Jump to content
hagstrum

XJ40 restauratie (B)

Recommended Posts

hagstrum    24

14 september 2010. De originele luidsprekers (Philips, made in Belgium) hebben duidelijk aan kwaliteit verloren. Ik heb besloten om ze te vervangen door een paar nieuwe. Luidspreker fabrikanten zijn ondertussen afgestapt van deze kleine 870 mm luidsprekers. Op enkele merken na waaronder HERTZ.

 

Deze luidsprekers geven samen met de JVC radio cd speler een meer dan bevredigend sound resultaat. Het is immers niet de bedoeling om er een boem carr van te maken. De XJ40 maakt tijdens het rijden een mooi motorgeluid. Zacht, sterk, rustgevend...

post-4861-131050041099_thumb.jpg

post-4861-131050041146_thumb.jpg

post-4861-131050041176_thumb.jpg

post-4861-131050041199_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

17 september 2010. Het heeft enkele dagen geduurd om een oplossing te vinden voor het veel voorkomende probleem van doorhangende deur panelen. Op de foto kun je duidelijk zien waarover het gaat.

 

Twee T ijzers bevestigt met Tec7 alleslijm aan de achterzijde van het paneel gelijmd moeten er voor zorgen dat de bovenzijde horizontaal blijft. Na het monteren van het paneel heb ik een klein gaatje geboord door het bovenste gaatje van het T ijzer en door de binnenplaat. Een schroefje door het gaatje van de T en binnenplaat zorgt er voor dat het paneel naar boven getrokken word. Een mooi resultaat. Lekker strak!!!

post-4861-131050041222_thumb.jpg

post-4861-131050041242_thumb.jpg

post-4861-131050041266_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

21 september 2010. Bij de laatste tankbeurt is het mij opgevallen, na het openen van de tankdeksel, hoe vuil en vies de rubber rond de vulhals is. Ook de deksel houder en scharnier zijn in slechte staat evenals de rubber rond de hals. Een klein werkje tussendoor.

 

De deksel en scharnier demonteren. Roestvrij maken. Voorzien van een nieuw laagje verf. Nieuwe schroeven en bouten. Voldoende smeren met WD40 en vaseline. Terug monteren en alles ziet er uit als bijna nieuw.

post-4861-131050041286_thumb.jpg

post-4861-131050041309_thumb.jpg

post-4861-131050041329_thumb.jpg

post-4861-131050041356_thumb.jpg

post-4861-131050041392_thumb.jpg

post-4861-131050041416_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
RedCat    89

Erg mooi verslag. De punten aan de deuren was dus echt net op tijd.

Benieuwd naar de levensduur van de kit, het gaat vooral om de hechting. Als die hechting vermindert krijgt vocht weer kans .. :clap:

 

In afwachting van het vervolg

 

Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

Bedankt voor de + reacties.

 

Het is inderdaad mijn bedoeling om er een 'echte' oldtimer van te maken. Dit forum is dan ook een goede hulp hier bij.

 

De kit die ik gebruik word ook toegepast bij Ford Genk (:clap: waar men de Mondeo, Galaxy en S-MAX bouwt. De kit word toegepast voor het afdichten van eventuele waterlekken. Is hier in Belgi

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

30 september 2010. De herfst en winter zijn op komst. Tijd om de jag te verplaatsen van openlucht naar een droge locatie. Maar eerst moet ik de bestuurders zetel en vloermatten monteren aan de bestuurders zijde. Ik moet namelijk de wagen zelf over de openbare weg rijden over een afstand van 7 km.

Maar eerst de vloermatten poetsen en de demping matten aanbrengen bovenop de originele matten. Kwestie om het voertuig nog wat stiller te maken binnenin.

post-4861-131050044664_thumb.gif

post-4861-131050044731_thumb.gif

post-4861-131050044758_thumb.jpg

post-4861-131050044779_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

1 Oktober 2010. De wagen is nu klaar om te verplaatsen naar zijn winterverblijf. Nog even oliepeil en andere vloeistoffen controleren, de nodige tools in de wagen leggen en hopen dat de lokale politie een dagje vrijaf heeft want de nodige boorddocumenten kan ik voorlopig nog niet voorleggen.

