Jump to content

XJ40 restauratie (B)


hagstrum
 Share

Recommended Posts

April 2010. Als trotse eigenaar van een Jaguar X type diesel bouwjaar 2005 droom ik reeds geruime tijd van een 'echte' Jag in mijn bezit te hebben. Eentje uit de oude doos. Eentje die bijna oldtimer is. In eerste instantie was het model niet zo belangrijk, als hij maar bijna 25 jaar oud is. Er mag, of beter, er moet werk aan zijn. Polieren, poetsen. Demonteren en monteren. Zalig!!!

post-4861-131050038565_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Juni 2010 Na herhaaldelijk zoeken op verschillende tweedehands sites, waardoor ik het bos niet meer door de bomen zag, heb ik besloten om een bezoek te brengen aan Jags Only. Deze onafhankelijke Jaguar specialist heeft een rijk aanbod aan tweedehans jags. Mijn aandacht gaat uit naar een XJ 40 souverein 2.9. Bouwjaar 1988 met 184000 km op de digitale kilometer teller. Mijn hart begint iets sneller te kloppen bij het zien en voelen van dit mooi exemplaar. Na een best aangename kennismaking met verkoper en voertuig is het moment aangebroken om alles eens goed te laten bezinken en mij degelijk te informeren over dit model. Nooit te impulsief over gaan naar een aankoop. De wagen zal er ook nog zijn na enkele dagen. Laat ik hopen...

post-4861-131050038587_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

18 Juni 2010 Na rijp beraad heb ik beslist om vandaag terug een bezoek te brengen aan JagsOnly. De Jag XJ40 is nog steeds te koop. http://www.jagsonly.be/ Wat mag en kan ik nog verwachten van deze ondertussen 22 jaar oude wagen. De zaakvoerder (die eveneens luister naar de naam Eddy) is zeer correct en eerlijk. Een testrit is dan ook geen enkel probleem net zoals een inspectie aan de bodem van de wagen op de brug. Dit gaat hem worden. De prijs is binnen mijn budget, de kleur ok, motor draait als een klok, hier en daar wat roest maar dat is met wat vakmanschap te genezen. Met een tweedehands wagen moet je nu eenmaal geluk hebben. We spreken een prijs af en met een stevige handdruk is de koop bezegeld.

post-4861-131050038591_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

22 juni 2010 Het is mijn bedoeling om mijn nieuwe aankoop rijklaar, gekeurd en tip top in orde te stellen tegen zijn 25 verjaardag. Juni 2013. Dan valt hij onder de categorie 'classic cars' en dat scheelt zich een pak euro's aan inschrijving en wegen taks. Hoe vervoer je nu een wagen die nog niet ingeschreven is, geen autokeuring heeft en zodoende dus ook niet verzekerd is. Een trailer huren is een kostelijke zaak. En waar ga ik die twee ton gewicht van de Jag mee vooruit trekken? Mijn Jag X type is niet voorzien van een trekhaak. Met de Ford Fiesta van mijn vader, die wel voorzien is van een trekhaak zie ik dat ook niet zitten. Garage platen huren is ook een optie. Maar misschien bestaat de mogelijkheid dat de wagen kan verzekerd worden voor

post-4861-131050038596_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

23 juni 2010. Het is moeilijk te omschrijven wat een gevoel het te weeg brengt om met deze wagen te rijden. Nieuwprijs in 1988: 1 935 550Bfr. En dat voel je! Hij rijd gezien zijn leeftijd, zacht, rustig, volwassen, teder, bedachtzaam. Ik voel mij onmiddellijk

post-4861-131050038625_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 augustus 2010 Waar moet ik beginnen? Misschien is het beter om de grote werkzaamheden zoals roest behandeling spatborden, wielkasten binnen, controle onderbodem en dergelijke te bewaren voor de lange winterdagen. Dus begin ik met het demonteren en poetsen van de binnen trim. Demonteren van deurpanelen, zetels en tapijten.

 

Vandaag de achter zetel zit en rugleuning gedemonteerd. Dat ging vlot. Er zitten twee kleine kruis schroeven net onder de achter zit in bereik van de bas luidsprekers. De zetel naar je toe trekken en voor je het weet heb je de zit in je handen. De rugleuning zit onderaan vast met vier kruis. Na deze verwijdert te hebben duw je de leun naar boven. Niet zo moeilijk!

