Leonneke Posted March 26, 2011 Share Posted March 26, 2011 Hoi Eddy; Aangezien het bij mij echt behoorlijk begint te kriebelen (weer aan de slag met de XJ40), geef ik JOU topic alvast een upje. Heb net je Blog bekeken, maar het is stil vanaf februari ...... Hoe ver ben je gevorderd ??? Volgens mij lig je namelijk voor op je eigen schema, so to speak Ik volg je topic met genoegen. Kom je trouwens naar de meeting ???? Is deze keer eigenlijk zowat in Belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 Hallo, Bedankt voor de interesse! Ook tijdens de barre wintermaanden heb ik enkele items kunnen afwerken aan de Jag. Niet echt aangenaam om in een niet verwarmde garage te sleutelen met temperaturen beneden nul graden Celsius. Maar heb er tijdens deze barre maanden toch veel plezier aan beleeft! Ik vind het gewoon zalig om aan die wagen te werken. Het slorpt hopen vrije tijd op, hopen geld en zorgen, maar heb het er heel graag voor over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 20 januari 2011. Ook het binnen spatbord links krijgt een roestwerende behandeling met 3M 08861. Tot nu nog geen noemenswaardige problemen ondervonden bij de werkzaamheden die reeds uitgevoerd zijn. Ik heb de indruk dat het ( tot nu toe) allemaal niet zo moeilijk is. Het internet, het Nederlands forum en durven vragen aan vrienden en aan zij die het kunnen zijn een bron van informatie. Rustig blijven en goed nadenken over wat je wil doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 26 januari 2011. Voor een democratische prijs een tweedehands koplamp gevonden bij 'the jaguar farm Belgium'. Alles nog eens goed gepoetst en klaar voor montage. De originele koplamp heb ik stuk geslagen. (zie eerder) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 29 januari 2011. De plaatwerk rondom de remcilinder in het motorruim was er erg aan toe. Roest en afgeschilferde verf door de bijtende kracht van remolie. Bovenal een zeer moeilijke plaats om te bereiken. Om hier goed te kunnen werken was het nodig om lichtfilter, MAF sensor en bijhorende kabels te demonteren. Ik heb ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de luchtfilter te vervangen. Niets te vroeg want de oude woog bijna dubbel zo veel door het opgezogen zand en stof dan de nieuwe filter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 5 februari 2011. Vandaag het spatb. terug gekregen van de plaat lasser. Die man heeft goed werk geleverd. De lasser heeft mij de volgende procedure aanbevolen voor de binnenkant: eerst alle naden dicht smeren met 3M strijkkit, inspuiten met zink spry en vervolgens afwerken met sikkens grondverf. Het plamuurwerk is een ander paar mouwen. Ik heb mij laten informeren dat het opbouwen met dunne lagen het beste resultaat oplevert. Veel schuren en veel stof!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 17 februari 2011. Tijdens de barre wintermaanden heb ik mij geamuseerd met het polieren en waxen van de spatborden. De lak geschuurd met water schuurpapier P3000 en vervolgens polieren met de machine gebruikmakend van Meguiars deep Crystal polish en Gold Glas wax. http://nl.meguiars.be/home/ Na een halve dag polieren is het resultaat geweldig. Fijn tijdverdrijf voor koude winter avonden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted March 30, 2011 Author Share Posted March 30, 2011 22 februari 2011 Het chroom van zowel voor als achterbumper ziet er niet meer fris uit na 23 jaar. De delen opnieuw verchromen is een kostelijke zaak. 900 tot 1000 euro om beide bumpers te laten voorzien van een nieuwe chroomlaag. De tweede optie is uitkijken naar tweedehands delen. De lokale Jaguar dealer bij mij in de buurt heeft een XJ40 voor afbraak die nog voorzien is van een heel goede achter bumper. Voor de som van 200 euro mag ik de chroom delen hebben. Schitterend!