hagstrum Posted April 26, 2011 Author Share Posted April 26, 2011 Hallo, Om deze bijkomende garage te plaatsen heb ik normaal gezien een vergunning nodig. Maar een vergunning aanvragen en bekomen betekend ook dat je bouwwerk geregistreerd staat bij stedenbouw zodat je jaarlijkse betaling van onroerend goed de hoogte in gaat. Dus heb ik mij voorgenomen om de aanvraag te vergeten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 26, 2011 Author Share Posted April 26, 2011 Hallo Leon, Nog maar goed dat we niet dezelfde vrouw of vriendin hebben... De afbraakwagen waarvan ik de chroom delen gedemonteerd heb is van bouwjaar 1990. Volgens mij is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Hallo Leon, Nog maar goed dat we niet dezelfde vrouw of vriendin hebben... Tenzij jouw vrouw mijn vriendin is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xjcoupe Posted April 26, 2011 Share Posted April 26, 2011 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted May 12, 2011 Author Share Posted May 12, 2011 30 maart 2011 Vandaag de achterbumper gedemonteerd. Zat moervast. Wat is WD40 toch een geweldige uitvinding. De bumperhouders zijn er slecht aan toe. Het lijkt mij beter om twee nieuwe te bestellen. Lichte oppervlakte roest links en rechts aan de hoeken. Als het zo verder gaat word ik nog prof in het behandelen van roest. De bumperhouders aan de flanken zowel rechts als links worden volledig gedemonteerd, ontdaan van alle roest, behandeld en terug gemonteerd met nieuwe bouten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted May 12, 2011 Author Share Posted May 12, 2011 5 april 2011 Laswerken. Om erge roestvorming en het bijhorende verrottingsproces volledig in de kiem te smoren is het raadzaam om het aangetaste metaal volledig te verwijderen en te vervangen door nieuw plaatstaal. Op enkele plaatsen was dit nodig. zie foto's Omdat ik totaal geen ervaring bezit op dit gebied heb ik dit werkje overgelaten aan een specialist ter zake. De werken zijn thuis uitgevoerd, aan een democratische prijs en volgens mijn bescheiden mening met kennis van zaken. Ben best tevreden met het resultaat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted May 12, 2011 Author Share Posted May 12, 2011 10 april 2011 De lasser heeft mij enkele tips gegeven ivm het afwerken en behandelen van het nieuwe metaal. Eerst de lassen voldoende weg slijpen zodat je achterna gemakkelijker kunt bijplamuren. Vervolgens alles goed zuiver maken met staal borstel. Ik heb eerst alle naden en kieren tussen de lagen plaat met overvloed voorzien van Loctite 7500 om daarna alles te overspuiten met zink spry. Dan alle naden afkitten met 3M naden kit. Nu, iedereen heeft zo zijn eigen manier van werken en gebruikt zijn eigen favoriete producten. De volgende stap is plamuren. Ook hier heb ik weinig of geen ervaring mee. Maar al doende leert men. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted May 12, 2011 Author Share Posted May 12, 2011 16 april 2011 De bumper achter is in verre staat van ontbinding. Zeker de zijkanten. Voornamelijk de rechterkant. De metalen houder is volledig door geroest en niet meer te herstellen. Kijken voor een goed tweedehands deel is hier aangewezen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted May 12, 2011 Share Posted May 12, 2011 Hoi Hagstrum; Eerst eventjes een helpende hand. De stalen delen van de bumpers staan met grote regelmaat op E-Bay. Prijzen tussen de 10 - 80 GBP. Eventueel op http://www.XJ40.com Laswerk heb je goed aan gedaan dat uit te besteden. Ziet er prima uit. Spuit alles in die 'holten' vol met een anti-roest middel. Dan een vraagje. Ook mijn 'dikke' bumpersteunen zijn wat minder aan het worden. Wilde deze demonteren, maar kreeg de eindstukken niet van de uitlaten af ( rare engelse maat inbus ) ....... Heb jij de uitlaten UIT de ophangingen gehaald ???? Want 1 bout is niet bereikbaar kwam ik achter ( zonder iets met de uitlaat te doen ).... Verder ziet het er echt toppie uit jongen. Mocht je toevallig een verschrikkelijk goed adres zoeken om je velgen helemaal strak te krijgen ( coaten ) dan kan ik je helpen. OOK als de velgen al corrossie vertonen. Zal binnenkort fotookes plaatsen. Prachtige kleur ( meer metallic en enorme glans ) ...... Greetz Leonneke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted May 14, 2011 Author Share Posted May 14, 2011 Hallo, Bedankt voor je + reactie. Da maakt een mens blij! Wat de bumper delen betreft ga ik eerst een kijkje nemen bij Jags Only. Eddy, de zaakvoerder, heeft een grote stock