Jump to content

Injectie en LPG


goud
 Share

Recommended Posts

En wat je met zo'n motormanagement ook kunt doen, is een gescheiden benzine- en gasaansturing maken. Normaal wordt het systeem zo gebouwd dat de LPG-installatie qua afstelling het benzinesysteem volgt. Met KdFi kun je gescheiden systemen maken, een benzine-injectie en een gasinjectie die beiden hun eigen computergestuurde aansturing hebben. Het plan is om dat t.z.t. ook in mijn SM in te bouwen met een 70 liter gastank op de plek van de 90 liter benzinetank en 2 kleine benzinereservoirs te maken in de overblijvende hoeken.

 

En in Godsnaam een ouwe bak niet elektrisch maken! Het wezen van een auto als de Jaguar is natuurlijk dat het uiterlijk en de motor bij elkaar horen en dat er een verbrandingsmotor in zit. Als er sprake is van een massaproduct, dan vind ik de toevoeging van een leuk blok wel okay. Ik vind bijvoorbeeld een Citroën DS best wel mooi, maar ik vind dat een leuke oude auto een 6-pitter verdient. Auto's die niet beschikken over zo'n blok, vind ik minder leuk. Een veel gebouwde auto als een DS voorzien van een SM Maserati blok, is wat mij betreft dan wel okay. Een AJ6 blok in een oudere Jag lepelen, vind ik al minder logisch. Ik denk namelijk dat een goed opnieuw opgebouwd oud XK-blok van een Jag het prima moet kunnen doen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 30
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

het is een hobby dat betaalbaar moet blijven,,oude XK motors nieuw opbouwen,,,hebben julli dat al eens gedaan ????

je moet er zeker 5 motors kopen,,,als je geluk heb zit er genoeg materiaal in om er hooguit een blok mee optebouwen

je hebt nodig,,, kaal onderblok/kop krukas/drijfstangen verdeler wat tandwielen deksels bouten/moeren

de rest moet je nieuw kopen

dan komt het bewerken,slijpen boren,pasmaken

dat kost  allemaal nog GOUD,,,dat is zon auto niet waard

de rest is maar een lapmiddel,,zo,n aj6 is een goed goedkoop middel om het ding weer betrouwbaar op de weg te krijgen

Link to comment
Share on other sites

De betaalbaarheid van de hobby is verschillend al naar gelang de beschikbare financiën. Vervolgens ontstaat er een verschil tussen een goede klassieker en één met gebreken. In alle segmenten zijn de goede auto's relatief duur en zijn de duurste auto's uiteindelijk de goedkoopste of blijven het gebrekenbakken. Een AJ6 in een oude XJ bouwen is voor de één een uitkomst, voor de ander doet het afbreuk aan de originaliteit. Doorgaans is een ander blok ook een waarde drukkende factor. Een motormanagement kun je tamelijk makkelijk uitbouwen en is denk minder snel een waarde drukkende factor.

Link to comment
Share on other sites

Robin, prima verhaal en ik ben het met je eens over de DS, een mijlpaal in de auto history, maar die motor schiet niet echt op. En dan moet je bedenken dat ze al vóór de DS een mooie zescilinder hadden en een V8. Voor de DS werd een zescilinder boxer ontwikkeld, maar dat kregen ze niet op tijd voor elkaar. De DS en zeker in de duurdere uitvoeringen is een heerlijke auto, maar relatief een lawaaibak en als je de rust van een Jaguar bent gewend valt dat vies tegen. Neem daarbij de brute kracht van de Jaguar en je bent om. Tegen de tijd dat een 2 liter DS de 100 km/u haalt gaat een oude XJ6 met 4.2 motor al ongeveer 200 km/u.

 

Daarbij wordt het lawaai van de wielen op de weg bij de DS direct aan de ophanging doorgespeeld welke met grote bouten tegen het chassis zit geschroefd, waar bij de Jaguar de subframes via rubber blokken aan het chassis zitten verbonden.

 

Ik heb twaalf DSsen gehad en de kans dat er een dertiende komt is zeer klein.

 

Over de moderne motor  met ecu, lamda sondes, map sensoren, cas sensoren en weetikveel wat voor sensoren allemaal, stappenmotoren. Het is allemaal fantastisch en  ik heb er drie met al die vernuftigheden. Gisten de Rebault na een paar weken buiten slapen gestart en verdomd, hij liep meteen, maar ging op en neer staan te loeien tussen 2000 en 4000 rpm. Mijn vrouw dacht dat ik senile was geworden. Auto binnen gezet, even laten uitrusten, weer gestart en hij liep heel rustig 800 rpm.

 

Ik ga morgen onderzoeken wat dat nou weer geweest is.

 

Mooi draadje en zeer interessant. Ben benieuwd naar de afloop.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...