 

Kijk er naar uit om eindelijk nog eens te rijden met dit beest. Al duurt de rit maar 7 kilometer, het geeft een geweldig gevoel. Onderweg speel ik even met de gedachte om een klein ommetje te maken. Maar het risico is te groot om met een niet ingeschreven voertuig te lang op de openbare weg te vertoeven.

post-4861-1310500448_thumb.gif

post-4861-131050044835_thumb.gif

post-4861-131050044893_thumb.gif

post-4861-131050044922_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

7 oktober 2010. Geen noemenswaardige problemen bij het demonteren van de grill, grill inleg, bumper en voorspoiler. De linkse koplamp, dat was een ander paar mouwen. De moer links onder is totaal vastgeroest aan de bout. Ondanks het veelvuldig gebruik van kruipolie is de moer niet los te krijgen. Tot overmaat van ramp draait de bout mee aan de binnenzijde van de lamp en blijkbaar ben ik niet de enige met dit probleem. Zie volgende site: http://jaguar-sovereign.webs.com/square ... emoval.htm

 

De enige oplossing, het glas van de koplamp stuk slaan, een gedeelte van de spiegel verwijderen en de plastiek rond de zeskant moer verwijderen zodat je er een dop kunt op plaatsen. Aan dit hele verhaal is er toch

post-4861-131050044969_thumb.gif

post-4861-131050045008_thumb.gif

post-4861-131050045051_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

8 oktober 2010. Na 120 minuten poetswerk is de grill bijna niet van nieuw te onderscheiden. Tenminste als je niet van te dichtbij kijkt.

post-4861-13105004509_thumb.gif

post-4861-131050045118_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

10 oktober 2010. Het spatbord links vergt de nodige aandacht. Roestvorming onderkant. Na het verwijderen van het wiel en spatkap en een blik achterkant spatbord zie ik dat de situatie ernstig is.

 

Het demonteren valt nog mee. Was er eerst niet zo gerust in een goede afloop. Het spatbord is geschroefd en na het zoeken en vinden van alle bouten en een stevige ruk had ik het ding in mijn handen. Twee bouten zitten echter goed verborgen achter het koelwater overloop bak.

 

De roestschade is volgens mij te wijten aan slechte plaatsing van de afvoerbuis (het water dat via de voorruit in de windloopgrill loopt) waardoor het water aan de binnenzijde van het spatbord loopt.

 

De beste oplossing om de roest voor altijd te verbannen aan de onderzijde van het spatbord bestaat uit het verwijderen van het aangetaste materiaal. Dus voldoende oud metaal verwijderen en nieuwe plaat inlassen. Dit werk laat ik echter aan een specialist over.

 

word vervolgt...

post-4861-13105004517_thumb.gif

post-4861-131050045261_thumb.gif

post-4861-131050045302_thumb.gif

post-4861-131050045337_thumb.gif

post-4861-13105004539_thumb.gif

post-4861-131050045428_thumb.gif

post-4861-131050045486_thumb.gif

post-4861-131050045542_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

16 oktober 2010. Op het eerste zicht lijkt het een klein roest gaatje. Maar na onderzoek kom je tot de vaststelling dat het klein gaatje kan uit lopen tot een veel groter probleem!

 

Zie hier het gevolg van slechte afwatering. Deze roestplek zit verscholen onder het spatbord. Dit moet er volledig uitgeslepen worden en vervangen door nieuw plaatwerk.

 

word vervolgt...

post-4861-13105004562_thumb.gif

post-4861-131050045711_thumb.gif

post-4861-131050045778_thumb.gif

post-4861-131050045825_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites
RedCat    89

Heerlijk verslag om mee te lezen, dank daarvoor.

Juist de aandacht voor de dingen nu voorkomt het echte gelazer later :thumbdown:

 

Hans

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

23 oktober 2010. Ook hier op verschillende plaatsen lichte corrosie. Het lijkt mij aangewezen om alle roest te verwijderen met een Dremel slijp steentje. Nadien met een roterende staal borstel het gehele oppervlakte zuiver maken en voorzien van een laagje of twee anti roest verf.

