Jump to content
Basil

voortgang restauratie MkII

Recommended Posts

Basil    1

Ha die Toon, bedankt voor die tip over mijn haardos !! De motor gaat met bak en al vanaf de onderkant ingebouwd worden. Als je een goeie brug hebt is dat gemakkelijker dan van bovenaf. De voortrein er eerst af. Die zit maar met een paar bouten vast. Zijn je kevers al klaar ??

tvhd    0

Hey Paul.

Ik heb vrij eenvoudig bij de Daimler in mijn eentje motor en bak er van bovenaf in gelepeld, auto op de brug en motor in de takelbok.

keverproject is net gestart de eerste hanngt aan het spit, kijk maar op, http://www.mijnalbum.nl/Album=DJNPC88H Eerst even de mini keuringsklaar maken, nieuwe remmen achter nieuw stuurkogeltje.

Groeten Toon

Basil    1

Wie weet wat deze relais aansturen ?? Ik kan ze op het schema nergens vinden. Midden tussen de relais zit een zekering. De draadkleur is onherkenbaar. Er zit een kapje overheen en hij zit op het binnenscherm tussen de spanningsregelaar en de radiateur. Paul.

post-357-131049921263_thumb.jpg

Basil    1

Ik wist niet dat het werken met hout ook heel leuk kan zijn. Het fineren van het dashboard. Een tijdrovend klusje met al die kleine randjes die je eerst moet doen om tenslotte het grote voorvlak te voorzien van een prachtig stukje notenwortel. Dirk, het valt best te doen. Gewoon beginnen !!

Paul.

post-357-131049921268_thumb.jpg

post-357-131049921272_thumb.jpg

jagger    18

Hallo Paul,

leuk man....

Ik ga er zeker aan beginnen, maar ik heb nog geen wortelnoten

en ben er nog niet uit hoe ik het deel met het klokje los krijg.

Ik heb geen haast.

Maar doe alles wel zo dat het steeds toegevoegde waarde heeft.

Ik zit er aan te denken het eerst dubbel te kopen zodat ik kan rijden en er aan werken en later in een keer omzetten.

Ik wil ook niet direct in een zwart gat vallen als het af is??

th_92759_S8000467_123_392lo.JPG

In mijn garage regent het op dit moment.

Dagelijks kan op het nieuws zien wat mijn werk omstandigheden zijn.

De verf moet ook nog uitharden dus hij staat met dekens en zeil er overheen.

Ik heb mijn oorspronkelijke garage tot kantoor omgebouwd.

tja heeft zo zijn nadelen.

En........zeker niet onbelangrijk de kinderen hebben vrij van school

Basil    1

Vandaag de bovenplank van het dashboard symetrisch gefineerd. Even een paar dagen laten uitwasemen en dan in de eerste laklaag. Ik vind hem nu al zo mooi !!

post-357-131049921279_thumb.jpg

Basil    1

De eerste van de 10 laklagen Na verloop van tijd wordt de glanslaag weer dof doordat de lak in het hout is getrokken. Morgen licht schuren en weer een laagje opzetten.

post-357-131049921285_thumb.jpg

jagger    18

Paul,

Het ziet er schitterend uit....

Dof worden?

ik weet dat na de vele laklagen, om diepte te creeren, de lak gepolytourd wordt.

dat werkt als een soort commandant;

Dit egaliseert, haalt de stofjes weg en haalt de glans op.

Dat moet je laatste handeling zijn voor montage.

Daarvoor moet wel een droogtijd in acht nemen omdat het eerst moet uitharden.

jagger    18

super Pim,

ik heb het vaak gezien bij Picus, maar hoe het werkte.

bedankt zeer waardevolle toevoeging voor mijn projectje serie 3

misschien straks verplaatsen naar een aparte topic over houtbewerken

Ik heb het radiopaneel van mijn Daimler opnieuw gelakt. Ik heb daarvoor jachtlak gebruikt. Gaat ook goed, de eerste paar lagen trekken in het hout waardoor de structuur een beetje door de lak heen komt. Als het hout eenmaal verzadigd is blijft de lak erop liggen. Daarna kun je kiezen of je het hoogglans wilt hebben of met staalwol een beetje zijdeglans wilt maken.

Ik heb het er zo opgesmeerd, maar ik heb ook wel eens gelezen over het verwarmen van de lak waardoor het mooier strak trekt zonder bellen.

Basil    1

Beste Marc. Ik heb mijn fineer in Amsterdam gekocht bij de Amsterdamsche Fijnhout Handel http://www.fijnhout.nl Op google even "fineerles" intoetsen en je kan zo aan de slag. De strijkboutmethode met witte houtlijm is denk ik de beste omdat bijna alle vlakken bol zijn en die kan je niet persen.

Strijkbout op de katoenstand, fineer opstrijken, strijkijzer terugzetten op de strijkplank en wachten tot je vrouw een fit krijgt als ze de onderkant van de bout ziet. Succes !!

De strijkboutmethode met witte houtlijm is denk ik de beste omdat bijna alle vlakken bol zijn en die kan je niet persen.

Je kunt dit wel doen met een plastic zak en een stofzuiger (zelf geen ervaring mee, ergens gelezen) waardoor het vacuum het fineer tegen de bolle kanten drukt.

Basil    1

Ik heb proeven gedaan met een heuse vacuumpomp die tot praktisch 0 bar zuigt. Het probleem is dat het fineer altijd moet uitsteken aan de kanten. Het vacuumdoek dat over je fineerdeel ligt buigt dat overstekende deel waardoor het breekt of barst. Een stofzuiger heeft denk ik niet voldoende kracht om overtollig lijm tussen fineer en hout weg te drukken waardoor je bobbelig effekt krijgt. Met een strijkbout kan je veel kracht zetten en als je sneldrogende witte houtlijm gebruikt zit het binnen twee minuten muurvast. Je hebt ook goede kontrole over het werk. Zijn de kantjes goed geplakt?? Je kan echt zien wat je doet.

Marc L    0

Bedankt Paul.... de truuk om je vrouw ook happy te houden is een wit blad papier tussen het fineer en de zool van het strijkijzer. Het blad papier wordt zwart... maar de strijkijzerzool niet meer.

Marc L

Basil    1

Nadat een enkeling onder de forumgangers weer van de schrik van de kleurcombinatie is bekomen, durf ik het aan een plaatje van het stuur te tonen. Voor de goede orde; het wordt een rallyauto met een volledig zwart interieur en donker wortelnoten hout.

post-357-131049921296_thumb.jpg

Basil    1

Pim, ik ben blij dat het mooi vindt. Ik heb het centre dash opnieuw met zwart leer met een mooie print bekleed.

Basil    1

Frans, ik wil 6 van die korte uilaatpijpjes door de motorkap waar van die mooie blauwe vlammen uitkomen. Net als bij de Two Tone Spitfire.

post-357-131049921301_thumb.jpg

Basil    1

Bedankt voor je compliment Toon, maar ik vind dat je op het Forum niet altijd serieus hoeft te zijn. Jou kennende moet dit standpunt je wel aanspreken.