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted April 1, 2011 Share Posted April 1, 2011 Hoi Hagstrum; Het begint er echt geweldig uit te zien allemaal. Toch wil ik eventjes iets vragen, over Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr-gaemers Posted April 4, 2011 Share Posted April 4, 2011 super project zeg! heb er weer wat van op gestoken Op dit moment ben ik bezig met 't tegen over gestelde: een Suzuki Alto MK1 uit 1980! misschien ook een kijkje waard: http://www.suzukialtoclub.nl/forum/view ... =17&t=6216 Nogmaals Super project veel geleerd over de roest ! Groet, Cyriel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 5, 2011 Author Share Posted April 5, 2011 Hallo Alto Fan. Prachtig gedaan!!! Echt waar, SUPER! Je hebt er een prachtig wagentje van gemaakt. Het doet mij plezier om te vernemen dan we via deze weg elkaar kunnen helpen. Groetjes van Ed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 5, 2011 Author Share Posted April 5, 2011 Goed opgemerkt Leonneke! De volgorde is inderdaad verkeerd vermeld. Eerst het blanke metaal voorzien van een laag zink spray, daarna de naden dichten met 3M kit en als laatste het geheel afwerken met grondverf. Zie foto... Ik kan voorlopig nog niet bevestigen of ik aanwezig zal zijn op de voorjaarsmeeting. Maar indien wel laat ik het zo vlug mogelijk meten. Groetjes. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 5, 2011 Author Share Posted April 5, 2011 25 februari 2011. De onderste scharnier is vervangen (door een tweedehands) aan de passagiers kant. De deur bleef niet meer open staan om dat de veer die de deur moet open houden er telkens uit sprong. Dit omdat er te veel speling zat op de veer houder. (zie foto) Geen gemakkelijke klus. Het is uiterst moeilijk om de drie moeren aan de binnenzijde van de deur los te krijgen. Na 23 jaar zitten de meeste schroeven en bouten goed vast. Ik wilde dan ook de scharnier vervangen zonder de volledige deur te demonteren van de wagen. Door de deur volledig open te zetten en te ondersteunen met houten blokken is het na twee uurtjes werk dan toch gelukt. De nieuwe scharnier is eerst volledig gekuist en opgespoten in wagenkleur. Deze is namelijk zichtbaar van op de passagierszit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 5, 2011 Author Share Posted April 5, 2011 Zondag 6 maart 2011. Het dekseltje van de ruitenwisser aandrijving in het motorruim was geoxideerd en had een lichte vorm van roest uitslag. Mijn eerste idee was het metaal te schuren en te voorzien van een zware lak laag. De eerste handeling was schuren met P400 water scheurpapier om vervolgens over te gaan naar P800. Het dekseltje begon aardig te blinken waardoor ik verder geschuurd heb met P1200, P2500 en als laatste P3000 met als resultaat een glanzend oppervlak te vergelijken met chroom. Om roestvorming te voorkomen is het dekseltje voorzien van een vernis laag. Je kunt dit bestempelen als nutteloos werk maar het is een mooie bezigheid om tijdens de koude winteravonden toch iets te doen aan mijn Jag. Tenslotte het oog wil ook wat, niewaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 5, 2011 Author Share Posted April 5, 2011 12 maart 2011.Ik heb nieuwe pinker lenzen besteld en ontvangen van JDHT in GB. De oude lens lks was gebarsten. Tweedehands zijn deze moeilijk te vinden in goede toestand. De lens is vervaardigt uit (te) harde plastiek die al vlug barst. Ziet er mooi uit, nieuwe onderdelen aan de Jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 5, 2011 Author Share Posted April 5, 2011 20 maart 2011.Het moment is aangebroken, nu de lente op komst is, om de Jag te verplaatsen van zijn winter stalling naar mijn verblijfplaats. Maar eerst moet hij nog aangekleed worden. Koplampen, bumper en dergelijke moeten gemonteerd worden. Fijn om hem terug aan te kleden. Niet zo moeilijk. Van nature heb ik steeds schroeven over bij het monteren en demonteren van onderdelen maar in dit geval liep alles perfect. Omdat ik er een hekel aan heb om met een vuile wagen op de openbare weg te rijden is hij eerst nog gewassen. Ik keek er al een tijdje naar uit om nog eens te rijden met mijn beestje. Al is het maar een korte afstand, het was ZALIG!!! Een beetje ongerustheid overviel met de gedachte dat de motorolie niet meer al te vers is. Iets meer dan twee jaar. Over een afstand van zeven km en met een lage belasting van de motor denk ik niet dat de oude olie veel schade kan toebrengen. Of vergis ik mij? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xkkk Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 weer een kat gered! mooizo! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mr-gaemers Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 Hallo Alto Fan. Prachtig gedaan!!! Echt waar, SUPER! Je hebt er een prachtig wagentje van gemaakt. Het doet mij plezier om te vernemen dan we via deze weg elkaar kunnen helpen. Groetjes van Ed. Hoi! Bedankt, Het kriebelt aan alle kanten om weer een jaguar aan te schaffen. Maar ik moet nog flink sparen! haha... Ik denk dat ik voor een x300 type ga of voor de oldtimer 3 serie... Man man,, mis me jaguar wel hoor met dit mooie weer !! (heb deze in 't groen gehad) Nogmaals super mooi project en ik blijf je dagelijks volgen! Cyriel. ps: bedankt voor 't compliment. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 Tjonge jonge wat hoop ik op goed weer zeg Ik vind dat je het allemaal prima aanpakt. Ieder op z'n eigen wijze. Grondig is echter de basis. Wat voor producten je ook gebruikt, het zit 'm toch echt in het voorbereidende werk. En dat ziet er echt super uit. Wat betreft de olie ? Ik ben absoluut geen expert maar kan me nauwelijks voorstellen dat dit echt schadelijk is voor je motor. Hoewel de olie 2 jaar stilstaat lijkt het me sterk dat de smerende en beschermende eigenschappen van die olie daardoor verdwijnen. Uiteraard zal de 'vervuiling' gezakt zijn. Of er bovenop drijven. Misschien dat mensen die de motor wel eens compleet gedemonteerd hebben daar een goed antwoord op hebben ? Die meeting kun je natuurlijk niet voorbij laten gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Harkema Posted April 5, 2011 Share Posted April 5, 2011 De olie kan er best even tegen, geen probleem, mits de laatste oliewissel niet enkele 10'dkm geleden is. Zorg er dan wel voor dat de motor flink heeft gedraaid alvorens de auto voor een langere periode weg te zetten zodat de evt. sludge niet meer aanwezig is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 25 maart 2011.De Jag is terug thuis! Tijdens de volgende maanden komt er een bijkomende garage naast mijn woning zodat hij droog staat. De eerste werkzaamheden zijn reeds voltrokken. De vloer is klaar. Nu wachten tot de timmerman tijd heeft om de oppervlakte van 11 meter bij 3.5 meter te overdekken. Het is zonde om dit beestje in open lucht te laten vertoeven tijdens de veelvuldig voorkomende regen dagen in Belgi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 23 maart 2011. Het oog wil ook wat! Rem booster in motorruim voorzien van een laagje zilver verf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hagstrum Posted April 25, 2011 Author Share Posted April 25, 2011 26 maart 2011. De chroom delen van de achterbumper die ik tweedehands heb gekocht bij Jaguar Hasselt moeten eens onderhanden genomen worden. Vreemd genoeg is Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rivolta Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Zeg, hoe werkt dat in Belgie, had je een bouwvergunning nodig voor je schuur of hebben jullie ook vergunningsvrij bouwen? Ik ben ook met een schuur en werkplaats bezig, eentje met vergunning, eentje vrij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leonneke Posted April 25, 2011 Share Posted April 25, 2011 Hoi Hagstrum ..... Het moet niet veel gekker worden. Je hebt dezelfde auto, je repareert dezelfde dingen en je hebt dezelfde tuintafel Ik zag trouwens bij de chroomdelen van je bumpers, dat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.