Jump to content
goud

Injectie en LPG

Recommended Posts

goud    0

Hoewel ik nu langzaam wegloop van de oorspronkelijke vraag: Ook ik heb in november de cursus bij BS-Autotune gedaan en heb de afgelopen weken bijna alles verzameld om mij triple SU's in 420G om te bouwen naar KdFi. Ik wil eerst dat ie loopt op benzine en zou dan graag de LPG dampgas-injectie inbouwen (om 'm later eventueel zelfs op aardgas te kunnen laten rijden, jag op aardgas, vloeken in de kerk, jaja ik weet 't)

 

Ik loop nu tegen praktische problemen aan als te weinig ruimte onder de kap voor injectie-inlaatspruitstuk (van XJ6) maar dat zal zich wel oplossen.

 

Als er nu meer geinteresseerden zijn kunnen we misschien een apart onderwerp starten.

 

groeten

Goud

Share this post


Link to post
Share on other sites
jagger    18

Part off.... zou ik zeggen.

 

Dat is het mooie van zo'n cursus dat soort mensen/bedrijven begrijpen dat je tegen de gedreven knutselaar niet moet zeggen "dat mag niet" maar dat je ze de goeie richting in moet helpen.

Auto's zijn leuk en dat gesleutel.... aan het assortiment te zien begrijpen ze dat.

Niks hup erin en niet zeuren, wat moois van maken...

 

Ik zal eens kijken of ik zaterdag nog tijd heb....

Share this post


Link to post
Share on other sites
daniel    0
Hoewel ik nu langzaam wegloop van de oorspronkelijke vraag: Ook ik heb in november de cursus bij BS-Autotune gedaan en heb de afgelopen weken bijna alles verzameld om mij triple SU's in 420G om te bouwen naar KdFi. Ik wil eerst dat ie loopt op benzine en zou dan graag de LPG dampgas-injectie inbouwen (om 'm later eventueel zelfs op aardgas te kunnen laten rijden, jag op aardgas, vloeken in de kerk, jaja ik weet 't)

 

Ik loop nu tegen praktische problemen aan als te weinig ruimte onder de kap voor injectie-inlaatspruitstuk (van XJ6) maar dat zal zich wel oplossen.

 

Als er nu meer geinteresseerden zijn kunnen we misschien een apart onderwerp starten.

 

groeten

Goud

lijkt me heel interessant om daar wat meer over dit project te horen/lezen/zien!

Share this post


Link to post
Share on other sites
jagger    18

ik krijg net bericht dat er 1000-1500 onderdelen nodig is afhankelijk van de tank.

 

Maar je verzoek om een apart onderwerp hiervan maken vind ik een goed idee.

 

Lezend over het xj6 inlaatspruitstuk had ik gisteren al gekeken waar injectoren te plaatsen zijn, maar waarom niet gasinjectoren op de plaats van benzineinjectoren in de xj6 serie 3.....wat jij dus ook doet waarschijnlijk lees ik nu door het gebruik van het inlaatspruitstuk.

Waarom twee soorten brandstof aan boord?

 

en zou de ECU van Jaguar dan nog een functie kunnen vervullen of is voor dat geld een simpele versie van Megasquirt niet veel beter vanwege het instellen van de variabelen.

Lamdasondes kunnen in de uitlaat.

 

ik weet niet in hoeverre de afgegeven spanning voor benzineinjectoren overeenkomt met de spanning nodig is voor gasinjectoren

Lamda sonde heb je dan ook niet nodig.

 

Ik denk dat de te dunne leiding en het gasinlaat stuk op de LMM samen de grootste beperkers zijn van het vermogen van de autoop lpg

De ontsteking kan je bijstellen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

Zoals eerder gemeld ben ik bezig om benzine/lpg-injectie van KdFi in de 420G te krijgen. De ombouw heeft als basis het injectiespruitstuk vd Series II & III. Dit spruitstuk past niet, in mijn geval zit oa de stuurkolom (RHD) en een balk vd carrosserie in de weg.

Ik heb de zaag gezet in het spruitstuk en heb met plaatjes aluminium en karton een nieuwe passende mockup gemaakt. Vervolgens heb ik met de hulp van Basil het alu deels in elkaar gelast, opnieuw gepast en aangepast en daarna Lasklus.nl gevraagd om de geheel luchtdicht te lassen. Vandaag op terugweg van een klusje in Lubmin (bij een kerncentrale die gesloopt wordt, Goud is nu "Glow-in-the-dark") heb ik in Amersfoort mijn gelaste spruitstuk opgehaald. Zie foto, ik ben er erg happy mee, injectie is weer een grote stap dichterbij.

 

Ik houd u op de hoogte

groeten

Goud

post-140-131050021553_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

Nee, ik ken Basil niet als mopperaar, juist immer opgewekt en nuchter. Kan je altijd een bakkie doen. Hij zit qua locatie op weg van mijn halletje naar dealer, Makro, TU, Breezan, motorrevisie- en straalbedrijf. Dus ik kom er (te) vaak langs, nietwaar Paul?