XJ40 onderdelen. Die moeren van de bumper houders achter zijn inderdaad moeilijk te bereiken. Vooral rechts was ff vloeken! Aan deze zijde heb ik dan ook het uitlaatstuk verwijderd om beter toegang te krijgen tot de moer. De spanring die het middenstuk en eindstuk van de uitlaat bij elkaar houd heb ik over geslepen en opengebroken. De moeren en bouten van deze ring zaten volledig onder de roest. Nadien met (dikke) hamer en houten blok de twee van elkaar geklopt. Bedankt voor de tips en groetjes uit Belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 20 april. Jaguar Hasselt heeft een XJ40 voor afbraak waar ik reeds verscheidene delen van gestript heb. Ook de zijstukken zowel rechts als links heb ik voor een zeer zacht prijsje gedemonteerd. Ze lijken net nieuw! De metalen binnenzijde is bij de latere jaargang van de XJ40 vervangen door harde plastic. Dit kan dus in de toekomst niet meer roesten. Weer een zorg minder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 23 april. Het plamuren van het nieuwe metaal is voor mij vreemd terrein. Maar waar een wil is, is een weg. Dus met volle moed begin ik er aan. Al vlug kom ik tot de vaststelling dat het veel moeilijker is dan gedacht. De eerste moeilijkheid is de hoeveelheid verharder die je mengt samen met de plamuur. Te weinig en het wordt niet hard, te veel en het wordt hard nog voor je goed en wel begonnen bent. Na een tijdje heb ik de kneep door. Nog een geluk dat ik een pot van 500 gr heb gekocht. Langzaam maar zeker komt het tot een aanvaardbaar geheel. Ik moet toegeven dat het een werk van lange adem is. Mede door mijn onervarenheid op dit domein. Maar ik heb tijd en geduld. Is het resultaat niet goed, dan begin ik toch gewoon opnieuw, en opnieuw... Zoals te zien op foto rechts is het resultaat niet zoals het moet zijn. De hoek van de deur raakt de flank. Dus doen we het nog eens over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 30 april. Het plamuren aan de rechter deurdrempel lukt niet zoals ik het gewenst had. Ik heb beslist om die werken even uit te stellen. Even iets anders doen aan de jag. Werk genoeg! Om nadien een zesde poging te ondernemen om het tot een goed resultaat te brengen. De bumperhouders ontroesten en behandelen met zinkspray en roestwerende verf is eveneens belangrijk. Na vijfentwintig jaar kan het goedje er behoorlijk rood uitzien. De bumperhouders achter heb ik vervangen door twee nieuwe exemplaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted June 19, 2011 Author Share Posted June 19, 2011 7 mei. Enkele naden in de wielkast rechts zijn eveneens aangetast door roest. Ook hier dezelfde procedure. Het is opmerkelijk dat er nog steeds geen vorm van verveling te bespeuren valt. Ik doe dit zelfs met steeds meer toewijding en plezier. Ik betrap mijzelf er wel op dat ik iets nonchalanter word. Wil te snel vooruit waardoor ik de intentie heb om stappen over te slaan. Met regelmaat even intomen en alles goed overzien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 15 Mei 2011 Origineel heeft mijn XJ40 TD/TRX velgen. De maat is ergens tussen 15 & 16 inch. TRX banden zijn momenteel zeer duur en moeilijk te verkrijgen. Vandaar de overstap naar 15 inch. Heb voor een prikje een set met nog redelijk goede banden op de kop getikt. Ben er wel voor naar Breda moeten rijden. De banden zijn van het merk Herkules. Dit merk is mij onbekend. Na een volledige dag poetsen en verven zien de 22 jaar oude velgen er meer dan behoorlijk uit. De plastieken kapjes aan de wielmoeren zijn opnieuw gespoten. 1. schuren met p400 en p800 2. grondverf 3. schuren met p1200 en p3000 4. spuiten met velgen spray. 5. vernis laagje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted July 14, 2011 Author Share Posted July 14, 2011 (edited) 21 mei 2011 De planning is aangepast. In eerste instantie was het de bedoeling om de Jag in het verkeer te brengen op zijn 25 ste verjaardag, 18 juli 2013. Maar dat duurt mij net iets te lang. Vandaar dus een nieuwe planning. Volgende items moeten nog uitgevoerd worden. -lakwerken (deurdrempels, motorkap) -nieuwe voorruit -centrale vergrendeling rechts voor werkt niet, is ondertussen hersteld -binnen trim monteren (deurpanelen, zetels...) -nieuwe ontsteking (kabels, rotor, delco...) -sub frame controle voor en achter en ophanging -nieuwe remblokken voor & achter en lagers -monteren van koplampen, achterlichten, bumpers en meer. -monteren spatborden met nieuwe pinker verlichting -alle vloeistoffen vervangen -motorkap opnieuw lakken -buiten spiegel rechts