 

Om het geheel mooi af te werken en tevens te zorgen voor een blijvende roestwering heb ik gekozen voor een behandeling met KBS Rust seal. http://www.kbs-coatings.com/ Een gemakkelijk product om mee te werken. Of het op lange termijn zijn belofte waar maakt moeten we afwachten. Maar ik heb er alle vertrouwen in.

post-4861-131050048339_thumb.jpg

post-4861-13105004839_thumb.jpg

post-4861-131050048465_thumb.jpg

post-4861-131050048509_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

12 november 2010. Het spatbord Rts ziet er op het eerste zicht veel beter uit dan Lks. Het is een spannend moment. Wat zit er verscholen na het demonteren?

 

Voor we kunnen demonteren moeten er eerst nog enkele schroeven worden over geslepen.

 

Mooi, niets alarmerend. Hier en daar wat oppervlakte roest. Zoals je kunt zien is er een olie lek. Na wat zoek werk blijkt het lek zich te situeren aan de power steering pot. De klemmen aan de leidingen zijn onvoldoende vast gedraaid.

post-4861-131050048565_thumb.jpg

post-4861-131050048621_thumb.jpg

post-4861-131050048676_thumb.jpg

post-4861-131050048735_thumb.jpg

post-4861-131050048782_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

21, 22, 23 november. Het spatbord Rts ziet er duidelijk beter uit dan Lks. Enkel hier en daar wat oppervlakkige roest.

Om in de toekomst erger te voorkomen is het toch aangewezen om de nodige maatregelen te treffen om roestvorming te voorkomen. Alle roest verwijderen, behandelen met anti roest verf en KBS rust seal. Ik heb de volledige binnenzijde voorzien van 3M 08861 bodembescherming.

 

Ik heb ondervonden dat je voor het aanbrengen van de rust seal het oppervlakte eerst goed moet ontvetten met wasbenzine of dergelijke. Deze seal weigert te hechten op vettige ondergrond. Ben best tevreden met dit resultaat. Ik geniet er van met volle tuigen.

 

Maar het echte werk moet nog komen. Het demonteren van subframe. Zowel vooraan als achteraan en daar heb ik geen pap van gegeten.

post-4861-131050048863_thumb.jpg

post-4861-131050048914_thumb.jpg

post-4861-131050049007_thumb.jpg

post-4861-131050049058_thumb.jpg

post-4861-131050049126_thumb.jpg

post-4861-131050049182_thumb.jpg

post-4861-131050049219_thumb.jpg

post-4861-131050049246_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

25 november 2010. De volgende foto's spreken voor zich. Het lijkt misschien nutteloos, maar ... het oog wil ook wat. Mooi werkje om de koude winterdagen op te vullen.

post-4861-131050049273_thumb.jpg

post-4861-131050049302_thumb.jpg

post-4861-131050049328_thumb.jpg

post-4861-131050049356_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

10 december 2010. De treedlijsten zowel voor als achter en lks en rts kunnen een nieuwe verflaag gebruiken.

Het demonteren gaat vlot. De zilveren inleg met JAGUAR tekst voorzichtig verwijderen door met een houten spatel deze omhoog te trekken. Hieronder zit namelijk een magneetstrip. Onder de inleg zie je vier bouten die los moeten. Nu kun je de lijst verwijderen. Er kan wat weerstand optreden daar er zussen de lijst en het metaal van de voettrede een zwarte kit is aangebracht.

 

De treedlijst eerst goed schuren om zo veel mogelijk krassen te verwijderen. In verschillende lagen spuiten en klaar is kees. Ben er tevreden over. Hier zie je met weinig werk op korte tijd een mooi resultaat en dat geeft een goed gevoel en moed.

post-4861-131050049383_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

27 december 2010. Nu het buiten spatbord er beter dan nieuw uitziet is het tijd om het binnen spatb. te bewerken. Hier is gelukkig maar niet al te veel roest te bespeuren. Hier en daar oppervlakte roest.

 

Het is noodzakelijk om alle roest degelijk te verwijderen. Ik gebruik een dremel tool met slijpsteen. Daarna gebruik ik rode anti roest verf en als top laag 'rust buster'.

