmen zowel rechts als links roest vertoonde en er water in zat heb ik besloten om ook een nieuwe dichtingsset te monteren. Omdat de zitting van de pinkerlampjes totaal geoxideerd zijn heb ik deze vervangen door nieuwe oranje lampjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted November 27, 2011 Share Posted November 27, 2011 Ziet er echt retestrak uit ! Mooi om het oude jaar mee af te sluiten en het nieuwe mee te beginnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted December 5, 2011 Author Share Posted December 5, 2011 Ondertussen zijn bijna alle delen gemonteerd aan de Jag. Ben er zowat dag en nacht aan bezig!!! Heb ondervonden dat ik niet goed functioneer onder tijdsdruk. Foto's met beschrijving volgen later. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Hoezo presteer je niet zo goed onder tijdsdruk ? Hij is toch bijna klaar ? Auto ziet er prachtig uit op de foto. Echt mooi werk. Werkt alles al of heb je nog echt grote problemen ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
john37 Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Ziet er toch SUPER uit of is de foto niet van jouw XJ40 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted December 6, 2011 Author Share Posted December 6, 2011 De normale planning bestond er in om de Jag klaar te hebben tegen de lente. Nu moet hij klaar tegen ten laatste half december. Ik ben iemand die langzaam maar grondig werk. Liefst zonder tijdsdruk op korte termijn. Voel mij daar niet zo goed mee en heb de nijging om vlugger tevreden te zijn. Iets minder nauwkeurig te werken. Ondertussen is de Jag bijna klaar. Nog enkele kleine details zoals de kloplampsproeier kapjes monteren, deurpaneel rechts achter... De foto is van mijn XJ40 genomen enkele weken na aankoop. En inderdaad, hij ziet er goed uit! Maar een wagen heeft zichtbare en ONZICHTBARE gebreken. Als je mijn topic van begin volgt dan merk je dat ik van beide niet gespaard ben gebleven. Al bij al viel het nog mee. Ik ga nu een afspraak maken om één van de volgende dagen de wagen te laten keuren (in Nederland noemt men dit APK). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RXShorty Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Hoi Eddy, Respect hoor! Hij komt vast wel door de keuring en dan kun je gaan genieten Gr, Rob Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2thdr Posted December 6, 2011 Share Posted December 6, 2011 Succes met de keuring! Hartelijke groet, Kees. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.