vervangen -nieuwe voorruit Dit moet lukken tegen volgend jaar maart om dan begin april de wagen te presenteren op de autokeuring. Als alles mee zit wordt hij dan ingeschreven mei 2012. Edited July 14, 2011 by hagstrum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RXShorty Posted July 14, 2011 Share Posted July 14, 2011 Net zoals op je blog reageer ik hier ook even. Heel begrijpelijk dat je niet kunt wachten! Wat een project zo zeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted July 16, 2011 Author Share Posted July 16, 2011 2 juni 2011 Ik heb nog een poging ondernomen om het plamuren tot een goed einde te brengen. Met veel geduld en wat vloeken en jammeren is het resultaat naar behoren tot goed. Ben terecht fier op mijzelf bij het zien van de geleverde werken. Het definitieve resultaat zie je pas goed na het lakken, maar ben relatief zeker dat het meer dan behoorlijk gaat zijn. De volledige achterkant is eveneens bijgewerkt. De lichte roestvorming onder de chroom kofferdeksel opener is opgelapt. Ook het gedeelte onder de achterbumper is uitgeblutst, geplamuurd en staat in de grondverf. De definitieve afwerking voor het lakken gebuurt net voor de lak spuiter. Eerst moet de bijkomende garage gebouwd worden zodat er binnen kan overspoten worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted July 16, 2011 Author Share Posted July 16, 2011 16 juni 2011 Vanaf de eerste rit met mijn XJ40 verscheen op de display de melding 'low brake pressure'. Na wat onderzoek op het internet is de meest voorkomende oorzaak de accumulator bol die het laat afweten. Nochtans remde de wagen naar behoren en krachtig. Eerder bij toeval kwam ik tot de ontdekking dat de elektrische bekabeling binnen in de groene stekker verbonden aan de bol bijna volledig was afgebroken. Ik heb de stekker vervangen door een tweedehands exemplaar uit een sloop wagen en tot mijn grote verbazing is de fout melding verdwenen. Zo zie je maar dat een probleem soms in een klein hoekje kan zitten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 21 juni 2011 Zoals je opmerkt op onderstaande foto zien de achterlichten er erbarmelijk uit. Gewoonweg verschrikkelijk! Ze zijn gebarsten en verkleurd. Tijdens mijn zoektocht naar een stel goede gebruikte lichten kwam ik tot de vaststelling dat deze bijna niet te vinden zijn. Op het net heb ik de volgende site gevonden: http://www.jagbits.com/a44xj40lenses.html Hier verwijderd men eerst de oude lens waarna deze vervangen wordt door een nieuwe. Dit is het proberen waard. Eerst even kijken waar we deze lens kunnen bemachtigen. Bij Hendrikus Alkama in het noorden van Nederland. Ok, nu een poging ondernemen om de oude lens te verwijderen. Niet echt moeilijk maar je moet zeer voorzichtig en behoedzaam zijn tijdens de werken. Ik heb geprobeerd om het volledige proces te fotograferen zodoende kan ik het met andere XJ40 fans delen. Wat heb je nodig? Dremel met slijpschijfje, lange bektang, schroevendraaier, kniptang en één achterlicht. Stap één. Het is de bedoeling om de bovenliggende lens te verwijderen zonder de onderliggende kleur lens te beschadigen. Deze hebben we namelijk nog nodig om nadien terug te plaatsen onder de nieuwe lens. We maken een gleuf net naast de zwarte lijn aan de binnen kant. De opening tussen de kleur lens en de buitenste lens is maar 9 millimeter. Dus goed opletten dat je niet te diep snijd om te vermijden dat de kleurlens word beschadigt. Stap twee. Nu we rondom een gleuf hebben moeten we zeer voorzichtig de buitenste lens verwijderen door een schroevendraaier in de groef te steken en behoedzaam om hoog te breken. Probeer een vinger achter de lens te krijgen zodat je de lens letterlijk kunt stuk trekken tot je de volledige lens verwijderd hebt. Wat er nu overblijft is de buitenste rand. Die moet er ook uit. Breek met de schroevendraaier tot alles verwijderd is. Stap drie. Nu moet de kleur lens er uit. Knip de randen rondom weg zodat je de kleur lens kunt verwijderen. stap vier Nu moet de rand waarmee de buiten lens aan de lichtunit is gesmolten werden verwijderd. Dit vond ik het moeilijkste van de hele klus. Steek een niet al te kleine schroevendraaier in de gleuf en door middel van een draai beweging springt het gekleefde plastiek los van de unit. Indien je de vorige stappen tot een goed einde gebracht hebt ziet je lamp unit er nu zo uit. De verchroomde binnenzijde (spiegels) hebben blijkbaar hun beste tijd gehad. Ik heb dan ook besloten om deze te verven met dunne zilverkleurige verf. Om te voorkomen dat de nieuwe verf laag los komt van de originele spiegel is het aangewezen om deze eerst ruw te maken. Intussen zijn mijn lenzen die ik heb besteld geleverd. Er moeten echter nog enkele aanpassingen aan gebeuren. stap vijf. Om te voorkomen dat de lichtbundel tijdens het branden van de lampen verloren gaat is het aangewezen om de zijkanten van de nieuwe lens zwart te maken. De foto's maken dit duidelijk. Ook de buitenste rand van de unit zelf heb ik zwart gemaakt. Dit oogt beter. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak. stap zes Samen bouwen van de afzonderlijke delen. Eerst moeten de kleur lenzen gemonteerd worden in de nieuwe lens waarna de nieuwe lens gemonteerd word in de lamp unit. De twee delen worden samen gekleefd door middel van bijvoorbeeld tec 7. Als alles goed gaat heb je nu een bijna nieuw achterlicht voor een schappelijke prijs. Je moet tellen op een vier uur durende klus voor twee achterlichten. Het is niet echt moeilijk maar een zekere voorzichtigheid is belangrijk. Voor zij die het durven proberen, veel genot en geluk bij de werkzaamheden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 Zaterdag 25 juni Op aanraden door een ervaren jaguar garagist heb ik vandaag de kleppendeksel ontluchting (officieel zal het ding wel aan andere naam hebben) gereinigd. Na 23 jaar dienst zat het goedje redelijk vol peek en slam. Ik heb de filter een nachtje laten weken in wasbenzine. Nadien droog geblazen en door er zachtjes op te kloppen viel de opgedroogde slam er zo uit. Alle onderdelen mooi zuiver en zorgvuldig gemonteerd. Motor even laten draaien en.... alles ok! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 9 juli 2011 Afgelopen weken samen met mijn neef hard gewerkt aan de nieuwe slaap en werk plaats voor de Jag. Moet eerlijk toe geven dat het eindresultaat vooral te danken is aan de kunde van mijn neef. Hierdoor bleef er weinig tot geen tijd over om aan de Jag te werken. De garage is iets meer dan elf meter lang en drie meter twintig breed. Ruim voldoende! Er gaan met gemak twee Jags in van vijf meter. Stil koester ik de droom om deze garage op te vullen met een XJ40 en een..... XJS 3.6. Aan beide koppen komt er nog een stevige poort met groot slot en voldoende verlichting. Heb zo een idee van minimum tien TL lampen van 30 watt. Gedaan met het zuilen van verlengsnoeren en draaglampen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted August 5, 2011 Author Share Posted August 5, 2011 15 juli 2011 Ondertussen al een groot gedeelte van de verlichting geplaatst. Schitterend! Letterlijk en figuurlijk. Nu nog een intercom installeren zodat vrouw lief kan omroepen 'het eten is gereed'! Ben nu niet meer afhankelijk van licht en donker, nat af droog, koud of warm om dit voertuig zo goed mogelijk te verzorgen en weer tip top in orde te brengen tegen april 2012. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 21 juli 2011 Langzaam maar zeker vorderen de werken. De carrosserie is klaar voor de spuiter. Maar om beschadigingen te voorkomen heb ik beslist om dit uit te stellen tot... Zowat 70% van de lak is gepolierd. De aanbouw delen (bumpers, koplampen en achterlichten, spatborden, binnen trim) zijn zo goed als klaar om nadien te monteren. Nu komt het zwaardere werk zoals wiellagers, remblokken voor en achter vervangen. Remschijven demonteren en vlakken. De ophanging controleren en ontroesten. Carter demonteren en reinigen. Aandrijfriemen vervangen. Nieuwe rotor, delco, bougies en bougie kabels. Benzine, olie, transmissie filter vervangen. Cardanas smeren. Alle vloeistoffen vervangen. En zo voort. Zal wellicht nog iets vergeten zijn denk ik. Boven vernoemde taken lijst is iets waar ik niet echt vertrouwd mee ben dus alle hulp is welkom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted August 26, 2011 Author Share Posted August 26, 2011 1 augustus 2011 De pomp van de centrale deurvergrendeling links achter heeft het begeven. Heb het ding nagemeten maar er is geen beweging in te krijgen. De stekker geeft spanning bij bediening maar de pomp reageert niet. Dus moet ik op zoek naar een vervang deel. Blijkbaar heeft de vorige eigenaar van de wagen problemen gehad met de vlotter binnen in de koelwater pot. Hij heeft de stekker doorverbonden om de foutmelding te verdoezelen. Geen gezonde situatie. Neem nu dat er een lekkage is binnen het koelwater circuit, dan krijg ik geen melding. Zonder koelwater rijden doe je niet lang met als gevolg dure kosten. Een nieuwe vlotter of eventueel een nieuwe pot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.