post-4861-131050049416_thumb.jpg

post-4861-131050049484_thumb.jpg

post-4861-131050049554_thumb.jpg

post-4861-131050049655_thumb.jpg

post-4861-131050049704_thumb.jpg

post-4861-131050049736_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

28 december 2010. De radiator houder is een probleem onderdeel bij menig XJ40. Roest tot volledig door roesten. Ik heb geluk. De roestvorming valt nog mee. Een ander paar mouwen was het demonteren zonder de radiator te verwijderen. Moeilijk maar dat gaat ook, h

post-4861-131050052617_thumb.jpg

post-4861-131050052651_thumb.jpg

post-4861-131050052677_thumb.jpg

post-4861-131050052713_thumb.jpg

post-4861-131050052751_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

29 december 2010. Voorbumper repair. De bumper lijkt op het eerste zicht ok. Hier en daar een klein deukje maar verder niets. Om zeker te zijn en om te weten hoe dat ding in elkaar zit toch maar alles gedemonteerd. Groot was mijn verbazing bij het zien van de onderdelen.

post-4861-131050052992_thumb.jpg

De twee bovenstaande foto's spreken voor zich. De houders bovenaan evenals de binnenkant van de bumper hebben een roestbehandeling nodig. De bevestigings schroeven de houders zijn volledig vast geroest. Uitboren van de schroeven is hier de enige optie.

 

Het resultaat mag er zijn. Na uren schuren en verven. Ook het metalen deel krijgt de nodige aandacht. Nu word mij ook duidelijk waarom de bumper zo een zwaar gewicht heeft. Volgens mij is het metaal minimum drie millimeter dik. Hier maakt men leger tanks van.

post-4861-131050052826_thumb.jpg

post-4861-131050052862_thumb.jpg

post-4861-131050052896_thumb.jpg

post-4861-131050052931_thumb.jpg

post-4861-13105005296_thumb.jpg

post-4861-131050053055_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

6 januari 2011. De lower gril voorzien van een nieuwe zwarte lak laag. Eerst goed schuren met water schuurpapier. We beginnen met P400, P800 en als laatste P1200. Alles goed afplakken en.... Mooi resultaat. Lijkt wel nieuw.

 

Zorg er wel voor dat alle stof en water voor je begint te spuiten volledig verwijderd is. Desnoods met perslucht alles gedurende lange tijd droog spuiten. Ik spreek van ondervinding!

post-4861-131050053098_thumb.jpg

post-4861-131050053131_thumb.jpg

post-4861-13105005316_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
hagstrum    24

17 januari 2011. Meer dan drie weken gewacht op de rubber stoppen voor de radiator. Niet dat ze bij Jaguar Hasselt van slechte wil zijn, een bestelling word er na drie werkdagen geleverd, maar tot vervelens toe drie maal de verkeerde rubbers geleverd. Ik laat in het midden waar de oorzaak zit. Ik heb ze nu en dat is wat telt.

 

Het monteren van de radiator houder was niet eenvoudig. Door gebrek aan een hefbrug ben ik verplicht op de grond te gaan liggen om alle schroeven vast te zetten. Op mijn leeftijd niet meer zo evident. :sadd:

 

Ruiten sproeier pot ook terug gemonteerd. Netjes!!! Ben uiterst tevreden met de werkzaamheden van vandaag.

 

Mijn links spatbord is vandaag afgeleverd bij de plaat lasser. Heb er voor gekozen om het door roest aangetaste metaal te verwijderen en nieuwe metaal plaat in te lassen. Goed lassen is een kunst en die kunst bezit ik niet.

post-4861-131050053189_thumb.jpg

post-4861-131050053219_thumb.jpg

post-4861-131050053248_thumb.jpg

post-4861-131050053276_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Leonneke    173

Hulde;

 

Enorm goed bezig aan je XJ 40 ......

 

Het is vooral grappig om te zien dat je exact dezelfde problemen tegenkomt als Leonneke. Bumpersteunen aan gort, radiatorsteun in gruistoestand en ga zo maar door. Toch zul je strakjes merken, dat er ook heel veel onderdelen gewoon in een uitstekende staat verkeren. Het gaat een ware beauty worden, jou XJ 40. Ik sluit me volledig aan bij je manier van werken. Grondig en tot op het bot. Zo kun je er strakjes jaren plezier aan beleven. Pas over een jaartje of 10 hoef je dan weer rigoreuze maatregelen te nemen.

 

Zoals de Engelsen zeggen ..... "Keep this beauty on the road" .......

 

Veel XJ 40's zullen de komende jaren letterlijk tot stof vergaan. Dat werkt in ons voordeel. De auto zal vanzelf zeldzamer gaan worden en dat is precies wat we uiteindelijk willen, toch ?????????? Greetz Leonneke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...