 

groet

Goud

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

En vandaag heeft lasklus.nl het even snel voor me gelast. Niet alleen is nu het pas-probleem met de gasklep opgelost ook stationair regelschroef en de overrun-valve hebben een plekje gekregen.

 

zie onderstaande foto's:

Foto-MNETL7YE.jpg

 

Foto-WPA4FDJU.jpg

 

groet

Goud

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

Vandaag weer wat uurtjes in nieuwe bedrading gestoken, de oude kabelboom was werkelijk verkruimeld op veel plaatsen en er moesten sowieso wat wijzigingen aangebracht worden; luchtmassameter vervalt en gaskleppositie- en inlaatlucht temperatuursensor worden toegevoegd, dus veel kleuren kabel, relais, (multi-)stekkers, krimp- en gevlochten kous besteld en als een kind zo blij met doosje vd postbode. Alle verbindingen gekrompen en gesoldeerd, hopelijk weer goed voor de volgende 30 jaar. Geen textiel omhulsel maar modern kunststof, functie boven originaliteit, concours het Loo zal deze saloon niet winnen.

 

Foto-6KFWSVDJ.jpg

 

Volgende horde; de lambda sensor in de uitlaat laten lassen (RVS, kan ik niet zelf), triggerwheel op poelie en krukaspositie-sensor monteren.

 

De afgelopen maanden heb ik een enkele keer getwijfeld over de goede afloop maar nu heb ik er alle vertrouwen in. Komende mei staat een klassieker rally op het programma, dan moet het toch wel af zijn, liefst met vooraf een ruime periode voor testen en verbeteren.

 

groet

Goud

Share this post


Link to post
Share on other sites
Basil    1
Nee, ik ken Basil niet als mopperaar, juist immer opgewekt en nuchter. Kan je altijd een bakkie doen. Hij zit qua locatie op weg van mijn halletje naar dealer, Makro, TU, Breezan, motorrevisie- en straalbedrijf. Dus ik kom er (te) vaak langs, nietwaar Paul?

 

groet

Goud

 

Beste Goud,ik heb deze berichtgeving even over t hoofd gezien, vandaar een wat late reaktie.

 

Nietwaar !

 

Je bent altijd welkom en als ik echt geen tijd heb hoor je dat wel.

 

Tot ziens.

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

Afgelopen weekend het triggerwheel op de poelie gelast, was een beetje lastig om 'm keurig gecentreerd te krijgen. Heb een mal gemaakt waarna ik de ring op een 12 tal plaatsen heb vastgezet met een klein lasje. Ik durfde geen grote rupsen te leggen uit angst dat het triggerwheel zou vervormen. Daarna het geheel gestraald en in de primer gezet.

 

Foto-HSY63OW8.jpg

 

Vervolgens een beugel voor de krukas-positie-sensor, zit aan

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

Update:

Na maanden af en toe sleutelen zo goed als alles gemonteerd. Buiten het "custom made" injectie spruitstuk monteren en de bedrading aanleggen, moest er ook het nodige loodgieterwerk in de kofferbak gedaan worden met aanvoer- en retourleiding voor de benzine met kleppen voor keuze tussen tank 1 en 2, daarnaast moeten de leidingen voor verwarming, carterventilatie en verhoogd stationair omgelegd worden. Door ruimtegebrek loopt de luchtinlaat nu buitenom door het rechtervoorscherm. De 123-ontsteking is vervangen door een triggerwheel aan de krukas met DIS bobine, wasted-spark met

post-140-131050100084_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

En, loopt ie al?

 

Neen, ik had wat problemen met het (cruciale) signaal van de krukaspositiesensor, waarschijnlijk opgelost, maar ben nu met vakantie dus geen vooruitgang...

 

groet

goud

Share this post


Link to post
Share on other sites
goud    0

Ja, het gaat langzaam, was voor het werk weer lange tijd op pad,maar deze week heeft ie eindelijk (stationair) gedraaid! Nadat ik dagen heb zitten "kloten", ik kreeg 'm maar niet aan de praat, de ontsteking leek compleet van slag en ik voor de zoveelste keer alles naliep, zag ik opeens het licht. De VR-sensor stond precies 90 graden vroeger tov BDP (bovenste dode punt) dan ik had ingevoerd in het systeem. Domme fout, ik zocht het in fouten in de installatie en niet in de instellingen. Maanden geleden de VR-sensor, beugel en triggerwheel geïnstalleerd en toen in mijn hoofd een verkeerde waarde opgeslagen.

 

Het mooie was wel dat, nadat ik de waarde had veranderd in “Tunerstudio”, de software waarmee het systeem via laptop wordt ingesteld en deze “gebrand” had naar de ECU, de motor direct startte. Niet een paar keer draaien, nee, direct lopen. Na zoveel gepruts was dat wel bemoedigend.

 

Nu is het wachten op nieuwe header (expansie) tank zodat ik het koelsysteem werkelijk kan vullen en dan wordt het verder tunen en proefrijden.

 

Hopelijk binnenkort meer!