 

Onder de achter zetels heb ik een 'klein' fortuin gevonden! Muntstukken in oude Belgische franken twv 31 frank.

 

Om het leder te reinigen gebruik ik de volgende producten; Twido ontvetter (aldi), vlekkenspons (aldi) en leader conditioner van Turtle. Zoals je op de foto's kunt zien is er een merkelijk verschil tussen voor en na. De linker zijde vanaf het midden van de zit is gepoetst.

 

Na reinigen het leder behandelen met leader conditioner.

post-4861-13105003866_thumb.jpg

post-4861-131050038698_thumb.jpg

post-4861-13105003876_thumb.jpg

post-4861-131050038783_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 augustus 2010 Vandaag begonnen met de koffer. Demonteren van het tapijt en controle op eventuele roestvorming.

Het tapijt heb ik gereinigd met een borstel en Twido ontvetter. Nadien goed afspoelen met de tuinslang en laten drogen in de zon. Opmerkelijk wat een verschil. Het tapijt lijkt wel nieuw.

Dit is werk waar je onmiddellijk resultaat van ziet. Tof!

 

Een beetje oppervlakkige roestvorming in de koffer verbaast mij niet echt. Een volledig doorgeroeste bodem stop. Deze moet vervangen worden door een nieuwe. Het achter paneel tussen de achterlichten heeft blijkbaar al een anti roest behandeling gekregen door de vorige eigenaar maar met niet al te groot succes.

 

Het is een tijdrovend werk, maar ik heb tijd!. Ik probeer dan ook alle roest zoveel mogelijk te verwijderen. Nadien behandelen met twee lagen zink spray en twee lagen grondverf. Hoop dat dit voldoende is om de roest de kop in te drukken. De toekomst zal het uitwijzen.

 

Ook de krik en houder heb ik ook terug mooi zwart geverfd. Bij montage zit het wel verscholen achter het reserve wiel maar als je het nodig hebt is het mooi proper en gesmeerd.

post-4861-131050038817_thumb.jpg

post-4861-131050038844_thumb.jpg

post-4861-131050038863_thumb.jpg

post-4861-131050038887_thumb.jpg

post-4861-131050038915_thumb.jpg

post-4861-131050038933_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

6 augustus 2010 Deurpanelen demonteren lijkt op het eerste zicht moeilijk omdat je nergens schroeven ziet die er op wijzen hoe dat ding er af moet. Maar als je de stappen nauwgezet volgt zoals aangegeven op de volgende site, is het een koud kunstje.

 

http://www.jag-lovers.org/snaps/snap_vi ... 1218753130

 

Tot mijn grote verbazing zien de binnenplaten van de deuren er nog heel goed uit. Nergens geen roest te bekennen. Het mag ook eens meevallen, h

post-4861-131050038948_thumb.jpg

post-4861-131050038968_thumb.jpg

post-4861-131050038986_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

8 augustus 2010. Ook de kleine, op het eerste zicht niet zo belangrijke, onderdelen krijgen de nodige aandacht. De nummerplaat verlichting bijvoorbeeld. Na 22 jaar is het plastiek geel en vuil.

 

De plaat uit plastiek tussen de achterlichten is geschuurd en opnieuw satijn zwart gespoten.

 

De passagiers zetel lijkt wel nieuw na een behandeling met de gebruikelijke producten. Het leder na poetsen rijkelijk behandelen met conditioner.

post-4861-131050039007_thumb.jpg

post-4861-13105003903_thumb.jpg

post-4861-13105003905_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

10 augustus 2010. Nu de XJ aan de binnenzijde bijna in zijn blootje staat lijkt het mij goed om te investeren in het verminderen van motor en wrijving geluiden. Niet dat de XJ een overdreven motor of andere geluiden produceert, maar ik wil hem zo stil mogelijk maken. De wielkasten zo veel mogelijk voorzien van bitumen.

 

Binnen onder de achterzetels, voorzetels en hoedenplank komt, bovenop de originele dempingsmatten een trillingsisolerend en geluidsabsorberend schuimplaat op basis van gebonden polyurethaanschuimvlokken.

