Jump to content
vanslycken

Chroom / herchromeren...

Recommended Posts

vanslycken    2

Ik heb een prijsopgave binnen voor het herchromeren van alle chroom op de mk II... De Belgische firma's hebben zich nog niet laten horen, een engelse firma wel. Ik schrok er toch een beetje van: veelal kan je alles goedkoper nieuw kopen.

Ik lees op internet wel vage zaken over zelf chromeren met wat azijn en een auto-accu maar dat heb ik naar het rijk der fabelen verwezen na het lezen van een iets uitgebreider site. En dan zwijgen we nog over de vergunningen die je in principe moet hebben.

Je kan ook zelfchromeersets kopen in de USA voor ca 1000$, maar ik vrees een beetje dat de douane dat niet zo leuk zal vinden :thumbup:

Ik lees ook dat je in Polen goedkoop en goed werk kan laten doen, maar ik vind niks als ik zoek op "chrome Poland" of "chrom" (blijkbaar de Poolse vertaling) :(

Ik heb net een stukje metaal met van die "chroomkleur" verf gespoten, dat blinkt wel wat maar 't is toch geen echte chroom. Iets matter.

Zoals de zaken er nu voorstaan denk ik dat ik de chroom stripjes en dergelijke zachtjes ga afschuren en met die verf herspuiten. Ook voor de bumpers en spaakwielen denk ik daar aan. Maar misschien heeft er iemand van jullie andere of betere ervaringen?

Kees    4

In de voormalige oostbloklanden is verchromen goedkoper en vaak ook beter omdat ze daar nog werken met chemicalien die in het westen i.v.m. de milieueisen niet meer mogen. Verchromen met name de voorbewerking van het schoonmaken en slijpen is arbeidsintensief en daarom duur in Nederland.

Probleem is dat er een bedrijf in Nederland tussen zit dat natuurlijk ook een paar stuivers wil verdienen. Je kunt ook je complete auto daar over laten spuiten, zit uiteraard ook weer een Nederlands bedrijf tussen.

De betrouwbaarheid en levertijden schijnen het grootste probleem te zijn. Ze kijken daar niet zo nauw.

Maak vooraf een lijst met naam en een nummer van het onderdeel en laat het Nederlandse bedrijf tekenen voor ontvangst met de schriftelijke afspraak dat zij verantwoordelijk zijn voor vermissingen.

Als je zelf een goede en betrouwbare kennis in

Robin Visser    29

Het belangrijkste is het wat mij betreft, dat het resultaat perfect is, ook al is het voor een paar honderd euro meer. Dat is fijner om naar te kijken en belangrijk voor de waarde van een auto. Als iets bijna goed is gerestaureerd, dan is het net zo duur om te herstellen, als iets in origineel slechte staat. Een koper met een beetje verstand van zaken telt gewoon wat het kost om de diverse onderdelen te herstellen en trekt dat af van een auto in heel goede staat.

Basil    1

Het is al weer een paar jaar geleden, maar ik meen me te herinneren, dat een complete nieuwe set sierstrips bij Kolvenbach redelijk geprijsd was.

Han    552
Ik heb net een stukje metaal met van die "chroomkleur" verf gespoten, dat blinkt wel wat maar 't is toch geen echte chroom. Iets matter.

Over welke verf heb je het hier?

vanslycken    2

Ik ben de auto voor mezelf aan 't restaureren, als ik 'm ooit zou willen verkopen kan ik nog altijd nieuw chroom kopen. Probleem is dat het niet alleen over die stripjes gaat maar ook over bumpers, grille, ramen,...

@ Han: Ik heb het over die spuitbusjes (genre MOtip) die je in de hobbyshops vindt. Na het drogen van de verf lijkt het me toch geen ideale oplossing, de stevigheid is toch niet zo ideaal.

Han    552
Ik heb het over die spuitbusjes (genre MOtip) die je in de hobbyshops vindt. Na het drogen van de verf lijkt het me toch geen ideale oplossing, de stevigheid is toch niet zo ideaal.

Bedankt, ik heb wat minder fraaie stangetjes van Citroen schakelaars, dus in het interieur en vroeg mij af of daarmee de boel wat kan worden opgeleukt.

Leonneke    173

Een ander idee zou KUNNEN zijn .......

Producten laten poedercoaten met een chroom look ... Niet alle producten komen in aanmerking, maar een aantal wel.

Ik ben laatst naar Speed Line Coatings geweest in Best ( Brabant ).

Zij coaten op verschillende manieren. Er is zeer veel mogelijk op dat gebied. Het moet dan wel gaan om:

- materialen gemaakt van metalen ( legeringen )

- er mag niet al te veel oxidatie IN het materiaal zitten

Black Chrome is ook een optie. Er zijn in ieder geval heel erg mooie afwerktechnieken. Het kost je slechts een fractie van echt verchromen. Bovendien is een dergelijke coating onverwoestbaar. Altijd het proberen waard.

Greetz Leonneke

autoresto    4

Misschien is dit een optie Stefaan....

http://www.chromestudio.nl/

Zelf verchromen zal niet meevallen maar zelf verzinken of vernikkelen is geen enkel probleem.

http://www.frost-auto.nl/?p=productsList&iCategory=20

Erg leuk om te doen en, na een korte inleerperiode, helemaal niet moeilijk. Een nadeel is wel dat het hele proces van voorbewerken vrij tijdrovend is. Het eindresultaat is echter perfect en als er toch een keer iets niet naar je zin is dan doe je het gewoon opnieuw.

Jammer dat een bumper niet in m'n 10 liter bakje past :thumbdown:

Cees