 

groet

Goud

Share this post


Link to post
Share on other sites
koleijen    138

En dit is dus weer zo'n topic waar (voor mij) geen touw aan vast te knopen is! Ongetwijfeld heel interessant voor de meer technisch onderlegen Jaguar-sleutelaar; maar voor mij, als leek, niet.

Ik heb werkelijk geen idee waar dit over gaat; en verlies daardoor al snel mijn interesse. Ik heb ook het idee dat het topic niet compleet is; dat ik een stukje eerder gegeven informatie mis... waardoor het nog minder te begrijpen is!

 

Gezien de antwoorden snapt Jagger wel waar het over gaat, maar niet iedereen is even onderlegt als Jagger. Ikzelf ben a-technisch en heb dus meer uitleg nodig bij (veel) onderwerpen, Ben dus uiteraard ook niet in staat om technische antwoorden te geven op de vragen hier gesteld; maar ben ten alle tijden bereid om de koffie in te schenken o.i.d.

 

Megsquirt?? Klinkt als een type pornofilm met een Meg in de "hoofdrol"...

 

Ko

Share this post


Link to post
Share on other sites
Robin Visser    29

Gaaf ! Deze a-techneut heeft zich het fenomeen KdFi een beetje laten uitleggen. Ik wil het t.z.t. ook bij de motoropbouw van mijn Citroën SM mee laten nemen. Jeroen van BS Autotune heeft samen met Nard bedacht hoe dat voor deze auto te in te bouwen.

 

Op het gevaar af dat ik wat missers maak, zal ik een poging doen een basisuitleg te geven voor degenen die het fenomeen motormanagement niets zegt. Het uitgangspunt is een efficiënte verbranding te krijgen zodat de zuinigheid en het vermogen stijgen. Dat doe je door precies genoeg brandstof in te spuiten als nodig is voor een volledige verbranding. Daarbij meet je in het uitlaatspruitstuk met de lambdasonde hoeveel zuurstof er nog over is na de verbranding in de uitlaatgassen. Idealiter is dat niks, waarmee alle aanwezige zuurstof heeft gereageerd met de toegediende brandstof. In verband met de smering wordt er iets rijker afgesteld. Hierbij is het nog van belang om brandstoftoediening, luchtaanvoer en vonk van de bougie precies op elkaar af te stemmen in de verbrandingskamer.

 

Voor de SM is me verteld wat het resultaat is. Ik reed in een carburateur SM die gemiddeld ongeveer 1 op 7 rijdt met lekker doorrijden. Een injectie SM schijnt iets minder dorstig te zijn, iets van 1 op 8. In de praktijk zijn er veel verschillen tussen beide wijzen van brandstoftoediening en rijdt de ene SM veel zuiniger dan de andere, waarbij een injectie niet per definitie de zuinigere is. Ik heb ook in de SM van Nard  gereden waarin de KdFi is ingebouwd en waarbij de ontsteking is doorontwikkeld. Die rijdt bij een zuinige rijstijl 1 op 14, 1 op 12 met lekker doorrijden met daarbij snelweg. Met een zware rechtervoet stijgt het verbruik naar 1 op 9. De auto gaat als een dolle. Hoewel uit motorbehoud niet op de rollenbank met piekbelasting gemeten, is het de inschatting dat het vermogen van 178 pk (fabrieksopgave) op het blok, is gestegen naar minimaal 200 pk op de wielen. In de eerste en tweede versnelling kun je niet vol uit op- en doortrekken. Dan gaat de voorkant zover omhoog, dat de auto in zijn aandrijfassen komt te hangen. Ik dacht dat dit bij 160 en doorschakelen van de vierde naar de vijfde versnelling wel zou ophouden, maar ook toen zag ik de motorkap flink veel meer in beeld komen. 

 

Het is allemaal niet origineel, maar het rijden wordt zo ongelooflijk veel beter met een motormanagement. Eerst dacht ik nog ooit een 3 liter SM te willen om meer vermogen te krijgen. In SM-land is dat zo'n beetje de heilige graal. Het motormanagement maakt dat volledig overbodig. Je kunt het volledige vermogen toch al niet kwijt.

 

Wat mij betreft is dit het leukst, een leuke ouwe kar die er voor de rest helemaal origineel en top uitziet en dat dan met hedendaagse prestaties. Ik had het ook best wel in de Jag gewild. Maar het systeem kost geld dat ik liever in de SM stop. De gretigheid van het AJ6 blok met injectie is goed zat (200 pk), origineel wat meer dan die van het Maseratiblok met carburateur (170 pk), maar het verbruik is er ook wel naar..... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
RedCat    90

@Robin; prima uitleg.

Een van de docenten zei vroeger; begin maar met vakliteratuur te lezen en blijf daarmee doorgaan ook als je het niet helemaal snapt.

Uiteindelijk pak je steeds meer op, dat geldt ook voor fora als deze.

Overigens zijn er meerde Nederlandse bedrijven bezig met ombouw naar inspuiting (ooto.eu bijv.)

Ik heb al stealth SU's gezien met de jet aan de onderkant

Of toch maar gelijk naar elektrisch :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...