Te koop bij: http://www.akoestiekwinkel.nl/auto.html

post-4861-131050039098_thumb.jpg

post-4861-131050039145_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

12 augustus 2010. Ik heb de originele isolatie vervangen door nieuwe agglomer geluidsabsorberende schuim. En met geluiddempende zelfklevende platen van 3M.

 

Het is mijn bedoeling om de agglomer zo veel ;mogelijk te gebruiken om de wagen nog stiller te maken. Onder de vloermatten en achterzetel bv.

post-4861-131050039164_thumb.jpg

post-4861-131050039196_thumb.jpg

post-4861-131050039214_thumb.jpg

post-4861-131050039236_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

13 augustus 2010. Onder de aluminium treedlijsten zit er roest. Niets schrikbarend maar er moet wel de nodige aandacht aan besteed worden. Roest verwijderen met staalborstel op boormachine, een laagje zink spray en grondverf moet voorlopig voldoende zijn. Voor het monteren van de treedlijst nog een laag roestpreventie wax van 3M.

post-4861-13105003925_thumb.jpg

post-4861-131050039276_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jij hebt vast al geschaatst ???
Hahaha, het zou in principe kunnen idd, ijs is hier dik genoeg. En kwartiertje rijden ben ik in het inmiddels beroemde Noord Laren. Maar nee het is niet voor mij weg gelegd, hoewel mijn collega's, allemaal vrouwelijk, vrijdag alle 4 een stukje gaan schaatsen kan ik op kantoor passen hahaha.

 

Trouwens bedenk me net dat ik toch onlangs een Jaguarjas heb gekregen van m'n collega's. Ik zal er een foto van maken.

 

Gr Peter

Link to comment
Share on other sites

Heel lucratief. Bij jullie blijft de belastingregel dus gewoon van kracht.

Hier heeft men er kort geleden een streep doorgezet.

 

Ruw genomen blijven alle auto's van bouwjaar 1985 of ouder old timers.

De latere bouwjaren, dus NA 1985, komen nooit meer in aanmerking voor de leuke regel. Zonde dus.

 

Jullie mogen je dus best gelukkig prijzen met die regel. Zo kun je over drie jaartjes inderdaad bijna 'voor niks' over de wegen suizen. Heerlijk vooruitzicht.

Link to comment
Share on other sites

25 augustus 2010. Zoals eerder vermeld ging ik er nog van uit dat aan de deuren geen roest te bekennen was. Niets in minder waar!!! Een van de toplocaties aan de XJ40 voor roestvorming zijn de deurramen. Na het verwijderen van de rubber kom ik tot de ontdekking dat hier werk aan de winkel is.

 

Het onderste gedeelte van de rubber is geplakt aan het metaal. Na het verwijderen is de rubber niet meer bruikbaar. Jammer! De rubber aan de A stijl daarentegen kun je voorzichtig verwijderen en hergebruiken.

 

Ik heb alle roest verwijderd met een slijpsteen gemonteerd op een kleine boormachine. Lukt aardig goed. De roest aan de binnenkant van de deur is moeilijker bereikbaar. Die moeilijk bereikbare plaatsen heb ik zo veel mogelijk ingesmeerd met roestomvormer. Een laagje zinkspray en een laagje grondverf moet voorkomen dat de roest na enige tijd terug de kop op steekt. Als vervanging van de rubber heb ik de naden afgewerkt met een elastische kit. Deze wordt niet hard en belet het doorsijpelen van water. Dat hoop ik tenminste!

 

Om in de toekomst roestvorming te voorkomen heb ik de deuren voorzien van Valvoline TECTYL.

http://www.nonpaints.com/contents/nl/d59.html

 

Alle onderdelen binnen de deur zijn zuiver en gesmeerd met WD40 en Vaseline. Ook de venstergelijders.

Door de jaren heen zitten de geleiders vol van vuil en stof waardoor de motor veel kracht moet voortbrengen om het glas te laten geleiden.

post-4861-131050040994_thumb.jpg

post-4861-131050041022_thumb.jpg

post-4861-131050041033_thumb.jpg

post-4861-131050041045_thumb.jpg

post-4861-131050041059_thumb.jpg

post-4861-13105004108_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...